Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

20 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług, które będzie świadczyła Państwa Placówka w ramach warsztatów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 września 2025 r. (data wpływu 15 września 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego  

Instytut spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) jest osobą prawną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, tym samym korzysta on ze zwolnienia podmiotowego uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”).

Wnioskodawca będzie organem prowadzącym placówkę oświatowo-wychowawczą w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) pod nazwą: Instytut Umiejętności (dalej jako: „Placówka”). Placówka będzie działać na podstawie statutu, który określa jej cele i zadania, które dotyczą kształcenia i wychowania.

Placówka niepubliczna, o której mowa zostanie wpisana przez właściwy organ (Starostwo Powiatowe) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 prawa oświatowego.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie kształcenia i wychowania prowadzone w następujących formach:

a)Warsztaty (...).

b)Warsztaty (...).

c)Warsztaty (…).

d)Warsztaty (…).

e)Warsztaty (...).

f)Warsztaty (...).

g)Warsztaty (...).

h)Warsztaty (...).

i)Warsztaty (...).

j)Warsztaty (...).

k)Warsztaty (...).

l)Zajęcia (...).

Zajęcia ukierunkowane są na kształcenie umiejętności poznawczych i społecznych, w szczególności:

-rozwijanie koncentracji i uwagi,

-doskonalenie pamięci operacyjnej i długotrwałej,

-podnoszenie sprawności w rozwiązywaniu zadań matematycznych i problemów logicznych,

-poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,

-usprawnianie podstawowych umiejętności szkolnych, takich jak czytanie, liczenie, zapamiętywanie cyfr czy poprawne pisanie,

-rozwijanie zdolności manualnych i precyzji,

-kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i budowanie postawy pewności siebie.

W toku warsztatów uczestnicy wykonują ćwiczenia umysłowe i praktyczne wspierające współpracę obu półkul mózgowych, rozwiązują zadania wymagające logicznego i analitycznego myślenia oraz rozwijają zdolności językowe i komunikacyjne. Wykorzystywane metody dydaktyczne obejmują m.in. zadania wymagające aktywnego rozwiązywania problemów, ćwiczenia z zakresu pamięci i koncentracji, a także techniki wizualizacji i arytmetyki mentalnej.

Warsztaty te realizują cele wychowawcze, takie jak: kształtowanie wytrwałości, systematyczności, odpowiedzialności za własny rozwój oraz postawy współpracy w grupie. Zajęcia wspierają rozwój osobowości dzieci i młodzieży, uczą samodyscypliny, kultury pracy i szacunku dla zasad obowiązujących w procesie edukacyjnym.

Celem warsztatów będzie odpowiednio: (...).

Wszystkie warsztaty będą miały charakter angażujący uczestników poprzez eksperymenty, doświadczenia, dyskusje i praktyczne działania. Ich nadrzędnym celem będzie poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności poznawczych, kształtowanie postaw prospołecznych i prozdrowotnych oraz wychowanie w duchu poszanowania dla nauki, przyrody i drugiego człowieka.

Program każdej formy zajęć jest zbieżny z celami kształcenia ogólnego i zadaniami wychowawczymi określonymi w przepisach oświatowych (m.in. rozwój kompetencji matematycznych, przyrodniczych, kulturowych, społecznych i obywatelskich), a jego realizacja wspiera proces dydaktyczny szkół i przedszkoli.

Warsztaty będą prowadzone mobilnie w innych placówkach oświatowych takich jak szkoły i przedszkola (publiczne i niepubliczne) na terenie całej Polski oraz będą przeprowadzane przez wykwalifikowaną kadrę, posiadającą doświadczenie w kształceniu i wychowaniu.

Usługi świadczone przez Placówkę (warsztaty) będą miały charakter odpłatny. Zleceniodawcami usług (płatnikami) będą szkoły, przedszkola, rady rodziców lub bezpośrednio rodzice/opiekunowie prawni dzieci.

Wnioskodawca będzie prowadził warsztaty od dnia 01.09.2025 r. Wnioskodawca będzie jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Obecnie uzyskanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w …jest procedowane, natomiast odpowiedni wpis zostanie dokonany przez właściwy organ przed rozpoczęciem działalności opisanej we wniosku.

Wszystkie wskazane wyżej usługi są opisane w statucie placówki, który określa cele i zadania w zakresie kształcenia i wychowania.

Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania opisane powyżej. Przedmiotem wniosku nie są usługi towarzyszące (ściśle związane) z usługą podstawową jaką są usługi kształcenia i wychowania opisane we wniosku. Wnioskodawca nie planuje prowadzenia innych usług spoza zakresu działalności statutowej

Ponadto wszystkie usługi wymienione we wniosku będą świadczone przez Wnioskodawcę, który będzie Placówką Oświatowo- Wychowawczą, która stanowi jednostkę systemu oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 3 oraz art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadać statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani instytutu badawczego. Świadczone przez Placówkę usługi nie będą mieścić się w działalności szkolnictwa wyższego ani badań naukowych, lecz w działalności placówki oświatowo-wychowawczej wpisanej do systemu oświaty na podstawie art. 2 pkt 3 i art. 168 ustawy – Prawo oświatowe.

