P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - 1439/DF/410/348/2005/Art.14a

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2005, sygn. 1439/DF/410/348/2005/Art.14a, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, iż;stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku z dnia 07.09.2005r (data wpływu do Urzędu 15.09.2005r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego (tj. pytanie 1 i 2) jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 15.09.2005r (data wpływu do Urzędu) zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedmiotowego pisma wynika, iż prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie opieki nad dziećmi, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Do celów działalności gospodarczej wynajmuje Pani część domu, za który ponosi koszty związane z zużyciem energii, gazu itp. Produkty do przygotowania posiłków dla dzieci kupuje Pani w hipermarketach na paragony, do których po siedmiu dniach wystawiane są faktury.

Odpowiadając na zawarte we wniosku pytanie Nr 1 dotyczące ewidencjonowania przychodów z tytułu działalności gospodarczej, Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust.1d-1f, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak, niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło:wydanie rzeczy, zbycie praw majątkowych lubwykonanie usługi, lubotrzymanie zapłaty za wykonane świadczenia - w pozostałych przypadkachZapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje się jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później jednak niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. W sytuacji, gdy prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik na podstawie dyspozycji § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra z dnia 26 sierpnia 2003r w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003r Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), jest zobowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży. Zapisów w ewidencji dokonuje się raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Ewidencja sprzedaży jest ewidencją pomocniczą, dane w niej zawarte zgodnie z § 19 ust. 6 cyt. rozporządzenia są przenoszone do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zapisy mogą być dokonywane w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca. Z informacji jakie posiada tut. organ podatkowy oraz z przedmiotowego wniosku wynika, iż prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów powierzyła Pani biuru rachunkowemu i w związku z tym prowadzi Pani ewidencję sprzedaży. Zatem przyjęty przez Panią sposób ewidencjonowania przychodów na koniec każdego miesiąca bez względu na datę faktycznej zapłaty jest zasadny.

Odpowiadając na zawarte we wniosku pytanie Nr 2 dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania opłat dotyczących m.in. czynszu wynajmowanego domu, opłat za energię elektryczną, gaz w części przypadającą na działalność gospodarczą, organ podatkowy wyjaśnia, iż koszty utrzymania domu, w którym podatnik prowadzi działalność gospodarczą stanowią koszt uzyskania przychodu na zasadach określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W grupie wskazanych kosztów mieszczą się opłaty, które zawarła Pani w swoim wniosku. Przy czym, w przypadku domu wykorzystywanego w oparciu o umowę najmu konieczne jest, aby treść stosownej umowy precyzowała wzajemne obowiązki w zakresie ich pokrywania. Jeżeli na potrzeby działalności wykorzystuje Pani tylko część wynajmowanego domu, kosztem może być również część opłat związanych z jego utrzymaniem. W takim przypadku wskazane jest rozliczenie tych kosztów stosownymi proporcjami tj. stosunkiem powierzchni wynajmowanej na potrzeby prowadzonej działalności do ogólnej powierzchni domu.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, że stanowisko zajęte przez Panią we wniosku (pytanie 1 i 2) jest prawidłowe i postanawia orzec jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer informuje, iż niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika , inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa przysługuje prawo złożenia zażalenia. Zażalenie składa się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia /art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej/ za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer