
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 października 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Działalność Wnioskodawcy
(…) Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) to podmiot, którego głównym obszarem działalności jest (…) grupy (…) na terenie Polski. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka posiada flotę (…) samochodów osobowych, które wykorzystuje na cele mieszane - zarówno na cele służbowe, jak i na cele prywatne pracowników, a także wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym, Spółka odlicza 50% kwoty naliczonego podatku VAT od wydatków samochodowych. W związku z powyższym Spółka stosuje również art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP, tj. wyłącza z kosztów uzyskania przychodów 25% wydatków związanych z używaniem samochodów osobowych. Całość floty samochodowej stanowi własność Spółki.
Ponadto, Spółka planuje również użytkowanie samochodów osobowych w ramach leasingu operacyjnego.
W celu ograniczenia nakładów pracy związanych z rozliczaniem szkód samochodowych, Spółka oraz Kontrahent (podmiot świadczący usługi m.in. w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych w imieniu klientów) zamierzają zawrzeć umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. W ramach zawartej umowy Spółka sceduje na Kontrahenta uprawnienia z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych, a zewnętrzne serwisy samochodowe będą fakturować za naprawy powypadkowe Kontrahenta, a nie właściciela/użytkownika samochodów (Spółkę).
Cesja z umowy ubezpieczenia jest zastrzeżeniem, które zobowiązuje towarzystwo ubezpieczeniowe do wypłaty odszkodowania (lub jego ustalonej części) na rzecz określonej osoby trzeciej lub podmiotu, na który ustanowiono tę cesję. Spółka dokona cesji swoich roszczeń z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych o otrzymanie odszkodowania, dysponowanie pojazdem na czas naprawy i innych niezbędnych w procesie likwidacji szkody i wykonania umowy wraz z upoważnieniem dla Kontrahenta do dokonania cesji na podmioty (serwisy) współpracujące z Kontrahentem.
Samochody, do których będą się odnosić przedmiotowe usługi, będą co do zasady objęte pełnym ubezpieczeniem komunikacyjnym (OC, AC, NNW oraz Assistance), w wariancie albo od wartości netto albo od wartości netto + 50% VAT, zawartym w ramach umowy generalnej ubezpieczenia własnej polisy albo firmy leasingowej, zaś ubezpieczonym z tego tytułu będzie Spółka albo leasingodawca. Koszty składek ubezpieczeniowych samochodów w obu oferowanych wariantach usług będzie ponosiła Spółka.
W zależności od wybranej opcji ubezpieczenia samochodu, zakład ubezpieczeniowy wypłaci na rzecz Kontrahenta lub na rzecz serwisu wartość netto naprawy lub wartość netto naprawy powiększoną o 50% kwoty VAT. Warsztat samochodowy otrzyma od Kontrahenta kwotę stanowiącą wyrównanie niewypłaconej przez ubezpieczyciela kwoty VAT - 100% lub 50%. Przedmiotowa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Kontrahenta procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Spółkę pojazdach.
Na usługę będą składały się m.in. następujące czynności:
- przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Spółki,
- zgłoszenie przez Kontrahenta szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń,
- monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym,
- weryfikacja użytej technologii oraz zakresu naprawy,
- weryfikacja dokonania wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela,
- wypłata wynagrodzenia dla serwisu.
Samochody, do których będą się odnosić usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, nie zawsze będą własnością Spółki, tj. mogą stanowić własność firmy leasingowej, zaś Spółka będzie mogła z nich korzystać wyłącznie jako użytkownik (leasingobiorca) na podstawie zawartej przez wskazane podmioty umowy leasingu. Strony opracowały dwa warianty przedmiotowej umowy o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami.
Niniejszy wniosek o interpretację dotyczy jednego z przedstawionych przez Kontrahenta wariantów (dalej: „Wariant I”).
