
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych w:
·2022 r. jest prawidłowe;
·2021 r., 2023 r. oraz 2024 r. jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 30 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek uzupełniła Pani pismami z 29 lipca 2025 r. (wpływ: 31 lipca 2025 r.) oraz z 8 sierpnia 2025 r. (wpływ: 11 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W styczniu 2025 r. otrzymała Pani z urzędu skarbowego pismo informujące o rozbieżności między zadeklarowaną, a faktyczną formą opodatkowania. W odpowiedzi złożyła Pani pisemne wyjaśnienia, w których przedstawiła sposób rzeczywistego rozliczania się na zasadach ogólnych. W wyniku dalszego kontaktu została Pani wezwana do korekty zeznania. Podczas osobistej rozmowy z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego zasugerowano Pani złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, celem jednoznacznego potwierdzenia prawidłowości stosowanej formy opodatkowania.
Niniejszym wyjaśnia Pani, że od 1 kwietnia 2021 r. niezmiennie jest Pani opodatkowana na zasadach ogólnych, które od początku były dla Pani najkorzystniejszą formą opodatkowania dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
W żadnym momencie nie zmieniała Pani tej formy opodatkowania. Od pierwszego dnia działalności rozlicza się Pani według zasad ogólnych – składała Pani deklaracje PIT-36, a zaliczki na podatek dochodowy wpłacała Pani, opisując je jako „PIT-5”. Urząd Skarbowy przez kolejne lata nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń wobec takiego sposobu rozliczeń.
Co istotne, pierwszy przychód w roku 2021 osiągnęła Pani dopiero w listopadzie, a w latach 2022 i 2023 dopiero w lipcu, w roku 2024 we wrześniu. W tych właśnie miesiącach dokonywała Pani pierwszych wpłat zaliczek na podatek dochodowy, opisując je jako „PIT-5”. Z tego względu nie było żadnej realnej możliwości, aby przez wpłatę zaliczki mogło dojść do automatycznej zmiany formy opodatkowania, ponieważ wcześniej nie było przychodu ani podstawy do płatności.
Podczas zakładania działalności – w trudnym okresie pandemii – przez omyłkę została błędnie zaznaczona forma opodatkowania. W dobrej wierze podpisała Pani formularz, który, jak się później okazało, zawierał inną formę opodatkowania niż ta, którą faktycznie Pani stosuje.
Dopiero teraz, w trakcie wyjaśniania sytuacji, po raz pierwszy zalogowała się Pani do CEIDG. Nie miała Pani wcześniej świadomości, że należy samodzielnie weryfikować te dane, a Pani księgowa również nigdy nie poprosiła Panią o potwierdzenie formy opodatkowania widniejącej w rejestrze.
Przez cały okres prowadzenia działalności nie miała Pani świadomości popełnionego błędu i przez cały ten czas – bez żadnych zmian – nieprzerwanie rozliczała się Pani w ten sam sposób.
Jeden nieświadomy błąd – popełniony w dobrej wierze, w sytuacji stresu i dezorientacji – nie powinien przekreślać Pani wieloletniego dorobku. Cały czas rozlicza się Pani uczciwie, zgodnie z zasadami ogólnymi, terminowo opłaca Pani podatki i składki ZUS, i nie posiada Pani żadnych zaległości wobec urzędów.
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy przedstawione w piśmie z 29 lipca 2025 r.
Celem Pani wniosku jest opinia Dyrektora KIS dotycząca wyboru formy opodatkowania – zasady ogólne pomimo błędnego wyboru w formularzu CEIDG formy podatku liniowego.
Prowadzi Pani działalność od 1 kwietnia 2021 r., a Pani wniosek dotyczy formy opodatkowania za lata od 2021- 2024 r. przez cały okres od kwietnia 2021 r. niezmiennie rozlicza się Pani w ten sam sposób, tj. zasady ogólne.
Zakładając działalność 1 kwietnia 2021 r. omyłkowo zaznaczyła Pani w formularzu podatek liniowy, o czym dowiedziała się Pani w styczniu 2025 r. w momencie otrzymania informacji z urzędu skarbowego. Przez cały okres działalności rozliczała się Pani na zasadach ogólnych.
Do stycznia 2025 r. nie otrzymała Pani żadnej informacji od księgowej ani z innego źródła, sama również nie miała Pani świadomości, że powinna Pani to sprawdzić.
W styczniu 2025 r. złożyła Pani do Urzędu Skarbowego pismo z wyjaśnieniem błędnego wyboru formy opodatkowania w formularzu CEIDG i prośbą o uznanie formy opodatkowania na zasadach ogólnych.
Zakładając działalność była Pani przeświadczona, że w formularzu zaznaczyła Pani zasady ogólne i w taki też sposób, niezmiennie rozliczała się Pani.
Zakładając działalność w formularzu zaznaczyła Pani podatek liniowy. Dowiedziała się Pani o tym błędzie, jak już wspomniała Pani na wstępnie, w styczniu 2025 r. Cały czas Pani i Pani księgowa rozliczałyście Pani działalność na zasadach ogólnych.
