Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego złożonym przez Sp... - Interpretacja - RO/443/37/1/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.04.2005, sygn. RO/443/37/1/2005, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego złożonym przez Spółkę dnia 15.02.2005 r., a uzupełnionym dnia 10.03.2004 r., Spółka jest wieczystym użytkownikiem działki, która jest własnością Skarbu Państwa. Z tytułu użytkowania wieczystego Spółka jest obowiązana uiszczać opłatę roczną, której wysokość ustalono w drodze decyzji administracyjnej. Starostwo Powiatowe w Staszowie poinformowało Spółkę (wieczystego użytkownika), iż opłata z tytułu wieczystego użytkowania zostaje powiększona o kwotę równą wysokość podatku od towarów i usług w stawce 22%.

Podatnik nie zgadza się z takim poglądem Starostwa Powiatowego i stoi na stanowisku, iż opłata roczna zawiera już w sobie wartość podatku od towarów i usług i jest kwotą brutto.
Zdaniem Spółki nie ma podstawy prawnej do naliczania od ustalonej kwoty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu podatku VAT i w ten sposób nakładania na użytkownika wieczystego dodatkowego zobowiązania.

W przedstawionym wniosku Spółka pyta: "Czy podatnik, który jest użytkownikiem wieczystym gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa i obowiązany jest do uiszczania opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego winien uiszczać tą opłatę powiększoną o kwotę podatku VAT, czy też kwota jest zawarta w tej opłacie ?"

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, należy stwierdzić, iż stanowisko Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach jest zgodne z odpowiedzią Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2004 r. na zapytanie poselskie, w której stwierdza się że:

"Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), natomiast świadczenie usług - jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędące dostawą towarów (art. 8 ust. 1). Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku. W odniesieniu do organów władzy publicznej wyjaśnić należy, że nie uznaje się ich za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6). O ile więc organ władzy publicznej wykonuje określone czynności, działając jako strona umów cywilnoprawnych, uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez ten organ czynności podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku. Organów władzy działających jako podatnicy VAT dotyczą te same zasady (zawarte w przepisach) w zakresie m.in. wystawiania faktur, obliczenia podatku oraz jego rozliczenia, co innych podatników.

Wyjaśniam również, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie - kwota opłaty), pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. W przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią zatem opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowania jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT), bez względu na sposób jej skalkulowania. Ponadto, odnosząc się do kwestii czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste, czy też jest on już zawarty w opłatach, stwierdzić muszę, że kwestii tych nie regulują przepisy podatkowe. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartej umowy. Jeśli ustalenie wysokości tej kwoty regulują niepodatkowe przepisy prawa (jak to ma częściowo miejsce w przypadku opłat za użytkowanie wieczyste), to możliwość dokonania przekalkulowania i zmiany tej kwoty należnej, również po wprowadzeniu opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów. Minister Finansów nie ma w tym zakresie odpowiednich upoważnień.

Wyjaśniam też, że opodatkowaniu podlegają wszystkie opłaty wnoszone z tytułu użytkowania wieczystego, których termin płatności upływa po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług - niezależnie od tego, czy oddanie gruntu w użytkowanie nastąpiło przed, czy po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Oddanie bowiem gruntu w użytkowanie wieczyste, które nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., jest usługą, która trwa, tak więc opłaty wnoszone z tego tytułu, których termin płatności upływa po dniu 1 maja 2004 r., podlegają opodatkowaniu. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 i Dz. U. Nr 145, poz. 1541) wskazany został szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla opłat pobieranych z tego tytułu. Zgodnie z § 3a w/w rozporządzenia, w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat. Oznacza to, że opłaty wnoszone po 1 maja 2004 r., których termin płatności upłynął wcześniej (przed dniem wejścia w życie ustawy), nie podlegają opodatkowaniu."

Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) z dniem 15.02.2005 r. w/w § 3a został uchylony. W związku z powyższym obowiązek podatkowy dotyczący opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych powstaje na zasadach określonych w art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy