Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 roku, wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie oceny skutków podatkowych wymiany udziałów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką kapitałową w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, tj. jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Przedmiotem działalności Spółki jest działalność inwestycyjna, w szczególności działalność (...). Spółka została powołana do prowadzenia działalności holdingowej, (...).

Jedną ze spółek portfelowych Wnioskodawcy jest polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka A”). Spółka A posiada siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, tj. jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Spółka A prowadzi przeważającą działalność w zakresie (...).

Wnioskodawca nabył (objął) udziały w Spółce A w ramach transakcji wymiany udziałów w trybie art. 12 ust. 4d ustawy o CIT oraz w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki A w związku z dwoma połączeniami spółek z udziałem Spółki A jako spółki przejmującej (w ramach obu połączeń Spółka A przejęła spółki operacyjne prowadzące działalność w tej samej branży).

Aktualnie kilka podmiotów działających w branży (...), w tym Wnioskodawca, planuje transakcję polegającą na utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy (joint venture) w formie polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Spółka Nabywająca”). Spółka Nabywająca będzie podlegać w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, tj. będzie polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Celem utworzenia wspólnego przedsiębiorcy jest ((...)) („Transakcja”). Zgodnie z założeniami Transakcji w wyniku jej przeprowadzenia Spółka Nabywająca (...), w tym Spółki A, co może wymagać m.in. wniesienia aportem do Spółki Nabywającej udziałów w spółkach podlegających konsolidacji przez wspólników tych spółek, którzy mają stać się wspólnikami Spółki Nabywającej.

W związku z powyższym Wnioskodawca planuje wnieść do Spółki Nabywającej tytułem wkładu niepieniężnego posiadane przez siebie udziały w Spółce A („Udziały”), w zamian za co obejmie udziały w kapitale zakładowym Spółki Nabywającej („Wymiana Udziałów”).

Wnioskodawca wskazuje, że planowana Transakcja oraz Wymiana Udziałów zostanie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych (opisany powyżej zamiar (konsolidacji działalności we wskazanych branżach), a głównym lub jednym z jej głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wymiana Udziałów spełniać będzie warunki wymagane przez art. 12 ust. 4d oraz art. 12 ust. 11 pkt 1-2 i pkt 4 ustawy o CIT.

Struktura kapitałowa Spółki Nabywającej nie jest jeszcze określona, tym samym możliwe jest, że wnoszone Udziały w części zostaną przeznaczone na kapitał zakładowy, a w pozostałej części na kapitał zapasowy, stanowiąc tzw. agio. Niezależnie od tego, zamiarem Wnioskodawcy jest przeprowadzenie Wymiany Udziałów na takich warunkach, w których wartość rynkowa udziałów wydawanych Wnioskodawcy przez Spółkę Nabywającą będzie równa wartości rynkowej Udziałów wnoszonych przez Wnioskodawcę do Spółki Nabywającej.

W ramach Wymiany Udziałów nie są przewidywane dopłaty w gotówce.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę posiadanych przez niego Udziałów do Spółki Nabywającej w ramach Wymiany Udziałów, przychód Wnioskodawcy należy ustalić na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy o CIT, a w konsekwencji jeśli wartość rynkowa Udziałów wnoszonych do Spółki Nabywającej będzie równa wartości rynkowej udziałów otrzymanych w zamian przez Wnioskodawcę od Spółki Nabywającej, to Wymiana Udziałów nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę posiadanych przez niego Udziałów do Spółki Nabywającej w ramach Wymiany Udziałów, przychód Wnioskodawcy należy ustalić na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), a w konsekwencji jeśli wartość rynkowa Udziałów wnoszonych do Spółki Nabywającej będzie równa wartości rynkowej udziałów otrzymanych w zamian przez Wnioskodawcę od Spółki Nabywającej, to Wymiana Udziałów nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4d ustawy o CIT, jeżeli spółka nabywa od wspólnika innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje jej wspólnikowi własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje wspólnikowi tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej- wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1)spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2)spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

-do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych wspólnikowi tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Przepis powyższy stanowi transpozycję do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Rady 2009/133/WE z 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego (Dz. U.UE.L z 25 listopada 2009 r., dalej: „Dyrektywa”), której celem jest zapewnienie neutralności podatkowej m.in. transakcji wymiany udziałów. Art. 2 lit. e) Dyrektywy zawiera definicję „wymiany udziałów”, która oznacza czynność, w wyniku której spółka nabywa udziały w kapitale innej spółki, uzyskując w ten sposób większość praw głosu w tej spółce lub posiadając taką większość praw głosu, nabywa dalsze udziały, w zamian za wyemitowanie na rzecz akcjonariuszy tej ostatniej spółki w zamian za ich papiery wartościowe, papierów wartościowych swojej spółki, jak również, jeżeli ma to zastosowanie, wypłatę gotówkową nieprzekraczającą 10% wartości nominalnej lub, w przypadku braku wartości nominalnej, księgowej wartości nominalnej tych papierów wartościowych.

Przepisy ustawy o CIT dotyczące zasad opodatkowania wymiany udziałów zostały znowelizowane z dniem 1 stycznia 2022 r. (ustawa z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021.2105). Do wcześniej istniejących w art. 12 ust. 11 ustawy o CIT wymogów, które muszą być spełnione, aby wymiana udziałów była neutralna podatkowo m.in. dla wspólnika wnoszącego udziały w ramach transakcji wymiany udziałów, dodane zostały dwa dodatkowe warunki. Zgodnie z przyjętym brzmieniem art. 12 ust. 11 ustawy o CIT przepis art. 12 ust. 4d stosuje się, jeżeli m.in. zbywane przez wspólnika udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku innej transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów, oraz wartość nabywanych przez wspólnika udziałów (akcji) przyjęta dla celów podatkowych jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez tego wspólnika udziałów (akcji), jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Jednocześnie znowelizowane przepisy art. 12 ust. 11 ustawy o CIT nie wskazują, że w przypadku braku spełnienia któregokolwiek z przedmiotowych warunków transakcja nie powinna być traktowana jako „wymiana udziałów” (ta została bowiem zdefiniowana w art. 12 ust. 4d ustawy o CIT w zw. z art. 2 lit. e) Dyrektywy). Oznacza to, że transakcja wymiany udziałów niespełniająca któregokolwiek z warunków określonych w art. 12 ust. 11 ustawy o CIT pozwalających na traktowanie jej jako neutralnej podatkowo wymiany udziałów na gruncie art. 12 ust. 4d, w dalszym ciągu powinna być traktowana jako wymiana udziałów, ale podlegająca opodatkowaniu CIT.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. do art. 12 ust. 1 ustawy o CIT zostały dodane również dwa punkty: 8bb i 8bc, które stanowią, że przychodem jest:

  • pkt 8bb- w spółce nabywającej wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych przez wspólnika tej spółce nabywającej przy wymianie udziałów w części przekraczającej wartość rynkową wydanych w zamian przez tę spółkę udziałów (akcji) wraz z zapłatą w gotówce, ustalona na dzień wymiany udziałów,
  • pkt 8bc- u wspólnika wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych temu wspólnikowi przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów wraz z zapłatą w gotówce w części przekraczającej wartość rynkową otrzymanych w zamian od wspólnika udziałów (akcji), ustalona na dzień wymiany udziałów.

W konsekwencji, zgodnie z powyższymi uregulowaniami, w tym z aktualnym brzmieniem art. 12 ust. 4d oraz art. 12 ust. 11 ustawy o CIT, wymiana udziałów, o której mowa w art. 12 ust. 4d, nie powoduje powstania przychodu po stronie wspólnika wnoszącego udziały (akcje), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)spółka nabywająca oraz spółka, której udziały (akcje) są nabywane, są podmiotami wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy lub są spółkami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

2)wspólnik jest podatnikiem podatku dochodowego i wnoszone przez niego udziały (akcje) stanowią wkład niepieniężny przeznaczony w całości lub w części na podwyższenie kapitału zakładowego spółki nabywającej,

3)zbywane przez wspólnika udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku innej transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów, oraz

4)wartość nabywanych przez wspólnika udziałów (akcji) przyjęta dla celów podatkowych jest nie wyższa niż wartość zbywanych przez tego wspólnika udziałów (akcji), jaka byłaby przyjęta dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do wymiany udziałów.

Oznacza to, że transakcja wymiany udziałów niespełniająca któregokolwiek z powyższych warunków pozwalających na traktowanie jej jako neutralną podatkowo, powinna być traktowana jako wymiana udziałów w rozumieniu ustawy o CIT, która podlega opodatkowaniu CIT.

Jednocześnie, do takiej transakcji wymiany udziałów nie znajdzie zastosowania ogólny przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT dotyczący opodatkowania w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego. Zastosowanie będą miały natomiast przepisy art. 12 ust. 1 pkt 8bb oraz 8bc ustawy o CIT, które regulują skutki podatkowe transakcji wymiany udziałów (będącej szczególną formą aportu), która nie spełnia określonych w art. 12 ust. 11 ustawy o CIT warunków, od których spełnienia uzależniona jest neutralność podatkowa wymiany udziałów.

Powyższe wnioski wypływające z wykładni językowej przepisów ustawy o CIT wspiera również systemowa wykładnia przepisów ustawy o CIT.

Przepisy należy interpretować, biorąc pod uwagę ich miejsce w wewnętrznym lub zewnętrznym systemie prawa lub aktu normatywnego. Przepisy ustaw podatkowych w pierwszej kolejności określają natomiast przedmiot opodatkowania, a w drugiej kolejności odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, w tym ulgi i zwolnienia podatkowe. Z tego powodu konstrukcja przepisów zawartych w art. 12 ustawy o CIT wskazuje, że zasady opodatkowania transakcji wymiany udziałów zostały wyczerpująco uregulowane w art. 12 ust. 1 pkt 8bb oraz 8bc ustawy o CIT, nie zaś w art. 12 ust. 1 pkt 7. Oznacza to, że w sytuacji, gdy wymiana udziałów zdefiniowana w art. 12 ust. 4d ustawy o CIT podlega opodatkowaniu, przychodem jest:

a)u wspólnika wnoszącego wkład - wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych temu wspólnikowi przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów wraz z zapłatą w gotówce w części przekraczającej wartość rynkową otrzymanych w zamian od wspólnika udziałów (akcji), ustalona na dzień wymiany udziałów;

b)w spółce nabywającej - wartość rynkowa udziałów (akcji) przekazanych przez wspólnika tej spółce nabywającej przy wymianie udziałów w części przekraczającej wartość rynkową wydanych w zamian przez tę spółkę udziałów (akcji) wraz z zapłatą w gotówce, ustalona na dzień wymiany udziałów.

Przepisy art. 12 ust. 4d oraz art. 12 ust. 11 ustawy o CIT, stanowią z kolei odstępstwo od zasady ogólnej, wyłączając w ogóle z obowiązku opodatkowania transakcję wymiany udziałów, która spełnia warunki określone w tych przepisach, w tym art. 12 ust. 11 ustawy o CIT.

Mając powyższe na uwadze, w sytuacji, w której wymiana udziałów, zdefiniowana w art. 12 ust. 4d ustawy o CIT, nie spełnia któregokolwiek z warunków określonych w 12 ust. 11 ustawy o CIT, w tym dlatego, że zbywane przez wspólnika udziały zostały nabyte lub objęte w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów, przychód wspólnika wnoszącego udziały należy określić zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy o CIT.

W konsekwencji, w takim przypadku po stronie wspólnika opodatkowaniu CIT podlega różnica pomiędzy wartością rynkową udziałów (akcji) przekazanych wspólnikowi przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów wraz z zapłatą w gotówce a wartością rynkową otrzymanych przez spółkę nabywającą w zamian od wspólnika udziałów (akcji), ustalona na dzień wymiany udziałów. Jeśli wartość rynkowa udziałów przekazanych wspólnikowi przez spółkę nabywającą jest równa lub niższa od wartości rynkowej udziałów otrzymanych przez spółkę nabywającą od wspólnika, po stronie wspólnika nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku, jeśli transakcja Wymiany Udziałów nie spełnia któregokolwiek z warunków określonych w 12 ust. 11 ustawy o CIT (w tym z tego względu, że stanowi drugą transakcję wymiany udziałów lub kolejną reorganizację w rozumieniu art. 12 ust. 11 pkt 3 ustawy o CIT) Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód podatkowy w wysokości ustalonej na dzień Wymiany Udziałów wartości rynkowej udziałów Spółki Nabywającej przekazanych mu przez Spółkę Nabywającą w ramach Wymiany Udziałów - w części przekraczającej wartość rynkową otrzymanych przez Spółkę Nabywającą od Wnioskodawcy Udziałów w Spółce A (nie przewiduje się zapłaty w gotówce).

