
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe – w zakresie uznania transakcji realizowanych na rzecz klientów za świadczenie usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
-prawidłowe – w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania transakcji realizowanych na rzecz klientów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-nieuznania transakcji realizowanych na rzecz klientów za świadczenie usług
-ustalenia miejsca opodatkowania transakcji realizowanych na rzecz klientów.
Uzupełnili go Państwo pismem z 25 września 2025 r. (wpływ 25 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje towary w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem, polegający na pośredniczeniu w nabywaniu towarów oraz przeniesieniu procesu ich wysyłki na dostawcę.
Wnioskodawca prezentuje i oferuje towary (głównie zestawy bielizny, body oraz stroje kąpielowe) we własnym imieniu, za pośrednictwem własnej strony internetowej (dalej: „Strona internetowa”), na której zamieszczane są oferty sprzedaży.
Model działania Wnioskodawcy wygląda następująco:
1. Spółka nawiązała współpracę z hurtownią zlokalizowaną na terytorium Chin oraz wyszukuje w jej ofercie produkty oferowane przez chińskich sprzedawców.
2. Klienci (co do zasady: osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Polski) składają zamówienia na towary za pośrednictwem Strony internetowej Spółki. Przed złożeniem zamówienia klient zobowiązany jest do zaakceptowania regulaminu Strony internetowej, wypełnienia formularza z danymi dostawy, które następnie są automatycznie przekazywane sprzedawcy, oraz dokonania wpłaty w wysokości odpowiadającej wartości zamówienia na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
3. Po złożeniu zamówienia i dokonaniu płatności następuje niezwłoczne potwierdzenie jego otrzymania i jednocześnie przyjęcie do realizacji – w tym momencie zostaje zawarta umowa pośrednictwa pomiędzy Wnioskodawcą, jako usługodawcą, a klientem. Złożenie zamówienia oznacza automatyczne udzielenie przez klienta pełnomocnictwa do dokonania w jego imieniu i na jego rzecz zakupu i zapłaty za towar do sprzedawcy.
4. W ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie będzie występował jako importer towaru ani nie będzie zobowiązany do uiszczania opłat celno-skarbowych.
5. W przypadku odstąpienia od umowy lub złożenia reklamacji przez klienta Spółka stosuje następujące procedury:
- zwrot standardowy – klient, po wypełnieniu formularza zwrotu (wzór przesyłany drogą elektroniczną), otrzymuje adres do odesłania towaru na terytorium Chin. Zwrot odbywa się na koszt klienta, po dostarczeniu towaru do chińskiego sprzedawcy i jego pozytywnej weryfikacji Spółka dokonuje pełnego zwrotu środków;
- zwrot częściowy bez odesłania towaru – Spółka może zaoferować klientowi częściowy zwrot wartości zamówienia (co do zasady 20%, niekiedy 30% lub 40%), bez obowiązku odsyłania towaru;
- wymiana towaru – w przypadku dostarczenia klientowi towaru w niewłaściwym rozmiarze lub modelu Spółka może ponownie wysłać prawidłowy produkt na swój koszt, umożliwiając klientowi zatrzymanie pierwotnie dostarczonego towaru;
- reklamacje – w przypadku uznania reklamacji Spółka proponuje wymianę towaru na wolny od wad lub pełny zwrot ceny.
Co do zasady Spółka nie przyjmuje fizycznych przesyłek zwrotnych na własny adres.
6. Strona internetowa Wnioskodawcy jest zintegrowana z systemem chińskiego sprzedawcy, co oznacza, że po złożeniu zamówienia przez klienta Spółki, wszystkie dane dotyczące tego zamówienia są automatycznie przekazywane do chińskiego sprzedawcy. W regulaminie strony internetowej Wnioskodawca informuje klientów, iż działa w charakterze pośrednika.
7. Sprzedawcy z Chin wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres.
8. Zakupiony towar nigdy nie trafia do Wnioskodawcy.
9. Wnioskodawca otrzymuje od sprzedawcy fakturę zbiorczą, potwierdzającą nabycie towarów zamówionych przez klientów. Pakowaniem towarów oraz przekazaniem ich przewoźnikowi zajmuje się sprzedawca.