Umowy na świadczenie usług edukacyjno-wychowawczych będą zawierane z:

-szkołami publicznymi i niepublicznymi – w ramach realizacji zajęć dodatkowych lub uzupełniających program nauczania,

-przedszkolami publicznymi i niepublicznymi – w ramach zajęć edukacyjno-wychowawczych,

-radami rodziców – działającymi przy szkołach i przedszkolach, które finansują zajęcia dla uczniów,

-rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci – w przypadku indywidualnego zgłoszenia uczestnika do warsztatów.

Umowy będą dotyczyć wszystkich wskazanych we wniosku warsztatów (chemicznych, medycznych, paleontologicznych, biznesowych, wielkanocnych, bożonarodzeniowych, „Wielkich Polaków”, warsztatów kulturowych, dentystycznych oraz z arytmetyki mentalnej).

W każdym przypadku przedmiotem umów będzie świadczenie usług kształcenia i wychowania realizowanych przez Placówkę jako jednostkę systemu oświaty.

Głównym celem świadczonych usług nie jest osiąganie dodatkowego dochodu ani konkurowanie z innymi podmiotami komercyjnymi. Celem jest realizacja funkcji edukacyjnej i wychowawczej Placówki oświatowo-wychowawczej w ramach systemu oświaty.

Pytanie

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy: Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienie to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Z jednej strony wymaga aby podatnik zamierzający z niego skorzystać był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy prawo oświatowego, z drugiej strony świadczył usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. A zatem placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca jako osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), wpisany zostanie do ewidencji szkól i placówek niepublicznych, prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego, przy czym nie będzie posiadał statusu uczelni, jednostki naukowej oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, ani nie będzie świadczył usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, ani nie uzyska akredytacji, o której mowa w Prawie oświatowym. Powyższe uzasadnia wypełnienie przez Wnioskodawcę przesłanki podmiotowej. Będzie on jednostką systemu oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego.

Zgodnie ze statutem placówka świadcząc usługi będzie koncentrować się na kształceniu i wychowaniu. Odpłatne warsztaty prowadzone przez Wnioskodawcę będą dotyczyły tematyki z zakresu nauki, tj. nauk przyrodniczych (chemia, fizyka, paleontologia, astronomia), humanistycznych i społecznych (historia, sztuka, kultura, przedsiębiorczość), edukacji prozdrowotnej (pierwsza pomoc, profilaktyka stomatologiczna), a także rozwijania kompetencji matematycznych i poznawczych (arytmetyka mentalna). Zajęcia obejmują również edukację kulturową i tradycyjną (bożonarodzeniowe, wielkanocne, inspirowane dorobkiem wielkich Polaków) oraz międzykulturową (kultura i kuchnia japońska). Wszystkie warsztaty mają charakter dydaktyczno-wychowawczy i służą rozwijaniu kompetencji poznawczych, społecznych i obywatelskich uczestników.

Świadczone usługi są zatem usługami z zakresu kształcenia i wychowania. Zgodnie bowiem z  definicjami „kształcenia” i „wychowania” zawartymi w Encyklopedii PWN „kształcenie” to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast „wychowanie” to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane we wniosku niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie oraz wychowanie.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione zostało kryterium przedmiotowe konieczne do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 26 lit. a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-  oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

W tym miejscu wskazania wymagają przepisy ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2025 r., poz. 1043):

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

-  formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące

W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2) kurs umiejętności zawodowych;

3) kurs kompetencji ogólnych;

4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

4a) branżowe szkolenie zawodowe;

5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Spółka będzie organem prowadzącym placówkę oświatowo-wychowawczą w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) pod nazwą: Instytut Umiejętności (dalej jako: „Placówka”). Placówka będzie działać na podstawie statutu, który określa jej cele i zadania, które dotyczą kształcenia i wychowania. Placówka niepubliczna, o której mowa zostanie wpisana przez właściwy organ (Starostwo Powiatowe w …) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 prawa oświatowego.

Tym samym, w sytuacji, gdy założona przez Państwa Spółkę Placówka będzie jednostką objętą systemem oświaty, spełnione zostanie kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Jak podała Państwa Spółka we wniosku, Spółka będzie prowadziła warsztaty od dnia 01.09.2025 r. Spółka będzie jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – prawo oświatowe. Obecnie uzyskanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostwo Powiatowe jest procedowane. Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania opisane powyżej. Wszystkie warsztaty będą miały charakter angażujący uczestników poprzez eksperymenty, doświadczenia, dyskusje i praktyczne działania. Ich nadrzędnym celem będzie poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności poznawczych, kształtowanie postaw prospołecznych i prozdrowotnych oraz wychowanie w duchu poszanowania dla nauki, przyrody i drugiego człowieka. Program każdej formy zajęć jest zbieżny z celami kształcenia ogólnego i zadaniami wychowawczymi określonymi w przepisach oświatowych (m.in. rozwój kompetencji matematycznych, przyrodniczych, kulturowych, społecznych i obywatelskich), a jego realizacja wspiera proces dydaktyczny szkół i przedszkoli.

Tym samym, usługi świadczone w ramach warsztatów, które Placówka założona przez Państwa Spółkę zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, stanowić będą usługi w zakresie kształcenia, korzystające ze zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa, tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.