
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 września 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu zdarzenia przyszłego
Sp. z.o.o. z siedzibą w X jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży (…) pod marką A.
Spółka ma zawartych szereg umów dystrybucyjnych. W umowach dystrybucyjnych co do zasady Dystrybutorzy mają przydzielony teren który mają obsługiwać za pomocą przedstawicieli handlowych. Dystrybutorzy mają również określone cele sprzedażowe - ustalane miesięcznie lub kwartalnie.
Dystrybutorzy sprzedają produkty marki A głównie w terenie za pomocą przedstawicieli handlowych, stacjonarnie, a także za pośrednictwem strony internetowej.
Spółka chcąc docenić współpracę z dystrybutorami chce wprowadzić system gratyfikacji w postaci programu benefitów. System ten umożliwi dystrybutorom nabywanie ustalonych między stronami produktów będących w stałej sprzedaży za symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu. System ten stosowany będzie również w przypadku gdy celem Spółki będzie obniżenie ceny określonych produktów ze względu na przyczyny logistyczne lub organizacyjne.
Dystrybutorzy w ramach umowy podpisanej ze Spółką, za pomocą dedykowanej strony internetowej po ustaleniach dotyczących nabywania i wydawania benefitów, będą mieli możliwość nabycia produktów w znacznie obniżonych cenach tj. po cenie 0,01 zł. Możliwość taką nabędą jedynie po spełnieniu jednego z warunków opisanych poniżej:
1) Osiągnięcie lub przekroczenie założonego w danym okresie celu sprzedażowego;
2) W ramach wsparcia dystrybutorów, którzy dokonywać będą ekspansji na nowe tereny sprzedażowe (nieobjęte dotychczas przez żadnego dystrybutora) lub prowadzić będą działania naprawcze mające na celu umocnienie pozycji na rynkach lokalnych, utraconej w wyniku nieefektywnego działania byłych dystrybutorów współpracujących ze Spółką na danym rynku;
3) Gdy Spółka wprowadza promocję - obniżkę cenową dla określonych towarów ze względu na chęć ich promocji lub wyprzedania stanów magazynowych. To Wnioskodawczyni każdorazowo decyduje o tym czy daną promocję zastosuje.
Dystrybutorami współpracującymi ze Spółką, którzy będą mieli możliwość otrzymać opisane benefity są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
System ten w zakresie opisanym w punkcie 1) i 2) powyżej służyć ma gratyfikacji dystrybutorów, którzy dokonywać będą zakupów za odpowiednio wysokie kwoty, spełniając tym samym funkcję afirmacyjno-motywacyjną oraz potencjalnie zwiększając obrót generowany przez Spółkę i umacniając współpracę między Spółką. System ten w zakresie przesłanki obniżenia ceny opisanej w punkcie 3) powyżej ma zaś na celu zwiększenie sprzedaży określonych produktów - czego przyczyny mogą być różne np. koniec daty przydatności produktu, akcja wyprzedaży produktów ze względu na to, że nie będą mogły być dalej wprowadzane do obrotu w związku ze zmianą w przepisach prawa, duża ilość produktu na stanie magazynowym Wnioskodawczyni.
Produkty objęte systemem benefitów mogą być różne. Nie będzie to jeden rodzaj produktów. Produktu objęte systemem benefitów będą to produkty, które znajdują się w bieżącej ofercie Wnioskodawczyni tj. możliwy jest ich zakup za pomocą strony internetowej Wnioskodawczyni. Produkty te będą każdorazowo ustalane przez Spółkę i dystrybutora po spełnieniu warunków przyznania benefitów, to co jednak niezmienne to, że produkty objęte benefitem będą sprzedawane za cenę 0,01 zł netto (brutto).
Produkty, przeznaczone do wykorzystania do sprzedaży w znacznie niższych niż cenach rynkowych, w ramach programu benefitów dla Dystrybutorów zostaną uprzednio zakupione przez Spółkę od producentów w ramach normalnej działalności i w cenach rynkowych. Może dojść do sytuacji w której Spółka nabędzie produkt za cenę 40 złotych netto/szt. (49,20 złotych brutto/szt.), a następnie sprzeda go w ramach programu benefitów za kwotę 0,01 złotych netto /szt.
