
Temat interpretacji
W dniu 28-02-2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Podatniczka zwróciła się z zapytaniem czy przychód z tytułu stosowanej wobec Niej ulgowej odpłatności za zużywaną energię elektryczną przez EnergiaPro Koncern Energetyczny SA korzysta- na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - ze zwolnienia z opodatkowania, jeżeli do wypłaty tej ulgi nabyła prawo jako emeryt w związku z łączącym Ją stosunkiem pracy z Zakładem Wykonawstwa Sieci Elektroenergetycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu, działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 05-05-2005 r. Nr PD II/0090/1/56/05 stwierdził, że według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia, stanowisko Strony przedstawione w ww. wniosku uznające, iż dochody te nie podlegają opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.
Na ww. postanowienie Podatniczka w dniu 25-05-2005 r. złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu zażalenie, wnosząc o ponowne zajęcie stanowiska w sprawie.
Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym sprawy oraz argumentami Strony stwierdził, że interpretacja udzielona przez organ I instancji jest nieprawidłowa, co niżej uzasadnia.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy (lub pokrewnym) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności z zastrzeżeniem art. 21 pkt 26 i 38 tej ustawy.
W myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł.
Za nieuprawniony należy uznać pogląd, iż przepis ten - podobnie jak art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. wyżej ustawy - ogranicza się wyłącznie do wartości świadczeń jakie emeryci lub renciści otrzymują od swoich (byłych) zakładów pracy. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej z literalnego brzmienia cyt. przepisów wynika, że dotyczą one wszystkich świadczeń otrzymanych w związku z uprzednio łączącym emeryta lub rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą lub spółdzielczym stosunkiem pracy. A zatem zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 nie jest uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenia jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz aby udzielane tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku pracy (stosunków pokrewnych).
W świetle powyższego, mając również na uwadze fakt, że omawiane świadczenia, najczęściej są uzyskiwane nie od zakładu uprzednio zatrudniającego osobę uprawnioną do tych świadczeń, lecz są rozliczane przez tzw. rejony energetyczne - stwierdzić należy, że pomimo, iż ulgowe świadczenie otrzymywane przez emerytkę pochodziło od Zakładu Energetycznego (obecnie EnergiaPro Koncern Energetyczny SA) zaś łączył Ją stosunek pracy z Zakładem Wykonawstwa Sieci Elektrycznych to i tak ta część tego świadczenia, w skali roku do wysokości 2.280 zł korzysta na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
