
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku wydruku i wydawania e-paragonów nabywcom, którzy zaakceptują regulamin sklepu internetowego i będą otrzymywać fakturę elektroniczną.
Uzupełnili go Państwo pismem z 5 czerwca 2025 r. (wpływ 5 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
“A” Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku VAT. Spółka prowadzi sprzedaż m.in. za pośrednictwem serwisów internetowych (sklepów internetowych, platform sprzedażowych). Obecnie, w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (dalej: „Klienci”), realizowanej za pośrednictwem serwisów internetowych i podlegającej opodatkowaniu w Polsce, Spółka ewidencjonuje całość sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz dokumentuje ją fakturami VAT (tzw. fakturami konsumenckimi).
Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wyrażonym w interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz Wnioskodawcy 7 listopada 2018 r. (znak: 0112-KDIL2-2.4012.447.2018.1.AP), Spółka nie wydaje Klientom paragonów z kasy fiskalnej w przypadkach, gdy sprzedaż jest dokumentowana fakturą elektroniczną przesyłaną Klientowi.
W najbliższym czasie Spółka planuje zmianę modelu dokumentowania sprzedaży na rzecz Klientów dokonujących zakupów w serwisach internetowych. W szczególności Wnioskodawca planuje nabycie oraz wykorzystanie kas rejestrujących online (łączących się z Centralnym Repozytorium Kas), które będą wystawiać paragony fiskalne wyłącznie w postaci elektronicznej (tzw. e-paragony). Paragony w formie papierowej nie będą już generowane.
Jednocześnie, w celu realizacji zamówienia w serwisie internetowym, Klient będzie zobowiązany każdorazowo do zaakceptowania regulaminu danego serwisu. Akceptacja postanowień regulaminu będzie oznaczać m.in. zgłoszenie przez Klienta żądania wystawienia faktury dokumentującej daną sprzedaż oraz wyrażenie zgody na jej doręczenie w postaci elektronicznej.
Żądanie wystawienia faktury oraz zgoda na jej doręczenie w formie elektronicznej mogą być jednak zgłoszone również w inny sposób niż poprzez akceptację regulaminu serwisu, w szczególności poprzez przyjęcie oferty, w której Wnioskodawca wyraźnie zastrzegł, że jej akceptacja jest równoznaczna z wyrażeniem przez Klienta ww. żądań i zgody.
Faktura elektroniczna wystawiona przez Spółkę będzie przekazywana Klientowi w sposób przewidziany w regulaminie danego serwisu lub innych ustaleniach, np. przesyłana na wskazany adres e-mail, udostępniana za pośrednictwem linku do pobrania lub zamieszczana na osobistym koncie Klienta w ramach serwisu internetowego.
Mając na uwadze, że Klienci każdorazowo będą otrzymywali fakturę VAT dokumentującą daną transakcję, Spółka nie będzie przesyłała im paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej.
Spółka zachowa natomiast w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz unikatowy numer kasy rejestrującej, zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego
E-paragon, o którym mowa we wniosku spełnia definicję dokumentu w postaci elektronicznej zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
Pytanie
Czy w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo, nie wydając Klientom paragonów w postaci elektronicznej z kasy rejestrującej online w sytuacji, gdy do danej transakcji zostanie wystawiona i przesłana Klientowi faktura VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w planowanym zdarzeniu przyszłym, postępowanie polegające na niewydawaniu Klientom paragonów fiskalnych, w przypadku, gdy do danej transakcji wystawiana i doręczana będzie faktura VAT, jest prawidłowe i zgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1)wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten należy interpretować w ten sposób, że możliwe jest wydanie przez podatnika jednego z dokumentów - paragonu fiskalnego albo faktury VAT - w zależności od żądania nabywcy. Co istotne, dokumentowanie sprzedaży fakturą VAT na żądanie nabywcy nie wyklucza obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej, jednak nie oznacza to, że paragon fiskalny musi zostać wydany Klientowi.
