
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.06.2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
postanawia
uznać stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Zespół Kolegiów Nauczycielskich w dniu 09.06.2005r. zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
czy dofinansowanie ze środków ZFŚS do wczasów turystycznych - wycieczek krajowych wykupywanych przez zakład pracy w biurze turystycznym dla emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem stosunkiem pracy, jest zwolnione z opodatkowania do wysokości nie przekraczającej limitu obowiązującego w danym roku podatkowym (2.280,00 zł) ?
Zdaniem Zespołu Kolegiów Nauczycielskich dofinansowanie ze środków ZFŚS do wycieczek krajowych wykupywanych w biurach turystycznych, otrzymywane przez emerytów i rencistów jako świadczenie rzeczowe, jest zwolnione od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.), z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności, z zastrzeżeniem art. 21 ust.1 pkt 26 i 38 ustawy.
Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
W przypadku organizacji wycieczki przez byłego pracodawcę dla emerytów polegającej na wykupieniu wycieczki w biurze turystycznym nie mamy do czynienia ze świadczeniem rzeczowym - przedmiotem świadczenia jest usługa, a nie rzecz.
Emeryci nie uzyskują świadczenia rzeczowego ani ekwiwalentu pieniężnego w zamian takiego świadczenia. Mają natomiast prawo do skorzystania z usługi turystycznej zakupionej przez pracodawcę. W takim przypadku przychód emeryta ustala się według ceny zakupu usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy). Nie korzysta on ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.
