
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 czerwca 2025 r. (data wpływu 16 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osoba fizyczną, nie ma polskiego obywatelstwa ale obecnie mieszka na terenie Polski i jest polskim rezydentem podatkowym. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie jdg (dalej: Wnioskodawca), która podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (dalej: Ustawa VAT). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie nowych technologii. Wnioskodawca tworzy m.in. aplikacje mobilne i strony internetowe ale poza tworzeniem stron i aplikacji przychody będzie uzyskiwać także z tzw. programów afiliacyjnych. Jako przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawca wskazał: 73.11.Z Działalność agencji reklamowych. Wnioskodawca spełnia wszelkie ustawowe wymogi do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego, w szczególności złożył w ustawowym terminie stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz jego przychody mieszczą się ramach wskazanych w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca prowadzi także ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności. Wnioskodawca obecnie ma wątpliwości co do właściwej stawki podatkowej według której powinien rozliczać przychody z tytułu udziału w programach afiliacyjnych. Zasady udziału w takich programach są różne. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu umieszczania na różnych stronach i w aplikacjach banerów z ofertami reklamowymi podmiotów trzecich. W nomenklaturze marketingowej takie działania nazywa się tzw. marketingiem afiliacyjnym. Samo słowo afiliacja to termin pochodzący z j. łacińskiego, który dosłownie znaczy usynowienie, czyli włączenie do rodziny. W kontekście marketingu afiliacja to współpraca partnerska, nawiązywana w celu ułatwienia sprzedaży produktów lub usług innej marki w środowisku cyfrowym, w zamian za wynagrodzenie. W marketingu afiliacyjnym kluczową rolę pełnią na ogół trzy strony – reklamodawca, partner i klient. Reklamodawcą jest podmiot, który chce sprzedać produkt lub usługę z wykorzystaniem zewnętrznego kanału, natomiast partner, to podmiot, który dysponuje kanałem, w którym zamieszcza komunikat reklamowy na temat produktu lub usługi reklamodawcy. Ostatnią stroną jest klient, który jest odbiorcą komunikatu reklamowego w kanale partnera, z którego przechodzi do zakupu u reklamodawcy. Wnioskodawca jest partnerem w opisanym schemacie.
Wynagrodzenie, które otrzymuje Wnioskodawca jest mu należne od reklamodawcy dopiero wówczas, gdy klient wejdzie na link i faktycznie kupi produkt lub usługę u reklamodawcy. Wnioskodawca tworzy atrakcyjne aplikacje czy też strony np. blogi, na których umieszcza treści, które mogą przyciągnąć uwagę klienta. Wnioskodawca nie reklamuje produktów czy usług reklamodawcy a wynagrodzenie otrzymuje „jako tantiemy partnerskie od organizacji, w której dana osoba dokonała zakupu po przejściu z naszej aplikacji”.
Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskuje przychód z tytułu świadczonych usług jeżeli potencjalny kupujący kliknie w specjalne hiperłącze (link internetowy) znajdujące się w aplikacji lub na stronie internetowej i kupi dany przedmiot w sklepie internetowym. Potencjalnym kupującym jest konsument, do którego skierowane są komunikaty mające go nakłonić do wejścia na strony gdzie może dokonać zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Wnioskodawca nie zachęca do zakupu, nie reklamuje produktów czy usług ale oferuje np. atrakcyjną aplikację, z której korzysta wielu klientów, w której takie linki afiliacyjne umieszcza. W jednym z programów stworzył bloga, w którym zamieszcza treści i opisuje m.in. dostępne na rynku meble tj. fotele. Na tę stronę trafiają osoby potencjalnie zainteresowane ich zakupem ale nie ma na blogu treści oceniających dany produkt a jedynie treści informacyjne i zdjęcie wielu modeli foteli, jednocześnie przy tych treściach i zdjęciach umieszczony jest link, a zadaniem Wnioskodawcy jest utrzymanie linku w aplikacji lub na stronie internetowej. Celem linku jest przekierowanie klienta na stronę, gdzie może dokonać potencjalnego zakupu. Tym samym zadaniem Wnioskodawcy nie jest świadczenie usług reklamowych na rzecz sprzedawcy produktu czy usługi a jedynie stworzenie warunków do zachęcenia potencjalnego klienta do kliknięcia w link do produktu czy usługi, który znajduje się na stronie, do której przekierowanie prowadzi. Sam link (przekierowanie) tworzone jest przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie posiada z reklamodawcami umowy ani zapewnionego wynagrodzenia. Do programów afiliacyjnych przeważnie może dołączyć każdy, w tym również osoba prywatna. Partner może otrzymać materiały reklamowe np. w postaci linku polecającego bądź banneru graficznego. W ramach programu Wnioskodawca umieszcza dobrowolnie materiały reklamowe przykładowo w postaci linku z kodem polecającym we wspomnianym wpisie blogowym, który opisuje dany produkt bądź usługę. Przychody z tytułu afiliacji internetowej – czyli z tytułu wynagrodzenia za polecenie w ramach programów partnerskich – nie zostały wprost wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku stanowiącym o stawkach ryczałtu. Nie ma znaczenia też dla ustalenia właściwej stawki to jakie kody PKD Wnioskodawca wskazał w przedmiocie swojej działalności, gdyż istotne jest jego zdaniem jakie faktycznie działania są prowadzone przez Wnioskodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy jego wynagrodzenie można przyporządkować do grupy usług: 63.11.2 SPRZEDAŻ CZASU LUB MIEJSCA NA CELE REKLAMOWE W INTERNECIE. Grupowanie to nie obejmuje: sprzedaży miejsca na cele reklamowe w książkach, gazetach, czasopismach i innych periodykach zamieszczonych w Internecie, sklasyfikowanej w 58.11.42.0, 58.13.32.0, 58.14.32.0, sprzedaży miejsca na cele reklamowe na portalach internetowych, sklasyfikowanej w 63.12.20.0. Ewentualnie PKWiU 63.12.20.