Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.427.2025.1.KK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do których wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również jako: „Spółka”) jest spółką prawa polskiego, zarejestrowaną w Polsce jako „podatnik VAT czynny” i jako „podatnik VAT UE”. Spółka składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji systemów przytwierdzeń szyn, w ramach której otrzymuje zamówienia od kontrahentów krajowych i zagranicznych.

Wnioskodawca zawiera i planuje zawierać w przyszłości, długoterminowe, trwające ponad 6 miesięcy, umowy m.in. z podmiotami mającymi siedzibę poza Unią Europejską (dalej: „UE”) na dostawy produkowanych przez Spółkę towarów, tj. systemów przytwierdzeń szyn kolejowych (dalej: „Umowy”). Sprzedawane towary i będą transportowane z Polski do miejsca ich przeznaczenia poza terytorium UE. W związku z realizacją Umów, Spółka zleca transport (zawiera umowę z przewoźnikiem lub spedytorem) i ponosi ryzyko utraty towarów w trakcie ich transportu zgodnie z ustalonymi z danym kontrahentem warunkami INCOTERMS. Spółka gromadzi dokumenty potwierdzające, że sprzedawane towary opuściły terytorium UE.

Umowy określają warunki płatności za towary, w tym płatności zaliczkowych. W związku z zawartymi Umowami, nabywcy wpłacają na rachunek Spółki zaliczki na poczet ich realizacji. Spółka dokumentuje wpłaty otrzymane od kontrahentów przed dostawą towarów fakturami zaliczkowymi, stosując stawkę podatku 0%, właściwą dla eksportu towarów.

Otrzymane zaliczki Spółka wykorzystuje do zabezpieczenia zasobów produkcyjnych, tj. zakupu materiałów i surowców niezbędnych do wyprodukowania i dostarczenia nabywcy oczekiwanego przezeń wolumenu towarów, do zapewnienia którego Spółka się zobowiązuje. Poczynione nakłady (nabyte materiały, surowce, itp.) pozostają własnością Spółki, która ponosi związane z nimi ryzyka. Umowy określają również wolumen towarów, jaki zostanie dostarczony przez Spółkę w trakcie trwania danej Umowy, jak również harmonogram dostaw. W efekcie, już w chwili zawierania Umów jest i będzie wiadome, że okres jaki upłynie między otrzymaniem zaliczki, a wywozem towarów poza terytorium UE/dostawą towarów będzie dłuższy niż 6 miesięcy. Należy podkreślić, że ustalony przez strony harmonogram dostaw wynika zarówno z potrzeb nabywcy (zazwyczaj harmonogramu realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej, które ze swojej natury trwają powyżej 6 miesięcy), jak i rozmiarów zamówień i określonych mocy produkcyjnych Wnioskodawcy. Realizacja tak dużych zamówień przez Spółkę w całości w ciągu 6 miesięcy zatem zarówno nie jest możliwa z punktu widzenia zdolności produkcyjnych Wnioskodawcy jak i też obiektywnie niemożliwa z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań nabywcy (harmonogram realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej przekraczający 6 miesięcy), czego strony są świadome już na etapie zawierania Umów.

Ponadto sam transport towarów, w szczególności morski, może trwać nawet dwa miesiące. Wnioskodawca chciałby podkreślić, że opisany powyżej model biznesowy, zakładający, że kupujący uiszcza zaliczkę umożliwiającą dostawcy przygotowanie się do produkcji towarów, które będzie w przyszłości dostarczał kupującemu, jest standardowym rozwiązaniem stosowanym w branży infrastruktury kolejowej. Dostawca uzależnia produkcję i dostawy towarów od uzyskania zaliczkowego finansowania od nabywcy, mając zapewnioną płynność finansową, przez co kupujący uzyskuje gwarancję realizacji dostaw, często nawet w kilkuletnim okresie.