W listopadzie 2021 r., lipcu 2022 r., lipcu 2023 r., wrześniu 2024 r. powstał obowiązek podatkowy – wpłaty zaliczek na podatek dochodowy – PIT-5, w związku z przekroczeniem kwoty wolnej.
Pierwsze przychody uzyskała Pani:
·17 maja 2021 r.
·3 stycznia 2022 r.
·13 stycznia 2023 r.
·25 stycznia 2024 r.
Daty wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy:
·24 listopada 2021 r.
·25 lipca 2022 r.
·27 lipca 2023 r.
·27 września 2024 r.
Opis przelewów dotyczących wpłat zaliczek na podatek dochodowy:
·24.11.2021-PIT5
·25.07.2022-PIT5
·27.07.2023-PIT5
·27.09.2024-PIT5.
Lata i terminy złożenia zeznań rocznych PIT-36:
·za rok 2021 – zeznanie złożone 30 kwietnia 2022 r.
·za rok 2022 – zeznanie złożone 29 kwietnia 2023 r.
·za rok 2023 – zeznanie złożone 28 kwietnia 2024 r.
·za rok 2024 – zeznanie złożone 29 kwietnia 2025 r.
Do żadnego z zeznań złożonych w latach 2021-2024 r jako PIT-36 nie została złożona korekta zeznania.
Pytania
1.Czy w opisanym stanie faktycznym prawidłowe jest przyjęcie, że podlega Pani opodatkowaniu na zasadach ogólnych, skoro od początku działalności rozliczała się zgodnie z tą formą - mimo innej informacji widniejącej w CEIDG?
2.Czy w przypadku braku faktycznego osiągnięcia przychodu do listopada 2021 r. mogło dojść do skutecznego wyboru formy opodatkowania poprzez wpłatę zaliczki na podatek dochodowy dopiero w tym miesiącu?
3.Czy opisane rozliczanie się za pomocą formularza PIT-36 i wpłacanie zaliczek w formie „PIT-5” od początku działalności (bez złożenia PIT-36L) aż do końca 2024 r. stanowi przesłankę uznania, że skutecznie wybrała Pani opodatkowanie według skali podatkowej?
4.Czy w sytuacji, gdy działała Pani w dobrej wierze, nie miała Pani wiedzy o błędzie i nie złożyła świadomej deklaracji o wyborze podatku liniowego, można uznać, że nadal obowiązuje u Pani opodatkowanie na zasadach ogólnych?
5.Czy fakt składania deklaracji PIT-36 za lata 2021,2022, 2023, 2024 - bez zgłoszenia innej formy opodatkowania - oznacza potwierdzenie skutecznego wyboru zasad ogólnych?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2025 r.)
Ad 1
Pani zdaniem, tak. W opisanym stanie faktycznym prawidłowe jest przyjęcie, że podlegała Pani opodatkowaniu na zasadach ogólnych, ponieważ od początku działalności faktycznie rozliczała się Pani według tej formy – składając deklaracje PIT-36, obliczając podatek według skali podatkowej, wpłacając zaliczki z tytułem PIT-5 - niezależnie od omyłkowego wpisu w CEIDG.
Ad 2
Pani zdaniem, tak. Brak osiągnięcia przychodu do listopada 2021 r. i pierwsza wpłata zaliczki dopiero w tym miesiącu nie wpływa na skuteczność wyboru formy opodatkowania. Skuteczny wybór zasad ogólnych wynikał z faktycznych działań i rozliczeń, a nie z daty wpłaty pierwszej zaliczki.
Ad 3
Pani zdaniem, tak. Rozliczanie się od początku działalności za pomocą formularza PIT-36 oraz wpłacanie zaliczek w formie „PIT-5” od momentu powstania obowiązku podatkowego, bez złożenia deklaracji PIT-36L, stanowi przesłankę, że skutecznie wybrała Pani opodatkowanie według skali podatkowej.
Ad 4
Pani zdaniem, tak. Działanie w dobrej wierze, brak świadomości omyłki przy wyborze podatku liniowego i brak złożenia jakichkolwiek dokumentów wskazujących na wolę rozliczania się liniowo, oznacza, że nadal obowiązywało Panią opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Ad 5
Pani zdaniem, tak. Sam fakt składania deklaracji PIT-36 za lata 2021, 2022, 2023 i 2024 (bez zgłoszenia innej formy opodatkowania) potwierdza skuteczny wybór zasad ogólnych i ich stosowanie w praktyce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Natomiast podatnik może dokonać wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w formie tzw. podatku liniowego i jak wynika z powyższych przepisów ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych.
