Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.526.2025.2.MO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.526.2025.2.MO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 października (wpływ 6 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest (…) (NIP: (…), REGON: (…)) prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce od (…)2024 r. W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy usługi związane z zarządzaniem projektami i produktami cyfrowymi, w szczególności obejmujące m.in.:

·formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.);

·bieżącą komunikację i koordynację pracy między działem deweloperskim a projektowym;

·opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet (…));

·planowanie i przeprowadzanie testów (…) oraz analizę ich wyników;

·udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju;

·optymalizację procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji);

·inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów.

Wnioskodawca wykonuje powyższe usługi samodzielnie, na własny rachunek i ryzyko, jako niezależny kontrahent zewnętrzny. Sam organizuje miejsce oraz czas wykonywania zadań, nie działając pod kierownictwem zlecającego. Nie jest przy tym pracownikiem swoich klientów ani członkiem ich organów zarządzających – usługi świadczone są na podstawie umów B2B (cywilnoprawnych) z klientami zewnętrznymi.

Wnioskodawca oświadcza, że nie świadczy tych usług na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy (spełnia tym samym warunek z art. 8 ust. 2 ustawy ryczałtowej dotyczący braku kontynuacji etatu w formie działalności).

Dla celów podatkowych Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiot prowadzonej działalności Wnioskodawca traktuje jako działalność usługową (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym) i wstępnie klasyfikuje ją według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszystkie wykonywane czynności należą do kategorii usług zarządzania projektami, a nie do usług doradczych – ich charakter polega na praktycznym koordynowaniu i nadzorowaniu realizacji projektów (planowanie, organizacja i kontrola przebiegu prac), zamiast na udzielaniu porad czy konsultacji biznesowych.

Brak jest okoliczności wyłączających stosowanie ryczałtu – działalność Wnioskodawcy nie obejmuje żadnej z branż wyłączonych w art. 8 ust. 1 ustawy (np. nie dotyczy aptek, handlu walutami, usług wolnych zawodów itp.), a warunki do opodatkowania ryczałtem zostały spełnione (m.in. limit przychodów z roku poprzedniego nie został przekroczony, zgodnie z art. 6 ust. 4 u.z.p.d.).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i spełnia kryteria określone w art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy (podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania).

Przedmiotem złożonego wniosku jest rok podatkowy 2025. Interpretacja indywidualna ma dotyczyć stanu faktycznego obejmującego rok 2025, a w zakresie zdarzenia przyszłego – również kolejnych lat podatkowych (poczynając od 2025 r.), o ile Wnioskodawca będzie kontynuował opisaną działalność gospodarczą na wskazanych we wniosku zasadach. Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z tytułu opisanej działalności gospodarczej w 2024 r. (konkretnie w listopadzie 2024 r.). Do końca 2024 r. wszelkie przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej (tj. według stawek 12% i 32%).

W styczniu 2025 r. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym skutecznie dokonał zmiany formy opodatkowania prowadzonej działalności – począwszy od 1 stycznia 2025 r. przychody z działalności Wnioskodawcy są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, zgodnie ze złożonym oświadczeniem i obowiązującymi przepisami.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach działalności ponosi Wnioskodawca, nie zaś kontrahent (zleceniodawca). Innymi słowy, z wyłączeniem odpowiedzialności za ewentualne czyny niedozwolone, to Wnioskodawca jako niezależny przedsiębiorca odpowiada osobiście przed osobami trzecimi za należyte wykonanie usług i ich rezultaty, a nie podmiot zamawiający te usługi.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte pytania w wezwaniu:

1.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zakres prowadzonej działalności (usługi zarządzania projektami i produktami cyfrowymi) nie mieści się w katalogu profesji uznawanych za „wolne zawody” w rozumieniu powyższego przepisu. Innymi słowy, Wnioskodawca nie wykonuje osobiście żadnego z zawodów wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy (takich jak m.in. tłumacz przysięgły, adwokat, notariusz, księgowy, doradca podatkowy czy broker ubezpieczeniowy). W konsekwencji jego działalność nie stanowi wolnego zawodu, lecz polega na świadczeniu usług zarządzania projektami sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami).

2.Jakie dokładnie czynności wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy złożony wniosek?

We wniosku wskazał Pan, że:

(…) W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy usługi związane z zarządzaniem projektami i produktami cyfrowymi, w szczególności obejmujące m.in.:

•formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.);

   bieżącą komunikację i koordynację pracy między działem deweloperskim a projektowym;

•opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet (…));

   planowanie i przeprowadzanie testów (…) oraz analizę ich wyników;

•udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju;

•optymalizację procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji);

•inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z siedmiu wyżej wymienionych przez Pana czynności, tj. wskazać:

1)na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały wymienione przez Pana czynności?

2)czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły?

3)jaki był/jest/będzie ich zakres?

4)co było/jest/będzie ich efektem?

