
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 września 2025 r. (wpływ 11 września 2025 r. ) oraz pismem z 24 września 2025 r. (wpływ 24 wrzenia 2025 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której pełni funkcję kierownika projektu (Project Manager) zarządzanie Projektami inwestycyjnymi w sektorze odnawialnych źródeł energii.
Zakres Pana usług obejmuje m.in.:
1.Zarządzanie Projektami inwestycyjnymi:
a)opracowywanie i aktualizacja harmonogramów realizacji inwestycji,
b)planowanie działań oraz identyfikacja kluczowych etapów i terminów (kamienie milowe),
c)prowadzenie bieżącego nadzoru nad realizacją założeń projektowych,
d)analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami,
e)identyfikacja i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena jego wpływu na harmonogramy,
2.Koordynowanie współpracy stron zaangażowanych w Projekty inwestycyjne:
a)utrzymywanie kontaktu z wykonawcami, dostawcami, projektantami, organami administracyjnymi oraz innymi partnerami Projektów inwestycyjnych,
b)organizowanie i prowadzenie spotkań projektowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych,
c)nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej klientom Zleceniodawcy,
3.Raportowanie i dokumentacja:
a)przygotowywanie cyklicznych raportów z postępu prac,
b)udział w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej do zezwoleń lub decyzji administracyjnych (jeśli dotyczy),
c)koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej ze Zleceniodawcą jakości,
4.Zarządzanie ryzykiem i budżetem:
a)identyfikacja potencjalnych zagrożeń i propozycje działań korygujących,
b)monitorowanie realizacji budżetu Inwestycji projektowych, zgłaszanie odchyleń i rekomendowanie korekt, Świadczone przez Pana usługi klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Usługi wykonuje Pan i będzie wykonywać na rzecz osób prawnych, nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu spółek, na rzecz których świadczy usługi. Odpowiedzialność za projekt ponosi zleceniodawca, natomiast Pan, jako podwykonawca, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że:
Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 14.11.2024 r., wpisaną do CEIDG (PKD2025: 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania). Począwszy od dnia 01.05.2025 zajmuje się Pan wyłącznie działalnością, której dotyczy niniejszy wniosek o indywidualną interpretację. W ramach działalności świadczy Pan obecnie następujące usługi:
- nadzór nad realizacją poszczególnych etapów projektów;
- opracowywanie i nadzór nad procesem realizacji projektów;
- nadzór nad realizacją działań związanych z zapewnieniem jakości w ramach projektów;
- nadzór nad przebiegiem i efektem prac projektowych.
Złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Poza dochodami z opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy, co umożliwia wyodrębnienie przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, gdyby taka sytuacja zaistniała.
Do działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z działalności nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro.
Nie uzyskuje i nie zamierza Pan uzyskać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).
Nie uzyskuje i nie zamierza Pan uzyskać przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Poniżej przedstawia szczegółowy charakter czynności/zadań w ramach wykonywanej działalności:
Zarządzanie Projektami inwestycyjnymi.
a.Opracowywanie i aktualizacja harmonogramów realizacji inwestycji.
Tworzenie szczegółowych harmonogramów z podziałem na etapy i zadania, bieżące ich aktualizowanie w zależności od postępów prac i zmian w projekcie. Jasny i czytelny plan działań dla wszystkich uczestników projektu, zapewniający kontrolę nad terminowością.
b.Planowanie działań oraz identyfikacja kluczowych etapów i terminów (kamienie milowe).
Ustalanie priorytetów i terminów wykonania poszczególnych zadań, oznaczanie momentów weryfikacji i odbiorów cząstkowych. Zleceniodawca dysponuje narzędziem do monitorowania postępu projektu i kontroli realizacji.
c.Prowadzenie bieżącego nadzoru nad realizacją założeń projektowych.
Sprawdzanie zgodności prowadzonych działań z założeniami projektu, harmonogramem i budżetem. Szybkie wykrywanie i eliminowanie nieprawidłowości, co zwiększa szanse na terminową realizację projektu.
d.Analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami.
Zarządzanie kolejnością i znaczeniem zadań.
