
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (sprecyzowany w uzupełnieniu z 14 maja 2025 r.)
Powiat (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (w niniejszym wniosku jako VAT).
W roku 2025 r. Powiat planuje przystąpienie do realizacji projektu pn. „(...)” obejmującego wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej, opracowanie studium wykonalności, nadzór inwestorski, dostawę wyposażenia oraz przede wszystkim wykonanie robót budowlanych w następującym zakresie:
a)branża budowlana:
· wydzielenie nowych pomieszczeń,
· demontaż części stolarki drzwiowej i części stolarki okiennej,
· rozbiórka części ścian działowych, wykonanie nowych ścian działowych oraz nowych otworów drzwiowych,
· poszerzenie otworów drzwiowych,
· montaż nowej stolarki drzwiowej, ślusarki drzwiowej i stolarki okiennej,
· wykonanie tynków na nowych ścianach, remont i przetarcie starych tynków, ułożenie płytek ściennych,
· roboty malarskie,
· wykonanie nowych posadzek,
· wykonanie sufitów podwieszanych,
· obudowanie kanałów wentylacyjnych,
· remont istniejących kominów,
· remont schodów zewnętrznych,
· wymiana części zadaszeń nad wejściami do budynku,
· rozbiórka części nawierzchni utwardzonych,
· wykonanie utwardzeń terenu;
b)branża sanitarna:
· wykonanie wewnętrznych instalacji wodociągowo - kanalizacyjnej, ciepłej wody użytkowej dla nowych pomieszczeń,
· wykonanie wewnętrznej instalacji kanalizacji technologicznej,
· wykonanie zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej i kanalizacji technologicznej,
· usprawnienie części wentylacji istniejącej i wykonanie w części budynku instalacji wentylacji mechanicznej i klimatyzacji,
· wydzielenie pomieszczenia hydroforni,
· remont i przebudowa instalacji hydrantowej wewnętrznej;
c)branża elektryczna:
· montaż tablic rozdzielczych,
· wykonanie złącz kablowych,
· wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej, gniazd wtykowych, oświetlenia ogólnego,
· wykonanie instalacji oświetlenia awaryjnego, ewakuacyjnego,
· wykonanie instalacji teletechnicznej,
· wykonanie instalacji oddymiania i napowietrzania,
· wykonanie instalacji słaboprądowych - przywoławczej z pomieszczenia WC dla osób niepełnosprawnych,
· wykonanie monitoringu wewnętrznego,
· wykonanie instalacji detekcji gazu,
· wykonanie instalacji piorunochronnej.
Realizacja zadania ma na celu wzrost dostępności do usług społecznych dla osób z niepełnosprawnościami na obszarze Powiatu (...). Projekt dotyczy przebudowy dawnego budynku Zespołu Szkół w (...) wraz ze zmianą sposobu użytkowania na placówkę świadczącą usługi w formie dziennego domu opieki - środowiskowy Ośrodek (...) oraz Poradnia Rewalidacyjna. Realizatorami projektu są Powiat (...) jako lider oraz wykonujące na jego zlecenie usługi publiczne Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w (...). Stowarzyszenie ponadto jest biorącym w użyczenie od Powiatu (...) nieruchomość będącą przedmiotem opisanych wyżej robót budowlanych.
Warunkiem do otrzymania dofinansowania w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie w zakresie kosztów kwalifikowalnych brutto w ww. projekcie jest uzyskanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odzyskania VAT.
Przystępując do realizacji przedmiotowego projektu Powiat (...) jako wnioskodawca o udzielenie dofinansowania nie zamierza wykorzystywać efektów tej inwestycji w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tylko zamierza je wykorzystywać wyłącznie w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych). W związku z powyższym, przystępując do planowanej inwestycji Powiat (...) nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.
Pytanie
Czy Powiat będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków, które będą ponoszone w związku z planowanymi robotami budowlanymi, usługami i dostawami w ramach realizacji projektu „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków, które będą ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powiat (...) nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym wydatki, które będą poniesione w ramach projektu „(...)” z uwagi na fakt, iż nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej Powiatu, nie będą mogły stanowić podstawy do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Powiat.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
1)edukacji publicznej;
2)promocji i ochrony zdrowia;
3)pomocy społecznej;
3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
4)polityki prorodzinnej;
5)wspierania osób niepełnosprawnych;
5a) polityki senioralnej;
6)transportu zbiorowego i dróg publicznych;
7)kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
8)kultury fizycznej i turystyki;
9)geodezji, kartografii i katastru;
10)gospodarki nieruchomościami;
11)administracji architektoniczno-budowlanej;
12)gospodarki wodnej;
13)ochrony środowiska i przyrody;
14)rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
15)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
16)ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, a także ochrony ludności i obrony cywilnej;
17)przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
18)ochrony praw konsumenta;
19)utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
20)obronności;
21)promocji powiatu;
22)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
23)działalności w zakresie telekomunikacji.
Z wniosku wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W roku 2025 r. planują Państwo przystąpić do realizacji projektu pn. „(...)” obejmującego wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej, opracowanie studium wykonalności, nadzór inwestorski, dostawę wyposażenia oraz wykonanie robót budowlanych we wskazanym zakresie.
Realizacja zadania ma na celu wzrost dostępności do usług społecznych dla osób z niepełnosprawnościami na obszarze powiatu. Projekt dotyczy przebudowy dawnego budynku Zespołu Szkół wraz ze zmianą sposobu użytkowania na placówkę świadczącą usługi w formie dziennego domu opieki - środowiskowy Ośrodek (...) oraz Poradnia Rewalidacyjna.
Przystępując do realizacji przedmiotowego projektu nie zamierzają Państwo wykorzystywać efektów tej inwestycji w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, tylko zamierzają je wykorzystywać wyłącznie w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych). Nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie będzie występować. Przystępując do realizacji przedmiotowego projektu nie zamierzają Państwo wykorzystywać efektów inwestycji w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, tylko zamierzają je wykorzystywać wyłącznie w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych). Nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu „(...)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