Odpowiedź: Wnioskodawca przedstawia poniżej szczegółową charakterystykę wszystkich siedmiu czynności wykonywanych w ramach świadczonych usług zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0), zgodnie z wyszczególnieniem zawartym we wniosku:

·       Formułowanie zadań – czynności w tym zakresie polegają na formułowaniu i przekazywaniu członkom zespołu projektowego konkretnych zadań do realizacji. Wnioskodawca dba o to, aby każde zadanie było jasno zdefiniowane, opatrzone konkretnym celem oraz terminem wykonania. Czynności te dotyczą (…). Zakres działań obejmuje m.in. (…). W razie potrzeby Wnioskodawca koordynuje również wykonanie zadań, nadzorując postęp prac i dbając o zgodność z harmonogramem projektu. Efektem tych czynności jest (…).

·Koordynacja pracy – czynności te polegają na bieżącej komunikacji i koordynowaniu pracy pomiędzy (…). Wnioskodawca pełni rolę łącznika pomiędzy programistami a innymi zespołami (np. marketingu, komunikacji, wsparcia klienta), ponieważ powodzenie wielu etapów projektu zależy od (…). W praktyce do obowiązków Wnioskodawcy należy (…). Na przykład, jeśli (…). Koordynacja działa również w drugą stronę – np. (…). Czynności te dotyczą zatem koordynacji współpracy między różnymi komórkami organizacyjnymi w ramach projektu, ze szczególnym naciskiem na sprawną komunikację, uzgadnianie terminów oraz przygotowanie organizacji do wydania nowych wersji produktów. Zakres obejmuje m.in.: (…). Efektem opisanych działań jest (…).

·Dokumentacja projektowa – czynności w tym obszarze polegają na (…). Wnioskodawca przygotowuje niezbędne materiały dokumentacyjne związane z (…). Czynności te dotyczą zatem tworzenia i redagowania dokumentacji produktowej, zapewniającej jasne i szczegółowe wytyczne zarówno dla personelu wewnętrznego, jak i dla odbiorców zewnętrznych. Zakres obejmuje m.in.: (…). Efektem tych działań jest (…).

·Testy (…) – w ramach tej kategorii Wnioskodawca planuje i przeprowadza testy porównawcze (…). Czynności polegają na (…). Czynności te dotyczą oceny efektywności procesów i działań firmy (np. w obszarze (…), komunikacji z klientem) w oparciu o twarde dane uzyskane z testów i analizę kluczowych metryk. Zakres obejmuje m.in. (…). Efektem realizowanych testów i analiz jest (…).

·Planowanie rozwoju produktu – czynności te obejmują udział Wnioskodawcy w strategicznym planowaniu rozwoju (…). W praktyce Wnioskodawca uczestniczy w spotkaniach i dyskusjach dotyczących nowych funkcjonalności oraz długofalowej wizji produktu, a także zgłasza własne sugestie zmian na podstawie zebranych danych (np. informacji zwrotnej od użytkowników, analiz rynkowych) i własnej wiedzy eksperckiej. Czynności te dotyczą (…). Zakres obejmuje m.in.: (…). Efektem powyższych działań jest (…).

·Optymalizacja procesów – w ramach tej kategorii Wnioskodawca dokonuje ciągłego doskonalenia procesów wewnętrznych w projekcie, w tym metodologii pracy zespołu, obiegu informacji i komunikacji wewnątrz projektu. Czynności polegają na analizie (…). Czynności te dotyczą zatem usprawniania wewnętrznej organizacji pracy – obejmują (…). Zakres podejmowanych działań obejmuje m.in.: (…). Efektem tych przedsięwzięć jest (…).

·Inne czynności organizacyjne i zarządcze – poza wyżej wymienionymi, Wnioskodawca wykonuje także inne zadania o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów. Chodzi tu o różnorodne czynności uzupełniające, które nie mieszczą się w powyższych kategoriach, a które są niezbędne do pomyślnego przeprowadzenia projektów. W szczególności Wnioskodawca dba o (…). Koordynuje on działania wielu działów lub podwykonawców, nadzoruje dotrzymywanie kamieni milowych i terminów ustalonych w projekcie, a także rozwiązuje bieżące kwestie administracyjne czy operacyjne pojawiające się w trakcie realizacji (np. nagłe potrzeby zmian w harmonogramie, dodatkowe ustalenia z klientem, zapewnienie zasobów itp.). Czynności te dotyczą zatem szeroko pojętego zarządzania projektami i ich zaplecza organizacyjnego, w tym utrzymywania sprawnej współpracy między wszystkimi zaangażowanymi stronami. Zakres obejmuje m.in.: (…). Efektem tych działań jest (…).

3.Czy w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku uzyskiwał/uzyskuje/ będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?

Odpowiedź: Wnioskodawca jednoznacznie potwierdza, że nie uzyskiwał, nie uzyskuje ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Świadczone przez niego usługi nie są w żaden sposób związane z działalnością firm centralnych. Innymi słowy, Wnioskodawca nie świadczy usług typu head office – charakter wykonywanych czynności dotyczy zarządzania operacyjnego projektami dla klientów zewnętrznych, a nie realizacji zadań typowych dla centrali spółki (np. usług administracyjnych czy zarządczych na rzecz oddziałów własnego przedsiębiorstwa).