W opisie sprawy wskazała Pani, że:
·prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2021 r.;
·przy rejestracji działalności gospodarczej omyłkowo wybrała Pani opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·była Pani nieświadoma, że w CEIDG wybrała Pani w 2021 r. opodatkowanie w formie tzw. podatku liniowego i cały czas regulowała Pani zaliczki na podatek tak, jakby była Pani opodatkowana według zasad ogólnych;
·pierwszy przychody w następujących po sobie latach podatkowych uzyskała Pani 17 maja 2021 r., 3 stycznia 2022 r., 13 stycznia 2023 r. oraz 25 stycznia 2024 r.;
·zaliczki na podatek dochodowy z oznaczeniem PIT-5 regulowała Pani 24 listopada 2021 r., 25 lipca 2022 r., 27 lipca 2023 r. i 27 września 2024 r.
·w styczniu 2025 r. uzyskała Pani informację od pracownika urzędu skarbowego odnośnie rozbieżności co do zadeklarowanej formy opodatkowania – podatek liniowy, a wpłacanych zaliczkach na podatek z opisem PIT-5 i złożonych zeznaniach podatkowych na formularzu PIT-36.
Skoro zatem wybrała Pani opodatkowanie w ramach liniowej formy w działalności gospodarczej w 2021 r. to zgodnie z powyższymi przepisami forma ta obowiązuje Panią w latach kolejnych. Z opodatkowania w liniowej formie – jak już wyżej wyjaśniłem – mogła Pani zrezygnować. W tym celu należało zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam także, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Wyjaśniam jednak, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Tym samym, również dowody wpłaty podatku (dyspozycja przelewu płatności podatków) – skoro nie zostały dokonane w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym) – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania w formie liniowej do właściwego naczelnika urzędu.
Z złożonym wniosku podnosi Pani również, że za lata podatkowe od 2021 r. do 2024 r. składała Pani w terminie zeznania roczne na formularzu PIT-36. Za rok 2022 r. zeznanie złożyła Pani 29 kwietnia 2022 r.
Dlatego też wyjaśniam, że samo złożenie zeznania podatkowego na formularzu PIT-36 za: 2021 r., 2023 r. oraz 2024 r., a nie na PIT-36L nie może być uznane za rezygnację z wyboru liniowej formy opodatkowania.
Natomiast w zakresie opodatkowania dochodów w 2022 r. obowiązywały regulacje szczególne, które zostały wprowadzone ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1265).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca przewidział dla podatników, którzy pierwotnie wybrali za 2022 r. opodatkowanie w formie liniowej możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne poprzez złożenie zeznania rocznego na formularzu PIT-36.
Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 4 tej ustawy:
Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.
Opisana w art. 14 ust. 1 możliwość przejścia z opodatkowania w formie liniowej na zasady ogólne w ramach złożonego zeznania rocznego miała więc zastosowanie wyłącznie do dochodów w roku 2022 - wybór ten nie dotyczył lat następnych.
Dlatego też stwierdzam, że skoro złożyła Pani w terminie zeznania roczne za 2022 r. na formularzu PIT-36 to za ten rok podatkowy to tym samym wybrała Pani opodatkowanie swoich dochodów w 2022 r. na zasadach ogólnych.
Natomiast, jeśli chciała Pani zrezygnować z opodatkowania podatkiem liniowym i w 2023 r. oraz 2024 r. opodatkować dochody z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych według skali podatkowej to – jak już wcześniej wyjaśniłem – należało zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ww. ustawy.
Reasumując:
–w opisanym stanie faktycznym nieprawidłowe jest przyjęcie, że za cały okres, którego dot. złożony wniosek, tj. od 2021 r. do 2024 r. podlegała Pani opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zasady ogólne obowiązują Panią jedynie za 2022 r. Natomiast za 2021 r., 2023 r. oraz 2024 r. obowiązującą u Pani formą opodatkowania jest zadeklarowana przez Panią liniowa forma opodatkowania;
–przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania podatkiem liniowym ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o rezygnacji z liniowej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia. Pani pierwszy przychód: w 2021 r. osiągnęła w maju, a zaliczkę zapłaciła 24 listopada 2021 r.; w 2023 r. w styczniu, a zaliczkę zapłaciła Pani 27 lipca 2023 r.; w 2024 r. również w styczniu, a zaliczkę zapłaciła Pani 27 września 2024 r. Nie mogę zatem uznać, za prawidłowe Pani stanowiska, zgodnie z którym skuteczny wybór zasad ogólnych wynikał z faktycznych działań i rozliczeń;
–rozliczenie za pomocą formularza PIT-36 za 2022 r. spowodowało wybór formy opodatkowania jedynie za 2022 r. według skali podatkowej. Nie dotyczy to jednak zeznań rocznych złożonych za 2021 r., 2023 r. oraz 2024 r.;
–działanie w dobrej wierze, brak świadomości omyłki przy wyborze podatku liniowego i brak złożenia jakichkolwiek dokumentów wskazujących wolę rozliczenia się liniowo nie są przesłankami, które pozwalają Pani na opodatkowania osiąganych dochodów w 2021 r., 2023 r. oraz 2024 r. na zasadach ogólnych.
Tym samym stanowisko Pani w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych w:
–2022 r. uznaję za prawidłowe;
–2021 r., 2023 r. oraz 2024 r. uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