Pomiędzy spółką Sp. z.o.o z siedzibą w X, a dystrybutorami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W piśmie z 25 września 2025 r., będącym uzupełnieniem wniosku, odpowiedzieli Państwo na następujące pytania:
1. W jaki konkretnie sposób dokonują Państwo weryfikacji, że warunki nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie zostały przez Dystrybutorów spełnione?
Weryfikacja czy warunki nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie zostały przez dystrybutora spełnione odbywa się następująco:
- w kontekście osiągnięcia określonego targetu - na podstawie systemu księgowego ustalamy czy Dystrybutor nabył produkty za cenę odpowiadającą targetowi upoważniającemu go do nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie;
- w kontekście sprzedaży na nowym terytorium/sprzedaży gdzie uprzednio nie poradził sobie inny Dystrybutor - ten warunek jest weryfikowany poprzez zawarcie umowy/aneksu do umowy w ramach której Dystrybutor zobowiązuje się objąć określony teren dystrybucji; nadto część przedstawicieli handlowych korzysta z systemu sprzedaży zapewnionego przez Wnioskodawcę w oparciu o który Wnioskodawca może weryfikować jakościową i ilościową sprzedaż przez przedstawicieli handlowych, a także lokalizację sprzedaży. Jeśli dystrybutor nie jest zarejestrowany w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, to weryfikacja sprzedaży w terenie odbywa się na podstawie przesyłanego przez Dystrybutora kwartalnego zestawienia sprzedaży, z wyszczególnieniem sprzedaży przez przedstawicieli handlowych. Wymóg przesyłania takich raportów jest wskazany w umowie dystrybucyjnej.
2. Czy Dystrybutorzy (nabywcy) w celu nabycia od Państwa po preferencyjnej cenie 0,01 zł towaru, będą zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży Państwa towarów?
Dystrybutorzy nie są zobowiązani do wykonania dodatkowych świadczeń w celu nabycia towaru po preferencyjnej cenie. Samo spełnienie warunków określonych w umowie i przytoczonych powyżej w odpowiedzi na pytanie 1 ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów przez Wnioskodawcę oraz rozpowszechnianie marki Wnioskodawcy na nowych terenach.
3. Czy wydatki ponoszone przez Państwa na zakup towarów będą przez Państwa finansowane z własnych zasobów finansowych i nie zostaną Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób?
Tak, wydatki na zakup towarów będą finansowane przez Wnioskodawcę z władnych zasobów finansowych i nie zostaną zwrócone.
4. Czy w związku ze sprzedażą towarów za 0,01 zł będą wystawiać Państwo faktury na ww. sprzedaż?
Tak, w związku ze sprzedażą towarów Wnioskodawca będzie wystawiać faktury na tę sprzedaż.
5. Czy na wystawionej fakturze jako cenę sprzedaży będą podawać Państwo z tego tytułu 0,01 zł czy też rzeczywistą cenę nabycia ww. produktów?
Na wystawionej fakturze jako cena sprzedaży podana zostanie cena 0,01 zł za sztukę towaru.
6. Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli tak, to proszę wskazać datę od kiedy?
Tak, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług od 1 stycznia 2021 r.
7. Czy zakupy towarów objętych akcją promocyjną są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?
Tak.
Pytania
1. Czy przychodem Wnioskodawczyni podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie 0,01 zł brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy (dystrybutora) tj. 0,01 zł brutto pomniejszona o należny podatek VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
2. Czy Wnioskodawczyni będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość wydatków poniesionych na nabycie towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę? (pytanie we wniosku oznaczone nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie 1
W ocenie Wnioskodawczyni, jej przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie kwota 0,01 PLN za sztukę produktu, tj. cena sprzedaży po jakiej dystrybutor nabędzie produkt od Spółki.
