Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania hodowli żółwi lądowych, chowu żółwi lądowych i lądowo-wodnych oraz ich sprzedaży za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) oraz wskazania, czy prowadząc ww. działalność jest Pan zwolniony od podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Uzupełnił go Pan pismem z 14 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (zwany dalej Wnioskodawcą), prowadzi hodowlę żółwi lądowych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).

Wnioskodawca kupuje żółwie na terytorium (…). Skupuje żółwie lądowo-wodne oraz lądowe-pustynne na dowód czego, otrzymuje potwierdzenie legalnego pozyskania żywych zwierząt (…). Nazwą naukową kupowanych gatunków są między innymi (…). Natomiast nazwa gatunku w języku polskim, to żółw pustynny. Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca kupuje żółwie do 6 miesiąca życia. Przeważnie są to żółwie, które mają 2 do 3 miesięcy życia. Następnie prowadzi chów żółwi, które dorastają i zostają zbywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po osiągnięciu rozmiarów przewidzianych w odrębnych przepisach prawa (są chowane przez Wnioskodawcę minimum 6 miesięcy). Wnioskodawca w związku z rozrostem zwierząt posiada z tego tytułu odpowiednie dokumenty.

Wnioskodawca podkreśla w tym miejscu, że nie uprawia żadnych roślin żywicielskich. Pokarm przeznaczony dla żółwi kupuje w całości w specjalistycznych sklepach (zoologicznych), giełdach (akwarystyczno-terrarystycznych) oraz często jeździ do (…) po dodatkowy pokarm w celu lepszego wzrostu żółwi pustynnych.

Wnioskodawca w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w przeważającej działalności gospodarczej prowadzi chów i hodowlę pozostałych zwierząt (…). Zajmuje się również produkcją gotowej karmy dla zwierząt domowych (…) oraz sprzedażą hurtową żywych zwierząt (…).

Tym samym głównym zajęciem Wnioskodawcy jest skup, a następnie dalsza hodowla i odsprzedaż żółwi. Wnioskodawca prowadzi również czynną hodowlę żółwi lądowych (od momentu złożenia jaj przez gady).

Należy również zaznaczyć, iż (…) to sklep (…). Firma jest prowadzona od wielu lat przez wnioskodawcę, którego pasja do zwierząt przeistoczyła się w hodowlę (od momentu złożenia jaj) oraz chowu w związku ze skupem zwierząt poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

(…). Tym samym zgodnie z PKD niniejszy stan faktyczny ma zobrazować możliwość chowu i hodowli żółwi lądowowodnych i lądowo-pustynnych, a następnie dalszą odsprzedaż gadów, do zainteresowanych klientów (…) (zwany w dalszej części Wnioskodawcą) dotychczas był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwany w dalszej części podatkiem VAT).

Doprecyzowanie opisu sprawy (pismem z 14 maja 2025 r.)

1.W odpowiedzi na pytanie: Czy jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej? Jeżeli nie to, czy jest Pan rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy?

Wskazał Pan:

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Jednakże świadczę usług rolnicze co zostało potwierdzone w odrębnej interpretacji indywidualnej (…) wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o znaku sprawy (…). W ww. interpretacji wskazano, iż „zatem uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2024 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2335). Natomiast obowiązujące na rok 2025 r. normy szacunkowe dochodu rocznego opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628). W ww. Tabeli nie wymieniono hodowli i chowu żółwi. Zatem, działalność wykonywana przez Pana mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, a jednocześnie nie jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej”.

W związku z powyższym w ocenie Dyrektora KIS działalność wnioskodawcy mieści się w definicji działalności rolniczej. W ocenie Wnioskodawcy powyższą sytuację należy rozpatrywać, jako działalność rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o vat.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 maja 2025 r.)

1.Czy prowadząc hodowlę żółwi lądowych i sprzedając wyhodowane osobniki Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?

2.Czy prowadząc chów żółwi lądowych i lądowo-wodnych, a następnie dokonując dalszej sprzedaży, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?

3.Czy Wnioskodawca prowadząc działalność określoną w pytaniach ad 1. i ad 2. jest zwolniony w zakresie swojej działalności opisanej w stanie faktycznym z podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 14 maja 2025 r.)

(…) (zwany w dalszej części Wnioskodawcą) należy wskazać, że Wnioskodawca prowadząc działalność określoną w pytaniach ad 1. i ad 2. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanego w dalszej części podatkiem VAT).

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Jedocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca prowadząc hodowlę żółwi lądowych i sprzedając wyhodowane osobniki prowadzi działalność rolniczą oraz prowadząc chów żółwi lądowych i lądowo -wodnych, a następnie dokonując dalszej sprzedaży, również prowadzi działalność rolniczą.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług zwanym dalej podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W przypadku Wnioskodawcy zaznaczono w stanie faktycznym, iż chów wynosi zazwyczaj minimum 6 miesięcy, zanim zwierzęta (żółwie) zostaną dalej odsprzedane.

W najnowszym orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się, że: „w świetle przepisów prawa publicznego, rolnik prowadzi działalność gospodarczą”. Natomiast na gruncie przepisów cywilnoprawnych rolnik powinien być traktowany jako przedsiębiorca (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2021 r., o sygn. akt I NSNc 152/20).

Tym samym, zgodnie z art. 8 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa.

