POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443/IN/43/TL/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2005, sygn. PP/443/IN/43/TL/2005, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia xx.xx.2005r. w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży leków podlegających refundacji.

UZASADNIENIE

W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art.14a §4.

Pismem z dnia xx.xx.2005r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z przedstawionej sytuacji wynika, że Spółka wydaje pacjentom leki, za które otrzymuje refundacje, przy czym podatek należny od refundowanych leków odprowadzany jest do budżetu w miesiącu wydania leków a nie w miesiącu otrzymania refundacji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu w odpowiedzi na wniosek z dnia 23.05.2005r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54. poz.535 ze zmianami) oraz po sprawdzeniu że spełnione zostały warunki określone w art.14a §1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami) - wyjaśnia co następuje:

Od 1 maja 2004r. stosownie do regulacji art.19 ust.21 cytowanej ustawy o VAT "obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części."

Jak wynika z powyższego, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze różni się od ogólnej zasady powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania dostawy towarów lub świadczenia usługi. Oznacza to, że pomimo opodatkowania tych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, które wiążą się z dostawą konkretnego towaru lub świadczenia tych usług, obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania wyżej wymienionych kwot powstanie z reguły w innym momencie, niż obowiązek podatkowy z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia usług, przy czym może to być moment:
poprzedzający wydanie towarów lub świadczenie usług, w przypadku gdy kwoty te wpłyną na rachunek bankowy podatnika przed wydaniem towaru lub świadczeniem usługi,
następujący już po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi, jeżeli kwoty te wpłyną na rachunek bankowy podatnika już po wykonaniu wyżej wymienionych czynności.

Powyższe wskazuje, że ustawodawca świadomie uzależnił możliwość przyjęcia, że obowiązek podatkowy powstał na innych niż ogólne zasadach od faktycznego wpływu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze na konto podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Urząd Skarbowy w Brzegu