Pytanie 2
W ocenie Wnioskodawczyni, będzie ona uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w CIT całości wydatków poniesionych na nabycie towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę.
Ad. 1
W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1 ustawy o CIT. Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 tej ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT, przychodem jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Zatem, cenę promocyjną, 0,01 PLN netto za sztukę, należy uznać za cenę określoną w umowie, która zgodnie z przytoczonym przepisem, odpowiada wysokości przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, w konsekwencji, w ocenie mojej Mocodawczyni, przychód podatkowy powinien zostać rozpoznany w wysokości ceny promocyjnej netto wskazanej na fakturze sprzedaży.
Ponadto, niezależnie od powyższego, zgodnie z analizowanym przepisem, wysokość przychodu ustala się z uwzględnieniem udzielonych każdorazowo rabatów. Ustawa o CIT, podobnie jak ustawa o podatku od towarów i usług, nie zawiera definicji rabatu. Jednocześnie, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera ograniczeń co do możliwości stosowania przez podatników rabatów oraz ich wielkości. W rezultacie, należy uznać, że Wnioskodawczyni postąpi zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy CIT rozpoznając przychód w wysokości ceny netto umieszczonej na fakturze.
Prawidłowość takiego podejścia znajduje potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 13 marca 2024 r. o numerze: 0114-KDIP2-1.4010.1.2024.3.MR1: „Opisane powyżej okoliczności wskazują, że stosowanie przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży towarów, bonów oraz wycieczek, na potrzeby realizacji działań marketingowych tj. sprzedaży premiowej, ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży ww. towarów, bonów oraz wycieczek za symboliczną złotówkę w okolicznościach opisanych przez Spółkę, powinna być cena należna Spółce za ww. towary, bony oraz wycieczki, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku, gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej ww. towarów, bonów oraz wycieczek. W opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych towarów, bonów oraz wycieczek. Biorąc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że kwota należna (bez podatku VAT) z tytułu sprzedaży towarów, bonów oraz wycieczek stanowi dla Państwa przychód podatkowy. Tym samym w przypadku sprzedaży towarów, bonów oraz wycieczek z upustem - za symboliczną złotówkę - Państwa przychodem będzie kwota 1 zł, pomniejszona o podatek VAT.”, czy w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2017 r. o numerze: 1462-IPPB1.4511.75.2017.1.EC.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami, aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki pozytywne: wydatek musi zostać poniesiony (odpis kosztowy musi być dokonany), celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów oraz warunek negatywny: wydatek (odpis) nie może znajdować się w katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.
W opinii Wnioskodawcy, program benefitów dla dystrybutorów bez wątpienia służy zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodu, a także uzyskiwaniu przychodu. Działania promocyjne prowadzone przez Spółkę, wspierające sprzedaż towarów pochodzących od Spółki wpływają na wzrost popytu na towary oferowane przez Spółkę (osiąganie targetów, poszerzanie zakresu terytorialnego sprzedaży, wchodzenie na nowe rynki zbytu), a tym samym, prowadzą do zwiększenia przychodów Spółki.
Jednocześnie, regulacje podatku dochodowego nie wskazują, aby koszty związane ze sprzedażą dokonywaną na warunkach promocyjnych musiały być wyłączane z koszów uzyskania przychodów, albo aby ich zaliczenie do kosztów podatkowych było obwarowane specyficznymi warunkami.
Potwierdza to również stanowisko organów podatkowych prezentowane w wydawanych przez nie interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.
Przykładowo, interpretacja z 25 lipca 2014 r. (sygn. IPPB3/423-554/14-2/GJ) potwierdziła, że w przypadku oferowania w cenach promocyjnych elementów wykończenia i wyposażenia lub miejsca w garażu podziemnym, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w części odpowiadającej udziałowi wspólnika w zysku spółki komandytowej, wydatków poniesionych przez też spółkę komandytową na nabycie elementów wykończenia i wyposażenia mieszkania lub miejsca postojowego w garażu podziemnym.
