- Interpretacja - III-2/443-75/05/AN

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.05.2005, sygn. III-2/443-75/05/AN, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216, art. 217, art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 marca 2005 r., o znaku ....(złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 3 marca 2005 r.) i uzupełnionego pismem z dnia 6 maja 2005 r. nr .... o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w punkcie 1 złożonego wniosku, iż w rozliczeniach kosztów dostawy mediów pomiędzy Gminą jako członkiem wspólnoty, a najemcami lokali mieszkalnych i użytkowych w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych nie występuje obrót (sprzedaż).

W dniu 3 marca 2005 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

W wyniku wstępnej oceny stwierdzono, iż wniosek ten zawiera braki formalne uniemożliwiające jego rozpatrzenie. Brak było:

  1. opłaty skarbowej,
  2. oświadczenia, iż w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym,
  3. określenia, czy stan faktyczny jest zgodny z przedstawionym w piśmie z dnia 6 października 2004 r.

Podatnik na wstępie wniosku zaznaczył, że w nawiązaniu do pisma tutejszego Urzędu z dnia 23 listopada 2004 r., zwraca się o uzupełnienie odpowiedzi w zakresie podwójnego opodatkowania za media w lokalach użytkowych, o które wnosił w piśmie z dnia 6 października 2004 r. Zdaniem Podatnika z wyżej wymienionej odpowiedzi Urzędu wynika, że "właściciel lokali w danej wspólnocie mieszkaniowej nie dokonuje odsprzedaży mediów na rzecz najemców tych lokali, a tym samym nie może z tego tytułu dokonywać naliczenia podatku od towarów i usług". W opinii Podatnika z pisma Urzędu wynika, że powyższe wyjaśnienie ma zastosowanie na gruncie starej i nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Administracja X ma jednak wątpliwości, czy powyższe wyjaśnienie dotyczy także najemców lokali użytkowych, ponieważ Urząd o tym nie wspomniał w wyżej wymienionym piśmie.

W piśmie z dnia 6 października 2004 r. Podatnik sformułował pytanie w sposób następujący, cyt: "Czy Gmina jako jeden z właścicieli we wspólnocie mieszkaniowej, dokonując rozliczenia na najemców kosztów dostawy mediów, dokonuje odsprzedaży i ma z tego tytułu obowiązek naliczenia podatku VAT ?".

Na tak sformułowane pytanie tutejszy organ podatkowy udzielił odpowiedzi zawartej w wyżej wymienionym piśmie z dnia 23 listopada 2004 r., iż "Gmina jako właściciel lokali w danej wspólnocie mieszkaniowej nie dokonuje odsprzedaży mediów na rzecz najemców tych lokali, a tym samym nie może z tego tytułu dokonywać naliczenia podatku od towarów i usług".

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że odpowiedź tutejszego organu podatkowego nie wymaga uzupełnienia, ponieważ została udzielona w takim zakresie, jakiego dotyczyło wystąpienie Administracji Nieruchomościami X, zawarte w piśmie z dnia 6 października 2004 r.

Pismem z dnia 9 marca 2005 r. wezwano Podatnika do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Pismem z dnia 19 kwietnia 2005 r. ponownie wezwano Podatnika do usunięcia braków , z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Mimo skutecznego doręczenia wyżej wymienionych wezwań (odbiór potwierdzono odpowiednio w dniu 14 marca 2005 r. i w dniu 25 kwietnia 2005 r.) wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych został uzupełniony dopiero w dniu 6 maja 2005 r. pismem o znaku ....

W piśmie z dnia 6 maja 2005 r. Podatnik wyjaśnił, że pytanie odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 6 października 2004 r. Oznacza to, że w umowach z dostawcą mediów nie może występować jako strona użytkownik lokalu (bezpośredni odbiorca), dlatego też usługi te kupuje wspólnota i rozlicza na poszczególnych właścicieli w tym na Administrację stosownie do posiadanych udziałów. Gmina występuje jako jeden z właścicieli we wspólnocie mieszkaniowej. Zarząd wspólnoty będąc podmiotem uprawnionym, zawiera umowy na dostawę mediów i rozlicza się w tym zakresie z ich dostawcami oraz właścicielami lokali będącymi członkami wspólnoty.

Na podstawie art. 5 ust. 1 w/cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zwanej w dalszej części ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Podstawą prawną funkcjonowania wspólnoty jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz.903 z późn. zm.), która określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z wyżej powołaną ustawą właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu zwiazanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Biorąc pod uwagę tryb rozliczania kosztów dostawy mediów w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych należy stwierdzić, iż w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót (sprzedaż), zatem nie można mówić o odsprzedaży mediów na rzecz najemców lokali komunalnych.

W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko przedstawione przez Podatnika w punkcie 1 wniosku, gdy stroną umowy z dostawcami mediów w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych jest wspólnota mieszkaniowa należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 9 października 2004 r., uzupełnionym pismami z dnia 1 marca 2005 r. i 6 maja 2005 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 2 w/cyt. ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście