
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w części odnoszącej się do braku powstania przychodu podatkowego w zdarzeniach opisanych w pkt A i B, możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród rzeczowych i pieniężnych, o których mowa w zdarzeniu C, wydawanych w związku z organizacją konkursów w dziedzinie: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, powstania przychodu w związku z przyznaniem nagród rzeczowych i pieniężnych osobom wskazanym w zdarzeniu D i obowiązków informacyjnych, jakie ciążą na G w związku z wydawaniem tych nagród i wyróżnień oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina X (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. z zakresu:
·ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
·edukacji publicznej,
·kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
·polityki senioralnej,
·promocji gminy,
·wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
W ramach swoich zadań Gmina prowadzi/prowadzić będzie następujące działania skierowane do mieszkańców Gminy (dalej: Mieszkańcy):
a)organizuje festyny, imprezy sportowe oraz okolicznościowe takie jak m. in. Dzień Dziecka, Rowerowy Maj, (dalej: Zdarzenia A),
b)organizuje imprezy okolicznościowe takie jak m.in. Dzień Dziecka, Mikołajki oraz „Złote Gody” (dalej: Zdarzenia B),
c)organizuje konkursy, w których występuje element współzawodnictwa i rywalizacji w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu i wyłonienia zwycięzcy (dalej: Zdarzenia C),
d)przyznaje nagrody i wyróżnienia wybranym osobom osiągającym sukcesy sportowe (dalej: Zdarzenia D).
Zdarzenia A
W ramach wskazanych organizowanych festynów, imprez sportowych i okolicznościowych, takich jak m. in. Dzień Dziecka, Rowerowy Maj, Gmina dokonuje zakupów upominków dla uczestników, których wartość nie przekracza kwot 200 zł. Na upominkach nie jest umieszczane logo Gminy.
Zdarzenia B
Gmina realizuje zadania w zakresie organizacji wydarzeń o charakterze okolicznościowym, takich jak m. in. Dzień Dziecka oraz Mikołajki, w ramach których uczestnikom przekazywane są upominki. Wśród cyklicznych przedsięwzięć znajduje się również uroczystość pn. „Złote Gody”, skierowana do par małżeńskich obchodzących jubileusz długoletniego pożycia (50, 55 lat oraz dłużej). Z tej okazji jubilaci otrzymują kosze prezentowe zawierające artykuły spożywcze. Wartość jednostkowa powyższych upominków przekracza kwotę 200 zł i dotychczas mieściła się w przedziale 201-350 zł. Upominki nie są oznaczane logotypem Gminy.
Zdarzenia C
Gmina organizuje konkursy różnego rodzaju, w których występuje element współzawodnictwa i rywalizacji w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu i wyłonienia zwycięzcy.
W związku z organizacją konkursów Gmina dokonuje zakupów nagród rzeczowych i upominków (podarunków prezentów o małej wartości). Konkursy są organizowane w oparciu o sporządzane regulaminy, które określają m. in. cel konkursu, grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces naboru uczestników, nagrody, skład komisji konkursowej, sposób ogłaszania listy zwycięzców.
Powyższe przedsięwzięcia organizowane są w ramach dziedzin: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu (turnieje szachowe, loty gołębi, konkursy plastyczne dla dzieci), w celu promocji Gminy oraz w ramach innych kategorii (np. konkurs na najładniejszy balkon). Uczestnikami opisanych konkursów są: mieszkańcy Gminy, dzieci i młodzież szkolna.
W konkursach nie mogą uczestniczyć pracownicy X stanowiącego jednostkę budżetową Wnioskodawcy, osoby pozostające w stosunku cywilnoprawnym z przekazującym nagrodę/upominek oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Zwycięzcy konkursów otrzymują nagrody pieniężne i rzeczowe, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł. Pozostali uczestnicy mogą otrzymać drobne upominki lub nagrody pocieszenia, których wartość nie przekracza 200 zł brutto. Do nagrody pieniężnej lub rzeczowej dołączane są statuetki, puchary, medale, dyplomy drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej lub stanowią one jedyną formę wyróżnienia.