W konsekwencji, wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę, będą, w ocenie Wnioskodawcy stanowiły koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1.
Pojęcie przychodu nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, a przepis art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) zawiera listę jedynie niektórych kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Stosownie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Należy zauważyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów w podatku CIT decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.
Otrzymane świadczenie może być bowiem uznane u podatnika za przychód w podatku CIT, jeżeli ma ono charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na mocy ww. przepisów, przychodem z działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, zasadniczo o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.
Art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, wymienia natomiast przychody nie zaliczane do przychodów na gruncie ustawy o CIT.
W myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT:
do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:
przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia, czy przychodem Wnioskodawczyni podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie 0,01 zł brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy (dystrybutora) tj. 0,01 zł brutto pomniejszona o należny podatek VAT.
Jak wynika z wniosku, Spółka chcąc docenić współpracę z dystrybutorami chce wprowadzić system gratyfikacji w postaci programu benefitów. System ten umożliwi dystrybutorom nabywanie ustalonych między stronami produktów będących w stałej sprzedaży za symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu. System ten stosowany będzie również w przypadku gdy celem Spółki będzie obniżenie ceny określonych produktów ze względu na przyczyny logistyczne lub organizacyjne. Dystrybutorzy nie są zobowiązani do wykonania dodatkowych świadczeń w celu nabycia towaru po preferencyjnej cenie. Możliwość nabycia przez dystrybutorów symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu, ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów przez Wnioskodawcę oraz rozpowszechnianie marki Wnioskodawcy na nowych terenach. W związku ze sprzedażą towarów Wnioskodawca będzie wystawiać faktury na tę sprzedaż. Na wystawionej fakturze jako cena sprzedaży podana zostanie cena 0,01 zł za sztukę towaru.
Opisane powyżej okoliczności wskazują, że stosowanie przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży produktów, na potrzeby zwiększenia sprzedaży produktów przez Wnioskodawcę oraz rozpowszechniania marki Wnioskodawcy na nowych terenach, ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży produktów za 0,01 PLN w okolicznościach opisanych przez Spółkę, powinna być cena należna Spółce za produkty, również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej tych produktów. W opisie sprawy nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych produktów.
W świetle przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego oraz w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie kwota 0,01 PLN za sztukę produktu, tj. cena sprzedaży po jakiej dystrybutor nabędzie produkt od Spółki.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
- został właściwie udokumentowany;
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.
W większości przypadków związek kosztu z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
- „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
- „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
- „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 budzi kwestia, czy Wnioskodawczyni będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość wydatków poniesionych przez na nabycie towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków na nabycie produktów, które to zbywane są za 0,01 PLN, wszystkie przesłanki dotyczące uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, będą spełnione.
Z wniosku jednoznacznie wynika, że produkty sprzedawane są w promocyjnej cenie 0,01 PLN tylko w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków wynikających z umowy. Sprzedaż produktów za symboliczny grosz ma wpłynąć na uzyskanie przychodów Spółki ze sprzedaży towarów przez nią oferowanych.
Bez wątpienia zatem w przedstawionych we wniosku sytuacjach istnieje związek pomiędzy poniesieniem wskazanych we wniosku wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednocześnie ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do treści powołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zgodzić się z Państwem, że będziecie uprawnieni do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w CIT całości wydatków poniesionych na nabycie towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę.
Zatem, Państwa stanowisko do pytania nr 2 jest prawidłowe.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
- Państwa przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu sprzedaży towarów po symbolicznej cenie 0,01 zł brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy (dystrybutora) tj. 0,01 zł brutto pomniejszona o należny podatek VAT,
- Będziecie Państwo mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość wydatków poniesionych przez na nabycie towarów oferowanych dystrybutorom w obniżonej cenie 0,01 zł brutto za sztukę
- jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Nadmieniam również, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
