
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 19 kwietnia oraz 10 czerwca 2025 r. (daty wpływu).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani lekarzem weterynarii. Prowadzi własną działalność gospodarczą, która jednocześnie nie jest zakładem leczniczym dla zwierząt.
Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością oraz odpowiedzialność w stosunku do Zleceniodawcy za wykonywanie czynności w ramach świadczonych usług. Jest Pani podatnikiem podatku VAT.
Świadczy Pani usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację Inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 z późn. zm.). Gdy Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji). Jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Zakres wykonywanych czynności na rzecz Inspekcji obejmuje nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych oraz rozbiorem mięsa i wystawianiem weterynaryjnych świadectw zdrowia.
Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym zakresie. Powiatowy Lekarz Weterynarii zawiera z Panią umowę na czas określony. Umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. W umowie Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, Zleceniobiorcą – Pani, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii.
Zleceniodawca stwierdza w umowie, że czynności wykonywane są w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy, a jednocześnie Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania czynności stanowiących przedmiot umowy i odpowiada przed Zleceniodawcą za powierzone mu przez Zleceniodawcę mienie. W umowie zapisano również, że: Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuje Pani wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana jest na rachunek Zleceniobiorcy po przedłożeniu stosowniej dokumentacji, w terminie 30 dni od złożenia Zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności.
Świadczone przez Panią usługi oznaczone są symbolem PKWiU 75.00.19.0.
W lutym 2025 r. złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów, na podstawie której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód z działalności nie przekroczył w roku poprzedzającym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu umów na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych i rozbiorem mięsa. Nadzór nad ubojem i rozbiorem jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru wykonuje Pani szereg czynności, które w umowie z Powiatowym Lekarzem Weterynarii zostały opisane, jest to świadczona przez Panią usługa. Oznacza to, że jest Pani zobowiązana stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii, dotyczących nadzoru nad ubojem oraz nadzoru nad rozbiorem, w tym do obowiązującej instrukcji nr (...) z dnia 8 grudnia 2011 r., w której wskazano, iż jako nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak wszystkie elementy badania przed ubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. W instrukcji tej wskazano ponadto, że zgodnie z treścią rozporządzenia (WE) nr (...) wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:
1)kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego;
2)projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym);
3)higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu;
4)higiena osobista;
5)szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych;
6)zwalczanie szkodników;
7)jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu);
8)kontrola temperatury;
9)kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji;
10) audyty procedur opartych na zasadach HACCP m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania
11) personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli;
12) urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:
a)badania przedubojowego,
b)dobrostanu zwierząt,
c)badania poubojowego,
d)materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,
e)badań laboratoryjnych.
W instrukcji tej wskazano także, że wynagrodzenia za kontrolę, nadzór, badanie lub inne czynności, obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego. W związku tym, że zarówno Powiatowy Lekarz Weterynarii, jak i Pani nie są w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonywanie poszczególnych, opisanych powyżej czynności, świadczona usługa jest usługą weterynaryjną, a nie badaniami i analizami.
Klasyfikacja 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne” jest – według Pani – jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych czynności nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych oraz rozbiorem mięsa. Usługą główną w przypadku nadzoru nad ubojem nie są usługi w zakresie badań i analiz.
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzowując opis sytuacji faktycznej, przedstawiła Pani na początek kilka definicji z przepisów prawnych unijnych, które w dużym stopniu regulują system pracy urzędowego lekarza weterynarii. Jak wskazuje Rozp. 2019/625 z późn. zm.: „Urzędowy lekarz weterynarii” oznacza lekarza weterynarii wyznaczonego przez właściwe organy, będącego ich pracownikiem lub nie, odpowiednio wykwalifikowanego do przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych. Wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:
1)kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego – status gospodarstwa pochodzenia lub stan zdrowia zwierząt w regionie, stan zdrowia zwierząt, weterynaryjne produkty lecznicze lub inne leczenie, jakie podawano zwierzętom lub wobec nich stosowano w odnośnym okresie, wraz z okresem karencji powyżej zera, z wyszczególnieniem dat podawania i okresów karencji; występowanie chorób mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo mięsa; w przypadku znaczenia dla ochrony zdrowia publicznego, wyniki analiz przeprowadzonych na próbkach pobranych od zwierząt czy na innych próbkach pobranych w celu zdiagnozowania chorób, które mogą wpływać na bezpieczeństwo mięsa, łącznie z próbkami pobranymi w ramach monitorowania i zwalczania chorób odzwierzęcych oraz kontroli pozostałości; nazwisko i adres prywatnego lekarza weterynarii, który sprawuje zwyczajową opiekę nad gospodarstwem pochodzenia;
2)projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym);
3)higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności przez pracowników oraz po ich zakończeniu;
4)higiena osobista pracowników;
5)szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych;
6)zwalczanie szkodników; sprawdzanie planu zwalczania szkodników, protokołów kontroli zakładu przez firmy DDD;
7)jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu);
8)kontrola temperatury pomieszczeń, produktów;
9)kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz wystawianie weterynaryjnych świadectw zdrowia w oparciu o wiedzę dotyczącą zdrowia zwierząt i produktu;
10)audyty procedur opartych na zasadach HACCP m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli;
11)urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:
a)badania przed ubojowego,
b)dobrostanu zwierząt,
c)badania poubojowego,
d)materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,
e)badań laboratoryjnych.