Wariant I
Naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy odbywać się będzie w rekomendowanej przez ubezpieczyciela sieci autoryzowanych stacji obsługi (dalej jako: serwis (…)). Za obsługę każdej szkody wynagrodzenie należne Kontrahentowi będzie określone jako opłata stała netto, tj. stawka ryczałtowa związana z obsługą każdej szkody będzie taka sama (niezależnie od jej rodzaju bądź rozmiaru). Spółka będzie wówczas obowiązana do zapłaty tego wynagrodzenia Kontrahentowi na podstawie wystawionej faktury VAT. Wartość wskazywana w konkretnej fakturze będzie określana na podstawie ilości usuniętych szkód w danym okresie rozliczeniowym.
Po stronie Spółki nie wystąpią żadne wydatki związane z naprawą samochodów.
Uzupełnienie
I. W odniesieniu do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego:
1. Usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, które Spółka zamierza nabywać od Kontrahenta w ramach Wariantu I będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
2. Usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, w ramach opisanego we wniosku Wariantu I będą nabywane przez Spółkę w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.
II. Wartość wynagrodzenia wypłacana przez Spółkę Kontrahentowi za świadczenie usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami w ramach Wariantu I będzie określana na podstawie ilości usuniętych szkód.
Aktualne pozostaje zatem stanowisko wskazane w treści wniosku w części dotyczącej opisu sprawy. Spółka obowiązana będzie do zapłaty wynagrodzenia na podstawie wystawionej przez Kontrahenta faktury, określającej wartość wynagrodzenia w oparciu o ilość usuniętych w danym okresie rozliczeniowym szkód.
Opisując własne stanowisko Spółka chciała sprecyzować, że przedmiotem usługi nie jest fizyczna naprawa pojazdów, lecz organizacja i koordynacja procesu likwidacji szkód - czyli działania administracyjne, które dotyczą całej floty, a nie pojedynczych samochodów.
Reasumując, wynagrodzenie kalkulowane będzie na podstawie liczby usuniętych szkód (czyli zakończonych procesów likwidacyjnych). Sama usługa będzie natomiast miała charakter organizacyjny i dotyczyć będzie całej floty pojazdów. Nie będzie polegać na świadczeniu usług naprawczych poszczególnych samochodów użytkowanych przez Spółkę, lecz na koordynacji i nadzorze nad procesem likwidacji szkód komunikacyjnych całej posiadanej przez Spółkę floty.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie pytania jak we wniosku)
3. Czy w tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Ad. 3.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W ślad za art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Usługa zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami spełnia definicję świadczenia usług z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ obejmuje szereg czynności wykonywanych na rzecz Spółki, które nie stanowią dostawy towarów. Usługa ta obejmuje nie tylko koordynację napraw, ale także ocenę szkód, negocjacje z ubezpieczycielem, monitorowanie postępu prac oraz inne działania organizacyjne, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania floty samochodowej Spółki.
Zawarcie umowy o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami z Kontrahentem jest związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Spółka jest właścicielem (a w przyszłości również leasingobiorcą) samochodów, które po wystąpieniu szkody będą przedmiotem napraw. Samochody te są wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.
Warto również podkreślić, że usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych obejmują nie tylko koordynację napraw, ale także wszelkie działania związane z oceną szkód, negocjacjami z ubezpieczycielami oraz monitorowaniem postępu prac naprawczych. Dzięki temu Spółka może skupić się na swojej podstawowej działalności, mając pewność, że proces likwidacji szkód jest prowadzony profesjonalnie i efektywnie. Zatem płacone przez Spółkę wynagrodzenie na rzecz Kontrahenta nie jest stricte powiązane z samą naprawą konkretnego pojazdu (konserwacją pojazdu czy też z nabyciem innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu), lecz z szeregiem opisanych świadczeń, składających się na usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami.
Z punktu widzenia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Usługi zarządzania likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zarządzania naprawami, świadczone przez Kontrahenta na rzecz Spółki, są nabywane w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, która podlega opodatkowaniu VAT. Usługi te służą zapewnieniu sprawnego funkcjonowania floty samochodowej wykorzystywanej przez Spółkę w działalności gospodarczej, co potwierdza ich związek z czynnościami opodatkowanymi. Spółka tym samym będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Co istotne, w opisanym modelu rozliczeń (Wariant I) Spółka nie ponosi kosztów napraw samochodów ani nie otrzymuje odszkodowań - jej jedynym kosztem jest wynagrodzenie za usługę zarządzania szkodami, które jest udokumentowane fakturą wystawioną przez Kontrahenta.
