Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.719.2025.1.PT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.719.2025.1.PT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT). Od dnia 14 września 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (…), NIP: (…), REGON: (…). Jej przedmiotem jest przeważająco działalność z obszaru stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z) oraz 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej. Od początku prowadzenia działalności stosuję Pan formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Od początku prowadzenia działalności rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pana finanse obsługuje księgowa, która, jeśli takie oświadczenie o wyborze opodatkowania było konieczne do złożenia, z pewnością to wykonała, a zatem takie oświadczenie musiało zostać złożone. Świadczone przez Pana usługi obejmują:

1)Usługi w zakresie doradztwa public affairs oraz public policy, czyli w szczególności: doradztwo w zakresie spraw i polityk publicznych przy realizacji różnych inicjatyw i doradztwo w zakresie relacji z przedstawicielami strony publicznej, w tym uczestnictwo w spotkaniach z przedstawicielami Rządu, Parlamentu czy liderami opinii publicznej oraz w wydarzeniach branżowych, przygotowywanie strategii komunikacyjnych i mappingów interesariuszy, kontaktowanie się w imieniu klientów z decydentami, przygotowanie spotkań oraz materiałów na spotkania;

2)Usługi dodatkowe politologiczne, czyli usługi w zakresie doradztwa regulacyjnego, doradztwa odbioru społecznego, sposobów na dotarcie do opinii publicznej i legislatora, strategii medialnych i social mediowych itd.

Świadczone przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej i wymienione we wniosku ORD-IN, nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywane wyżej usługi klasyfikuje Pan do następujących grupowań PKWiU: 70.21.10.0 PKWiU Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jest Pan historykiem i politologiem. Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm., dalej: PKWiU). Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawcy. Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą nie istnieją powiązania osobiste czy gospodarcze inne niż świadczenie usług. Z tytułu świadczonych usług przysługuje Panu zryczałtowane wynagrodzenie. W trakcie realizacji usług zachowuję Pan swobodę organizacyjną tj. samodzielnie decyduję Pan o czasie i miejscu świadczenia usług. Ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Uważa Pan, że do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, uzyskał Pan przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Poza świadczeniem usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 świadczy Pan okazyjnie również usługi, które można sklasyfikować pod symbolem PKD 73.20.Z., czyli PKWiU 73.20.11.0. Nie prowadzi Pan ewidencji przychodów celem określenia przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Działalność, którą można zakwalifikować do kategorii 73.20.11.0 jest dla Pana narzędziem pomocniczym i uzupełniającym do przeważającej, głównej działalności, którą przyporządkowuje Pan do symbolu 70.21.10.0. Usługi te świadczone są wspólnie, stanowią element kompleksowego świadczenia na rzecz Zleceniodawcy. Umowa ze Zleceniodawcą określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług. Nie stosuje Pan stawek wyodrębnionych dla poszczególnych zadań. Wniosek dotyczy przychodów za rok bieżący, tj. 2025, natomiast od początku prowadzenia działalności współpracuje Pan z tym samym (jednym) zleceniodawcą nad tym samym projektem i w związku z tym nie wie Pan, czy wydana interpretacja będzie dotyczyć całego okresu prowadzenia przez Pana działalności.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej. Ustawa o ryczałcie reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie. Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f Ustawy o ryczałcie, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015 wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: Objaśnienia do PKWiU) grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami. Ww. usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych: a) 17% - usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie), lub b) 15% - usługi doradztwa związane z zarządzaniem - PKWiU ex dział 70, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie), lub c) 8,5% - działalność usługowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie). Ad. a) stawka 17% Stawka 17% ma zastosowanie do przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Ad. b) stawka 15% Stawka 15% ma zastosowanie m.in. do usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie. Należy wskazać, iż Ustawa o ryczałcie zawęża zakres czynności podlegających opodatkowaniu tą stawką poprzez oznaczenie "ex" - ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie). Tym samym wskazanie w Ustawie o ryczałcie informacji "PKWiU ex dział 70" przy usługach firm centralnych (head office) i doradztwa związanego z zarządzaniem oznacza, iż dział 70 PKWiU został zawężony tylko do tych czynności (nazwy grupowania). PKWiU wyróżnia następujące usługi doradztwa związane z zarządzaniem:

  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0);
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0).

Niemniej należy również zwrócić uwagę, że stawka 15% odnosi się do doradztwa związanego z usługami zarządzania, a nie do bezpośredniego wykonywania usług zarządzania. W związku z powyższym usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji nie wchodzą w zakres doradztwa związanego z zarządzaniem (nawet jeżeli wśród wykonywanych czynności w ramach działalności gospodarczej mieści się np. koordynacja prac pewnego zespołu). Tym samym nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia tego rodzaju usług. Ad. c) stawka 8,5% Stawka ryczałtu 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie). Oznacza to, że stawkę tą stosuję się do przychodów z działalności usługowej, która nie jest klasyfikowana do innych stawek ryczałtu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Należy wskazać, iż wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu powyższego przepisu, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU. Tym samym Pana zdaniem do usług w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10.0) może zostać zastosowana stawka ryczałtu 8,5% dla pozostałej działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie), ze względu na to, że usługi te nie zostały bezpośrednio zaklasyfikowane do innej stawki ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od dnia 14 września 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od początku prowadzenia działalności stosuje Pan formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie. Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawcy. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, uzyskał Pan przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wskazuje Pan, że usługi , które są przedmiotem wniosku w przeważającej, głównej działalności przyporządkowuje Pan do - PKWiU 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Umowa ze Zleceniodawcą określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług.

Z uwagi na fakt, że Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 i PKWIU 73.20.11.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, należy przyjąć, że usługi wykonywane przez Pana należy objąć jedną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak Pan wskazał głównym celem umowy pomiędzy Panią a Zleceniodawcą jest świadczenie czynności przypisanych do kodu PKWiU 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, natomiast działalność którą można zakwalifikować do kategorii PKWIU 73.20.11.0 jest dla Pana narzędziem pomocniczym i uzupełniającym do przeważającej głównej działalności, którą Pan wykonuje.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 8,5% , m.in. dla usług które Pan wykonuje. Zatem właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Pana usług jest stawka 8,5%.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Pana uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.