P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1421/BF/415-20/GJ/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2005, sygn. 1421/BF/415-20/GJ/05, Urząd Skarbowy w Pruszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 oraz art.217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. /, art.21 ust. 1 pkt 40 i 40b, art. 21 ust. 10 , art. 35 ust. 10 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm./, art. 90b-90r ustawy z dnia 07.09.1991r. o sysytemie oświaty/ Dz. Z 2004r. , nr 256, poz. 2572 z późn. zm./, art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym / Dz. U. Z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ w związku z wnioskiem z dnia 12.07.2005r./ data wpływu ? 19.07.2005r./ w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym świadczeń pomocy materialnej dla uczniów w formie stypendiów i zasiłków szkolnych przyznawanych na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendiów przyznawanych w drodze Uchwały Rady Miejskiej , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko wnioskodawcy i uznaje je za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę.

Urząd Miejski przyznaje stypendia i zasiłki szkolne na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendia szkolne na podstawie Uchwały Rady Miejskiej.
Czy świadczenia te są wolne od podatku dochodowego?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy powyższe świadczenia są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie przepisów odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 40 oraz art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnie 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ocena prawna stanowiska:

Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy zważyć co następuje:

Ustawa z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. Z 2000r. , nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wśród zwolnień przedmiotowych przewiduje w art. 21 ust. 1 zwolnienia od podatku dochodowego:

w pkt 40 - świadczeń pomocy materialnej m. in. dla uczniów i studentów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów . Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie zarówno stypendiów szkolnych jak i innego rodzaju świadczeń np. zasiłku szkolnego , mających charakter pomocy materialnej dla uczniów . Wymaga jednak przyznania świadczenia na podstawie określonych przepisów , w tym o systemie oświaty. Obecnie przepisami, które dają taką podstawę jest ustawa z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty/ tekst jednolity z 2004r. , Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm./ , w której w rozdziale 8a pod nazwą?Pomoc materialna dla uczniów?, określono warunki, formy oraz tryb przyznawania i wypłacania oraz wysokość pomocy materialnej dla uczniów. Zgodnie z tą ustawą środki pochodzące z budżetu państwa w formie dotacji celowej otrzymuje gmina na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej uczniów. Świadczenia pochodzące z takich środków ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego w całości . Urząd Miejski jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S.

w pkt 40b - stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. W sytuacji podjęcia Uchwały przez Radę Miejską o przyznaniu stypendium ,do czego upoważnia przepis art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001r. , nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ , przyznane stypendium objęte jest zwolnieniem od podatku dochodowego przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisie tj.:- kwota nie może przekroczyć 380 zł. miesięcznie,- podatnik, adresat stypendium przed pierwszą wypłatą świadczenia musi złożyć płatnikowi oświadczenie PIT-2C , że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b ustawy/ art. 21 ust. 10 ustawy/. Urząd Miejski jako płatnik stypendium jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT ? 8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika ? art. 35 ust. 10 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2b za pośrednictwem tut. Organu w terminie siedmiu dni od dnia jego doręczenia/art.236 i art.223§1 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej/.

Urząd Skarbowy w Pruszkowie