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych". Jednocześnie po stronie Wnioskodawcy pojawiły się wątpliwości ze względu na treść art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% w przypadku przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73). Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane przez niego przychody z tytułu udziału w programach afiliacyjnych nie powinny być kwalifikowane jako przychody ze świadczenia usług reklamowych opodatkowane stawką 15% ale powinny być traktowane jako przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, o której mowa w art. 12 ust. 5 lit a i powinny być opodatkowane stawka 8,5%.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Przedmiotem zapytania jak wskazano we wniosku jest przyszły okres podatkowy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadził ewidencje przychodów i gromadził dokumenty źródłowe.
Wskazać należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) świadczonych usług.
Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w celu właściwej kwalifikacji usług zwrócił się właśnie do organu podatkowego jednoczenie opisując bardzo dokładnie zakres świadczonej usługi oraz wskazując jak jego zdaniem usługi powinny zostać zakwalifikowane. W tym zakresie we wniosku znajduje się opis i kwalifikacja, Wnioskodawca podtrzymuje w całości wyrażone w opisie stanu faktyczne zdanie. Zdaniem Wnioskodawcy usługa powinna być sklasyfikowana jako PKWIU:
63.11.2 Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie
63.11.20 Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie
63.11.20.0 Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie
Pytanie
Czy przychód z działalności w programach afiliacyjnych opisanych w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że jego działania mogą być opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5% przychodów, ponieważ na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Przychody z tytułu afiliacji internetowej – czyli z tytułu wynagrodzenia za polecenie w ramach programów partnerskich – nie zostały wprost wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku stanowiącym o stawkach ryczałtu. Nie ma znaczenia też dla ustalenia właściwej stawki ryczałtu to jakie kody PKD Wnioskodawca wskazał w przedmiocie swojej działalności, gdyż istotne jest jego zdaniem jakie faktycznie działania są prowadzone przez Wnioskodawcę. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze sprzedaży miejsca reklamowego. W odczuciu Wnioskodawcy prowadzone działania powinny być traktowane jako najem/dzierżawa powierzchni reklamowej a nie działania o charakterze reklamowym. W przypadku sprzedaży miejsca reklamowego mamy do czynienia ze sprzedażą konkretnej usługi w postaci reklamy, gdzie reklamodawca ustala miejsce, otoczenie oraz czas prezentowanych materiałów definiując konkretne wynagrodzenia dla wydawcy. W przypadku Wnioskodawcy taka sytuacja nie ma miejsca. Z punktu widzenia programu afiliacyjnego nie ma znaczenia ani czas wyświetlania informacji o produkcie czy usłudze ani jej ostateczna forma. Wnioskodawca nie ma zapewnionego wynagrodzenia za sam fakt wyświetlania linku. Wynagrodzenie jest należne dopiero gdy klient kupi produkt czy usługę. W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca uważa, że jego usługi powinny być traktowane jako działania w formie najmu powierzchni reklamowej na stawce ryczałtu w wysokości 8,5%. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy do opisanego zdarzenia przyszłego można zastosować stawkę zryczałtowanego podatku 8,5% jako przychody z działalności usługowej. Działalność usługowa wg. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne art. 4 ust. 1 pkt 1 mówi: "działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;" (pkt 2 i 3 oznacza odpowiednio działalność gastronomiczną oraz działalność usługową w zakresie handlu). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powyższej ustawy podatek dochodowy wynosi 8,5% z takiej działalności. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:
·przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99). Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy:
·ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
W związku ze stanowiskiem przestawionym na wstępie skoro działania Wnioskodawcy nie stanowią działań reklamowych, nie mogą one być opodatkowane 15% stawką podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pana działalności jest działalność w zakresie nowych technologii. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na tworzeniu m.in. aplikacji mobilnych i stron internetowe ale poza tworzeniem stron i aplikacji przychody będzie Pan uzyskiwać także z tzw. programów afiliacyjnych. Pana zdaniem usługi, które Pan prowadzi powinny być sklasyfikowana jako PKWIU 63.11.20.0 ,,Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 ,,Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnione są warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