W ocenie Wnioskodawcy należy wyraźnie zastrzec, że w przedstawionym stanie faktycznym ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT do 50% wynikające z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania. Usługa świadczona przez Kontrahenta ma charakter jednolitej, kompleksowej usługi administracyjnej, która obejmuje zarządzanie procesem likwidacji szkód dla całej floty samochodowej Spółki, a nie dla poszczególnych pojazdów. Wynagrodzenie Kontrahenta jest naliczane za każde zgłoszenie szkody, a nie za fizyczną naprawę konkretnego samochodu. Usługa ma charakter ogólnoflotowy i administracyjny, a jej przedmiotem jest organizacja, koordynacja i nadzór nad procesami związanymi z likwidacją szkód, a nie świadczenia bezpośrednio związane z użytkowaniem poszczególnych samochodów.
Wobec powyższego, w przypadku zdecydowania się na zawarcie umowy o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami przez Kontrahenta w sposób przedstawiony w Wariancie I umowy, Spółce - w ślad za art. 86a ust. 1 ustawy o VAT - przysługiwać będzie uprawnienie do odliczenia pełnego podatku naliczonego, który wynikać będzie z faktur wystawionych przez Kontrahenta z tytułu świadczenia usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych.
Ocena stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, że Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Art. 86a ust. 4 ustawy stanowi, że:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Z wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej posiadają Państwo flotę (…) samochodów osobowych, które wykorzystują na cele mieszane - zarówno na cele służbowe, jak i na cele prywatne pracowników, a także wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Odliczają Państwo 50% kwoty naliczonego podatku VAT od wydatków samochodowych. Całość floty samochodowej stanowi Państwa własność. Planują Państwo również użytkowanie samochodów osobowych w ramach leasingu operacyjnego.
W celu ograniczenia nakładów pracy związanych z rozliczaniem szkód samochodowych, zamierzają Państwo zawrzeć z Kontrahentem umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. W ramach zawartej umowy scedują Państwo na Kontrahenta uprawnienia z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych, a zewnętrzne serwisy samochodowe będą fakturować za naprawy powypadkowe Kontrahenta, a nie właściciela/użytkownika samochodów (Państwa). Dokonają Państwo cesji swoich roszczeń z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych o otrzymanie odszkodowania, dysponowanie pojazdem na czas naprawy i innych niezbędnych w procesie likwidacji szkody i wykonania umowy wraz z upoważnieniem dla Kontrahenta do dokonania cesji na podmioty (serwisy) współpracujące z Kontrahentem.
Samochody, do których będą się odnosić przedmiotowe usługi, będą co do zasady objęte pełnym ubezpieczeniem komunikacyjnym (OC, AC, NNW oraz Assistance), w wariancie albo od wartości netto albo od wartości netto + 50% VAT, zawartym w ramach umowy generalnej ubezpieczenia własnej polisy albo firmy leasingowej, zaś ubezpieczonym z tego tytułu będą Państwo albo leasingodawca. Koszty składek ubezpieczeniowych samochodów w obu oferowanych wariantach usług będą ponosić Państwo.
W zależności od wybranej opcji ubezpieczenia samochodu, zakład ubezpieczeniowy wypłaci na rzecz Kontrahenta lub na rzecz serwisu wartość netto naprawy lub wartość netto naprawy powiększoną o 50% kwoty VAT. Warsztat samochodowy otrzyma od Kontrahenta kwotę stanowiącą wyrównanie niewypłaconej przez ubezpieczyciela kwoty VAT - 100% lub 50%. Przedmiotowa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Kontrahenta procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Państwa pojazdach.
Na usługę będą składały się m.in. następujące czynności:
- przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Państwa,
- zgłoszenie przez Kontrahenta szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń,
- monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym,
- weryfikacja użytej technologii oraz zakresu naprawy,
- weryfikacja dokonania wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela,
- wypłata wynagrodzenia dla serwisu.
