Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego  

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 01.05.2022 r., wznowioną 01.01.2024 r., świadcząc usługi zarządzania projektami na rzecz krajowych i międzynarodowych kontrahentów. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dniu 3.02.2024 r. Wnioskodawca  złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosując stawkę 15% w roku 2024.

W roku 2024 Wnioskodawca stosował stawkę ryczałtu 15% ze względu na ostrożność interpretacyjną oraz brak pewności co do właściwej klasyfikacji świadczonych usług. Obecnie, po dogłębnej analizie precedensów interpretacyjnych oraz charakteru faktycznie świadczonych usług, Wnioskodawca uważa, że właściwa była stawka 8,5% odpowiadająca usługom zarządzania projektami sklasyfikowanym pod kodem PKWiU 70.22.20.0.

Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem (…) Wnioskodawca świadczy usługi określone jako „project management services” w celu przewodzenia i realizacji kilku wewnętrznych projektów spółki.

Umowa stanowi:

„(…)”.

Projekty nie są ograniczone, ale koncentrują się na projektach związanych z rozwojem biznesu, rozwojem technologii i rozwojem produktu).

Rola komunikowana jest jako „Senior Product Manager”, a na wszystkich wystawianych fakturach przedmiot świadczonych usług opisany jest jako „Project Management service for …” (Tłumaczenie: Usługa zarządzania projektami dla …).

Jako Product Manager Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

A) Planowanie i koordynacja projektów:

- Przygotowanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów,

- Określanie zakresu projektów i podział zadań,

- Koordynacja prac zespołów projektowych,

- Monitorowanie postępów prac i realizacji harmonogramów.

B) Zarządzanie realizacją projektów:

- Nadzór nad realizacją planów, budżetów i harmonogramów projektowych,

- Koordynacja zmian w zakresie prac projektowych,

- Monitorowanie wykorzystania budżetu projektu,

- Kontrola jakości realizowanych zadań.

C) Komunikacja i raportowanie:

- Raportowanie postępów projektów do kierownictwa,

- Komunikacja z partnerami i dostawcami w ramach projektów,

- Prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,

- Koordynacja pracy zespołów w różnych strefach czasowych.

D) Analiza potrzeb projektowych:

- Przeprowadzanie analiz wymagań biznesowych niezbędnych do realizacji projektów,

- Identyfikacja potrzeb technicznych w ramach zarządzanych projektów,

- Przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie realizowanych zadań projektowych,

- Analiza wpływu czynników zewnętrznych na realizację projektów.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają charakter wykonawczy i koordynacyjny, a nie doradczy. Wnioskodawca nie udziela fachowych porad ani rekomendacji biznesowych. Rola Wnioskodawcy polega na praktycznej realizacji i koordynacji projektów zgodnie z wytycznymi i celami ustalonymi przez kierownictwo spółki. Usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU obejmuje:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac, podwykonawców, kontroli jakości,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Przychód Wnioskodawcy nie przekracza limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca świadczy usługi dla podmiotów zewnętrznych, z którymi nie łączą go relacje właścicielskie ani zatrudnienia.

W piśmie z 26 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1. Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Tak, oprócz przychodów z działalności gospodarczej (usługi zarządzania projektami) Wnioskodawca uzyskuje dodatkowo przychody z wynajmu mieszkania.

2. Z jakich źródeł przychodów pochodzą?

Odpowiedź: Dodatkowe przychody pochodzą z wynajmu okazjonalnego mieszkania na podstawie umowy najmu.

3. Czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję umożliwiającą identyfikację rodzajów przychodów:

- Przychody z działalności gospodarczej (zarządzanie projektami) wpływają na oddzielne konto bankowe przeznaczone wyłącznie dla działalności gospodarczej Wnioskodawcy,

- Przychody z najmu trafiają na prywatne konto bankowe oraz są rozliczane oddzielnie zgodnie z przepisami dotyczącymi najmu okazjonalnego.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja w pełni umożliwia identyfikację i rozdzielenie  przychodów opodatkowanych różnymi stawkami podatku.

Pytania

1.Czy począwszy od roku podatkowego 2024, zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Wnioskodawca w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, możliwe jest złożenie korekty deklaracji ryczałtu za rok podatkowy 2024 celem zastosowania stawki 8,5% zamiast wcześniej zastosowanej stawki 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że podatek od świadczonych przez niego usług w ramach działalności gospodarczej może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% począwszy od roku 2024, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0. Jednocześnie uważa, że możliwa jest korekta rozliczenia za rok 2024 celem zastosowania właściwej stawki 8,5% zamiast błędnie zastosowanej stawki 15%.

Argumentacja

1.Klasyfikacja PKWiU

Świadczone usługi  dokładnie definicji zawartej w PKWiU 70.22.20.0: - Koordynacja i nadzór w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów - Zarządzanie projektami obejmujące budżet, kontrolę kosztów, planowanie czasu pracy - Koordynacja prac zespołów projektowych i kontrola jakości.

2.Rozróżnienie doradztwa od zarządzania

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Oznaczenie „ex” przy symbolu PKWiU oznacza zawężenie stosowania przepisu tylko do określonych usług w grupowaniu. W tym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem została przypisana stawka 15%, podczas gdy usługom zarządzania projektami została przypisana stawka 8,5%.

