POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-54/ET/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2005, sygn. PP/443-54/ET/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 20 kwietnia 2005r. (doręczonego dnia 20 kwietnia 2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 27 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 29 kwietnia 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie P................................. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 20 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 20 kwietnia 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 29 kwietnia 2005r.) P.................................. zwrócił się z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.

Podatnik zajmuje się produkcją, sprzedażą ogrodzeń i ich montażem. W związku ze zmianą stawki podatku od towarów i usług od 1 maja 2004r. towar, jak i montaż objęty jest 22% podatkiem VAT. Firmy o podobnym profilu wystawiają faktury na towar wraz z montażem z 7% podatkiem VAT. W związku z powyższym Podatnik pyta z jaką stawką VAT 7% czy 22% ma zafakturować wykonanie ogrodzenia wraz z usługą w budynku jednorodzinnym.

P..................................... uważa, że wykonanie ogrodzenia, a następnie jego montaż w domku jednorodzinnym winno być objęte w całości stawką podatku w wysokości 7%.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust.1 pkt 2 lit a i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu m.in. do:

a) robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez "roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą" rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez "obiekt budownictwa mieszkaniowego", stosownie do art.2 pkt 12 ustawy, rozumieć należy budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zakres przedmiotowy pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu", zgodnie z art.146 ust.3 ustawy, obejmuje:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stoi na stanowisku, że decydujące znaczenie przy ustalaniu właściwej stawki podatku VAT w sytuacji sprzedaży usług na które składa się wykonanie ogrodzenia, a następnie jego montaż pod tym jednakże warunkiem, że realizacja tego zadania dotyczy inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej (np. ogrodzenie stanowi jeden z elementów wykonywanych prac budowlanych, a montaż następuje w ramach jednego przedsięwzięcia inwestycyjnego), mieć będzie treść zawartej pomiędzy stronami umowy cywilnoprawnej (w szczególności regulacja dotycząca przedmiotu tej umowy). Jeżeli więc świadczeniem głównym, z punktu widzenia nabywcy, będzie wykonanie usługi, a obrotem dla wykonawcy tych usług (przedmiotem opodatkowania) będzie wynagrodzenie od całości wykonanych robót, bez odrębnego rozliczenia zużytych materiałów, właściwą stawką będzie stawka podatku VAT dla danej usługi. Należy wówczas wystawić jedną fakturę VAT i w jednej pozycji wpisać pełną wartość wynikającą z kosztorysu. Nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych materiałów oraz robót budowlanych. W pozycji tej również towar (ogrodzenie) jako integralny element całej usługi będzie objęty stawką obowiązującą dla danej usługi. Faktura winna zawierać określenie robót budowlanych, a ponadto wskazanie z jakim obiektem są one związane i stawkę podatku odnoszącą się do całości usługi (7%).

W sytuacji gdy umowa przewiduje odrębne rozliczenie robocizny i materiałów, wówczas wyłączone z kosztorysu poszczególne elementy podlegają opodatkowaniu osobno według stawek właściwych dla poszczególnych towarów oraz usług.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że sposób fakturowania wykonywanych przez Podatnika czynności będzie każdorazowo zależał od warunków umowy na wykonanie tych czynności, jakie ustalone zostaną ze zleceniodawcą.

Dodatkowo tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że zgodnie z art.2 pkt 6 oraz art.8 ust.3 ustawy zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Podkreślić należy, że podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania czynności (również w zakresie klasyfikacji statystycznej) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu statystycznego z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS nr 12, poz. 87) zainteresowany podmiot może zwrócić się o zaklasyfikowanie rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi oraz o wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu