
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek wspólny z 27 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowana będąca stroną postępowania:
A.A.
2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.B.
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Zainteresowana, będąca stroną postępowania posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „podatek PIT” ) i jest czynnym podatnikiem VAT. Na dzień złożenia wniosku pozostaje w związku małżeńskim. Mąż posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Mąż nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego.
W małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Zainteresowani prowadzą wspólne gospodarstwo rolne zgodnie z art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego na nieruchomościach będących własnością na zasadach wspólności małżeńskiej.
Na nieruchomościach znajdują się hale produkcyjne, które są wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia rodzinnego gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha. Zainteresowani nie prowadzą ksiąg rachunkowych, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Głównym przedmiotem działalności gospodarstwa jest produkcja jajek, jest to działalność rolnicza - na gruncie podatku PIT - klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej. Przychody netto z działalności rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2025 r. według szacunków nie przekroczą – w polskich złotych - progu 2 500 000 euro.
Według Zainteresowanych szacunkowych danych przychody gospodarstwa rolnego w 2026 r. przekroczą próg 2 500 000 euro. Zainteresowani szacują, że w 2026 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające w połowie na każdego z Zainteresowanego, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro.
Zainteresowani są uprawnieni do równego udziału w zyskach. Stąd też w 2026 r. Zainteresowani planują rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego w oparciu o normy szacunkowe po połowie na każdego małżonka.
Pani mąż jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.
Deklarację do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy Zainteresowani złożą odrębnie na rok 2026.
Faktury VAT dokumentujące sprzedaż z rodzinnego gospodarstwa rolnego będą wystawiane wyłącznie przez Zainteresowaną.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko, że w stanie przedstawionym we wniosku, w 2026 r. Zainteresowana będzie miała prawo do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, od 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanej) z gospodarstwa w 2025 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 500 000 euro?
2.Czy prawidłowe jest, że w stanie przedstawionym we wniosku Zainteresowana nie będzie zobowiązana w 2027 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział zainteresowanej) ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy 2026 nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, niebędącego stroną postępowania, w stanie przedstawionym we wniosku, że będzie miał prawo w 2026 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych od 1/2 przychodów netto (udział zainteresowanego nie będącego stroną postępowania) z rodzinnego gospodarstwa rolnego w którym to gospodarstwie w 2025 przychód nie przekroczy w złotych polskich progu 2 500 000 euro?
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nie będzie on zobowiązany w 2027 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział zainteresowanego nie będącego stroną postępowania) zainteresowanego ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za 2026 r. nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana będzie miała prawo w 2026 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego, na podstawie norm szacunkowych, od 1/2 dochodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2026 r.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, zainteresowana nie będzie zobowiązana w 2027 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. 2026 r.) - stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego u każdego z Zainteresowanych nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2,5 mln EUR.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie miał prawo w 2026 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego, na podstawie norm szacunkowych, od połowy dochodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2026 r.
Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowany nie będący stroną postępowania nie będzie zobowiązany w 2027 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2026 r.) - jego stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za rok 2026 oraz zainteresowanej stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2025 r. u każdego z nas nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2,5 mln EUR.
Analogiczna sytuacja jest przedstawiona w Interpretacji Indywidualnej wydanej dnia 03.11.2022 roku przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT2-1.4011.636.2022.2.KO. oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31.10.2023 roku o nr 0115-KDIT3.4011.527.2023.2.MJ
Zainteresowani są uprawnieni do równego udziału w zyskach rodzinnego gospodarstwa rolnego (tj. do 1/2 udziału w zysku), w małżeństwie obowiązuje ustrój wspólności majątkowej. Zainteresowani szacują, że w 2026 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na każdego z Zainteresowanych nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro.
W opinii zainteresowanych obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne a nie w stosunku do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego. Rodzinne gospodarstwo rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą takie gospodarstwo.
Wobec tego, skoro w 2026 r. Zainteresowani prowadzili wspólnie rodzinne gospodarstwo rolne, a przychód netto każdego z Zainteresowanych z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa (po 1/2 łącznego przychodu) nie przekroczył w 2026 r. równowartości w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, to przedstawione powyżej stanowiska są poprawne.
Podsumowując, analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego w kwocie 2 500 000 euro, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujący do założenia ksiąg rachunkowych - dotyczy odrębnie Zainteresowanej i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, niezależnie od tego, że Zainteresowana będzie zobowiązana do wystawiania faktur VAT obejmujących cały przychód rodzinnego gospodarstwa rolnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.
Jednak zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
Natomiast regulacja art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że:
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.
Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
W myśl tego przepisu – dochód z tego źródła może być ustalony w dwojaki sposób:
- przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, wyszczególnionych w załączniku nr 2 ustawy,
- na podstawie prowadzonych przez podatnika ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.
W myśl art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku podatnik informuje o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym były prowadzone. Jeżeli księgi prowadziła spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska, informację składają wszyscy wspólnicy.
W odniesieniu do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie określa konsekwencje dla opodatkowania tego źródła przychodów w przypadku, gdy obowiązek ten wynika z odrębnych przepisów.
Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), zgodnie z którym:
Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro;
Stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości:
Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy.
Z powyższego wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych dokonuje sam podatnik. Jednak możliwość wyboru sposobu ustalania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanych przychodów z tego źródła.
Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości – tj. kwotę 2 500 000 euro – osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychody uzyskane z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczyły ten limit.
Przystępując do oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji w pierwszej kolejności wskazać należy, że do ustalenia określonego w ustawie o rachunkowości limitu przychodów zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – każdy z małżonków powinien ustalić odrębnie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.
W konsekwencji opodatkowanie uzyskanych przez małżonków dochodów z prowadzonych wspólnie działów specjalnych produkcji rolnej winno nastąpić zgodnie z ww. zasadami, a więc w szczególności z uwzględnieniem ustalonego przez nich prawa do udziału w zysku.
Z dalszej analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że konsekwencją uzyskania przez osobę fizyczną, spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę jawną osób fizycznych oraz spółkę partnerską określonych w przepisach ustawy o rachunkowości łącznych przychodów netto ze sprzedaży towarów w kwocie określonej w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – jest obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzą Państwo gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 423), które wchodzi w skład wspólności ustawowej małżeńskiej. Przedmiotem Państwa działalności jest produkcja jajek (specjalny dział produkcji rolnej). Przychody netto z działalności rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2025 r. według szacunków nie przekroczą – w polskich złotych - progu 2 500 000 euro. Zainteresowani szacują, że w 2026 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające w połowie na każdego z Zainteresowanego, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro. Zainteresowani są uprawnieni do równego udziału w zyskach. Stąd też w 2026 r. Zainteresowani planują rozliczać podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego w oparciu o normy szacunkowe po połowie na każdego małżonka. Faktury VAT dokumentujące sprzedaż z rodzinnego gospodarstwa rolnego będą wystawiane wyłącznie przez Zainteresowaną.
Wskazuję, że generalnie limit przychodów w kwocie 2 500 000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy każdego z małżonków odrębnie. Zatem w związku z prowadzeniem wspólnego gospodarstwa rolnego w zakresie obejmującym dział specjalny produkcji rolnej limit ten jest ustalany odrębnie dla każdego z Zainteresowanych.
W konsekwencji będą Państwo mogli w 2026 roku oraz 2027 roku (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny) wybrać metodę określenia dochodu z prowadzonych działów specjalnych na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie norm szacunkowych.
W związku z powyższym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
- Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych informuję, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie zaznaczam, że niniejszą interpretację wydałem w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
A.A. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
