
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu (pytanie 1) jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. za pośrednictwem systemu e-Urząd Skarbowy wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia powstania momentu obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, kursu waluty do przeliczenia podstawy opodatkowania oraz faktury, która ma być podstawą do określenia wartości transakcji w informacji VAT-23. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 23 sierpnia 2025 r. (wpływ za pośrednictwem systemu e-Urząd Skarbowy 23 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 1 września 2025 r. (wpływ za pośrednictwem systemu e-Urząd Skarbowy 1 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W czerwcu 2025 r. Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu pojazdami, nabył za pośrednictwem zagranicznej platformy aukcyjnej używany samochód osobowy z Niemiec.
Pojazd stanowi towar handlowy (przeznaczony do dalszej odsprzedaży).
Sprzedawcą był niemiecki podatnik VAT.
W czerwcu 2025 r. niemiecki kontrahent wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż pojazdu z naliczonym niemieckim podatkiem VAT w wysokości 19%.
W lipcu 2025 r. sprzedawca wystawił fakturę korygującą „do zera” oraz fakturę właściwą – bez podatku VAT – zgodnie z zasadami dotyczącymi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).
Wnioskodawca, jako podatnik VAT, złożył informację VAT-23, o której mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT i opłacił należny podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan następująco:
1)Czy jest Pan zarejestrowany w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE)?
Jest Pan zarejestrowany w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE).
2)Czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą składa Pan miesięczne deklaracje podatkowe JPK V7M?
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą składa Pan miesięczne deklaracje podatkowe JPK V7M.
3)Kiedy nabył Pan używany samochód, o którym mowa we wniosku?
Samochód, o którym mowa we wniosku został nabyty w dniu (...) 2025 r. – data wystawienia faktury z niemiecką stawką VAT 19%.
4)Czy samochód, który Pan nabył stanowi nowy środek transportu, w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775), dalej jako „ustawa o VAT”, w tym m.in.:
a)czy ww. samochód jest napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata,
b)czy ww. samochód przejechał nie więcej niż 6000 kilometrów,
c)czy od momentu dopuszczenia do użytku - w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy - samochodu minęło nie więcej niż 6 miesięcy?
Samochód jest napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm sześciennych.
Samochód przejechał więcej niż 6000 km (przebieg (…)).
Od momentu dopuszczenia do użytku minęło więcej niż 6 miesięcy (data pierwszej rejestracji (…) 2017 r.).
5)Proszę podać konkretne daty (zawierające dzień, miesiąc, rok) wystawienia przez dostawcę z Niemiec:
- faktury dokumentującej sprzedaż samochodu (z VAT 19%),
- faktury korygującej „do zera”
- faktury bez podatku VAT „wystawionej zgodnie z zasadami dotyczącymi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT)”?
Daty wystawienia faktur przez dostawcę:
- (...) 2025 r. – faktura z 19% VAT,
- (...) 2025 r. – korekta „zerująca” – zastosowano pierwotny kurs przeliczenia walut,
- (...) 2025 r. – faktura wystawiona zgodnie z zasadami dotyczącymi WNT.
Jednocześnie wskazał Pan, że we wniosku pomyłkowo wskazano miesiąc lipiec 2025 r. do faktury korygującej i faktury WNT. Winno być czerwiec 2025 r.
6)Kiedy otrzymał Pan ww. faktury?
Faktury otrzymał Pan w dniach ich wystawienia, tj. (...) 2025 r. oraz (...) 2025 r.
7)Kiedy i w jakim terminie wykazana była opisana transakcja w deklaracji podatkowej?
Transakcja została wskazana i rozliczona w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2025 r.
8)Kiedy złożył Pan informację VAT-23, o której mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT?
Informacja VAT-23 została złożona w dniu 30 czerwca 2025 r.
9)Kiedy opłacił Pan należny podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu?
Należny podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu opłacono w dniu (…) 2025 r.
10)Kiedy samochód został przetransportowany z Niemiec do Polski?
Samochód z Niemiec do Polski został przetransportowany w dniu (…) 2025 r.
11)Czy zarejestrował Pan w Polsce ww. samochód na prowadzoną przez siebie firmę, czy samochód jest użytkowany w Polsce?
Samochód nie został zarejestrowany w Polsce, ponieważ został sprzedany przed upływem terminu na rejestrację pojazdu (90 dni).
Natomiast akcyzę zapłacono w dniu (...) 2025 r.
Pytania sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
1) W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu (samochodu osobowego)?
2) Z której faktury – pierwotnej (z VAT 19%) czy prawidłowej (WNT) – należy przyjąć kurs waluty (EUR/PLN), w celu przeliczenia podstawy opodatkowania dla informacji VAT-23?
3) Która faktura - pierwotna z VAT (skorygowana do „zera”), czy prawidłowa (WNT) - powinna stanowić podstawę do określenia wartości transakcji w informacji VAT-23?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem:
Ad 1
Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, chyba że wcześniej została wystawiona faktura – wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dniu jej wystawienia.
W przedstawionym stanie faktycznym, dostawa towaru (samochodu) miała miejsce w czerwcu 2025 r., a prawidłowa faktura WNT została wystawiona w lipcu 2025 r. – przed 15. dniem miesiąca.