10.Warunki, na jakich są dokonywane transakcje, są szczegółowo opisane w regulaminie Strony internetowej, poprzez którą są składane zamówienia. W ocenie Wnioskodawcy treść regulaminu jest zrozumiała i nie powinna budzić żadnych wątpliwości.
11.Oferowane towary na Stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych, nieprzekraczającej równowartości 150 euro.
12.Spółka nie dokonała oraz nie planuje dokonać w przyszłości rejestracji do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedury IOSS).
13.Wnioskodawca podkreśla, iż na żadnym etapie transakcji nie będzie dysponować fizycznie towarem, w szczególności nie będzie go magazynować ani dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. Towar będzie przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy na terytorium Polski lub innego kraju UE, i to na odbiorcy końcowym będzie spoczywać obowiązek rozliczenia się w deklaracji importowej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1. Jakie podmioty biorą udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są to np.: chińscy sprzedawcy, serwis aukcyjny np. (…), hurtownia, Spółka oraz ostateczni klienci, jeśli nie to proszę wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią?
Odpowiedź:
Obecnie w transakcji biorą udział chiński dostawca, Wnioskodawca oraz klienci końcowi.
2. Jakie konkretnie towary Państwo sprzedają poprzez swoją stronę internetową? Proszę wskazać i wymienić.
Odpowiedź:
Spółka w głównej mierze sprzedaje odzież głównie zestawy bielizny oraz body. Jednocześnie należy podkreślić, że w przyszłości asortyment oferowany za pośrednictwem strony internetowej może ulec rozszerzeniu lub zmianie w zależności od potrzeb rynku oraz strategii rozwoju Spółki.
3. Czy zawarli Państwo umowę z chińskimi sprzedawcami w zakresie oferowania za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin, jeśli tak proszę wskazać jakie uzgodnienia odnośnie wynagrodzenia wynikają z tej umowy dla Państwa?
Odpowiedź:
Spółka zawarła umowę z chińskim sprzedawcą w zakresie oferowania za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin. Zgodnie z postanowieniami umowy, Spółka dokonuje rozliczeń z dostawcą wyłącznie w zakresie ceny towarów oraz kosztów ich dostawy. Jednocześnie Spółka posiada pełną swobodę w ustalaniu ceny sprzedaży wobec klienta końcowego, a różnica pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży stanowi jej wynagrodzenie.
4. W jaki sposób Państwo nawiązują współpracę z chińskimi sprzedawcami? Czy współpraca nawiązywana jest bezpośrednio z chińskimi sprzedawcami czy poprzez portal (...) bądź inny podobny portal, hurtownika? Proszę opisać okoliczności zdarzenia.
Odpowiedź:
Współpraca została nawiązana bezpośrednio z chińskim sprzedawcą, bez udziału portali sprzedażowych typu (...). Zamówienia trafiają do sprzedawcy automatycznie w momencie ich złożenia przez klienta końcowego na stronie internetowej Wnioskodawcy, dzięki integracji systemu sprzedażowego Spółki z wewnętrznym systemem chińskiego kontrahenta.
5. Czy posiadają Państwo konto na portalu aukcyjnym np. (...) lub innej platformie sprzedażowej za pomocą której dokonują Państwo zamówienia u chińskich sprzedawców? Proszę wyjaśnić.
Odpowiedź:
Spółka nie posiada konta na portalu aukcyjnym typu (...) ani na innej podobnej platformie sprzedażowej. Zamówienia u chińskiego sprzedawcy są składane bezpośrednio poprzez zintegrowanie systemu sprzedażowego Spółki z wewnętrznym systemem sprzedawcy.
6. Czy składając zamówienie u Sprzedawcy posługują się Państwo danymi Spółki, a oprócz tego wskazują Państwo dane adresowe klienta do wysyłki towaru?
Odpowiedź:
Tak.
7. Kto będzie decydował jakie towary będą oferowane przez Państwa na stronie internetowej?
Odpowiedź:
Wyłącznie Wnioskodawca decyduje/będzie decydował jakie towary będą oferowane na stronie internetowej.
8. Czy nabycie towaru na serwisach aukcyjnych/za pośrednictwem hurtownika odbywa się z wykorzystaniem Państwa konta/rachunku bankowego?
Odpowiedź:
Tak.
9. W jaki sposób jest kalkulowane Państwa wynagrodzenie z tytułu czynności polegających na nabywaniu towarów dla klientów oraz przeniesieniu procesu wysyłki na dostawcę? Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odpowiedź:
Wynagrodzenie Spółki ma formę marży (prowizji) stanowiącej różnicę pomiędzy ceną zapłaconą przez klienta a kwotą przekazywaną dostawcy.
10.Czy chińscy sprzedawcy będą mieli świadomość, że Państwo nie są ostatecznym nabywcą towarów?
Odpowiedź:
Tak.
11.Kto ustala cenę oferowanych przez Państwa towarów na stronie internetowej, jakie elementy cenotwórcze będą wchodziły w skład zapłaty za towar, którą Państwo otrzymują od klientów?
Odpowiedź:
Ceny towarów prezentowanych na stronie ustala Spółka, przy czym w cenie tej mieści się kwota należna dostawcy oraz wynagrodzenie Spółki w formie marży (prowizji) za pośrednictwo w zakupie i organizację procesu dostawy.
12.Czy w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji mają Państwo prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny, lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży)?
Odpowiedź:
W ocenie Wnioskodawcy, nie nabywa on towarów we własnym imieniu i w żadnym momencie transakcji nie nabywa prawa do ich władania jak właściciel.
13.W jaki sposób Państwa klienci reklamują uszkodzony towar? W jaki sposób odbywa się rozpatrzenie reklamacji. Czy klient składa reklamację na uszkodzony towar do Państwa? Proszę krótko opisać ten proces.
Odpowiedź:
W przypadku zgłoszenia przez klienta reklamacji dotyczącej uszkodzonego towaru, reklamacja składana jest bezpośrednio do Wnioskodawcy. Wnioskodawca rozpatruje reklamację i – w zależności od decyzji klienta oferuje wymianę towaru na nowy lub zwrot uiszczonej ceny. Jeżeli klient decyduje się na wymianę, towar odsyłany jest bezpośrednio do sprzedawcy w Chinach.
14.Kto jest stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia klienta od umowy zawartej na odległość, Państwo czy Sprzedawca? W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, to czy są Państwo zobowiązani do zwrotu ewentualnie zapłaconej kwoty przez klienta z tytułu zakupu towaru? Jeśli nie to proszę wskazać kto dokonuje zwrotu tej kwoty i w jaki sposób się to odbywa.
Odpowiedź:
Stroną odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest Wnioskodawca. W przypadku zwrotu klient ma dwie możliwości:
- standardowy zwrot na adres w Chinach (na własny koszt) – po pozytywnej weryfikacji towaru przez chińskiego sprzedawcę Wnioskodawca dokonuje pełnego zwrotu środków,
- częściowy zwrot wartości zamówienia (20-40%) bez konieczności odsyłania towaru.
15.W którym państwie odbywa się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest państwem przeznaczenia, tj. państwem w którym dokonują Państwo dostawy towarów na rzecz ostatecznych klientów?
Odpowiedź:
W Polsce. Jednocześnie Spółka planuje w przyszłości rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne.
16.Kto dokonuje transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest dokonywany – czy chińscy sprzedawcy dokonują transportu, czy robi to podmiot trzeci działający na ich rzecz, kto ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta? Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odpowiedź:
Transport towarów do ostatecznych klientów organizowany jest przez chińskiego sprzedawcę, który odpowiada za przygotowanie, zapakowanie oraz nadanie przesyłki. Wysyłka realizowana jest bezpośrednio z Chin, przy czym sprzedawca może posługiwać się firmami kurierskimi działającymi na jego zlecenie. Zgodnie z umową Wnioskodawca ponosi koszty wysyłki, natomiast odpowiedzialność za prawidłowe dostarczenie towarów do klienta spoczywa na sprzedawcy.
Pytania
1.Czy opisane powyżej transakcje (świadczenia na rzecz klientów Wnioskodawcy) należy na gruncie ustawy o VAT uznać za odpłatną dostawę towarów czy za odpłatne świadczenie usług?