Skoro Wnioskodawca w związku z zobrazowanym opisem PKD prowadzi działalność rolniczą (chów i hodowla zwierząt w postaci żółwi), to z mocy przepisów prawa powinien być w tym zakresie zwolniony lub nie podlegać podatkowi VAT w przypadku sprzedaży żółwi innym osobom prywatnym, bądź jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Prawo nie zabrania, a wręcz umożliwia Wnioskodawcy dokonanie w niniejszym stanie faktycznym, zwolnienia w związku z Jego działalnością, od podatku VAT.

Należy również zaznaczyć, że w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (…) . dot. opodatkowania żółwi, wskazano, że: „hodowla żółwi niezaliczanych do entomofagów (zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy), prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność rolniczą, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych” , Pismo z (…).

W zakresie niniejszej interpretacji Wnioskodawca rozszerza pytanie ad 1., do pytania ad 2. w którym stwierdza, iż chów żółwi również stanowi działalność rolniczą, tym samym zgodnie z pytaniami ad 1. i ad 2., Wnioskodawca w zakresie swojej działalności powinien być zwolniony z podatku PIT.

Mając na uwadze powyższe wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku PIT.

Stosując zasadę analogii Wnioskodawca uważa, iż nie podlega również w tym samym zakresie podatkowi VAT. Wszelkie wątpliwości interpretacyjne zgodnie z art. 2a Ordynacji podatkowej winny być rozstrzygane na korzyść podatnika.

W tym stanie faktycznym Wnioskodawca uważa iż prowadząc działalność gospodarczą określoną w pytaniach ad 1. i ad 2. jest zwolniony od podatku od towarów i usług, co potwierdza naczelna zasada co nie jest prawem dla przedsiębiorcy zabronione, jest dozwolone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Przepisy ustawy o rachunkowości (…) stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro

W związku z tym, rolnik ryczałtowy po osiągnięciu progu 2 500 000 euro obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

W myśl art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).

W świetle art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:

a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b)usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c)usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d)wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1)wystawiania faktur;

2)prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3)składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4)dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Jak już zostało wskazane, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku m.in. dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan hodowlę żółwi lądowych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Kupuje Pan żółwie na terytorium (…). Skupuje Pan żółwie lądowo-wodne oraz lądowo-pustynne na dowód czego, otrzymuje potwierdzenie legalnego pozyskania żywych zwierząt (…). Należy zaznaczyć, że kupuje Pan żółwie do 6 miesiąca życia. Przeważnie są to żółwie, które mają 2 do 3 miesięcy życia. Następnie prowadzi Pan chów żółwi, które dorastają i zostają zbywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po osiągnięciu rozmiarów przewidzianych w odrębnych przepisach prawa (są chowane przez Pana minimum 6 miesięcy). Podkreśla Pan, że nie uprawia żadnych roślin żywicielskich. Pokarm przeznaczony dla żółwi kupuje Pan w całości w specjalistycznych sklepach (zoologicznych), giełdach (akwarystyczno-terrarystycznych) oraz często jeździ do (…) po dodatkowy pokarm w celu lepszego wzrostu żółwi pustynnych. Według Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w przeważającej działalności gospodarczej prowadzi Pan chów i hodowlę pozostałych zwierząt (…). Zajmuje się Pan również produkcją gotowej karmy dla zwierząt domowych (…) oraz sprzedażą hurtową żywych zwierząt (…). Tym samym głównym Pana zajęciem jest skup, a następnie dalsza hodowla i odsprzedaż żółwi. Prowadzi Pan również czynną hodowlę żółwi lądowych (od momentu złożenia jaj przez gady). Nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Jednakże świadczy Pan usługi rolnicze. W Pana ocenie, opisaną sytuację należy rozpatrywać, jako działalność rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy.

Pana wątpliwości w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą uznania hodowli żółwi lądowych, chowu żółwi lądowych i lądowo-wodnych oraz ich sprzedaży za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2).

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję zwierzęcą.

W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że hodowla żółwi lądowych oraz chów żółwi lądowych i lądowo-wodnych w opisany przez Pana sposób stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy. Tym samym, spełnia Pan definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej oraz nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Podsumowując, stwierdzam, że prowadząc hodowlę żółwi lądowych i sprzedając wyhodowane osobniki oraz prowadząc chów żółwi lądowych i lądowo-wodnych, a następnie dokonując dalszej sprzedaży, prowadzi Pan działalność rolniczą, w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Pana wątpliwości dotyczą również wskazania, czy prowadząc ww. działalność jest Pan zwolniony od podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Należy zauważyć, że w zakresie sprzedaży żółwi lądowych pochodzących z własnej hodowli oraz żółwi lądowych i lądowo-wodnych z chowu (które stanowią produkty rolne w myśl art. 2 pkt 20 ustawy), w świetle powołanych wyżej przepisów, spełnia Pan definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Zatem jako rolnik ryczałtowy może Pan korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro dokonuje Pan dostawy ww. produktów rolnych (żółwi) pochodzących z własnej działalności rolniczej i o ile nie jest Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej, to jest Pan rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zauważyć również należy, że przekroczenie limitu obrotu 200.000 zł z tytułu sprzedaży ww. produktów rolnych nie spowoduje utraty ww. zwolnienia przedmiotowego od podatku (tj. zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Podsumowując należy stwierdzić, że dokonując dostawy produktów rolnych (żółwi) pochodzących z własnej działalności rolniczej – o ile nie jest Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT, jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej – jest Pan rolnikiem ryczałtowym, i jako rolnik ryczałtowy może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.