
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 21 września 2025 r. oraz pismem złożonym 26 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Będąc osobą fizyczną, podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z dyspozycją art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Jako matka dziecka, będzie Pani beneficjentem świadczeń alimentacyjnych wypłacanych przez ojca dziecka. Wskazany ojciec, który będzie realizował świadczenia alimentacyjne na rzecz dziecka, nie został wpisany do aktu urodzenia dziecka, a w dokumencie tym figuruje inna osoba jako ojciec. Świadczenia alimentacyjne będą realizowane na podstawie porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego pomiędzy matką dziecka, a jego biologicznym ojcem.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
21 września 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1.Jakiego okresu (roku podatkowego) dotyczy przedmiotowy wniosek w zakresie stanu faktycznego?
Odpowiedź: Przedmiotowy wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego (2025 r.) oraz kolejnych lat, aż do ukończenia studiów przez dziecko.
2.Od kiedy (należy wskazać datę) otrzymuje Pani świadczenie alimentacyjne na rzecz dziecka?
Odpowiedź: Od kwietnia 2025 r.
3.W jakim wieku jest Pani dziecko?
Odpowiedź: Dziecko ma 17 lat i 11 miesięcy (urodzone 7 października 2007 r.).
4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pani dziecko otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną zgodnie z odrębnymi przepisami?
Odpowiedź: Dziecko w okresie, którego dotyczy wniosek, nie pobierało zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. Jedynym otrzymywanym świadczeniem było i jest tzw. „800".
W piśmie złożonym 26 września 2025 r. wskazała Pani, że pytanie zawarte we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy stanu przyszłego. Dodatkowo, wyjaśniła Pani, że alimenty będą otrzymywane do momentu ukończenia przez dziecko 25. roku życia, jako uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie.
Pytanie
Czy otrzymywane świadczenia alimentacyjne na rzecz dziecka, wypłacane na podstawie porozumienia zawartego przed notariuszem pomiędzy matką dziecka a ojcem, który nie figuruje w akcie urodzenia dziecka jako ojciec, a w akcie tym widnieje inna osoba, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w niniejszym przypadku, z uwagi na fakt, iż otrzymywane świadczenia alimentacyjne będą przeznaczone na rzecz dziecka, będą one korzystać w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, niezależnie od ich wysokości, pod warunkiem, że dziecko nie ukończyło 25 roku życia.
Brak figurowania ojca, który będzie realizował obowiązek alimentacyjny na rzecz dziecka w akcie urodzenia dziecka oraz forma prawna porozumienia (akt notarialny zamiast wyroku czy ugody sądowej) nie mają wpływu na zwolnienie podatkowe w przypadku alimentów na dzieci, a więc przedmiotowe świadczenia alimentacyjne będą w całości korzystały ze zwolnienia.
Prawo Pani do zastosowania zwolnienia z opodatkowania otrzymanych kwot z tytułu świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka.
Podstawowym przepisem prawnym, określającym dochody, które podlegają opodatkowaniu stanowi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163), dalej: „ustawa PIT”:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast art. 11 ust. 1 ustawy PIT wskazuje, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy ustawy PIT, należy podkreślić, że obowiązkowi opodatkowaniu dochodów podlegają wszelkie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, które nie zostały wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub tych dochodów, od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy PIT, świadczenia alimentacyjne są uznawane za dochód z innych źródeł. Fakt, kwalifikowania świadczeń alimentacyjnych jako dochodów z innych źródeł powoduje konieczność opodatkowania otrzymanych świadczeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zaznaczyć, że polski ustawodawca podatkowy, wyodrębnił grupę świadczeń alimentacyjnych, które korzystają z zwolnienia z opodatkowania. Świadczenia alimentacyjne, które są zwolnione z opodatkowania na mocy ustawy wpisane są w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy PIT:
Wolne od podatku dochodowego są:
(…)
alimenty:
a)na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
b)na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł;
W przypadku określonym w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy PIT, ustawodawca zwolnił z opodatkowania środki otrzymane z tytułu alimentów na dzieci. Polski ustawodawca podatkowy zawęził wymogi, które pozwalają na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, do alimentów wypłacanych na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną, a więc w celu stosowania zwolnienia z opodatkowania alimentów, nie ma wymogu spełnienia dodatkowych przesłanek.
