POSTANOWIENIE - Interpretacja - PI/1/415-4/07

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2007, sygn. PI/1/415-4/07, Urząd Skarbowy w Słupsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku wspólników spółki cywilnej z dnia 17.01.2007r. (data wpływu w dniu 31.01.2007r.) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania po stronie kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, które w przyszłości mogą być dofinansowane, a po stronie pozostałych przychodów otrzymanych dotacji.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, jest prawidłowe w części dotyczącej ewidencjonowania wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodów i otrzymanego dofinansowania po stronie przychodów.

UZASADNIENIE

Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymali dofinansowanie projektu celowego z Federacji Stowarzyszeń Naukowo- Technicznych NOT, które obejmuje zarówno pokrycie części kosztów poniesionych na badania przemysłowe, jak i na badania przedkonkurencyjne.

Ponadto firma złożyła wnioski o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw udziału w targach (w najbliższym czasie zostanie zawarta umowa).

Podatnicy korzystają także z dofinansowania kosztów kształcenia zawodowego młodocianych.

Zdaniem podatników, poniesione wydatki należy zaewidencjonować po stronie kosztów uzyskania przychodów, a otrzymaną w późniejszym terminie dotację po stronie pozostałych przychodów.

Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy:

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady(WE) nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 02.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady(WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 2006 ( Dz. U. Nr 116 poz. 1206 z późn. zm.).

Z powyższych uregulowań wynika, iż otrzymywana przez beneficjentów pomoc finansowa pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane środki stanowią dla spółki przychody zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), który stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22 a 22 o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym uzyskany z otrzymanych środków przychód należy zaewidencjonować po stronie przychodów z działalności gospodarczej, a nie, jak wynika z pisma podatników - po stronie pozostałych przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie, bądź na zabezpieczenie źródła przychodów.

Z pisma strony wynika, iż poniesione wydatki będą miały wpływ na uzyskany przychód.

W związku z powyższym wydatki, które w przyszłości będą dofinansowane, winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przy zastosowaniu wskazanych przepisów skutki podatkowe dla przedsiębiorców otrzymujących dofinansowanie kosztów, będą neutralne, bowiem w każdym przypadku przychody z otrzymanych środków pomocowych zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy).

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja Ministra Finansów zawarta w piśmie z dnia 30.08.2006r. Nr DD6 8213-8/06/DZ/412, wydana w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zatem stanowisko wnioskodawców, iż otrzymane środki stanowią dla spółki przychody, a poniesione wydatki należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Słupsku