
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 30 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania ulgi podatkowej w związku ze sprzedażą otrzymanej darowizną nieruchomości przed upływem 5 lat - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania ulgi podatkowej w związku ze sprzedażą otrzymanej darowizną nieruchomości przed upływem 5 lat.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W marcu 2005r. wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała w drodze darowizny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego od rodziców męża. Darowizna ta została potwierdzona aktem notarialnym. Z uwagi na stopień pokrewieństwa (I grupa podatkowa), powierzchnię użytkową mieszkania (47,40m2) oraz spełnienie wymogów określonych w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn wnioskodawczyni wraz z mężem skorzystała ze zwolnienia z podatku od otrzymanej darowizny.W związku ze zmianą sytuacji rodzinnej i
mieszkaniowej (urodzenie dziecka) w 2008r. wnioskodawczyni wraz z mężem planuje kupić nowe mieszkanie o większej powierzchni użytkowej. Umowa przedwstępna została zawarta w lutym 2007r. natomiast w marcu 2008r. planowano podpisanie aktu notarialnego. Zakup nowego mieszkania finansowany jest częściowo ze środków własnych, a częściowo z kredytu hipotecznego. Z otrzymanych środków ze sprzedaży darowanego mieszkania planowana jest częściowa spłata kredytu. Sprzedaż mieszkania nastąpi po podpisaniu aktu notarialnego zakupu nowego mieszkania i przeprowadzce.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w wyniku sprzedaży darowanego mieszkania przed upływem 5 lat, ze względu na zmianę warunków mieszkaniowych wnioskodawczyni wraz z mężem nie utraci prawa do zwolnienia z podatku od spadków i darowizn?
Zdaniem wnioskodawczyni spełnione zostają warunki opisane w art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn , w związku z czym
zachowuje ona wraz z mężem prawo do zwolnienia z podatku od darowizny. Wnioskodawczyni powołuje się na fakt urodzenia dziecka co spowodowało potrzebę zmiany warunków mieszkaniowych poprzez zakup nowego mieszkania o większej powierzchni użytkowej.W przypadku wnioskodawczyni środki pozyskane ze sprzedaży mieszkania otrzymanego w formie darowizny zostaną przeznaczone na spłatę kredytu hipotecznego, z którego finansowany jest zakup nowego mieszkania potwierdzony aktem notarialnym. Oboje z mężem zobowiążą się do zachowania 5 letniego okresu zameldowania na pobyt stały w zbytym i nabytym lokalu.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.
W związku z faktem nabycia własności sprzedawanej nieruchomości przed nowelizacją ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. 2006r. Nr 222 poz. 1629) dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006r. zmieniającą ustawę o podatku od spadków i darowizn z dniem 1 stycznia 2007r., w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn sprzed powyższej nowelizacji. Stosownie zatem do art. 16 ww. ustawy, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. Ulga ta może być zastosowana, zgodnie z ust. 1 tego artykułu, w przypadku nabycia:
- w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
- w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
- w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy.
Natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ulga przysługuje nabywcom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
- są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,
- nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,
- nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,
- będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
- od dnia złożenia zeznania podatkowego jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
- od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego
Wnioskodawczyni wraz z mężem skorzystała z ulgi w podatku od darowizn, ponieważ na dzień zawarcia umowy spełniła warunki określone w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 7 powyższej ustawy nie stanowi jednak podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Przy czym obie przesłanki muszą wystąpić łącznie.
W świetle przytoczonego wyżej art. 16 ust. 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., podstawą uzasadniającą zbycie lokalu może być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika, która powoduje konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania. Konieczność w rozumieniu art. 16 tejże ustawy winna mieć charakter imperatywny, wskazujący na sytuację wyjątkową, gdy chodzi o kwalifikowaną potrzebę takiej zmiany. Za przesłankę uzasadniającą zbycie lokalu mieszkalnego w świetle omawianej ustawy uznać należy m.in. trudne warunki materialne podatnika w sytuacji, gdy przeznaczył on środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży mieszkania na zakup lokalu o mniejszej powierzchni i z mniejszym czynszem, w wyniku czego nastąpiła poprawa położenia materialnego podatnika. Okolicznością uzasadniającą konieczność zmiany warunków mieszkaniowych jest też stan zdrowia, jeśli w sposób oczywisty utrudnia lub uniemożliwia realizację potrzeb mieszkaniowych w lokalu nabytym w drodze darowizny. Za okoliczność taką można wreszcie uznać potrzebę powiększenia powierzchni mieszkaniowej spowodowaną zmianą sytuacji rodzinnej np. poprzez urodzenie dziecka.
Nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia lokalu darowanego to druga przesłanka konieczna do zachowania ulgi wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy. Biorąc pod uwagę znaczenie określenia: nie później niż w ciągu sześciu miesięcy, stwierdzić należy, iż spełnienie tego warunku wystąpi również w sytuacji, gdy nabycie nowego lokalu, budynku lub uzyskanie pozwolenia na budowę nastąpi wcześniej niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Podsumowując, nie każdy przypadek wcześniejszego nabycia nowego lokalu, budynku lub pozwolenia na budowę będzie wyczerpywał hipotezę przepisu art. 16 ust. 7 ww. ustawy. Ustawa uzależnia bowiem prawo do zachowania ulgi w podatku, w przypadku zbycia lokalu nabytego w drodze darowizny, od zaistnienia łącznie drugiej okoliczności tj. konieczności zmiany warunków mieszkaniowych realizowanych w zbywanym lokalu otrzymanym w drodze spadku (darowizny). Musi więc występować związek przyczynowo skutkowy między zbyciem jednego lokalu i nabyciem drugiego w celu koniecznej poprawy warunków mieszkaniowych.
W przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza sprzedać nieruchomość otrzymaną w formie darowizny dopiero po podpisaniu aktu notarialnego potwierdzającego otrzymanie prawa własności do zakupionego nowego mieszkania. Natomiast środki pieniężne otrzymane ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyć na częściową spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego w celu nabycia nowego mieszkania o większej powierzchni użytkowej.
Wobec powyższego, zbycie przez wnioskodawczynię darowanego mieszkania przed upływem 5 lat, a następnie przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na częściowa spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na uprzedni zakup nowego mieszkania o większej powierzchni użytkowej spełnia przesłanki do zachowania ulgi z art. 16 ww. ustawy.
Jednakże z uwagi na fakt, iż wnioskodawczyni powołuje się we wniosku na art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. a nie jak powinno być w brzmieniu obowiązującym przed tą datą, stanowiska wnioskodawczyni nie można było uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego
przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę
wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