3. Istota różnicy między doradztwem a zarządzaniem

Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” - Zarządzanie to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie”.

Zgodnie z zasadą wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia. Usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych.

4. Precedensy w interpretacjach indywidualnych

Prezentowane stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej, m.in.:

-z 17 kwietnia 2025 r. Sygnatura 0115-KDST2-1.4011.91.2025.2.JPO - Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.

-z 3 grudnia 2024 r. Sygnatura 0113-KDIPT2-1.4011.760.2024.1.KD - Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług - PKWiU 70.22.20.0.

-z 27 listopada 2024 r. Sygnatura 0114-KDIP3-1.4011.732.2024.2.BS - Możliwość zastosowania 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego.

-z 20 listopada 2024 r. Sygnatura 0115-KDST2-1.4011.485.2024.2.AP - Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09.20.0 oraz PKWiU 70.22.20.0.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania projektami, określone w umowie jako "project management services" i fakturowane jako „Project Management”, mają charakter wykonawczy i koordynacyjny, a nie doradczy. Klasyfikują się pod kodem PKWiU 70.22.20.0 i zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dotychczasową praktyką interpretacyjną powinny podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5% począwszy od roku 2024.

W przypadku potwierdzenia właściwości stawki 8,5%, Wnioskodawca zamierza złożyć korektę deklaracji za rok 2024 celem zastosowania prawidłowej stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g [w brzmieniu obwiązującym do 31.12.2024 r.: z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ], w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 1 maja 2022 roku, wznowioną 1 stycznia 2024 roku., świadcząc usługi zarządzania projektami na rzecz krajowych i międzynarodowych kontrahentów. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 3 lutego 2024 roku złożył Pan  oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosując stawkę 15% w roku 2024.

W roku 2024 stosował Pan stawkę ryczałtu 15% ze względu na ostrożność interpretacyjną oraz brak pewności co do właściwej klasyfikacji świadczonych usług. Obecnie, po dogłębnej analizie precedensów interpretacyjnych oraz charakteru faktycznie świadczonych usług, uważa Pan, że właściwa była stawka 8,5% odpowiadająca usługom zarządzania projektami sklasyfikowanym pod kodem PKWiU 70.22.20.0.

Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem świadczy Pan usługi określone jako „project management services” w celu przewodzenia i realizacji kilku wewnętrznych projektów spółki.

Pana rola komunikowana jest jako „Senior Product Manager”, a na wszystkich wystawianych fakturach przedmiot świadczonych usług opisany jest jako: Usługa zarządzania projektami dla (…).

Jako Product Manager wykonuje Pan następujące czynności:

-planowanie i koordynacja projektów: (przygotowanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów, określanie zakresu projektów i podział zadań, koordynacja prac zespołów projektowych, monitorowanie postępów prac i realizacji harmonogramów).

-zarządzanie realizacją projektów (nadzór nad realizacją planów, budżetów i harmonogramów projektowych, koordynacja zmian w zakresie prac projektowych, monitorowanie wykorzystania budżetu projektu - kontrola jakości realizowanych zadań).

-komunikacja i raportowanie (raportowanie postępów projektów do kierownictwa, komunikacja z partnerami i dostawcami w ramach projektów, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, koordynacja pracy zespołów w różnych strefach czasowych).

-analiza potrzeb projektowych: (przeprowadzanie analiz wymagań biznesowych niezbędnych do realizacji projektów, identyfikacja potrzeb technicznych w ramach zarządzanych projektów, przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie realizowanych zadań projektowych, analiza wpływu czynników zewnętrznych na realizację projektów).

Świadczone przez Pana usługi mają charakter wykonawczy i koordynacyjny, a nie doradczy. Nie udziela Pan fachowych porad ani rekomendacji biznesowych. Pana rola polega na praktycznej realizacji i koordynacji projektów zgodnie z wytycznymi i celami ustalonymi przez kierownictwo spółki. Usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Pana przychód nie przekracza limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczy Pan usługi dla podmiotów zewnętrznych, z którymi nie łączą Pana relacje właścicielskie ani zatrudnienia. Oprócz przychodów z działalności gospodarczej (usługi zarządzania projektami) uzyskuje Pan dodatkowo przychody z wynajmu mieszkania. Prowadzona przez Pana ewidencja w pełni umożliwia identyfikację i rozdzielenie  przychodów opodatkowanych różnymi stawkami podatku.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc natomiast do kwestii korekty deklaracji ryczałtu za rok podatkowy 2024 celem zastosowania stawki 8,5% zamiast wcześniej zastosowanej stawki 15%, wskazuję, że:

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z opisu sprawy wynika, że osiągane przychody za rok 2024 r. opodatkował Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Wobec tego, skoro do przychodów opisanych we wniosku, stosował Pan inną stawkę niż 8,5% (tj. 15%), to ma Pan możliwość skorygowania rozliczenia należnego ryczałtu za rok 2024, uwzględniając jego właściwą stawkę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ma Pan prawo do złożenie korekty zeznania (deklaracji) ryczałtu za rok podatkowy 2024, celem zastosowania stawki 8,5% (zamiast wcześniej zastosowanej stawki 15%)  do przychodów ze świadczenia usług stanowiących przedmiot wniosku sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.