
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w ....................... stwierdza, że stanowisko przedstawione przez :
- ..................
we wniosku z dnia 04.2005 r., który wpłynął w dniu 06.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:
- zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej usług kompleksowej realizacji usług budowlanych świadczonych dla osób fizycznych - jest nieprawidłowa.
UZASADNIENIE
W dniu 06.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 15.04.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 16.05.2005 r. pismem z dnia 14.05.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż podatnik świadczy usługi polegające na kompleksowej realizacji budowy domów mieszkalnych, jednorodzinnych na gruntach należących do właściciela działki ( inwestora) w skład której wchodzi zebranie odpowiedniej dokumentacji oraz wybudowanie domu w stanie surowym zamkniętym łącznie z z instalacjami wewnętrznymi, oknami i drzwiami. W 2004 r. zrealizował 14 umów na budowę domów jednorodzinnych dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz 14 umów sprzedaży dla tych osób infrastruktury towarzyszącej. Łącznie z tytułu usług budowlanych w 2004 r. wystawił 68 faktur dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Zdaniem wnioskodawcy za " operację sprzedaży usług " należy rozumieć całość usługi tj. wybudowanie całego domu bądź wykonanie infrastruktury. Nie ma przy tym znaczenia ile faktur zostało wystawionych dla danej umowy, gdyż faktury dotyczą również otrzymywanych zaliczek.
Stanowisko Organu Podatkowego:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz :
- osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej,
- rolników ryczałtowych.
W dniu 1 stycznia 2005 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706).
W myśl przepisów rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy fiskalnej podatników, u których kwota obrotu osiągniętego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w 2004 r. kwoty 40 000 zł. Zasada ta ma zastosowanie jedynie do podatników, którzy już wcześniej nie byli zobowiązani do ewidencjonowania obrotów za pomocą kas.
W przypadku przekroczenia kwoty 40 000 zł w 2005 r. zwolnienie to traci moc po upływie 2 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotów.
W/w rozporządzenie określa także zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie § 2 pkt 3 rozporządzenia M.F. z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2005 r. z ewidencjonowania zwolnione zostały czynności określone w załączniku do rozporządzenia.
Pod pozycją 41 w/w załącznika ujęto świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, pod warunkiem, że:
- każda sprzedaż usługi dokonana przez podatnika jest dokumentowana fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę oraz jego podpis,
- liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa powyżej, w 2004 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Cytowany przepis wskazuje zatem, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ma zastosowanie jedynie do świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione w/w warunki.
W przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik nie spełnił jednego z warunków koniecznych do skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu a mianowicie liczba dokonanych operacji świadczenia usług w 2004 r. przekracza 50, zatem brak podstaw do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących do 30 grudnia 2005 r.
Natomiast zgodnie z przepisem § 2 cytowanego do dnia 30 kwietnia 2005 r. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:
- czynności objęte do 31 grudnia 2004 r. zwolnieniem od ewidencjonowania.
Zatem jeśli podatnik w 2004 r. wykonywał czynności, które na podstawie § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r.w sprawie kas rejestrujących.(Dz. U. z dnia 28 grudnia 2002 r.) były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania to do 30.04.2005 r. był również zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności Naczelnik Urzędu Skarbowego w .................. postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w ..................w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