W związku z charakterystyką realizowanych przez Spółkę dostaw występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka nie posiada/nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), tj. w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymała/otrzyma zaliczkę. Dokumenty potwierdzające wywóz towarów (produkowanych systemów przytwierdzeń szyn kolejowych) poza terytorium UE Spółka uzyskuje/będzie uzyskiwała później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała/otrzyma zaliczkę.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca chciałby potwierdzić, czy Spółka ma prawo stosować stawkę VAT 0% w odniesieniu do otrzymanych zaliczek na poczet eksportu towarów, w przypadku gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki, Spółka będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawki VAT 0% w odniesieniu do otrzymanych oraz przyszłych zaliczek na poczet realizacji dostaw?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki, Spółka jest i będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT stawki VAT 0% w odniesieniu do otrzymanych oraz przyszłych zaliczek.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie tego stanowiska.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”) podlega m.in. eksport towarów (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju do miejsca przeznaczenia poza terytorium UE przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium UE jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, towary dostarczane przez Spółkę w ramach Umów są i będą transportowane z Polski do miejsca ich przeznaczenia poza UE, a za ich transport odpowiedzialna jest i będzie Spółka (czyli dostawca). Jednocześnie, wywóz towarów poza terytorium UE jest i będzie potwierdzany przez organy celne. Tym samym, analizowane transakcje spełniają przesłanki do uznania za „eksport towarów” w rozumieniu przepisów o VAT.

W odniesieniu do transakcji stanowiących eksport towarów obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą dostawy towaru lub otrzymania zapłaty, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej (art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT). Wynika z tego, że Spółka jest i będzie zobowiązana rozpoznać obowiązek podatkowy z chwilą otrzymania od nabywcy każdej zaliczki, w odniesieniu do jej wartości, a następnie z chwilą dokonania dostawy towarów, w odniesieniu do pozostałej części ich ceny.

Stawka podatku w eksporcie towarów wynosi 0% pod warunkiem spełnienia określonych warunków formalnych, tj. zgromadzenia dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE w odpowiednim terminie (art. 41 ust. 4-9 i 11 ustawy o VAT). W przypadku dostaw dokonywanych przez Spółkę w ramach Umów, warunek ten jest i będzie spełniony, tj. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał odpowiednie dokumenty celne potwierdzające wywóz towarów poza UE.

Stawka VAT 0% znajduje również zastosowanie do zapłaty otrzymanej przed dokonaniem transakcji stanowiącej eksport towarów (zaliczki na poczet eksportu), o ile w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymano zapłatę, nastąpi wywóz towarów, a podatnik otrzyma na tą okoliczność dowód (art. 41 ust. 9a ustawy o VAT). Ponadto, w myśl art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, powyższą zasadę stosuje się także wówczas, gdy wywóz nastąpi w terminie późniejszym, pod warunkiem że jest to uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Należy podkreślić, że pojęcie „specyfiki realizacji dostaw” nie zostało zdefiniowane ani sprecyzowane w przepisach ustawy o VAT. Próbę wyznaczenia kierunku interpretacyjnego wskazanego pojęcia podjął jednak Minister Finansów w objaśnieniach podatkowych z dnia 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419) (dalej: „Objaśnienia”).

I tak, w pkt 4.2.2. Objaśnień wskazano, że pojęcie „specyfiki” realizowanej dostawy może odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, który jest niezbędny do dokonania dostawy, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego rodzaju towarów. Minister Finansów wyszczególnił przy tym następujące przesłanki przemawiające za uznaniem, że warunek specyfiki realizacji dostawy jest spełniony:

A.Czas niezbędny do wyprodukowania towaru - długotrwały, złożony i wieloetapowy proces projektowania i produkcji, produkcja wymagająca zastosowania zaawansowanej technologii, przeprowadzenia testów jakościowych oraz dokonania niezbędnych poprawek lub modyfikacji, konieczność przeprowadzenia różnego rodzaju analiz, czy prób (np. technologicznych, materiałowych czy wykonawczych itp.) przed wytworzeniem danego produktu;

B.Towar dostosowany do indywidualnych wymogów kupującego – produkcja towarów na konkretne, zindywidualizowane zamówienie klienta, konieczność wykorzystania licznych modułów i prefabrykatów niepochodzących z produkcji masowej, kompletowanie towaru z wielu elementów itp.;

C.Dostawa na warunkach charakterystycznych dla danego rynku lub rodzaju towaru – niestandardowe, szczególne warunki dostawy wynikają z samej charakterystyki danego rynku bądź towaru będącego przedmiotem dostawy. Jako przykład Minister Finansów wskazał rynki surowców naturalnych, na których występują kontrakty, w ramach których dostawca uzależnia produkcję i dostawy towarów od uzyskania zaliczkowego finansowania od nabywcy, który z kolei uzyskuje gwarancję realizacji dostaw w danym (przykładowo kilkuletnim) okresie i w odpowiednich wolumenach.