2.W przypadku uznania świadczenia na rzecz klientów Wnioskodawcy za odpłatne świadczenie usług, gdzie będzie znajdować się miejsce świadczenia tych usług?
3.W przypadku uznania świadczenia za odpłatną dostawę towarów, gdzie będzie znajdować się miejsce dostawy towarów (opodatkowania dostaw towarów)?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie:
1.Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej transakcje (świadczenia na rzecz klientów Wnioskodawcy) należy, na gruncie ustawy o VAT, uznać za odpłatne świadczenie usług.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania świadczenia na rzecz klientów Wnioskodawcy za odpłatne świadczenie usług, miejscem opodatkowania tej transakcji jest terytorium kraju trzeciego (Chiny).
3.Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania świadczenia za odpłatną dostawę towarów, miejscem opodatkowania tej transakcji jest terytorium kraju trzeciego (Chiny).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy są wyrazem zawartej w ustawie o VAT zasady kompletności opodatkowania, tzn. jeżeli czynność w ogóle podlega opodatkowaniu podatkiem VAT to będzie albo dostawą towarów albo świadczeniem usług.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji usług pośrednictwa. W tym zakresie określenia desygnatu pojęcia „pośrednictwo”, należy się odwołać do wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego PWN, (www.sjp.pwn.pl) zawiera dwie definicje pośrednictwa. Zgodnie z pierwszą jest to „działalność osoby trzeciej, mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron”; występowanie w roli łącznika lub rozjemcy. Równorzędnie, zgodnie z drugą definicją przez pośrednictwo rozumie się kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy. Należy stwierdzić, że wykonywane przez podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema różnymi stronami transakcji handlowych, można uznać za pośrednictwo. Zgodnie z tak skonstruowaną definicją „pośrednictwa”, można przyjąć, że działania wykonywane przez Wnioskodawcę w pełni odpowiadają znaczeniu tego pojęcia.
Jak wynika ze stanu faktycznego, kupującym w tym wypadku jest od początku do końca klient, składający zamówienie na Stronie internetowej. Wnioskodawca staje się pełnomocnikiem klienta, zamawiając na jego rzecz towar oraz dokonując płatności. Wnioskodawca działa w imieniu i na rzecz osoby zamawiającej towar prezentowany przez pośrednika i w żadnym momencie nie kupuje towaru we własnym imieniu.
Ponadto Wnioskodawca nie nabywa we własnym imieniu towarów, w żadnym momencie transakcji nie nabywa prawa do ich władania jak właściciel. Zadaniem Wnioskodawcy jest zbieranie i przesyłanie zamówień do dostawcy oraz inkasowanie wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na jego rachunek bankowy oraz przekazywanie ceny za towar na rachunek Sprzedawcy. Zakupiony towar nigdy nie trafia do Wnioskodawcy, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. Klient najpierw przelewa pieniądze na konto bankowe Wnioskodawcy, a następnie są one przekazywane do Sprzedawcy. Wnioskodawca nie jest właścicielem towaru sprzedawanego klientowi. Nabywana przez klienta usługa dotyczy pośrednictwa w dokonaniu zakupu od Sprzedawcy.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczenia wykonywane na rzecz klientów należy uznać za odpłatne świadczenie usług. Wynika to przede wszystkim z warunków oferty Wnioskodawcy. Oferta Wnioskodawcy jasno określa, że Wnioskodawca na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa dokonuje zamówienia towaru w imieniu i na rzecz Klienta. Zatem nie nabywa towaru dla siebie celem jego dalszej odsprzedaży. Okoliczności składania zamówień u Sprzedawców z kraju trzeciego jednoznacznie wskazują kto jest beneficjentem dokonanej dostawy towarów. Jednocześnie Wnioskodawca w żadnym momencie począwszy od złożenia zamówienia przez Klienta do momentu dostawy nie dysponuje zamówionymi towarami.
Oznacza to, że świadczenia, realizowanego na rzecz Klientów, nie można uznać za dostawę towarów lecz za świadczenie usług pośrednictwa. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez niego czynności należy uznać za odpłatne świadczenie usług pośrednictwa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczone na rzecz Klientów.
Ad 2.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28c ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku ich świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Jednakże, jeden z wyjątków od tej reguły został zawarty w art. 28d ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy miejscem dostawy towarów. Oznacza to, że miejscem opodatkowania usług powinny być Chiny, czyli terytorium kraju trzeciego, ponieważ dostawa towarów rozpoczyna się w tym kraju. W związku z powyższym usługi pośrednictwa na rzecz klientów – osób niebędących podatnikami, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Ad 3.
W przypadku uznania świadczenia za odpłatną dostawę towarów, w celu prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania zastosować należy przepisy dotyczące dostawy towarów.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (art. 2 pkt 1 ustawy o VAT).
Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ww. ustawy).
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie jest i nie będzie zarejestrowany do procedury szczególnej IOSS i nie będzie dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. To na odbiorcy końcowym (kliencie) spoczywać będzie obowiązek wypełnienia formalności celnych związanych z importem towaru, a zatem klient będzie podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Aby ustalić miejsce opodatkowania, konieczna jest analiza przepisów art. 22 ustawy o VAT, które określają miejsce dostawy towarów. W opinii Wnioskodawcy, przepisy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c, nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Spółka nie jest zarejestrowana w szczególnej procedurze IOSS.
Ponadto nie będzie miał zastosowania art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, mający zastosowania do transakcji łańcuchowych, w myśl którego, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
Wnioskodawca dokonuje dostaw na rzecz importera towarów, tj. klienta końcowego. Przed dokonaniem importu, towar nie zostanie dopuszczony do obrotu jako towar wspólnotowy podlegający konsumpcji.
Ponadto, wypełnienie formalności celnych związanych z importem towarów spoczywać będzie na kliencie (ostatecznym odbiorcy). Klient i jednocześnie importer towarów, nabywać będzie przedmiotowe towary od Wnioskodawcy, z tym, że towary trafią bezpośrednio z kraju trzeciego (Chiny). Odrzucić należy zatem możliwość zastosowania w przedstawionym stanie przyszłym art. 22 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten odnosi się do dostaw dokonanych przez importera. W żadnym wypadku nie można w oparciu o jego treść czynić ustalenia w zakresie miejsca świadczenia dostaw na wcześniejszych etapach przed importerem.
W takim przypadku miejsce dostawy towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, który jest równocześnie importerem tych towarów, należy ustalać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako dokonane i opodatkowane w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli na terytorium państwa trzeciego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-nieprawidłowe – w zakresie uznania transakcji realizowanych na rzecz klientów za świadczenie usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
-prawidłowe – w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania transakcji realizowanych na rzecz klientów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności sprzedają Państwo (Spółka) towary w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem, polegający na pośredniczeniu w nabywaniu towarów oraz przeniesieniu procesu ich wysyłki na dostawcę. Prezentują i oferują Państwo towary (głównie zestawy bielizny, body oraz stroje kąpielowe) we własnym imieniu, za pośrednictwem własnej strony internetowej na której zamieszczane są oferty sprzedaży. Nawiązali Państwo współpracę z hurtownią zlokalizowaną na terytorium Chin oraz wyszukują Państwo w jej ofercie produkty oferowane przez chińskich sprzedawców. Klienci (co do zasady: osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Polski) składają zamówienia na towary za pośrednictwem Państwa strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia klient zobowiązany jest do zaakceptowania regulaminu Strony internetowej, wypełnienia formularza z danymi dostawy, które następnie są automatycznie przekazywane sprzedawcy oraz dokonania wpłaty w wysokości odpowiadającej wartości zamówienia na Państwa rachunek bankowy. Po złożeniu zamówienia i dokonaniu płatności następuje niezwłoczne potwierdzenie jego otrzymania i jednocześnie przyjęcie do realizacji. Złożenie zamówienia oznacza automatyczne udzielenie przez klienta pełnomocnictwa do dokonania w jego imieniu i na jego rzecz zakupu i zapłaty za towar do sprzedawcy. W ramach realizowanych świadczeń nie będą Państwo występowali jako importer towaru ani nie będą Państwo zobowiązani do uiszczania opłat celno-skarbowych. W przypadku odstąpienia od umowy lub złożenia reklamacji przez klienta stosują Państwo następujące procedury:
-zwrot standardowy – klient, po wypełnieniu formularza zwrotu (wzór przesyłany drogą elektroniczną), otrzymuje adres do odesłania towaru na terytorium Chin. Zwrot odbywa się na koszt klienta, po dostarczeniu towaru do chińskiego sprzedawcy i jego pozytywnej weryfikacji dokonują Państwo pełnego zwrotu środków;
-zwrot częściowy bez odesłania towaru – mogą Państwo zaoferować klientowi częściowy zwrot wartości zamówienia (co do zasady 20%, niekiedy 30% lub 40%), bez obowiązku odsyłania towaru;
-wymiana towaru – w przypadku dostarczenia klientowi towaru w niewłaściwym rozmiarze lub modelu mogą Państwo ponownie wysłać prawidłowy produkt na swój koszt, umożliwiając klientowi zatrzymanie pierwotnie dostarczonego towaru;
-reklamacje – w przypadku uznania reklamacji proponują Państwo wymianę towaru na wolny od wad lub pełny zwrot ceny.
