
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy w związku ze świadczeniem usług eksperckich. Uzupełnił go Pan pismem z 21 czerwca 2025 r. (wpływ 21 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w następujących obszarach:
1.Praktyka lekarska (…).
2.Badania naukowe i prace rozwojowe (…)
3.Pozostałe pozaszkolne formy edukacji (…).
Korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie:
·Art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT – dla usług medycznych;
·Art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT – dla pozostałych usług.
W roku 2025, zawarł Pan umowę z A (dalej: Zamawiający) na świadczenie usług eksperckich w ramach projektu dotyczącego opracowania dokumentów związanych z problematyką zdrowotną.
Celem umowy jest stworzenie nowych procedur medycznych i nowych przepisów prawa w zakresie danej specjalizacji. Do tego celu jest powołana grupa (…) równorzędnych ekspertów. Wnioskujący jest jednym z zespołu ekspertów, do jego obowiązków zgodnie z umową należy:
1.Opracowanie wkładu do dokumentu zawierającego:
·(…)
2.Opracowanie schematów optymalnych ścieżek diagnostyki i leczenia pacjenta na podstawie:
·(…)
3.Udział w spotkaniach zespołu eksperckiego
Spotkania zespołu eksperckiego służą wyłącznie doprecyzowaniu zadań powierzonych Wykonawcy, a po ich wykonaniu przedstawieniu rezultatów pracy z omówieniem źródeł danych jak i metody opracowania. Spotkania te mogą być organizowane ale nie są obligatoryjne, jeżeli nadesłane przez Eksperta rozwiązania są jasne i jednoznaczne w ocenie Zamawiającego, mają zatem tryb warunkowy a nie formę regularnych spotkań. To ekspert tworzy dane i dokumenty a nie doradza komukolwiek jak je stworzyć. Powstające prawo jest całkowicie nowe a zatem praca polega na jego tworzeniu a nie na jakimkolwiek doradzaniu jak zmodyfikować coś co już istnieje.
Jeden z punków w załącznika do umowy „(…)” brzmi:
1.(…)
Użycie sformułowania „usługa doradcza” w jednym z punktów umowy wskazanym wyżej ma wyłącznie charakter techniczny i nie odnosi się do faktycznego świadczenia usług doradczych – chodzi o sytuacje, w których przekazanie informacji o wynikach wykonanych prac może nastąpić zdalnie, zamiast bezpośrednio.
Charakter świadczonych usług:
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter ekspercki i polegają na przygotowaniu merytorycznych wkładów do dokumentów (…). Prace te wymagają specjalistycznej wiedzy medycznej, analitycznej oraz odpowiedniego doświadczenia.
Cechy te brane były pod uwagę przez Zamawiającego w postępowaniu przetargowym mającym wyłonić grono eksperckie w liczbie (…) ekspertów.
Nie świadczy Pan usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. W szczególności:
· nie wykonuje Pan doradztwa rozumianego jako rekomendowanie rozwiązań, podejmowanie decyzji, czy analizowanie sytuacji z punktu widzenia potrzeb Zamawiającego,
· nie prowadzi Pan bieżącego doradztwa ani konsultacji w zakresie działalności Zamawiającego, a wykonuje usługę kompleksową wraz z grupą ekspertów (grupa liczy (…) osoby), której przekazanie odbiorcy może wymagać wytłumaczenia i omówienia.
Tworzenie opracowań i przepisów ma charakter twórczy, a nie doradczy. Świadczy o tym punkt regulujący przeniesienie praw autorskich do dzieła z Wykonawcy na Zamawiającego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Działalność gospodarczą wykonuje Pan od (…) 2007 r. jako podatnik VAT zwolniony.
2.W ramach działalności gospodarczej, oprócz usług medycznych będących głównym przedmiotem Pana działalności, prowadzi Pan również:
·badania naukowe,
·działalność dydaktyczną jako wykładowca na kursach doskonalenia zawodowego lekarzy,
·wygłaszam wykłady na konferencjach naukowych i szkoleniowych,
·szkolę lekarzy w zakresie wykonywania zabiegów z zakresu kardiologii inwazyjnej.