Tym samym, jeżeli Klient żąda wystawienia faktury i wyraża zgodę na otrzymanie jej drogą elektroniczną, sprzedaż tak czy inaczej powinna zostać zaewidencjonowana na kasie rejestrującej. Niemniej, wydanie klientowi wyłącznie faktury jako dowodu transakcji będzie zgodne z ustawą o VAT. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza interpretacja indywidualna z 9 grudnia 2024 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.608.2024.1.MKW, w której Organ podatkowy uznał za prawidłowe działanie wnioskodawcy, zgodnie z którym:
„Jeśli klient nieprowadzący działalność gospodarczej już przy składaniu zamówienia zaznaczy, że chce otrzymać fakturę, to Wnioskodawca wystawi na jego rzecz e-paragon oraz fakturę, przy czym do klienta wysłana zostanie tylko faktura elektroniczna z adresu e-mailowego sklepu internetowego na adres e-mailowy podany przez klienta i/lub zapisany w koncie klienta w witrynie sklepu internetowego”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 775) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz innych podmiotów. W takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.
W myśl art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Natomiast według przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu, natomiast dla sprzedawcy dokonanie sprzedaży i potwierdzenie tożsamości towaru.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem”.
Według § 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny.
Na podstawie § 2 pkt 16 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.
Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przechowują odpowiednio dokumenty fiskalne i kopie dokumentów fiskalnych, w tym dane z pamięci chronionej, przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598), zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217), i zapewniają do nich dostęp.
Stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
Jak wskazano w § 19a rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Odnośnie dokumentowania zdarzeń poprzez wystawianie faktur należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Art. 2 pkt 32 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z przywołanych przepisów podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca co do zasady nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.
Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura określa art. 106e ust. 1 ustawy.
Treść art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że:
Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy:
W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.
Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:
1) do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo
2) pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Na podstawie art. 106h ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.
W myśl art. 106h ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji:
1) paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę albo
2) numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Z treści art. 106h ust. 4 ustawy wynika, że:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.
Art. 112 ustawy stanowi, że:
Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.
W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:
Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.
Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy:
Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku VAT. Prowadzi sprzedaż m.in. za pośrednictwem serwisów internetowych (sklepów internetowych, platform sprzedażowych). Obecnie, w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych („Klienci”), realizowanej za pośrednictwem serwisów internetowych i podlegającej opodatkowaniu w Polsce, Spółka ewidencjonuje całość sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz dokumentuje ją fakturami VAT (tzw. fakturami konsumenckimi). W najbliższym czasie Spółka planuje zmianę modelu dokumentowania sprzedaży na rzecz Klientów dokonujących zakupów w serwisach internetowych. W szczególności Spółka planuje nabycie oraz wykorzystanie kas rejestrujących online (łączących się z Centralnym Repozytorium Kas), które będą wystawiać paragony fiskalne wyłącznie w postaci elektronicznej (tzw. e-paragony). Paragony w formie papierowej nie będą już generowane. Jednocześnie, w celu realizacji zamówienia w serwisie internetowym, Klient będzie zobowiązany każdorazowo do zaakceptowania regulaminu danego serwisu. Akceptacja postanowień regulaminu będzie oznaczać m.in. zgłoszenie przez Klienta żądania wystawienia faktury dokumentującej daną sprzedaż oraz wyrażenie zgody na jej doręczenie w postaci elektronicznej. Żądanie wystawienia faktury oraz zgoda na jej doręczenie w formie elektronicznej mogą być jednak zgłoszone również w inny sposób niż poprzez akceptację regulaminu serwisu, w szczególności poprzez przyjęcie oferty, w której Spółka wyraźnie zastrzegła, że jej akceptacja jest równoznaczna z wyrażeniem przez Klienta ww. żądań i zgody. Faktura elektroniczna wystawiona przez Spółkę będzie przekazywana Klientowi w sposób przewidziany w regulaminie danego serwisu lub innych ustaleniach, np. przesyłana na wskazany adres e-mail, udostępniana za pośrednictwem linku do pobrania lub zamieszczana na osobistym koncie Klienta w ramach serwisu internetowego. Mając na uwadze, że Klienci każdorazowo będą otrzymywali fakturę VAT dokumentującą daną transakcję, Spółka nie będzie przesyłała im paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej. Spółka zachowa natomiast w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz unikatowy numer kasy rejestrującej, zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będą Państwo postępowali prawidłowo, nie wydając Klientom paragonów w postaci elektronicznej z kasy rejestrującej online w sytuacji, gdy do danej transakcji zostanie wystawiona i przesłana Klientowi faktura VAT w formie elektronicznej.
Przedstawione wyżej przepisy wskazują, że podatnik może dokumentować każdą sprzedaż fakturą. Należy jednak podkreślić, że w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, sprzedaż ta powinna być dokumentowana również przy pomocy kasy fiskalnej. Ponadto, jak wskazano powyżej, przez fakturę należy rozumieć nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy o VAT.
W sytuacji opisanej przez Spółkę sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej on-line oraz do każdej sprzedaży wystawiana będzie faktura elektroniczna. Tak więc każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie udokumentowana podwójnie, po pierwsze paragonem elektronicznym, a następnie fakturą. Spółka wystawiać będzie faktury w formie elektronicznej i w tej formie będzie przesyła je nabywcom.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa, należy wskazać, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zasadą jest dokumentowanie takiej transakcji paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury w takich przypadkach istnieje wówczas, gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT). Przy czym należy zaznaczyć, że wystawienie i wydanie nabywcy faktury w postaci elektronicznej wymaga zgody nabywcy i uzgodnienia z nim sposobu przesłania tej faktury. Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Przepisy podatkowe nie regulują formy, w jakiej ma być wyrażona akceptacja przesyłania elektronicznego faktur przez odbiorcę faktury. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę faktury na otrzymywanie faktur oraz ich przesyłanie w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej. Zgoda na otrzymanie faktury przez konsumenta/podatnika oraz wysłanie faktury w postaci elektronicznej może zostać wyrażona np. poprzez akceptację warunków regulaminu sklepu/portalu internetowego (jednorazowo przy rejestracji konta klienta lub wielokrotnie, na przykład przez potwierdzenie zamówienia w e-mailu). Tym samym na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej możliwe jest wystawienie i wydanie nabywcy faktury w postaci elektronicznej, gdy wyrazi on zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej.
W omawianej sprawie, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej chcąc dokonać zakupów w sklepie internetowym muszą dokonać akceptacji regulaminu. W przypadku tych osób można przyjąć, że przez akceptację regulaminu Klient będzie faktycznie zgłaszał żądanie uzyskania faktury oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej. Spółka zostanie zatem zobowiązana do wystawienia faktury na żądanie nabywcy towaru na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.
Ponadto należy zauważyć, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie rejestrowana na kasie fiskalnej on-line. W momencie wysyłania faktury elektronicznej do nabywcy towaru, zostanie wygenerowany e-paragon, który nie zostanie przekazany Kupującemu. Spółka zachowa natomiast w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz unikatowy numer kasy rejestrującej, zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej. Spełniony zostanie zatem warunek zapisany w art. 106h ust. 3 oraz art. 111 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sposób wystawienia i przesyłania faktur elektronicznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wskazany w opisie sprawy jest prawidłowy. W przypadku sprzedaży na rzecz Klientów akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej. Jednocześnie, nie wydając klientowi e-paragonu, Spółka zachowa w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz unikatowy numer kasy rejestrującej on-line, zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej. Tym samym Spółka ma prawo do wystawienia faktury oraz przesłania (wydania) klientowi wyłącznie faktury elektronicznej zachowując w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz unikatowy numer kasy rejestrującej, zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Tym samym w przypadku, kiedy Klient nieprowadzący działaności gospodarczej w chwili składania zamównienia zaznaczy, że chce otrzymać fakturę, co będzie równoznaczne z żądaniem udokumetowania transakcji fakturą i wyrażeniem zgody na otrzymanie faktury elektronicznej, Spółka prawidłowo postąpi dokumentując sprzedaż na kasie rejestrującej i wystawiając do tej sprzedaży fakturę oraz wysyłając do takiego Klienta jedynie fakturę elektroniczną.
W konsekwencji, opisany przez Państwa sposób dokumentowania sprzedaży będzie zgodny z przepisami ustawy o VAT.
W efekcie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