Po złożeniu zamówienia przez Państwa klienta, wszystkie dane dotyczące tego zamówienia są automatycznie przekazywane do chińskiego sprzedawcy. W regulaminie strony internetowej informują Państwo klientów, iż działają Państwo w charakterze pośrednika. Sprzedawcy z Chin wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Od sprzedawcy otrzymują Państwo fakturę zbiorczą, potwierdzającą nabycie towarów zamówionych przez klientów. Pakowaniem towarów oraz przekazaniem ich przewoźnikowi zajmuje się sprzedawca. Warunki, na jakich są dokonywane transakcje, są szczegółowo opisane w regulaminie strony internetowej, poprzez którą są składane zamówienia. Nie dokonali Państwo oraz nie planują dokonać w przyszłości rejestracji do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedury IOSS). Towar będzie przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy na terytorium Polski lub innego kraju UE, i to na odbiorcy końcowym będzie spoczywać obowiązek rozliczenia się w deklaracji importowej. Składając zamówienie u Sprzedawcy posługują się Państwo danymi Spółki, a oprócz tego wskazują Państwo dane adresowe klienta do wysyłki towaru. Ceny towarów prezentowanych na stronie ustalają Państwo, przy czym w cenie tej mieści się kwota należna dostawcy oraz Państwa wynagrodzenie w formie marży (prowizji) za pośrednictwo w zakupie i organizację procesu dostawy. Stroną odstąpienia od umowy zawartej na odległość są Państwo.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy opisane we wniosku transakcje (świadczenia na rzecz Państwa klientów), stanowią odpłatne świadczenie usług, czy odpłatną dostawę towarów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Należy wskazać, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Transakcja opisana we wniosku wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów są konkretne towary oferowane przez Państwa na własnej stronie internetowej, zatem posiadają Państwo władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to wyłącznie Państwo decydują o tym jakie towary umieszczane są na Państwa stronie. Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na Państwa stronie internetowej. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie. Dodatkowo sprzedawca z Chin nie ma wpływu na ceny prezentowanych przez Państwa towarów. Składając zamówienie u sprzedawcy z Chin posługują się Państwo danymi Spółki, a oprócz tego wskazują Państwo dane adresowe klienta do wysyłki towaru. Ponadto, nabycie towaru za pośrednictwem sprzedawcy z Chin odbywa się z wykorzystaniem Państwa konta/rachunku bankowego. Dodatkowo, w przypadku zgłoszenia przez klienta reklamacji dotyczącej uszkodzonego towaru, reklamacja składana jest bezpośrednio do Państwa. Państwo rozpatrują reklamację i – w zależności od decyzji klienta oferują wymianę towaru na nowy lub zwrot uiszczonej ceny. Jeżeli klient decyduje się na wymianę, towar odsyłany jest bezpośrednio do sprzedawcy w Chinach. Państwo są również stroną odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że choć nie mają Państwo fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy do Klienta, co jednak istotne, posiadają Państwo prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, ponieważ posiadają Państwo praktyczną możliwość dysponowania towarami oferowanymi w sklepach internetowych i możliwość oferowania towarów do sprzedaży. Tym samym przenoszą Państwo prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i w konsekwencji transakcja realizowana przez Państwa wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać należy, że w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. Oznacza to, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków jakie wynikają z prawa podatkowego. Kwestia sformułowania umowy (regulaminu) z klientem, rodzaju wykonywanych czynności, ustalenia sposobu wynagrodzenia za wszystkie przewidziane umową (regulaminem) i wykonane czynności, nie może wywoływać skutków na gruncie podatkowym.
