Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.470.2025.2.EJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

2 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2025 r. oraz pismem z 27 października 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A została powołana dekretem Biskupa (…) w dniu (...) 1989 r. A posiada kościelną osobowość prawną.

Działa w oparciu o przepisy prawa kościelnego, odpowiednie przepisy prawa państwowego, regulujące zasady działania kościelnych osób prawnych:

-  ustawy o stosunku Państwa do kościoła Katolickiego w RP z dnia 17 maja 1989 r.,

-  ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.

Zgodnie ze statutem celem A jest (…).

W działania A wpisują się również zadania polegające na tworzeniu jednostek organizacyjnych (placówek), które nie posiadają osobowości prawnej i są jednostkami kościelnej osoby prawnej.

Taką jednostką jest B z siedzibą: ul. (…).

A uchwałą Zarządu z dnia (…) r. podjęła decyzje o utworzeniu B.

Na podstawie art. 29 i w związku z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 913 ze zm.) oraz na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) decyzją z dnia (…) Wojewoda (…) przyznał status B dla utworzonej jednostki wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo przez A.

Statutowym zadaniem B jest (…).

Za wykonywane prace B pobiera opłaty na podstawie wystawianych faktur za usługi. Jest to odpłatna działalność statutowa zgodnie z art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego.

Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczone są na cele statutowe.

B ma nadany odrębny NIP podatkowy: (…) i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaną odpłatną działalnością statutową. W myśl postanowień art. 55 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swej działalności nie gospodarczej. Przepis ten znalazł odzwierciedlenie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 17 ust. 1 pkt 4a.

W związku z powyższym dochody A będącą kościelną osobą prawną uzyskane z działalności statutowej są wolne od podatku i nie jest zobowiązana do składania zeznań rocznych CIT-8 wraz z załącznikami zgodnie z art. 27 ust 1 ustawy o CIT (interpretacja indywidualna wydana dla A przez Dyrektora KIS znak (…) z dnia 6 grudnia 2021 r.).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że B jako jednostka A nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i nie został uznany przez właściwą izbę skarbową za odrębny podmiot podatkowy.

Pytanie

Czy B działający w ramach A jako jednostka kościelnej osoby prawnej ma obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego organu podatkowego?

Dotychczas na podstawie w/w interpretacji indywidualnej deklaracje podatkowe CIT-8 nie były składane.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 55 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swej działalności nie gospodarczej.

Przepis ten znalazł odzwierciedlenie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 17 ust. 1 pkt 4a. 

W związku z powyższym dochody A będącą kościelną osobą prawną uzyskane z działalności statutowej są wolne od podatku i nie jest zobowiązana do składania zeznań rocznych CIT-8 wraz z załącznikami zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy (interpretacja indywidualna wydana dla A przez Dyrektora KIS znak (…) z dnia 6 grudnia 2021 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy, B jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej nie powinna składać deklaracji podatkowej CIT-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W szczególności przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia  ustalenia czy B jest odrębnym od (...) podatnikiem podatku dochodowego. Kwestia ta stanowi element opisu stanu faktycznego ujętego we wniosku i nie podlega ocenie organu.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Natomiast w myśl art. 1 ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak stanowi art. 1 ust. 3 ustawy o CIT:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.2)), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3) fundacji rodzinnych w organizacji.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy B działający w ramach A jako jednostka kościelnej osoby prawnej ma obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego organu podatkowego.

Państwa zdaniem, B jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej nie powinna składać deklaracji podatkowej CIT-8.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei, w myśl art. 27 ust. 2 ustawy o CIT:

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Jak wcześniej wskazano, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Podmioty te, co do zasady, są zobowiązane do składania zeznań o wysokości dochodu osiągniętego w roku podatkowym (art. 27 ust. 1 ustawy o CIT) oraz sprawozdań finansowych (art. 27 ust. 2 ustawy o CIT).

Z opisu sprawy wynika, że B został utworzony przez A jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej wyodrębniona organizacyjnie i finansowo, zatrudnia personel, kierownika i posiada odrębną księgowość, ale na zewnątrz reprezentowana jest przez dyrektora A. B nie posiada osobowości prawnej. Jak wskazaliście Państwo B jako jednostka A nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Skoro zatem B nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie mają do niego zastosowania powołane wcześniej przepisy ustawy o CIT.

Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że B jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej nie powinna składać deklaracji podatkowej CIT-8, a tym samym sprawozdania finansowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy B działający w ramach A jako jednostka kościelnej osoby prawnej ma obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8, a tym samym sprawozdania finansowego do właściwego organu podatkowego - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.