W sytuacji zatem, gdy ustalona na dzień Wymiany Udziałów wartość rynkowa udziałów w Spółce Nabywającej przekazanych Wnioskodawcy w ramach Wymiany Udziałów nie przekroczy wartości rynkowej Udziałów w Spółce A wniesionych przez Wnioskodawcę do Spółki Nabywającej tytułem wkładu niepieniężnego- po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę posiadanych przez niego Udziałów do Spółki Nabywającej w ramach Wymiany Udziałów, przychód Wnioskodawcy należy ustalić na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy o CIT, a w konsekwencji jeśli wartość rynkowa Udziałów wnoszonych do Spółki Nabywającej będzie równa wartości rynkowej udziałów otrzymanych w zamian przez Wnioskodawcę od Spółki Nabywającej, to Wymiana Udziałów nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko znajduje przy tym potwierdzenie w wydanych interpretacjach podatkowych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2023 r., 0111-KDIB1-1.4010.615.2023.3.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że „w sytuacji, w której wymiana udziałów, zdefiniowana w art. 12 ust. 4d ustawy o CIT, nie spełnia warunków określonych w 12 ust. 11 ustawy o CIT, zasady opodatkowania takiej wymiany udziałów w kontekście oceny konsekwencji podatkowych na gruncie opodatkowania CIT z perspektywy wspólnika wnoszącego wkład (…) należy ustalić zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy o CIT” oraz że „w takim przypadku po stronie wspólnika opodatkowaniu CIT podlega różnica pomiędzy wartością rynkową udziałów (akcji) przekazanych wspólnikowi przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów wraz z zapłatą w gotówce a wartością rynkową otrzymanych przez spółkę nabywającą w zamian od wspólnika udziałów (akcji), ustalona na dzień wymiany udziałów”.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.366.2023.2.SP oraz z dnia 17 czerwca 2024 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.162.2024.2.KK., w której organ stwierdził, że „ponieważ planowana Transakcja będzie stanowiła kolejną reorganizację ewentualny przychód dla Wnioskodawcy należy ustalić zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8bc Ustawy o CIT. Jednak z uwagi na okoliczność, iż wartość rynkowa nowo wyemitowanych udziałów Spółki Nabywającej przekazanych Wnioskodawcy w ramach transakcji wymiany udziałów nie będzie przewyższać wartości rynkowej akcji S.A. przekazywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki nabywającej, to po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika obejmującego udziały nie dojdzie do powstania przychodu. Innymi słowy, w wyniku przeprowadzenia planowanej Transakcji wymiany udziałów nastąpi faktyczna wymiana składników majątkowych o takiej samej wartości rynkowej. Jednocześnie Wnioskodawca jako wspólnik nie otrzyma od Spółki Nabywającej żadnych środków pieniężnych w związku z planowaną Transakcją wymiany udziałów. W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych planowana Transakcja nie będzie generowała dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie Ustawy o CIT”.

Powyższe wnioski wynikają także m.in. z interpretacji indywidualnej z 17 maja 2023 r., Znak: 0112-KDIL2-1.4011.155.2023.1.KF oraz interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2022 r., Znak: 0114-KDIP3- 1.4011.428.2022.3.PZ. Obie te interpretacje zostały wydane wprawdzie na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa o PIT”), ale z uwagi na analogiczne zasady opodatkowania wymiany udziałów na gruncie regulacji ustawy o PIT i ustawy o CIT (przepis art. 24 ust. 5 pkt 7b ustawy o PIT określa zasady opodatkowania wspólnika w sposób analogiczny, jak regulacja art. 12 ust. 1 pkt 8bc ustawy o CIT), potwierdzają one również prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, że ocena czy opisana we wniosku wymiana udziałów zostanie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jej głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może zostać dokonana przez Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Informacja ta została przyjęta jako niepodlegający ocenie element zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.