Samochody, do których będą się odnosić usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, nie zawsze będą Państwa własnością tj. mogą stanowić własność firmy leasingowej, będą mogli Państwo z nich korzystać wyłącznie jako użytkownik (leasingobiorca) na podstawie zawartej przez wskazane podmioty umowy leasingu.
W ramach Wariantu I: naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy odbywać się będzie w rekomendowanej przez ubezpieczyciela sieci autoryzowanych stacji obsługi. Za obsługę każdej szkody wynagrodzenie należne Kontrahentowi będzie określone jako opłata stała netto, tj. stawka ryczałtowa związana z obsługą każdej szkody będzie taka sama (niezależnie od jej rodzaju bądź rozmiaru). Będą Państwo obowiązani do zapłaty wynagrodzenia Kontrahentowi na podstawie wystawionej faktury VAT. Wartość wskazywana w konkretnej fakturze będzie określana na podstawie ilości usuniętych szkód w danym okresie rozliczeniowym. Po Państwa stronie nie wystąpią żadne wydatki związane z naprawą samochodów.
Usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, które zamierzają Państwo nabywać od Kontrahenta w ramach Wariantu I będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, w ramach opisanego we wniosku Wariantu I będą nabywane przez Państwa w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.
Wartość wynagrodzenia wypłacana przez Spółkę Kontrahentowi za świadczenie usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami w ramach Wariantu I będzie określana na podstawie ilości usuniętych szkód.
Przedmiotem usługi nie jest fizyczna naprawa pojazdów, lecz organizacja i koordynacja procesu likwidacji szkód - czyli działania administracyjne, które dotyczą całej floty, a nie pojedynczych samochodów.
Wynagrodzenie kalkulowane będzie na podstawie liczby usuniętych szkód (czyli zakończonych procesów likwidacyjnych). Sama usługa będzie natomiast miała charakter organizacyjny i dotyczyć będzie całej floty pojazdów. Nie będzie polegać na świadczeniu usług naprawczych poszczególnych samochodów użytkowanych przez Państwa, lecz na koordynacji i nadzorze nad procesem likwidacji szkód komunikacyjnych całej posiadanej przez Państwa floty.
Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług dotyczą kwestii czy w tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z wniosku wynika, że Kontrahent będzie wystawiał na Państwa fakturę za usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. Usługa ta będzie polegała m.in. na przyjęciu informacji o zaistniałej szkodzie od Państwa, zgłoszeniu przez Kontrahenta szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowaniu przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikacji użytej technologii oraz zakresu naprawy, weryfikacji dokonania wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, wypłacie wynagrodzenia dla serwisu. Zapłacą Państwo Kontrahentowi wynagrodzenie, które kalkulowane będzie na podstawie liczby usuniętych szkód (czyli zakończonych procesów likwidacyjnych). Wynagrodzenie należne Kontrahentowi za obsługę każdej szkody będzie określone jako opłata stała netto, tj. stawka ryczałtowa związana z obsługą każdej szkody (niezależnie od jej rodzaju bądź rozmiaru). Przedmiotowa usługa będzie miała charakter organizacyjny i dotyczyć będzie całej floty pojazdów. Przedmiotem usługi nie jest fizyczna naprawa pojazdów, lecz organizacja i koordynacja procesu likwidacji szkód - czyli działania administracyjne, które dotyczą całej floty, a nie pojedynczych samochodów. Usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, w ramach opisanego we wniosku Wariantu I będą nabywane przez Państwa w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, stwierdzić należy, że podatek naliczony wynikający z faktur, które będą Państwo otrzymywać od Kontrahent za usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami nie jest objęty ograniczeniem wynikającym z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że w związku z nabyciem usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez Kontrahenta faktur za usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami bowiem nabyte usługi będą związane z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych.
Podsumowując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy.
Zatem, Państwa stanowisko zgodnie z którym, Spółce będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Kontrahenta w związku z realizacją usług likwidacji szkód komunikacyjnych świadczonych na podstawie Umowy, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