Zatem obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje w lipcu 2025 r., w dniu wystawienia faktury WNT.
Ad 2
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie wzoru informacji VAT-23, wartość środka transportu wyrażoną w walucie obcej należy przeliczyć na złote według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury dokumentującej nabycie.
W omawianym przypadku za właściwą należy uznać fakturę wystawioną w ramach WNT, czyli fakturę z lipca 2025 r., bez niemieckiego VAT.
W związku z tym należy zastosować kurs średni NBP z dnia wystawienia tej faktury WNT.
Ad 3
Podstawą do określenia wartości transakcji dla celów złożenia informacji VAT-23 powinna być faktura, która dokumentuje rzeczywiste nabycie środka transportu zgodnie z przepisami o WNT.
Faktura pierwotna (z VAT 19%) została anulowana przez fakturę korygującą do zera i nie odzwierciedla prawidłowo charakteru transakcji.
Zatem podstawą do ustalenia wartości nabytego środka transportu powinna być prawidłowa faktura WNT wystawiona w lipcu 2025 r. – to ona stanowi właściwy dokument zakupu dla potrzeb podatku VAT i informacji VAT-23.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania 1 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W myśl art. 9 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy, w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
Według art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Według art. 30a ust. 1 ustawy:
Do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10, 11 i 17.
Stosownie do art. 30a ust. 1a ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy podstawa opodatkowania uległa obniżeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.
Ponadto, na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.
W myśl art. 31a ust. 2a ustawy:
Kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania określone w walucie obcej mogą być przeliczane przez podatnika na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu określonego w walucie obcej wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi tego podatnika na potrzeby rozliczania danej transakcji.
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu pojazdami. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą składa Pan miesięczne deklaracje JPK V7M.
(...) 2025 r., za pośrednictwem zagranicznej platformy aukcyjnej, nabył Pan używany samochód osobowy z Niemiec.
Dostawcą tego samochodu był niemiecki podatnik VAT. Pojazd był przeznaczony do odsprzedaży (towar handlowy). Samochód został przetransportowany z Niemiec do Polski (…) 2025 r. Samochód nie został zarejestrowany w Polsce, ponieważ został sprzedany przed upływem terminu na rejestrację pojazdu (90 dni).
(...) 2025 r. niemiecki dostawca wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż pojazdu z naliczonym niemieckim podatkiem VAT w wysokości 19%.
Następnie, (...) 2025 r. dostawca wystawił fakturę korygującą „do zera” (zastosowano pierwotny kurs przeliczenia walut) oraz fakturę właściwą – bez podatku VAT, zgodnie z zasadami dotyczącymi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Otrzymał Pan ww. faktury w dniach ich wystawienia, tj. (...) 2025 r. oraz (...) 2025 r.
Transakcja została wskazana i rozliczona w deklaracji podatkowej za czerwiec 2025 r.
(…) 2025 r. zapłacił Pan należny podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, natomiast akcyzę zapłacił Pan (...) 2025 r.
(…) 2025 r. złożył Pan informację VAT-23, o której mowa w art. 103 ust. 5a ustawy.
W tak przedstawionych okolicznościach powziął Pan wątpliwości dotyczące m.in. ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego (pytanie 1).
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że jest Pan czynnym podatnikiem VAT oraz jest Pan zarejestrowany w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE). Dostawca samochodu z Niemiec jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. W wyniku dostawy towarów (samochodu) dokonanej przez niemieckiego Dostawcę na Pana rzecz, towar (samochód) został przetransportowany z Niemiec do Polski, tj. na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki. Jednocześnie, nabyty towar służył Pana działalności gospodarczej (sprzedaż).
Zatem, przemieszczenie samochodu z Niemiec na terytorium kraju stanowiło dla Pana wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Według art. 20 ust. 5 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Regulacja zawarta w art. 20 ust. 5 ustawy zobowiązuje podatnika dokonującego rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do rozpoznania obowiązku podatkowego 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia chyba, że przed tym dniem podatnik podatku od wartości dodanej, będący dostawcą nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawił fakturę dokumentującą dokonaną dostawę, gdyż wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Zatem w przypadku wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia tej faktury.
Natomiast w przypadku gdy podatnik podatku od wartości dodanej nie wystawił faktury przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Przy czym, jak stanowi art. 20 ust. 9 ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.
Pojęcie nowego środka transportu zdefiniowano w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Zgodnie z powołanym art. 2 pkt 10 lit. a ustawy, za „nowe środki transportu” mogą być uznane pojazdy lądowe przeznaczone do transportu osób lub towarów, które spełniają określone warunki dotyczące mocy silnika bądź jego pojemności skokowej oraz dotyczące dotychczasowej długości ich używania (mierzonej czasem używania oraz przebiegiem). Natomiast przez „inne środki transportu”, o których mowa w art. 103 ust. 4 ustawy należy rozumieć środki transportu tożsame z nowymi, jednak nie spełniające warunku uznania ich za „nowe środki transportu” w postaci przebiegu lub okresu, który upłynął od dopuszczenia ich do użytku.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy wskazać, że samochód, o którym mowa we wniosku nie stanowi nowego środka transportu, w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika bowiem, że samochód zakupiony od niemieckiego dostawcy napędzany jest silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm sześciennych. Niemniej jednak ww. samochód ma przebieg większy niż 6000 km (przebieg (…)), a od momentu dopuszczenia samochodu do użytku minęło więcej niż 6 miesięcy (data pierwszej rejestracji (…) 2017 r.). Zatem, samochód, o którym mowa we wniosku nie wpisuje się w dyspozycję art. 2 pkt 10 lit. a ustawy.