„Badanie przedubojowe” oznacza przeprowadzaną przed ubojem weryfikację spełnienia wymogów dotyczących zdrowia ludzkiego oraz zdrowia i dobrostanu zwierząt, w tym – w stosownych przypadkach – badanie kliniczne każdego zwierzęcia, oraz weryfikację informacji dotyczących łańcucha pokarmowego, o których mowa w załączniku II sekcja III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004; Urzędowy lekarz weterynarii przeprowadzający badanie przedubojowe zwierzęcia przeznaczonego do uboju musi być obecny przy uboju; jeśli badanie przedubojowe było wykonane w gospodarstwie, lekarz weterynarii pracujący w rzeźni przeprowadza badanie przedubojowe jedynie reprezentatywnej grupy zwierząt. Jeśli zaś nie było badania przedubojowego w gospodarstwie, należy zbadać wszystkie sztuki zwierząt – w przypadku ptaków i zajęczaków reprezentatywną grupę zwierząt. „Badanie poubojowe” oznacza przeprowadzaną w rzeźni lub zakładzie przetwórstwa dziczyzny weryfikację zgodności z wymogami mającymi zastosowanie do: tusz w rozumieniu załącznika I pkt 1.9 do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz podrobów w rozumieniu pkt 1.11 tego załącznika, w celu podjęcia decyzji, czy mięso nadaje się do spożycia przez ludzi; bezpiecznego usuwania materiału szczególnego ryzyka oraz zdrowia i dobrostanu zwierząt; „na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii” oznacza, że urzędowy lekarz weterynarii zleca wykonanie czynności urzędowemu pracownikowi pomocniczemu; „pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii” oznacza, że czynność jest wykonywana przez urzędowego pracownika pomocniczego na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii, a urzędowy lekarz weterynarii jest obecny w obiekcie w czasie niezbędnym do wykonania tej czynności. Kontrole urzędowe, przeprowadzane w odniesieniu do produkcji mięsa obejmują: badanie przedubojowe przeprowadzane w rzeźni przez urzędowego lekarza weterynarii, któremu w kwestiach selekcji wstępnej zwierząt mogą pomagać przeszkoleni w tym celu urzędowi pracownicy pomocniczy; badanie poubojowe przeprowadzane przez urzędowego lekarza weterynarii, pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii lub, w przypadku gdy zastosowano wystarczające zabezpieczenia, na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii.
Jak wynika z przedstawionych definicji część czynności może być wykonywanych przez osoby nieposiadające wykształcenia wyższego weterynaryjnego, jednakże zawsze przy tych czynnościach lekarz musi być obecny. To właśnie pracę tych osób można by zakwalifikować pod kodem 71.20.11.0. Jeśli mówimy o wykonaniu pełnej usługi nadzoru nad ubojem potrzebna jest specjalistyczna wiedza weterynaryjna, dotycząca wykonania badania klinicznego, chorób zwierząt i ich objawów oraz zmian patologicznych lub patognomicznych, czyli takich, które są charakterystyczne dla danej jednostki chorobowej. Jest to wiedza specjalistyczna, niewpisująca się w dział 71.20.11.0 Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji. Co więcej, cytując Edmunda Prosta profesora nauk weterynaryjnych, specjalisty higieny zwierząt rzeźnych i żywności pochodzenia zwierzęcego z podręcznika akademickiego „Zwierzęta rzeźne i mięso – ocena i higiena (…)” – „Badanie przedubojowe jest właściwie skróconym badaniem klinicznym, mającym na celu określenie stanu zdrowia zwierzęcia”. Jedynie lekarz weterynarii jest upoważniony przepisami prawa, żeby je wykonać. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie 71.20.11.0 nie obejmuje: - usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1. Dział 75 obejmuje:
-opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
-usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
-usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
-usługi pogotowia dla zwierząt.