4.Czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczył/świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradcze związane z zarządzaniem?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie świadczył, nie świadczy ani nie będzie świadczył usług doradczych związanych z zarządzaniem w ramach swojej działalności opisanej we wniosku. Wykonywane czynności mają charakter operacyjno-koordynacyjny (skupiają się na bieżącym zarządzaniu projektami, organizacji pracy zespołów oraz realizacji konkretnych zadań projektowych), a nie polegają na świadczeniu usług doradczych sensu stricto. W szczególności Wnioskodawca nie zajmuje się udzielaniem porad, konsultacji czy ekspertyz dotyczących zarządzania – jego rola ogranicza się do praktycznego zarządzania i koordynacji projektów, a nie do doradztwa strategicznego. Tym samym wykonywane usługi nie noszą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu opisanych wyżej usług zarządzania projektami cyfrowymi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2023 poz. 1800 ze zm.), zamiast stawki 15% przewidzianej dla usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU ex dział 70)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z opisanej działalności podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, ponieważ świadczone usługi nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu przepisów o ryczałcie, lecz mieszczą się w kategorii pozostałych usług zarządzania projektami. W rezultacie nie są objęte podwyższoną 15% stawką ryczałtu, lecz podstawową stawką 8,5% właściwą dla działalności usługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym i spełnia Pan kryteria określone w art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od (…) października 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce. Pierwszy przychód z tytułu opisanej działalności gospodarczej uzyskał Pan w 2024 r. Do końca 2024 r. wszelkie przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej (tj. według stawek 12% i 32%). W ramach swojej działalności świadczy Pan usługi związane z zarządzaniem projektami i produktami cyfrowymi, w szczególności obejmujące m.in.:

·formułowanie i przekazywanie zadań członkom zespołu projektowego (programistom, designerom itp.);

·bieżącą komunikację i koordynację pracy między działem deweloperskim a projektowym;

·opracowywanie dokumentacji projektowej (tworzenie szczegółowych wymagań, specyfikacji technicznych, makiet (…));

·planowanie i przeprowadzanie testów (…) oraz analizę ich wyników;

·udział w strategicznym planowaniu rozwoju produktu cyfrowego, w tym sugestie usprawnień i kierunków rozwoju;

·optymalizację procesów w projekcie (doskonalenie metodologii pracy zespołu, usprawnianie komunikacji i obiegu informacji);

·inne czynności o charakterze organizacyjno-zarządczym i koordynacyjnym związane z realizacją projektów dla klientów.

W uzupełnieniu wniosku szczegółowo opisał Pan świadczone przez Pana usługi. Klasyfikuje je Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Stoi Pan na stanowisku, że wszystkie wykonywane czynności należą do kategorii usług zarządzania projektami, a nie do usług doradczych – ich charakter polega na praktycznym koordynowaniu i nadzorowaniu realizacji projektów (planowanie, organizacja i kontrola przebiegu prac), zamiast na udzielaniu porad czy konsultacji biznesowych. Ponadto wskazał Pan, że nie uzyskiwał, nie uzyskuje ani nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Świadczone przez Pana usługi nie są w żaden sposób związane z działalnością firm centralnych. Nie świadczył, nie świadczy ani nie będzie świadczył Pan także usług doradczych związanych z zarządzaniem w ramach swojej działalności. Wykonywane czynności mają charakter operacyjno-koordynacyjny (skupiają się na bieżącym zarządzaniu projektami, organizacji pracy zespołów oraz realizacji konkretnych zadań projektowych), a nie polegają na świadczeniu usług doradczych sensu stricto. W szczególności nie zajmuje się Pan udzielaniem porad, konsultacji czy ekspertyz dotyczących zarządzania – Pana rola ogranicza się do praktycznego zarządzania i koordynacji projektów, a nie do doradztwa strategicznego. Tym samym wykonywane usługi nie noszą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W styczniu 2025 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym skutecznie dokonał Pan zmiany formy opodatkowania prowadzonej działalności – począwszy od 1 stycznia 2025 r. przychody z Pana działalności są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, zgodnie ze złożonym oświadczeniem i obowiązującymi przepisami. Oświadcza Pan, że nie świadczy Pan usług na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy (spełnia Pan tym samym warunek z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczący braku kontynuacji etatu w formie działalności). Pana działalność nie obejmuje żadnej z branż wyłączonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, Pana limit przychodów z roku poprzedniego nie został przekroczony, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiot prowadzonej działalności traktuje Pan jako działalność usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy. Nie wykonuje Pan wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Interpretacja indywidualna ma dotyczyć stanu faktycznego obejmującego rok 2025, a w zakresie zdarzenia przyszłego – również kolejnych lat podatkowych (poczynając od 2025 r.), o ile będzie Pan kontynuował opisaną działalność gospodarczą na wskazanych we wniosku zasadach.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.