Przechodząc do kwestii ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu należy wskazać, że w analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy.
Jak wskazałem, zakupiony przez Pana samochód nie stanowi nowego środka transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy, w związku z czym w tym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 20 ust. 9 ustawy. Jednocześnie wskazał Pan, że nabył Pan samochód (...) 2025 r., co dostawca niemiecki potwierdził fakturą wystawioną w tym samym dniu (faktura z niemiecką stawką VAT 19%). Zatem, stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu powstał z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, tj. (...) 2025 r.
Natomiast faktury wystawione przez Dostawcę (...) 2025 r., tj. korektę „zerującą” oraz fakturę wystawioną zgodnie z zasadami dotyczącymi WNT należy traktować jako korektę faktury pierwotnej (analogicznie jak polską fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania) i uwzględnić w rozliczeniach z uwzględnieniem regulacji wynikającej z art. 30a ust. 1a ustawy.
We własnym stanowisku w sprawie wskazał Pan, że obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje w dniu wystawienia faktury WNT, co jak wynika z uzupełnienia wniosku miało miejsce (...) 2025 r. Jak wskazałem, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu powstał z chwilą wystawienia pierwotnej faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, tj. (...) 2025 r. Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 1, z którego wynika, że obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje w lipcu 2025 r. jest nieprawidłowe.
W pytaniu 2 wyraził Pan wątpliwości dotyczące kursu waluty (EUR/PLN) jaki należy przyjąć do przeliczenia podstawy opodatkowania w informacji VAT-23. Natomiast pytanie 3 dotyczy ustalenia, czy wartość transakcji w informacji VAT-23 powinna być ustalona na podstawie faktury pierwotnej, tj. z VAT (skorygowanej do „zera”), czy faktury dotyczącej WNT.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Przy czym, stosownie do art. 99 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.
W myśl art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.
Według z art. 103 ust. 4 ustawy:
Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.
Stosownie do art. 103 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.
Na podstawie art. 103 ust. 7 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji środka transportu, w tym jego przebieg oraz datę pierwszego dopuszczenia do użytku.
Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 103 ust. 7 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie określenia wzoru informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1007) określił wzór takiej informacji. Jest to druk VAT-23, stanowiący załącznik do ww. rozporządzenia.
Zatem jeżeli nowy środek transportu lub inny środek transportu nabyty w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie przez nabywcę zarejestrowany na terytorium Polski - podatnik zobowiązany jest wpłacić należny podatek od towarów i usług na rachunek właściwego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten dotyczy także sytuacji, gdy nowy środek transportu lub inny środek transportu nabyty w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie podlega rejestracji na terytorium Polski, ale będzie w Polsce użytkowany. Ponadto, podatnik zobowiązany jest do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o nabytym środku transportu (VAT-23) wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającą jego nabycie.
Natomiast w przypadku, gdy podatnik nie będzie rejestrował lub użytkował zakupionego środka transportu na terytorium Polski, wówczas nie będzie zobowiązany do złożenia informacji VAT-23. Należy również zauważyć, że przepisy ustawy nie wprowadzają odmiennych uregulowań co do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia innych środków transportu, które na terytorium Polski są przeznaczone do dalszej odsprzedaży.
Jak wskazałem samochód zakupiony przez Pana od niemieckiego podatnika nie stanowi nowego środka transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy. Jednocześnie z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że ww. samochód nie został przez Pana zarejestrowany w Polsce, ponieważ został sprzedany przed upływem terminu na rejestrację pojazdu (90 dni).
Należy zauważyć, że przepisy ustawy jednoznacznie wskazują na obowiązek obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego oraz złożenia informacji o nabywanych środkach transportu (VAT-23) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia innych środków transportu, w sytuacji gdy środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium Polski oraz gdy środek transportu nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.
Zatem, skoro przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia był środek transportu, który nie został przez Pana zarejestrowany ani nie jest przez Pana użytkowany na terytorium kraju, a stanowił jedynie towar handlowy, nie ciążył na Panu obowiązek złożenia informacji VAT-23.
Z uwagi na to, że w tym konkretnym przypadku nie miał Pan obowiązku złożenia informacji VAT-23, pytanie dotyczące kursu waluty (EUR/PLN) jaki należy przyjąć do przeliczenia podstawy opodatkowania w informacji VAT-23 (pytanie 2) oraz pytanie dotyczące określenia wartości transakcji w informacji VAT-23 (pytanie 3) są bezprzedmiotowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