Jeśli u zwierząt lekarz weterynarii stwierdzi objawy chorobowe, zwierzęta te muszą być poddane szczegółowemu badaniu klinicznemu, na które składa się: badanie błon śluzowych, ocena jamy brzusznej, pomiar liczby oddechów, pomiar tętna, pomiar temperatury wewnętrznej ciała – lekarz weterynarii stwierdza, czy zwierzę jest zdrowe czy nie. Jeśli lekarz stwierdzi kliniczne objawy choroby ogólnoustrojowej lub zakaźnej musi bezwzględnie zostać odseparowane od reszty zwierząt do momentu ostatecznej diagnozy, w ich przypadku możliwe jest pobranie dodatkowych próbek do wykonania badań laboratoryjnych, a w przypadku zwierząt padłych jeszcze przed ubojem przeprowadzenie sekcji zwłok wskazującej zmiany anatomopatologiczne charakterystyczne dla jednostek chorobowych. Do momentu otrzymania wyników i ostatecznej diagnozy opiekę kliniczną nad zwierzętami przejmuje lekarz weterynarii. Jeśli zostaje stwierdzona choroba zwierzę na podstawie decyzji lekarza weterynarii musi zostać ubite oddzielnie w takich warunkach, aby nie doszło do zanieczyszczenia innych zwierząt ani tusz, oraz zostają uznane za niezdatne do spożycia przez ludzi. W przypadku wykrycia choroby zakaźnej lekarz weterynarii musi działać zgodnie z przepisami dotyczącymi zwalczania chorób zakaźnych. „Rzeźnie muszą być wyposażone w higieniczne miejsca postoju zwierząt lub, jeśli pozwala na to klimat, w zagrody dla zwierząt, łatwe do czyszczenia i dezynfekcji. Obiekty te muszą być wyposażone w urządzenia do pojenia zwierząt oraz, w razie konieczności, do ich żywienia. Muszą być wyposażone także w oddzielne pomieszczenia zamykane na klucz lub, jeśli pozwala na to klimat, zagrody dla chorych zwierząt lub zwierząt podejrzewanych o chorobę” (Zał. III, sekcja I, rozdział II, pkt. 1 a i b – Rozp. 2004/853 z późn., zm.). Oprócz tego Urzędowy lekarz weterynarii sprawdza zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony zwierząt podczas transportu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1/2005 i podczas uboju zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1099/2009 oraz krajowymi przepisami dotyczącymi dobrostanu zwierząt. Na koniec zauważa Pani, że w analogicznych przypadkach wydawania interpretacji indywidualnej dotyczącej stawki ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne” stwierdzano, że stanowiska w sprawie są prawidłowe: nr 0112-KDIL2-2.4011.759.2024.2.MW – Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – usługi weterynaryjne; nr 0114-KDWP.4011.138.2024.1.IG – Stawka ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”, z 11 lutego 2025 r. nr 0112-KDSL1-2.4011.667.2024.3.AP; z 3 kwietnia 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.91.2024.2.HJ; z 24 stycznia 2024 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.891.2023.3.MT.
Pytanie
Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, polegające na sprawowaniu nadzoru nad ubojem?
Pani stanowisko w sprawie
Według Pani, usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej opodatkowane będą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.
Pani zdaniem, czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem i rozbiorem, obejmującego wszystkie czynności z tym związane, stanowi zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przed ubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych czynności.
Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem i rozbiorem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A).
Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami, a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby ona istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Panią usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):
Dział 75 USŁUGI WETERYNARYJNE obejmuje:
-opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
-usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
-usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
-usługi pogotowia dla zwierząt.
Dział ten nie obejmuje:
-usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
-usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0
W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.
Grupowanie to obejmuje:
-usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w Zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,
-usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.
Natomiast dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:
-usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
-usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
-badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.
W klasie 71.20 mieszczą się USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH.
Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.
Grupowanie to obejmuje:
-usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,
-odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,
-usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia itp.,
-usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,
-usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,
-usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,
-usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pani lekarzem weterynarii. Świadczy usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczy Pani usługi, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że w przypadku wykonywania usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), do przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 14%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