W przypadku, gdy nie są określone dodatkowe wymogi, w celu zastosowania zwolnienia z opodatkowania środków z tytułu alimentów na dziecko, należy również stwierdzić, iż nie ma podstawy prawnej, która wskazywałaby, że ojciec dziecka wypłacający alimenty na dziecko musi być wykazany w akcie urodzenia dziecka jako ojciec. Organ podatkowy, orzekł w podobnym przypadku, w sytuacji, gdy ojciec dobrowolnie wypłaca alimenty na dziecko oraz nie figuruje w akcie urodzenia dziecka jako ojciec, że przysługuje wnioskodawczyni prawo do zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych alimentów. Potwierdza to, stanowisko zajęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.855.2022.1.KK, w której organ stwierdził, że: Z zacytowanych przepisów wynika, że zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są uzyskane alimenty - rozumiane jako świadczenia służące zaspokojeniu określonych potrzeb osoby do nich uprawnionej - wypłacane (przekazywane) m.in. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia. W przypadku alimentów na rzecz dzieci ustawodawca nie zastrzegł dodatkowych - poza ograniczeniem wiekowym oraz szczególnym uregulowaniem dotyczącym dzieci otrzymujących zasiłek pielęgnacyjny, lub rentę socjalną - warunków, które muszą być spełnione, aby otrzymane kwoty alimentów były zwolnione od opodatkowania. Moment wypłaty i zasądzenia świadczenia nie ma znaczenia do zastosowania wyżej wskazanego zwolnienia. Jeśli zatem alimenty są należne za okres sprzed ukończenia przez dziecko 25 roku życia, to bez względu na okoliczność późniejszego ich otrzymania, korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego.
Dodatkowo należy wskazać, że brak jest w przepisach prawnych uregulowania w jaki sposób mają być przyznane alimenty. Możliwe jest więc świadczenie alimentacyjne w formie dobrowolnej, również porozumienia w postaci aktu notarialnego. Potwierdza to interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB4/4511-494/16-4/JK2, w której organ stwierdził, że: Mając na uwadze powyższe, świadczenia alimentacyjne mogą być spełniane przez zobowiązanego dobrowolnie i nie jest w tej mierze konieczne orzeczenie sądowe.
Mając powyższe na uwadze, Pani zdaniem otrzymywane świadczenia alimentacyjne na dziecko, będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zatem, w myśl powołanego powyżej przepisu alimenty należą do kategorii przychodu z innych źródeł. Tym samym alimenty stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie alimenty podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są alimenty:
a)na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
b)na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.
Zgodnie z art. 128 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):
Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.
W myśl art. 133 § 1 i § 2 ww. Kodeksu:
Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.
Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.
Z zacytowanych przepisów wynika, że zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są uzyskane alimenty – rozumiane jako świadczenia służące zaspokojeniu określonych potrzeb osoby do nich uprawnionej – wypłacane (przekazywane) m.in. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia.
W przypadku alimentów na rzecz dzieci ustawodawca nie zastrzegł dodatkowych - poza ograniczeniem wiekowym oraz szczególnym uregulowaniem dotyczącym dzieci otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną - warunków, które muszą być spełnione aby otrzymane kwoty alimentów były zwolnione od opodatkowania.
Powyższe oznacza, że z przepisu tego nie wynika, by zwolnione były świadczenia wyłącznie dla dzieci otrzymujących świadczenie alimentacyjne wyłącznie na podstawie wyroku sądu. Tym samym świadczenia alimentacyjne mogą być spełniane przez zobowiązanego dobrowolnie i nie jest w tej mierze konieczne orzeczenie sądowe.
Należy również podkreślić, że wszelkie wyłączenia i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy ich dotyczące powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym przypadku zastosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, Pani jako matka dziecka, jest Pani beneficjentem świadczeń alimentacyjnych wypłacanych przez ojca dziecka. Ojciec, który będzie realizował świadczenia alimentacyjne na rzecz dziecka, nie został wpisany do aktu urodzenia dziecka, a w dokumencie tym figuruje inna osoba jako ojciec. Świadczenia alimentacyjne będą realizowane na podstawie porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego pomiędzy matką dziecka, a jego biologicznym ojcem. Świadczenie alimentacyjne otrzymuje Pani od kwietnia 2025 r.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymywane przez Panią świadczenia alimentacyjne na rzecz dziecka, które nie ukończyło 25 roku życia, wypłacane na podstawie porozumienia zawartego przed notariuszem pomiędzy Panią a ojcem biologicznym dziecka, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przedmiotowe alimenty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
W świetle powyższego, to na Pani ciąży obowiązek wykazania przed organami podatkowymi uprawnień do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. że otrzymuje Pani świadczenie alimentacyjne na rzecz dziecka od jego ojca. Procedury związane z potwierdzeniem ojcostwa dziecka wynikają z Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z 25 lutego 1964 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.), ustawy z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 594 ze zm.), a także przepisów Kodeksu postępowania cywilnego z 17 listopada 1964 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1568 ze zm.).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