Ponadto, w Objaśnieniach wskazano, że czynniki zewnętrzne, takie jak wahania cen, możliwości podaży, kwestie logistyczne lub techniczne, co do zasady nie są związane ze specyfiką realizacji dostawy.

Mając na uwadze powyższe rozważania oraz stan faktyczny i zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, w ocenie Spółki, w przypadku eksportu towarów dokonywanego w związku z realizacją Umów, wywóz towarów po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę, uzasadniony jest i będzie specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Mianowicie, przedmiotowe dostawy są i będą realizowane na warunkach charakterystycznych dla branży infrastruktury kolejowej, gdzie projekty budowy lub modernizacji linii kolejowej trwają zazwyczaj powyżej 6 miesięcy a produkcja i dostawa towarów niejednokrotnie uzależniane są od uzyskania zaliczkowego finansowania od nabywcy. Z uwagi na wielkość i wartość zamówień, dostawcy zapewniają sobie w ten sposób płynność finansową, a nabywcy zyskują gwarancję realizacji dostaw w dłuższym okresie, zgodnie z określonym harmonogramem, wynikającym z harmonogramu budowy lub modernizacji linii kolejowej.

Harmonogram dostaw uzgodniony przez Spółkę z danym nabywcą w Umowie uwzględnia przy tym potrzeby nabywcy wynikające z harmonogramu prac budowlanych oraz moce produkcyjne Wnioskodawcy. Okoliczności te są bowiem znane stronom już w momencie zawierania Umowy. Jednocześnie, możliwość wywozu towarów po okresie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę, znajduje potwierdzenie w ustalonych warunkach dostawy, nie wynika z zewnętrznych czynników o charakterze losowym.

Całokształt przedstawionych okoliczności oraz postanowienia zawieranych Umów, zdaniem Wnioskodawcy, w sposób obiektywny wskazują, że termin dostawy towarów przekraczający okres wynikający z treści art. 41 ust. 9b ustawy o VAT jest wynikiem specyfiki realizowanych dostaw (rynek infrastruktury kolejowej), każdorazowo potwierdzonej warunkami dostawy określającymi termin wywozu towarów. W konsekwencji, w przypadku eksportu towarów dokonywanego w ramach Umów, Spółka jest i będzie uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% do otrzymanych oraz przyszłych zaliczek, zarówno gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi przed upływem terminu wskazanego w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jak i po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki (na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT).

Prawidłowość stanowiska Spółki znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w odniesieniu do stanów faktycznych zbliżonych do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będących przedmiotem niniejszego wniosku.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2021 r. znak: 0114-KDIP1 -2.4012.315.2021.1.RM, Dyrektor KIS uznał, że wywóz towarów w terminie późniejszym niż 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym wnioskodawca otrzymał zaliczkę jest uzasadniony specyfiką realizacji dostaw wynikającą m.in. ze specyfiki branży opon samochodowych, skomplikowanego procesu produkcji, konieczności zamówienia surowców i przeprowadzenia testów jakościowych, a tym samym w odniesieniu do otrzymanych zaliczek znajdzie zastosowanie stawka VAT 0%.

W interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2023 r. znak: nr 0114-KDIP1-2.4012.320.2023.1.GK Dyrektor KIS wskazał z kolei, że skoro wywóz towarów, na poczet których wnioskodawca otrzymuje /będzie otrzymywać zaliczki, następuje/nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw towarów, potwierdzoną warunkami dostawy wynikającymi z umowy zawartej z Przedsiębiorstwem Państwowym, w której określono transze dostaw, to znajduje zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT. W analizowanym przez organ przypadku, na specyfikę realizacji dostaw wpływały m.in. rozmiary zamówienia powodujące, że nie była możliwa jego jednorazowa realizacja z uwagi na określone moce przerobowe producenta oraz konieczność zgromadzenia odpowiedniej ilości trudnodostępnych materiałów i surowców.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2024 r. znak: 0112- KDIL1-3.4012.133. 2024.1.MR, Dyrektor KIS potwierdził możliwość stosowania przez wnioskodawcę stawki 0% w odniesieniu do otrzymanych przedpłat dotyczących eksportu towarów, nawet jeśli pomiędzy otrzymaniem przedpłaty a wywozem upłynie okres dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymano płatność. Otrzymanie przedpłat uruchamiało bowiem proces przygotowania do produkcji towarów, tj. wnioskodawca przeznaczał otrzymane przedpłaty na zabezpieczenie mocy produkcyjnych, poczynienie nakładów niezbędnych do wyprodukowania i dostarczenia nabywcy oczekiwanego wolumenu towarów.

Biorąc pod uwagę, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku zachodzą i będą zachodzić zbliżone okoliczności świadczące o specyfice realizacji dostaw towarów w ramach Umów, należy uznać, że w analizowanej sprawie również zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, okoliczności realizowania dostaw towarów w ramach Umów (w szczególności dokonywanie dostaw na warunkach charakterystycznych dla branży infrastruktury kolejowej), jak również fakt odzwierciedlenia tych okoliczności w Umowach zawieranych przez Spółkę z kontrahentami, w których każdorazowo określony jest harmonogram dostaw towarów, uzasadniają prawo Spółki do stosowania stawki VAT 0% w stosunku do otrzymanych i przyszłych zaliczek na poczet eksportu towarów na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, w sytuacji gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi w terminie późniejszym niż 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zaliczkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast art. 2 pkt 5 ustawy stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W świetle art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Natomiast według art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Na mocy art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy:

Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy:

Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji systemów przytwierdzeń szyn, w ramach której otrzymuje zamówienia od kontrahentów krajowych i zagranicznych. Zawierają i planują Państwo zawierać w przyszłości, długoterminowe, trwające ponad 6 miesięcy, umowy m.in. z podmiotami mającymi siedzibę poza Unią Europejską na dostawy produkowanych przez Spółkę towarów, tj. systemów przytwierdzeń szyn kolejowych (dalej: „Umowy”). Sprzedawane towary i będą transportowane z Polski do miejsca ich przeznaczenia poza terytorium UE. W związku z realizacją Umów, Spółka zleca transport (zawiera umowę z przewoźnikiem lub spedytorem) i ponosi ryzyko utraty towarów w trakcie ich transportu zgodnie z ustalonymi z danym kontrahentem warunkami INCOTERMS. Spółka gromadzi dokumenty potwierdzające, że sprzedawane towary opuściły terytorium UE. Umowy określają warunki płatności za towary, w tym płatności zaliczkowych. W związku z zawartymi Umowami, nabywcy wpłacają na rachunek Spółki zaliczki na poczet ich realizacji. Spółka dokumentuje wpłaty otrzymane od kontrahentów przed dostawą towarów fakturami zaliczkowymi, stosując stawkę podatku 0%, właściwą dla eksportu towarów. Otrzymane zaliczki Spółka wykorzystuje do zabezpieczenia zasobów produkcyjnych, tj. zakupu materiałów i surowców niezbędnych do wyprodukowania i dostarczenia nabywcy oczekiwanego przezeń wolumenu towarów, do zapewnienia którego Spółka się zobowiązuje. Poczynione nakłady (nabyte materiały, surowce, itp.) pozostają własnością Spółki, która ponosi związane z nimi ryzyka. Umowy określają również wolumen towarów, jaki zostanie dostarczony przez Spółkę w trakcie trwania danej Umowy, jak również harmonogram dostaw. W efekcie, już w chwili zawierania Umów jest i będzie wiadome, że okres jaki upłynie między otrzymaniem zaliczki, a wywozem towarów poza terytorium UE/dostawą towarów będzie dłuższy niż 6 miesięcy. Ustalony przez strony harmonogram dostaw wynika zarówno z potrzeb nabywcy (zazwyczaj harmonogramu realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej, które ze swojej natury trwają powyżej 6 miesięcy), jak i rozmiarów zamówień i Państwa określonych mocy produkcyjnych. Realizacja tak dużych zamówień przez Spółkę w całości w ciągu 6 miesięcy zatem zarówno nie jest możliwa z punktu widzenia Państwa zdolności produkcyjnych jak i też obiektywnie niemożliwa z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań nabywcy (harmonogram realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej przekraczający 6 miesięcy), czego strony są świadome już na etapie zawierania Umów. Ponadto sam transport towarów, w szczególności morski, może trwać nawet dwa miesiące. Dostawca uzależnia produkcję i dostawy towarów od uzyskania zaliczkowego finansowania od nabywcy, mając zapewnioną płynność finansową, przez co kupujący uzyskuje gwarancję realizacji dostaw, często nawet w kilkuletnim okresie.