Nie prowadzi Pan sprzedaży, ani dostaw żadnych towarów w ramach działalności gospodarczej.
Wskazane powyżej usługi nie polegają na udzielaniu porad, przygotowywaniu opinii ani wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa.
3.Nie wykonuje Pan żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie jest Pan dostawcą żadnych towarów, ani nie świadczy Pan usług doradczych, prawniczych, jubilerskich.
4.Umowę z A na świadczenie usług eksperckich podpisał Pan (…) 2024 r. Świadczenie usług rozpoczął Pan (…) 2025 r.
5.Czynności wykonywane przez Pana w ramach tej umowy nie polegają na udzielaniu porad, opinii ani wyjaśnień w rozumieniu usług doradztwa.
Pana praca polega na tworzeniu merytorycznych założeń oraz projektów rozporządzeń oraz zarządzeń w zakresie zdefiniowania świadczeń medycznych oraz produktów rozliczeniowych (…). Tematyka tworzonych dokumentów obejmuje (...). Ponadto zajmuje się Pan opracowaniem schematów (…). Stworzone przez Pana, gotowe dokumenty przesyłane są do A i włączane są do treści aktów prawnych. W razie potrzeby, nieregularnie, organizowane są spotkania mające na celu przedstawienie i omówienie rezultatów pracy (decyzja o spotkaniu podejmowana jest przez przedstawicieli A). Spotkania mogą być organizowane zdalnie. Przygotowane dokumenty objęte są prawami autorskimi, które w ramach umowy przenoszone są na A.
6.Wartość sprzedaży z tytułu świadczonych usług w ramach całej Pana działalności gospodarczej przekroczy w roku 2025 kwotę 200 000 zł.
7.Działalność gospodarczą rozpoczął Pan w roku 2007.
Pytanie
Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach opisanej umowy mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę, że nie są to usługi doradcze w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, usługi świadczone w ramach opisanej umowy nie mają charakteru usług doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. W związku z tym, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska:
Usługi świadczone przez Pana polegają na tworzeniu merytorycznych opracowań i dokumentów (…), co ma charakter twórczy, a nie doradczy.
Nie udziela Pan porad, ani rekomendacji dotyczących konkretnych działań Zamawiającego, nie uczestniczy Pan w podejmowaniu decyzji przez Zamawiającego, ani nie prowadzi bieżącego doradztwa.
Spotkania zespołu eksperckiego na miejscu, jak i zdalne, służą wyłącznie doprecyzowaniu zadań powierzonych Wykonawcy, a po ich wykonaniu przedstawieniu rezultatów pracy z omówieniem źródeł danych jak i metody opracowania. Powstające prawo jest całkowicie nowe a zatem praca polega na jego tworzeniu a nie na jakimkolwiek doradzaniu jak zmodyfikować coś, co już istnieje.
W związku z powyższym, uważa Pan, że świadczone przez Niego usługi nie są usługami doradczymi w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT i może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. art. 113 ust. 1 ustawy stanowi:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
W myśl art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 896):
1.W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 i 894) w art. 113 w ust. 1 wyrazy „kwoty 200 000 zł” zastępuje się wyrazami „kwoty 240 000 zł”.
Zgodnie z art. 2 ww. ustawy:
1. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy rozpoczęli w 2025 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatników, o których mowa w art. 113a ustawy zmienianej w art. 1.
Natomiast art. 3 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Powyższe oznacza, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe – wynikające z treści przepisu art. 113 ustawy – przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10
lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron,
z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z powyższego wynika, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Jednocześnie należy wskazać, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy nie mogą korzystać m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe.
Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z kolei dla określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy istotny jest zatem dzień, w którym rozpoczęto prowadzenie działalności gospodarczej.
