
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Urodził się Pan (…) 1959 r. W dniu (…) 2024 r. ukończył Pan 65 lat i rozwiązał Pan umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę.
W tym samym dniu złożył Pan wniosek o emeryturę do ZUS. Decyzją z dnia (…) 2024 r. ZUS przyznał Panu świadczenie emerytalne z terminem płatności na 20 dzień każdego miesiąca. Pierwsze świadczenie emerytalne wpłynęło na Pana rachunek bankowy w dniu (…) 2024 r.
Z tytułu zakończenia zatrudnienia otrzymał Pan:
-w dniu (…) 2024 r. odprawę emerytalną w kwocie (…) zł (bez składek),
-w dniu (…) 2024 r. wynagrodzenie za (…) 2024 r. w wysokości (…) zł (składki pracownika – (…) zł),
-w dniu (…) 2024 r. premię za (…) 2024 r. w wysokości (…) zł (składki pracownika – (…) zł).
Nie złożył Pan pracodawcy formularza PIT-2 w zakresie stosowania ulgi dla seniora (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT), w związku z czym pracodawca pobrał zaliczki na podatek dochodowy od wszystkich powyższych wypłat.
W dniu (…) 2024 r. zawarł Pan z byłym pracodawcą nową umowę o pracę – od (…) 2024 r. do (…) 2025 r., w pełnym wymiarze czasu pracy.
Z tytułu przychodów uzyskiwanych z wykonywanej pracy podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Nie pobierał Pan w 2024 r. żadnych świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Pytanie
Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może Pan w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2024 r. zastosować tzw. „ulgę dla seniora” do przychodu uzyskanego po ukończeniu 65. roku życia (tj. od dnia (…) 2024 r.), obejmując nią:
-odprawę emerytalną z dnia (…) 2024 r.,
-wynagrodzenie za (…) 2024 r. wypłacone dnia (…) 2024 r.,
-premię za (…) 2024 r. wypłaconą dnia (…) 2024 r.,
i pomniejszyć łączny przychód ze stosunku pracy o kwotę (…) zł oraz odpowiednio pomniejszyć wartość składek społecznych wykazanych w PIT-37 o kwotę składek ((…) zł) przypadających na ww. przychody zwolnione?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, wolne od podatku są przychody ze stosunku pracy uzyskiwane przez podatników, którzy:
-ukończyli 65. rok życia (mężczyźni),
-nie otrzymują żadnego świadczenia emerytalnego,
-podlegają ubezpieczeniom społecznym.
Spełnia Pan wszystkie te warunki w odniesieniu do przychodów uzyskanych po ukończeniu 65. roku życia, czyli od dnia (…) 2024 r. ZUS wypłacił Panu pierwszą emeryturę dopiero (…) 2024 r., dlatego w okresie od (…) do (…) 2024 r. nie otrzymywał Pan żadnego świadczenia emerytalnego.
Wobec tego odprawa wypłacona w dniu (…) 2024 r., wynagrodzenie oraz premia wypłacone po dniu (…) 2024 r. – łącznie w kwocie (…) zł – powinny korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Pomimo że pracodawca pobrał zaliczkę na podatek (w związku z brakiem złożenia PIT-2), przysługuje Panu prawo do rozliczenia tego zwolnienia w zeznaniu rocznym PIT-37. W ramach tego rozliczenia ma Pan prawo:
-pomniejszyć przychody ze stosunku pracy o (…) zł,
-pomniejszyć łączną wartość składek społecznych o składki przypadające na tę część przychodu (tj. o (…) zł),
-pozostawić koszty uzyskania przychodu bez zmian.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a.
Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.
Z przedstawionego opisu wynika, że urodził się Pan (…) 1959 r. W dniu (…) 2024 r. ukończył Pan 65 lat i rozwiązał Pan umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę. Pierwsze świadczenie emerytalne wpłynęło na Pana rachunek bankowy w dniu (…) 2024 r.
Z tytułu zakończenia zatrudnienia otrzymał Pan:
-w dniu (…) 2024 r. odprawę emerytalną,
-w dniu (…) 2024 r. wynagrodzenie za (…) 2024 r.,
-w dniu (…) 2024 r. premię za (…) 2024 r.
Z tytułu przychodów uzyskiwanych z wykonywanej pracy podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Nie pobierał Pan w 2024 r. żadnych świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz wskazane wyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Pana z tytułu odprawy emerytalnej, wynagrodzenia za (…) 2024 r. oraz premii korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata ww. świadczeń nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury, którą otrzymał Pan (…) 2024 r. Może Pan zatem w rocznym zeznaniu podatkowym za 2024 r. zastosować tzw. „ulgę dla seniorów” w odniesieniu do kwot przychodów uzyskanych z tytułu odprawy emerytalnej do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Zważywszy na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę samoopodatkowania, fakt pobrania przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych świadczeń nie odbiera Panu prawa do uwzględnienia zwolnienia od podatku (tzw. ulgi dla seniora) w zeznaniu rocznym za rok 2024 w przypadku tychże przychodów – w limitowanej wysokości.
Jednocześnie wskazuję, że w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-37 stosując tzw. „ulgę dla seniora” powinien Pan pomniejszyć o kwotę wolną od podatku wysokość otrzymanych przez Pana ze stosunku pracy przychodów za rok 2024 i pomniejszyć wartość pobranych składek na ubezpieczenie społeczne o wartość składek zapłaconych od przychodów objętych ulgą, gdyż nie podlegają one odliczeniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydając niniejszą interpretację Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał wykładni powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kontekście ustalenia czy spełnia Pan warunki uprawniające do skorzystania z tzw. „ulgi dla seniora”.
Przedmiotowa interpretacja nie odnosi się do potwierdzenia poprawności dokonanych przez Pana wyliczeń.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