Zatem fakt przedstawiania przez Państwa swoim klientom regulaminu do akceptacji, w treści którego określają Państwo siebie jako pośrednika dokonującego w imieniu i na rzecz klienta zamówienia towaru i opłacenia ceny i kosztów przesyłki, w ramach udzielonego Państwu przez tego klienta pełnomocnictwa, na gruncie przepisów podatku od towarów i usług pozostaje bez znaczenia. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
System VAT cechuje się autonomią prawną, rzeczywistość gospodarcza i faktyczna treść dokonywanych czynności (a nie forma) ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków danej transakcji na gruncie podatku VAT.
W związku z powyższym, świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz klientów, nie można uznać za świadczenie usług pośrednictwa. Realizowane przez Państwa transakcje (świadczenia na rzecz klientów) należy na gruncie ustawy uznać za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również określenia miejsca opodatkowania dostaw towarów realizowanych przez Państwa na rzecz klientów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Odnosząc się do ww. wątpliwości należy wskazać na art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
1b) sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy;
1c) sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy - terytorium tego państwa członkowskiego, pod warunkiem że podatek lub podatek od wartości dodanej z tytułu dostawy tych towarów ma zostać zadeklarowany w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a.W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b.W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c.W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d.Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1)pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2)ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:
Przepisy ust. 2-2d nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku, gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu sprawy klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) zamawiają od Państwa towar na prowadzonej przez Państwa stronie internetowej. W chwili przyjęcia zamówienia nie posiadają Państwo danego towaru i zamawiają go Państwo u chińskiego sprzedawcy. Zamówienia u chińskiego sprzedawcy są składane bezpośrednio poprzez zintegrowanie systemu sprzedażowego Spółki z wewnętrznym systemem sprzedawcy. Składając zamówienie u sprzedawcy z Chin posługują się Państwo danymi Spółki, a oprócz tego wskazują Państwo dane adresowe klienta do wysyłki towaru. Ponadto, nabycie towaru za pośrednictwem sprzedawcy z Chin odbywa się z wykorzystaniem Państwa konta/rachunku bankowego. Zatem w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są trzy następujące podmioty: chiński sprzedawca, Państwo oraz ostateczny klient. Państwo zamawiają towar u chińskiego dostawcy poprzez swoją stronę internetową, towar wysyłany jest bezpośrednio z Chin do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego dokonującego sprzedaży na Państwa rzecz (B2B), następnie Państwem dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Z opisu sprawy wynika, że towar jest przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy m.in. na terytorium Polski i to na odbiorcy końcowym spoczywa obowiązek rozliczenia się w deklaracji importowej. A zatem w sytuacji, gdy podatnikiem z tytułu importu towarów, jak sami Państwo wskazali, jest klient (odbiorca końcowy) kupujący od Państwa towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Państwa na rzecz tego klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki, tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że w analizowanej sprawie, dostawa towarów dokonana przez Państwa na rzecz klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.
W związku z powyższym, miejscem opodatkowania dostaw towarów realizowanych przez Państwa na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania m.in. Polsce, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Miejscem opodatkowania ww. dostaw, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki, tj. terytorium Chin.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Jednocześnie – z uwagi na okoliczność, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 sformułowanego we wniosku jest nieprawidłowe, rozstrzygnięcie kwestii przedstawionych w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2 stało się bezprzedmiotowe, ponieważ opisane we wniosku transakcje na rzecz klientów nie stanowią świadczenia usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