Dotyczy Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C
Opisane wydarzenia, konkursy, imprezy oraz inne działania podjęte przez Gminę mają charakter ogólny i powszechny. O możliwości wzięcia udziału w wybranym Zdarzeniu mieszkańcy są informowani (w zależności od okoliczności) za pomocą mediów społecznościowych, gazety lokalnej lub Biuletynu Informacji Publicznej. Każdy z zainteresowanych może wziąć udział w wybranym przedsięwzięciu (z zastrzeżeniem wyłączeń uwzględnionych w opisie Zdarzenia C) warunki nie przewidują postanowień, które wprowadzałyby preferencje względem części mieszkańców kosztem innych. Z racji tego, że poszczególne wydarzenia mają/mogą mieć charakter okolicznościowy, wobec tego skierowane są do konkretnej grupy odbiorców. W dalszym ciągu Zdarzenia te mają jednak powszechny charakter.
Zdarzenia D
W celu realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki oraz propagowania aktywności sportowej, oraz w oparciu o stosowne zarządzenie Burmistrza, Gmina przyznaje nagrody i wyróżnienia wybranym osobom osiągającym sukcesy sportowe za wysokie wyniki w krajowym współzawodnictwie sportowym na poziomie makroregionalnym i regionalnym oraz międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, w formie pieniężnej (nagrody są przyznawane w wysokości do 2200 zł) lub nagród rzeczowych o wartości do 220 zł (np. bilety do kina, parku wodnego, plecaki).
Przyznanie nagród poprzedza weryfikacja przez Komisję powołaną przez Burmistrza, pretendentów wyznaczonych przez kluby sportowe w celu określenia, czy spełniają oni kryteria określone w zarządzeniu Burmistrza warunkujące otrzymanie nagrody.
Pytania
1.Czy nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B, Zdarzeń C oraz Zdarzeń D stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, czy nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B, Zdarzeń C oraz Zdarzeń D są/będą wolne od podatku dochodowego?
3.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, czy w związku z przyznaniem nagród pieniężnych oraz rzeczowych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń D Wnioskodawca ma/będzie miał obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzenia i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości dochodu na formularzu PIT-11?
4.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, czy w związku z przyznaniem nagród pieniężnych oraz rzeczowych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C Wnioskodawca ma/będzie miał obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sporządzenia i przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji na formularzu PIT-8AR?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C nie stanowią/nie będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń D stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach:
1)Zdarzeń A będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza/nie będzie przekraczać kwoty 200 zł;
2)Zdarzeń B nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych uregulowanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych albowiem jednorazowa wartość tych świadczeń przekracza/będzie przekraczać kwotę 200 zł;
3)Zdarzeń C będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza/nie będzie przekraczać kwoty 2000 zł oraz będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku konkursów prowadzonych w ramach promocji Gminy, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza/nie będzie przekraczała kwoty 200 zł oraz nie będą dokonywane na rzecz pracownika Gminy lub osoby pozostającej z Gminą w stosunku cywilnoprawnym;
4)Zdarzeń D nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych uregulowanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od wartości tych świadczeń.
3.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, w związku z przyznaniem nagród pieniężnych oraz rzeczowych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń D Wnioskodawca:
1)nie będzie miał obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych niezależnie od wartości tych nagród,
2)będzie obowiązany do sporządzenia na formularzu PIT-11 i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości dochodu w odniesieniu do przyznanych nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
4.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, w związku z przyznaniem nagród pieniężnych oraz rzeczowych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C Wnioskodawca ma/ będzie miał obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sporządzenia i przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji na formularzu PIT-8AR w odniesieniu do przyznanych nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
W zakresie pytania oznaczonego w złożonym wniosku nr 1
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ponadto stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in. inne źródła (pkt 9).
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W ocenie Gminy mając na względzie przywołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stan faktyczny sprawy, w odniesieniu do nagród pieniężnych oraz rzeczowych przyznawanych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C nie można mówić o powstaniu po stronie Mieszkańców przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przede wszystkim celem organizacji Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C nie jest/nie będzie dokonanie indywidualnych przysporzeń na rzecz poszczególnych Mieszkańców, lecz wykonanie zadań własnych przez Gminę związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, tj.
·ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
·edukacji publicznej,
·kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
·polityki senioralnej,
·promocji gminy,
·wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Organizacja Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C wpisuje się w realizację tych zadań i przysłuży się całej wspólnocie samorządowej Gminy.
W ramach swojej działalności Gmina, jak i inne jednostki samorządu terytorialnego wykonują cały szereg zdań, z których efektów korzystają następnie jej członkowie — Mieszkańcy. Nie oznacza to, że powstaje po ich stronie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Istotne w przypadku Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C jest to, że mają/będą miały one charakter ogólny i powszechny. O możliwości wzięcia w nim udziału Mieszkańcy są informowani (w zależności od okoliczności) za pomocą mediów społecznościowych, gazety lokalnej lub Biuletynu Informacji Publicznej. Każdy z zainteresowanych może wziąć udział w wybranym Zdarzeniu (z zastrzeżeniem, że w konkursach objętych Zdarzeniami C nie mogą uczestniczyć pracownicy Urzędu Miejskiego, osoby pozostające w stosunku cywilnoprawnym z przekazującym nagrodę/upominek oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą). Warunki Zdarzeń nie przewidują postanowień, które wprowadzałyby preferencje względem części mieszkańców kosztem innych. Z racji tego, że poszczególne Zdarzenia mają/mogą mieć charakter okolicznościowy, wobec tego są skierowane do konkretnej grupy odbiorców. W dalszym ciągu Zdarzenia te mają jednak powszechny charakter. Również celem konkursów, które są organizowane w ramach Zdarzeń C w głównej mierze jest realizacja przez Gminę nałożonych na nią zadań własnych, a nie uzyskiwanie przysporzeń przez ich uczestników. Zapewnienie nagród dla osób osiągających najwyższe miejsca ma przede wszystkim zachęcić do wzięcia udziału przez jak najszersze grono uczestników.
Zatem nie można mówić w tych przypadkach o uzyskaniu przysporzenia majątkowego przez konkretnego mieszkańca Gminy.
Mając na względzie powyższe nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C nie stanowią i nie będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.1.MP DKIS wskazał, że:
Z treści wniosku wynika zatem, że zasady skorzystania z finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków dla wszystkich mieszkańców były takie same. W związku z tym, nie mają one/ nie miały charakteru indywidualnego, tylko charakter ogólny. Zatem, nie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego względem konkretnego mieszkańca Gminy. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec skorzystał z zasad finansowania budowy Przydomowej Biologicznej Oczyszczalni Ścieków na preferencyjnych warunkach w stosunku do pozostałych mieszkańców Gminy, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w związku z zasadami finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, po stronie mieszkańca (właściciela posesji) nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w konsekwencji, dochód w myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy.
Stanowisko Gminy zostało, również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.664.2023.1.AS, w której DKIS podkreślił, że:
Mając na uwadze opis zdarzenia, skoro uchwała Rady Gminy w sprawie wprowadzenia w Gminie A bonu na szczepienie (...) jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie Gminy A, to normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki. Tym samym na wszystkie osoby (...), które zamieszkują na terenie gminy A i zostaną zaszczepione refundowaną szczepionką (...) przysługuje przewidziane w tej uchwale wsparcie finansowe w postaci bonu na szczepienia. W celu uzyskania ww. wsparcia (...) powinien złożyć poprawnie wypełniony wniosek o przyznanie bonu. Wobec tego, świadczenia w postaci bonu na szczepienia (...) (którego celem jest zrefundowanie wydatków poniesionych przez (...) na ww. szczepienia) nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Gminie A nie ciąży obowiązek sporządzania informacji, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro realizacja przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego wynikającego z decyzji podjętych na zebraniach mieszkańców, polegającego na możliwości skorzystania z biletów do teatru czy kina przez mieszkańców sołectwa następuje poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w sołectwie, to w takim przypadku propozycja skierowana jest do wszystkich ww. mieszkańców, którzy mogą skorzystać z niej na tych samych zasadach. To z kolei oznacza, że nieodpłatne przekazanie biletów do teatru, kina nie stanowi przysporzenia i w konsekwencji po stronie mieszkańca sołectwa nie powstaje przychód. Nie jest wyodrębniona żadna grupa osób, którym przysługuje prawo do skorzystania z biletów, natomiast tworzenie list osób zainteresowanych w celu zakupu biletów dla tych osób w takiej liczbie, jaka wynika z listy, ma charakter wyłącznie techniczny i organizacyjny. Odnosząc się do prezentów przekazywanych mieszkańcom sołectwa podczas imprez, również wskazali Państwo, że przedsięwzięcia te mają charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec może wziąć w nich udział. Z racji tego, że poszczególne wydarzenia są okolicznościowe, są kierowane do konkretnej grupy odbiorców, np. z okazji Mikołajek - do dzieci i młodzieży w wieku 0-18 lat, z okazji Dnia Kobiet - do wszystkich mieszkanek sołectwa. W tym przypadku także tworzone są imienne listy uczestników, jednak nie zmienia to faktu, że imprezy mają charakter powszechnie dostępny w związku z czym wartość otrzymanego prezentu nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W ocenie Wnioskodawcy inaczej należy kwalifikować nagrody pieniężne i rzeczowe przyznawane Mieszkańcom przez Gminę w ramach Zdarzeń D, które stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W ramach Zdarzeń D Gmina przyznaje nagrody i wyróżnienia wybranym osobom osiągającym sukcesy sportowe za wysokie wyniki w krajowym współzawodnictwie sportowym na poziomie makroregionalnym i regionalnym oraz międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, w formie pieniężnej lub nagród rzeczowych.
Przyznanie nagród poprzedza weryfikacja przez Komisję powołaną przez Burmistrza, pretendentów wyznaczonych przez kluby sportowe w celu określenia, czy spełniają oni kryteria określone w zarządzeniu Burmistrza warunkujące otrzymanie nagrody.
Co prawda idea przyznania nagród objętych Zdarzeniami D ma na celu realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki oraz propagowanie aktywności sportowej jednak nagrody te mają charakter zindywidualizowany i są przyznawane konkretnym osobom, po wypełnieniu określonych kryteriów.
Zatem należy mówić w tym przypadku o uzyskaniu przysporzenia majątkowego przez konkretnego mieszkańca Gminy. Przychody z tego tytułu stanowić będą przy tym przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko Gminy zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.133.2024.2.ŁS, w której DKIS podkreślił, że:
W konsekwencji stwierdzić należy, że nagrody za wybitne osiągnięcia sportowe, które będą wypłacone osobom fizycznym, w tym zawodnikom, trenerom czy też innym osobom wyróżniającym się szczególną aktywnością i uzyskującym wybitne osiągnięcia w dziedzinie sportu np. działaczom sportowym, których przyznanie nie ma związku z prowadzoną przez otrzymujące je osoby fizyczne działalnością gospodarczą lub zawartymi z Państwem umowami cywilnoprawnymi, stanowić będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W zakresie pytania oznaczonego w złożonym wniosku nr 2
W przypadku stwierdzenia przez Organ, że nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B, Zdarzeń C oraz Zdarzeń D stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenia wymaga, czy podlegają one zwolnieniu od podatku dochodowego.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Mając na względzie przytoczony art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A będą wolne od podatku dochodowego, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza/ nie będzie przekraczać kwoty 200 zł oraz świadczenia te nie będą dokonywanie na rzecz pracownika Gminy lub osoby pozostającej z Gminą w stosunku cywilnoprawnym. Na tej samej podstawie zwolnione od podatku dochodowego będą nagrody przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C w przypadku konkursów prowadzonych w ramach promocji Gminy, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza/nie będzie przekraczać kwoty 200 zł. Zwolnieniu od podatku dochodowego w oparciu o wskazaną powyżej podstawę prawną nie będą podlegać upominki przyznawane w ramach Zdarzeń B albowiem jednorazowa wartość tych świadczeń przekracza/będzie przekraczać kwotę 200 zł.
W przypadku uznania przez organ, że nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń C stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należałoby uznać je za przychody z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z treścią ostatniego z ww. przepisów za przychody z innych źródeł należy uznać m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68a jest, aby otrzymane świadczenia pozostawały w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy — w tym wypadku Gminy. Zdaniem Gminy warunek ten jest/będzie spełniony w przypadku nagród pieniężnych oraz rzeczowych przyznawanych Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A. Zasadność zwolnienia dochodu od podatku na tej podstawie jest uzasadniona tym, że nagrody zostały/zostaną przekazane Mieszkańcom w ramach organizacji Zdarzeń, które są związane z wykonaniem zadań własnych przez Gminę związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. promocji Gminy. Dla wypełnienia związku nagrody z promocją Gminy nie jest przy tym niezbędne, aby nagrody posiadały logo Gminy. Istotne w sprawie jest bowiem to, że jednym z celów organizacji Zdarzeń A pozostaje promocja Gminy. Warunek ten będzie również spełniony w przypadku konkursów prowadzonych w celu promocji Gminy organizowanych w ramach zdarzeń C.
Ponadto uwzględniając treść przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C będą wolne od podatku dochodowego w przypadku konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza/nie będzie przekraczać kwoty 2000 zł.
W ramach Zdarzeń C organizowane są/będą bowiem m.in. konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, do których zaliczyć należy przykładowo turnieje szachowe, loty gołębi, konkursy plastyczne dla dzieci. Zatem przedmiot tych konkursów wpisuje się w zakres przedmiotowy zwolnienia z PIT uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym w ocenie Gminy, przy ustalaniu wartości przychodu na potrzeby oceny możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz pkt 68a nie należy uwzględniać wartości dołączanych do nagród: statuetek, pucharów, medali, dyplomów drukowanych lub podpisanych, gdyż mają one jedynie charakter symboliczny.
Nie będą natomiast korzystać ze zwolnień od podatku dochodowego nagrody przyznane w ramach organizacji Zdarzeń D, niezależnie od wartości tych świadczeń. Żadne ze zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje zakresem zastosowania nagród przyznawanych osobom osiągającym sukcesy sportowe za wysokie wyniki w krajowym bądź międzynarodowym współzawodnictwie sportowym.
Pogląd zaprezentowany przez Gminę znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.133.2024.2.ŁS, w której DKIS wskazał, że:
Ww. nagrody nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych uregulowanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu zwolnień w art. 21 ust. 1 przewiduje szereg zwolnień odnoszących się do świadczeń w postaci nagród (np. pkt 40a, 107, 115, 132, 147, 147a), przy czym żadne z ww. zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 komentowanej ustawy nie obejmuje swoim zakresem nagród przyznawanych za wybitne osiągnięcia sportowe. Ponadto ww. nagrody nie będą korzystać ze zwolnień uregulowanych m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 40b i pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy te nie mają również zastosowania do przyznawanych nagród w niniejszej sprawie.
W zakresie pytania oznaczonego w złożonym wniosku nr 3
W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do treści art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają informacje, o których mowa w art. 42a ust. 1:
1) urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2) podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
W przypadku uznania przez organ, że nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń A, Zdarzeń B oraz Zdarzeń D stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Gmina nie będzie miała obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych niezależnie od wartości tych nagród. Wynika to z okoliczności, iż powyższe świadczenia należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, co znajduje potwierdzenie we wspomnianej interpretacji indywidualnej DKIS z 2 maja 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.133.2024.2.ŁS, w której organ przyjął, że:
Zakwalifikowanie przychodów do innych źródeł, w rozumieniu ww. przepisów powoduje, że nie są Państwo obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród.
Jednocześnie stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Gmina będzie zobowiązana do sporządzenia na formularzu PIT-11 i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców. Obowiązek ten nie będzie jednak zgodnie z treścią tego przepisu dotyczył nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W zakresie pytania oznaczonego w złożonym wniosku nr 4
Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
W świetle przytoczonych wyżej przepisów, w przypadku uznania przez organ, że nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Gmina ma/będzie miała obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do przyznanych nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego wynosi w tych przypadkach 10% nagrody.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.
Uwzględniając treść przywołanego art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku uznania przez organ, że nagrody pieniężne oraz rzeczowe przyznawane Mieszkańcom w ramach Zdarzeń C stanowią/będą stanowiły po stronie Mieszkańców przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Gmina ma/będzie miała obowiązek sporządzenia i przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji, według ustalonego wzoru, w odniesieniu do przyznanych nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosowną deklarację należało będzie w tych przypadkach sporządzić na formularzu PIT-8AR.
Jako, że art. 42 ust. 1a referuje w swojej treści do płatników, o których mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobierających zryczałtowany podatek dochodowy, oznacza to, że Gmina nie ma/nie będzie miała obowiązku sporządzenia i przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu PIT-8AR, w odniesieniu do przyznanych nagród pieniężnych oraz rzeczowych, które są wolne od podatku dochodowego na podstawie m.in. art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe w części odnoszącej się do braku powstania przychodu podatkowego w zdarzeniach opisanych w pkt A i B, możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród rzeczowych i pieniężnych, o których mowa w zdarzeniu C, wydawanych w związku z organizacją konkursów w dziedzinie: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, powstania przychodu w związku z przyznaniem nagród rzeczowych i pieniężnych osobom wskazanym w zdarzeniu D i obowiązków informacyjnych, jakie ciążą na Gminie w związku z wydawaniem tych nagród i wyróżnień oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z ww. przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Użyte w przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, więc nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć także przychody inne niż wymienione wprost w powyższym przepisie. O przychodzie podatkowym można mówić wtedy, kiedy wystąpią u podatnika realne korzyści majątkowe.
Innymi słowy, opodatkowaniu podatkiem PIT podlega dochód uzyskany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których pojawia się u tego podatnika przyrost mienia. Zatem podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których po stronie podatnika wystąpi przysporzenie majątkowe.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednym z nich są „inne źródła”, czyli źródła inne niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach organizowanych festynów, imprez sportowych i okolicznościowych, takich jak m. in. Dzień Dziecka, Rowerowy Maj, Gmina dokonuje zakupów upominków dla uczestników, których wartość nie przekracza kwot 200 zł. Na upominkach nie jest umieszczane logo Gminy.
Gmina realizuje również zadania w zakresie organizacji wydarzeń o charakterze okolicznościowym, takich jak m. in. Dzień Dziecka oraz Mikołajki, w ramach których uczestnikom przekazywane są upominki. Wśród cyklicznych przedsięwzięć znajduje się również uroczystość pn. „Złote Gody”, skierowana do par małżeńskich obchodzących jubileusz długoletniego pożycia (50, 55 lat oraz dłużej). Z tej okazji jubilaci otrzymują kosze prezentowe zawierające artykuły spożywcze. Wartość jednostkowa powyższych upominków przekracza kwotę 200 zł i dotychczas mieściła się w przedziale 201-350 zł. Upominki nie są oznaczane logotypem Gminy.
Jak wynika z opisu zdarzenia – organizowane przez Gminę festyny, imprezy sportowe i okolicznościowe mają charakter ogólny i powszechny. O możliwości wzięcia udziału w wybranym Zdarzeniu mieszkańcy są informowani (w zależności od okoliczności) za pomocą mediów społecznościowych, gazety lokalnej lub Biuletynu Informacji Publicznej. Każdy z Zainteresowanych może wziąć udział w wybranym przedsięwzięciu, zaś warunki nie przewidują postanowień, które wprowadzałyby preferencje względem części mieszkańców kosztem innych. Z racji tego, że poszczególne wydarzenia mają/mogą mieć charakter okolicznościowy, wobec tego skierowane do konkretnej grupy odbiorców. W dalszym ciągu Zdarzenia te mają jednak powszechny charakter.
Mając na uwadze opisane zdarzenie stwierdzić należy, że festyny, imprezy sportowe i okolicznościowe oraz wydarzenia o charakterze okolicznościowym mają charakter powszechnie dostępny, nie są bowiem organizowane dla pojedynczych mieszkańców, lecz dla wszystkich mieszkańców Gminy do których kierowane jest dane przedsięwzięcie. Wszyscy mieszkańcy mogą korzystać z tych nieodpłatnych świadczeń na takich samych zasadach, żaden mieszkaniec nie jest w stosunku do innego mieszkańca uprzywilejowany.
Oczywistym jest, że w niektórych przypadkach grupa odbiorców jest zawężona, lecz nadal jest to pewna grupa mieszkańców, w zależności od okoliczności np. dzieci, osoby o długim stażu małżeńskim.