Ocenianie pilności i znaczenia poszczególnych działań, proponowanie zmian w kolejności prac. Efekt: Efektywne wykorzystanie zasobów i lepsze wyniki projektu przy ograniczonych możliwościach czasowych i finansowych.
e.Identyfikacja i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena jego wpływu na harmonogramy.
Określanie potencjalnych czynników ryzyka, ocenianie ich wpływu na harmonogram, raportowanie zagrożeń. Zleceniodawca otrzymuje pełną wiedzę o potencjalnych zagrożeniach, co pozwala podejmować świadome decyzje zarządcze.
Koordynowanie współpracy stron zaangażowanych w Projekty inwestycyjne.
a.Utrzymywanie kontaktu z wykonawcami, dostawcami, projektantami, organami administracyjnymi oraz innymi partnerami Projektów inwestycyjnych.
Komunikacja między uczestnikami projektu. Wymiana informacji, ustalanie terminów i zakresu zadań, rozwiązywanie bieżących problemów organizacyjnych.
Efekt: Sprawne prowadzenie projektu bez opóźnień wynikających z braku koordynacji.
b.Organizowanie i prowadzenie spotkań projektowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych Czego dotyczy: Zarządzanie procesem spotkań.
Przygotowywanie agendy, prowadzenie dyskusji, protokołowanie ustaleń i przypisywanie zadań.
Wszystkie strony projektu posiadają wspólną i jednolitą wiedzę na temat stanu projektu i dalszych działań.
c.Nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej klientom Zleceniodawcy.
Obieg dokumentów technicznych.
Kontrola jakości, kompletności i terminowości przekazywanych materiałów. Klient otrzymuje pełną dokumentację techniczną, co ułatwia odbiory i dalsze użytkowanie inwestycji.
Raportowanie i dokumentacja.
a.Przygotowywanie cyklicznych raportów z postępu prac.
Monitorowanie stanu projektu. Zbieranie danych, analiza postępów, tworzenie raportów okresowych.
Zleceniodawca posiada przejrzystą informację o przebiegu realizacji projektu.
b.Udział w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej do zezwoleń lub decyzji administracyjnych (jeśli dotyczy).
Proces formalno-administracyjny inwestycji.
Współpraca przy kompletowaniu materiałów, przekazywanie danych od uczestników projektu. Przyspieszenie i usprawnienie procedur administracyjnych, zapewnienie kompletności dokumentacji.
c.Koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej ze Zleceniodawcą jakości.
Realizacja celów projektu.
Monitorowanie realizacji pod kątem czasu, budżetu i jakości, reagowanie na odchylenia. Projekt zostaje ukończony zgodnie z ustalonymi parametrami.
Zarządzanie ryzykiem i budżetem.
a.Identyfikacja potencjalnych zagrożeń i propozycje działań korygujących.
Prewencja w projekcie.
Analizowanie zagrożeń technicznych, finansowych i organizacyjnych. Zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia zakłóceń i zwiększenie bezpieczeństwa projektu.
b.Monitorowanie realizacji budżetu inwestycji projektowych, zgłaszanie odchyleń i rekomendowanie korekt.
Kontrola finansowa.
Porównywanie rzeczywistych kosztów z planowanym budżetem, raportowanie odchyleń, sugerowanie zmian. Zleceniodawca ma pełną wiedzę o sytuacji finansowej projektu i może podejmować decyzje ograniczające ryzyko przekroczenia kosztów.
Nie uzyskuje i nie zamierza Pan uzyskać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).
Potwierdza Pan, że usługi których dotyczy niniejszy wniosek i które świadczy Pan na rzecz Kontrahenta nie są związane z:
- usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
- usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Pytanie
Według jakiej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien Pan rozliczać przychody ze świadczenia opisanych powyżej usług Project Managera (PKWiU 70.22.20.0) w roku bieżącym i w latach następnych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Pan, przychody z opisanych usług mieszczą się w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - dla której właściwa stawka wynosi 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:
- prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,
- Usługi, które świadczy na rzecz kontrahenta nie są związane z:
- usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
- usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
- nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług z PKWiU dział 60, PKWiU 62.02.10.0, PKWiU ex 62.01.1, PKWiU 62.01.2, PKWiU ex 62.09.20.0, ani PKWiU 62.03.1,
- do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy,
- oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym złożył Pan w ustawowym terminie,
- spełnia warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