W związku z charakterystyką realizowanych przez Spółkę dostaw występują sytuacje/mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka nie posiada/nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy, tj. w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymała/otrzyma zaliczkę. Dokumenty potwierdzające wywóz towarów (produkowanych systemów przytwierdzeń szyn kolejowych) poza terytorium UE Spółka uzyskuje/będzie uzyskiwała później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała/otrzyma zaliczkę.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki, Spółka będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy, stawki VAT 0% w odniesieniu do otrzymanych oraz przyszłych zaliczek na poczet realizacji dostaw.

W kontekście zasadności zastosowania procedury, określonej w powołanym wyżej art. 41 ust. 9b ustawy, należy zaznaczyć, że przymiot „specyficzności” nie dotyczy samej „dostawy”, ale dotyczy jej „realizacji”. Oznacza to, że nie dostawa powinna być specyficzna, ale jej realizacja. Tym samym nie zawsze to niestandardowość np. produkcji towaru powinna być decydująca, ale nietypowość realizacji dostawy.

Zatem o zasadności zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy, każdorazowo decydować będą obiektywne okoliczności towarzyszące danej dostawie. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy), zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahentów (Klientów).

W opisie sprawy wskazali Państwo, że otrzymane zaliczki Spółka wykorzystuje do zabezpieczenia zasobów produkcyjnych, tj. zakupu materiałów i surowców niezbędnych do wyprodukowania i dostarczenia nabywcy oczekiwanego przezeń wolumenu towarów, do zapewnienia którego Spółka się zobowiązuje. Poczynione nakłady (nabyte materiały, surowce, itp.) pozostają własnością Spółki, która ponosi związane z nimi ryzyka. Umowy określają również wolumen towarów, jaki zostanie dostarczony przez Spółkę w trakcie trwania danej Umowy, jak również harmonogram dostaw. W efekcie, już w chwili zawierania Umów jest i będzie wiadome, że okres jaki upłynie między otrzymaniem zaliczki, a wywozem towarów poza terytorium UE/dostawą towarów będzie dłuższy niż 6 miesięcy. Ustalony przez strony harmonogram dostaw wynika zarówno z potrzeb nabywcy (zazwyczaj harmonogramu realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej, które ze swojej natury trwają powyżej 6 miesięcy), jak i rozmiarów zamówień i Państwa określonych mocy produkcyjnych. Realizacja tak dużych zamówień przez Spółkę w całości w ciągu 6 miesięcy zatem zarówno nie jest możliwa z punktu widzenia Państwa zdolności produkcyjnych jak i też obiektywnie niemożliwa z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań nabywcy (harmonogram realizacji budowy lub modernizacji linii kolejowej przekraczający 6 miesięcy), czego strony są świadome już na etapie zawierania Umów.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów, na poczet których Spółka otrzymuje/będzie otrzymywać zaliczki, następuje w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw towarów, potwierdzoną warunkami dostawy wynikającymi z umowy zawartej z danym kontrahentem, w której określony jest wolumen towarów, jaki zostanie dostarczony przez Spółkę w trakcie trwania danej Umowy, jak również harmonogram dostaw, to w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.

W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, mają/będą Państwo mieli prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanych zaliczek, dotyczących eksportu towarów, nawet jeśli pomiędzy otrzymaniem przedpłaty a wywozem upłynie okres dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała/otrzyma zaliczkę na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 9a i 9b ustawy.

W związku z powyższym, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki, Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy, stawki VAT 0% w odniesieniu do otrzymanych oraz przyszłych zaliczek na poczet realizacji dostaw.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

 stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

      zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno -skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.