W tej sytuacji, w zdarzeniu A i B, nieodpłatne przekazanie drobnych upominków sfinansowanych przez Gminę nie spowoduje powstania u osób je otrzymujących realnej korzyści majątkowej, a w konsekwencji przychodu podatkowego. Bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego danej osobie świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. W związku z powyższym w takim przypadku nie występuje zdarzenie, z którym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Wobec powyższego na Gminie, w związku w wydawaniem tych upominków nie ciąży/nie będzie ciążył ani obowiązek płatnika, ani obowiązek informacyjny.
Odnosząc się natomiast do świadczeń opisanych w zdarzeniu „C”, czyli nagród rzeczowych i pieniężnych w ramach różnego rodzaju konkursów, stwierdzić należy, że skoro w konkursach tych biorą udział konkretne osoby (regulaminy konkursów określają bowiem zarówno grupę uczestników, jak i proces ich naboru), to wartość nagród stanowi/będzie stanowiła dla tych osób przychód podatkowy.
Co do zasady nagrody wygrane w konkursie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody;
Jednakże w niniejszej sprawie należy mieć na uwadze zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją „konkursu” przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”.
Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej – regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców.
W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.
Z opisu zdarzenia wynika, że konkursy są organizowane w oparciu o sporządzane regulaminy, które określają m. in. cel konkursu, grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces naboru uczestników, nagrody, skład komisji konkursowej, sposób ogłaszania listy zwycięzców. Powyższe przedsięwzięcia organizowane są w ramach dziedzin: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu (turnieje szachowe, loty gołębi, konkursy plastyczne dla dzieci), w celu promocji Gminy oraz w ramach innych kategorii (np. konkurs na najładniejszy balkon). Uczestnikami opisanych konkursów są: mieszkańcy Gminy, dzieci i młodzież szkolna.
W konkursach nie mogą uczestniczyć pracownicy x stanowiącego jednostkę budżetową Wnioskodawcy, osoby pozostające w stosunku cywilnoprawnym z przekazującym nagrodę/upominek oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. Zwycięzcy konkursów otrzymują nagrody pieniężne i rzeczowe, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł. Pozostali uczestnicy mogą otrzymać drobne upominki lub nagrody pocieszenia, których wartość nie przekracza 200 zł brutto. Do nagrody pieniężnej lub rzeczowej dołączane są statuetki, puchary, medale, dyplomy drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej lub stanowią one jedyną formę wyróżnienia.
Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy konkursy są/będą zorganizowane w oparciu o sporządzane regulaminy, które określają m. in. cel konkursu, grupę uczestników, przedmiot i zasady rywalizacji, proces naboru uczestników, nagrody, skład komisji konkursowej, sposób ogłaszania listy zwycięzców i zostaną one zorganizowane w ramach dziedziny: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, to nagrody wydawane w tych konkursach korzystają/będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty 2000 zł. W konsekwencji na Gminie nie ciąży/nie będzie ciążył obowiązek płatnika, ani obowiązek informacyjny.
Natomiast nagrody w ramach konkursów organizowanych w celu promocji Gminy oraz w ramach innych kategorii (np. konkurs na najładniejszy balkon), nie będą korzystały z ww. zwolnienia przedmiotowego.
Przechodząc natomiast do kwestii zastosowania w stosunku do nagród wydawanych w ramach konkursów zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśniam, że stosownie do tego przepisu:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:
-świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
-świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
-jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
-świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych lub reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem, należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.
W prawie podatkowym brak jest również definicji promocji i reklamy. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.
Natomiast reklamę, w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.
Jednakże zasadą jest, że reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.
W niniejszej sprawie nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nagrody, które otrzymują uczestnicy w organizowanych przez Państwa konkursach spełniają wszelkie wymogi formalne, aby mogły korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W analizowanych sytuacjach wydanie nagrody następuje/będzie następować w związku z uczestnictwem podmiotów wskazanych we wniosku w konkursach, w których wyłaniani są/będą zwycięzcy.
Podkreślenia wymaga, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia jest uwarunkowane tym, że wręczenie drobnych przedmiotów/gadżetów promocyjnych i reklamowych nie może wiązać się z żadną inną czynnością wzajemną, jak też nie może być nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności (uczestnictwo w konkursie).
W przedmiotowej sprawie nagrody otrzymują/będą otrzymywać zwycięzcy/uczestnicy konkursów. Mamy zatem do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego ze wskazanego przepisu.
W świetle powyższego uznać należy, że nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł wydawane w ramach wskazanych we wniosku konkursów nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przesądza o tym fakt, że nagroda jest uzależniona od wzięcia udziału w konkursie.
W konsekwencji – w odniesieniu do nagród wygranych w konkursach, które nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na Gminie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Przechodząc natomiast do drobnych przedmiotów statuetek, pucharów, medali, dyplomów drukowanych lub podpisanych i dedykowanych wyłącznie osobie uhonorowanej wydawanych w konkursach wyjaśniam, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu świadczeń, które nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów tej ustawy, tym niemniej za takie należy uznać statuetki, puchary i inne symboliczne (pamiątkowe) wyróżnienia.
Tego rodzaju świadczenia rzeczowe nie mają bowiem charakteru materialnego a wyłącznie stanowią wyraz uznania za jakieś osiągnięcia bądź uczestnictwo w organizowanych wydarzeniach, mające znaczenie sentymentalne dla wyodrębnionej grupy osób (o ile oczywiście wskazane wyróżnienia nie zawierają/nie będą zawierały wartościowych elementów, takich jak np. kamienie szlachetne bądź elementy ze szlachetnego kruszcu).
Skoro zatem w przedstawionym przez Państwa opisie zdarzenia przyznawane statuetki, puchary, medale, dyplomy są/będą formą wyróżnienia i nie są/nie będą miały konkretnego wymiaru materialnego – użytkowego lub finansowego, zwiększającego majątek osób wyróżnionych, oraz nie posiadają/nie będą posiadały wartościowych elementów, takich jak np. kamienie szlachetne bądź elementy ze szlachetnego kruszcu – to w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią/nie będą stanowić one przychodu podatkowego.
Tym samym z tytułu przyznania ww. przedmiotów nie będą ciążyły na Gminie żadne obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne.
W kwestii świadczeń wykazanych w zdarzeniu „D” wskazać należy, że - w oparciu o stosowne zarządzenie Burmistrza – Gmina przyznaje nagrody i wyróżnienia wybranym osobom osiągającym sukcesy sportowe za wysokie wyniki w krajowym współzawodnictwie sportowym na poziomie makroregionalnym i regionalnym oraz międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, w formie pieniężnej lub nagród rzeczowych. Przyznanie nagród poprzedza weryfikacja przez Komisję powołaną przez Burmistrza, pretendentów wyznaczonych przez kluby sportowe w celu określenia, czy spełniają oni kryteria określone w zarządzeniu Burmistrza warunkujące otrzymanie nagrody lub wyróżnienia. Tym samym osoby nagrodzone w żaden sposób ze sobą nie współzawodniczą. Nie stają zatem do rywalizacji o tę nagrodę/wyróżnienie, gdyż przyznawane są/będą im one w oparciu o wcześniejsze sukcesy sportowe. Otrzymania nagrody/wyróżnienia przez uprawnione osoby nie można zatem uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu.
W konsekwencji stwierdzić należy, że ww. nagrody stanowią/stanowić będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ww. nagrody nie korzystają/nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych uregulowanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu zwolnień w art. 21 ust. 1 przewiduje szereg zwolnień odnoszących się do świadczeń w postaci nagród (np. pkt 40a, 107, 115, 132, 147, 147a), przy czym żadne z ww. zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 komentowanej ustawy, nie obejmuje swoim zakresem nagród przyznawanych za wybitne osiągnięcia sportowe.
Zakwalifikowanie przychodów do innych źródeł, w rozumieniu ww. przepisów powoduje, że nie są Państwo obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Spoczywa zatem na Państwu obowiązek informacyjny. Są/będą Państwo zobowiązani do sporządzenia dla osób otrzymujących nagrody za osiągnięcia sportowe informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11, stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy podkreślić, że:
·w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność;
·niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. W konsekwencji powołane interpretacje nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w rozpatrywanej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