Wskazał Pan, że:
· od (…) 2007 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której, oprócz usług medycznych będących głównym przedmiotem Pana działalności, prowadzi Pan również: badania naukowe, działalność dydaktyczną jako wykładowca na kursach doskonalenia zawodowego lekarzy, wygłasza Pan wykłady na konferencjach naukowych i szkoleniowych oraz szkolę lekarzy w zakresie wykonywania zabiegów z zakresu kardiologii inwazyjnej – usługi te nie polegają na udzielaniu porad, przygotowywaniu opinii ani wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa;
· korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie: art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy – dla usług medycznych oraz art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – dla pozostałych usług;
· (…) 2024 r. zawarł Pan umowę z A na świadczenie usług eksperckich w ramach projektu dotyczącego opracowania dokumentów związanych z problematyką zdrowotną;
· świadczenie usług eksperckich rozpoczął Pan (…) 2025 r.;
· czynności wykonywane przez Pana w ramach tej umowy nie polegają na udzielaniu porad, opinii ani wyjaśnień w rozumieniu usług doradztwa;
· usługi świadczone przez Pana mają charakter ekspercki i polegają na przygotowaniu merytorycznych wkładów do dokumentów (…). Prace te wymagają specjalistycznej wiedzy medycznej, analitycznej oraz odpowiedniego doświadczenia;
· nie świadczy Pan usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy ani nie wykonuje Pan żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy;
· wartość sprzedaży z tytułu świadczonych usług w ramach całej Pana działalności gospodarczej przekroczy w roku 2025 kwotę 200 000 zł.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy w związku ze świadczeniem usług eksperckich.
Powtórzyć należy, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz, jeśli wartość sprzedaży w roku 2025 będzie niższa niż 200.000 zł, może Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazuje, że obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust.1 ustawy, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie bierze się pod uwagę odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem transakcji związanych z nieruchomościami; usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 oraz usług ubezpieczeniowych – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
Z kolei ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy mogą korzystać podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy. W tym przypadku, dla określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług istotny jest zatem dzień, w którym podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Zwolnienie o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy traci moc, gdy faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 – począwszy od czynności, którą przekroczona zostanie kwota określona w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zatem, skoro działalność gospodarczą rozpoczął Pan w roku 2007 to nie ma Pan możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy mogą bowiem skorzystać wyłącznie podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie trwania roku podatkowego.
Natomiast z uwagi na fakt, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan usług doradczych, ani innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to w sytuacji, gdy wartość sprzedaży nie przekroczy 200.000 zł, może Pan korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Jednakże, jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczonych usług w ramach całej Pana działalności gospodarczej przekroczy w roku 2025 kwotę 200.000 zł to w roku 2025 może Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wyłącznie do momentu, gdy wartość Pana sprzedaży, z wyłączeniem podatku, przekroczy kwotę 200.000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, zwolnienie to utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczona zostanie kwota 200.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wartość sprzedaży powinien Pan ustalić z uwzględnieniem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Podsumowanie
W związku z wykonywaniem przez Pana usług w ramach opisanej umowy, które – jak Pan wskazał – nie są usługami doradczymi w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, nie może Pan skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy – rozpoczął Pan bowiem wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy w roku 2007, a nie w bieżącym roku podatkowym.
Natomiast w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług może Pan w roku 2025 korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zwolnienie to będzie Panu przysługiwać jednak wyłącznie do momentu, gdy wartość Pana sprzedaży, z wyłączeniem podatku, przekroczy w roku 2025 kwotę 200.000 zł. Prawo do zwolnienia – o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy – utraci Pan począwszy od czynności, którą przekroczona zostanie ww. kwota, w myśl art. 113 ust. 5 ustawy. Jednocześnie należy wskazać, że wartość sprzedaży powinien Pan ustalić z uwzględnieniem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji Pana stanowisko, zgodnie z którym „Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT” z uwagi na odmienne uzasadnienie prawne – uznałem całościowo za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stan faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
