Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.957.2025.2.MSU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.957.2025.2.MSU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT:

  • usług organizacji zajęć sportowych (treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne), zajęć związanych z wychowaniem fizycznym (treningi mentalne) oraz organizacji obozów sportowychjest prawidłowe;
  • zajęć z dietetykiem sportowym – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla usług organizacji zajęć sportowych (treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne), zajęć związanych z wychowaniem fizycznym (treningi mentalne, zajęcia z dietetykiem sportowym) oraz organizacji obozów sportowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem 19 października 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Usługi związane z organizowaniem:

·zajęć sportowych, tj. treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne,

·zajęć związanych z wychowaniem fizycznym, tj. treningi mentalne, zajęcia z dietetykiem sportowym,

·obozów sportowych, świadczone przez Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego.

X jest Fundacją − organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Fundacja jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dodatkowo jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Celem Fundacji jest działalność w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, polegająca na:

·prowadzeniu klubu sportowego;

·krzewieniu i upowszechnianiu wychowania fizycznego, sportu, w szczególności koszykówki oraz rekreacji ruchowej i turystyki wśród dzieci i młodzieży, jako ważnych dziedzin sprzyjających rozwojowi osobowości młodego człowieka;

·rozwijaniu wychowawczych, kulturalnych i społecznych aspektów sportu w ramach uznanego wzoru człowieka i społeczeństwa;

·propagowaniu humanistycznych i personalistycznych walorów sportu inspirowanych wartościami chrześcijańskimi;

·propagowaniu i umacnianiu właściwych wzorów współzawodnictwa w sporcie i poza nim, opierających się na normie personalistycznej, jako naczelnej zasadzie postępowania w relacji do drugiego człowieka;

·tworzeniu oraz wdrażaniu programów zajęć sportowych i rekreacyjnych;

·wspieraniu trenerów objętych działalnością statutową fundacji;

·rozwijaniu inteligencji emocjonalnej i sprawności fizycznej;

·rozwijaniu szeroko pojętej profilaktyki prozdrowotnej i edukacja w jej zakresie;

·promocji zdrowego i ekologicznego stylu życia oraz kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych;

·upowszechnianiu oraz propagowaniu sportu, jako formie przeciwdziałania patologiom społecznym i wykluczeniu społecznemu;

·przeciwdziałaniu uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży, poprzez wychowanie fizyczne, sport i rekreację;

·podejmowaniu i realizowaniu przedsięwzięć zmierzających do szeroko rozumianego wychowania w procesie wzrastania dzieci i młodzieży, szczególnie zaś znajdujących się w trudnych warunkach materialnych oraz ze środowisk zagrożonych społecznie;

·popularyzowaniu postaw autorytetów sportowych, obywatelskich, patriotycznych, duchowych i moralnych dla kształtowania właściwych wzorców osobowych i społecznych;

·promowaniu oraz organizacji wolontariatu w kulturze fizycznej i sporcie;

·tworzeniu, poprzez rywalizację na zasadach fair play sprzyjających warunków do większej tolerancji oraz wzajemnej integracji osób o różnych poglądach społecznych i religijnych;

·działaniu na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

·prowadzeniu działalności sportowo-wychowawczej wśród osób w wieku emerytalnym oraz osób niepełnosprawnych;

·popularyzowaniu postawy aktywnego wypoczynku osób dorosłych, starszych oraz rodzin;

·rozwijaniu i budowie infrastruktury sportowej oraz bazy rekreacyjno-sportowej;

·wykonywaniu zleconych zadań publicznych w zakresie kultury fizycznej i sportu, a także innej sfery zadań publicznych, związanych z realizacją celów statutowych.

Działalność statutowa Fundacji prowadzona jest jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności są rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.

W ramach odpłatnej działalności statutowej, Fundacja może prowadzić działania w zakresie:

·organizacji treningów wyczynowych i rekreacyjnych oraz obozów, turniejów, rozgrywek;

·prowadzenia klubu sportowego i udziału we współzawodnictwie sportowym;

·organizacji innych przedsięwzięć aktywizujących ruchowo oraz integrujących różne grupy społeczne (w różnym wieku, różnej płci, o różnym stopniu sprawności/niepełnosprawności, różnym statusie majątkowym), takich jak, w szczególności pikniki, gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia;

·szkolenie trenerów, organizowanie kursów dokształcających i podnoszących kwalifikacje;

·organizację warsztatów, szkoleń, konferencji, wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w różnym wieku;

·organizację imprez sportowych oraz innych różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;

·organizację wydarzeń promujących zdrowy tryb życia;

·organizację wydarzeń ukazujących edukacyjną rolę sportu w życiu dzieci i młodzieży;

·współpracę ze związkami sportowymi oraz innymi klubami sportowymi;

·współpracę z organami władzy, administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi o podobnym charakterze;

·współpracę z instytucjami i organizacjami naukowymi, społecznymi i sportowymi oraz osobami prywatnymi;

·wspieranie inicjatyw społecznych, aktywizacji zawodowych;

·działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości;

·działania wspomagające rozwój fizyczny i duchowy;

·działania badawcze, analityczne i edukacyjne służące realizacji celów statutowych fundacji;

·przygotowywanie i wydawanie opracowań, analiz oraz ewaluacji;

·prowadzenie działalności informacyjnej, popularyzacyjnej i wydawniczej;

·sprzedaż przedmiotów darowizny;

·prowadzenie innych działań sprzyjających rozwojowi statutowych celów fundacji.

Od początku swojej działalności, tj. 2023 roku Fundacja, w ramach odpłatnej działalności statutowej, realizuje usługi, takie jak:

·prowadzenie treningów koszykarskich dla dzieci młodzieży i dorosłych,

·prowadzenie treningów motoryki dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

·prowadzenie treningów mentalnych dla dzieci i młodzieży,

·prowadzenie zajęć z zakresu zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania) dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

·organizacja obozów sportowych o tematyce koszykarskiej.

Powyżej wskazane usługi świadczone są przez Fundację za pośrednictwem klubu sportowego. W ramach fundacji działa Klub Sportowy, którego podstawą działania są przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Statut Fundacji oraz Regulamin Klubu. Klub jest członkiem Polskiego Związku Koszykówki. Celem statutowym Klubu Sportowego jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu oraz wychowania fizycznego. Członkiem Klubu Sportowego może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemne oświadczenie o przystąpieniu do Klubu Sportowego oraz akceptacji jego Regulaminu i zostanie przyjęta przez Zarząd Fundacji.

Aktualnie w Klubie Sportowym w różnych grupach pod okiem trenerów, trenuje blisko …zawodników. W klubie są trzy młodzieżowe wyczynowe drużyny chłopców, które grają w ligach. Planowane jest powołanie kolejnych grup wyczynowych do rozgrywek. Rozpoczęto już treningi naborowe dla dzieci z roczników 2016 i młodszych w kategoriach …. Młodsze dzieci startują w rozgrywkach ligowych. Pozostałe grupy trenujące w Klubie Sportowym, to młodzież w kategoriach oraz dorośli, którzy rywalizują w lidze.

Działania Klubu Sportowego (Fundacji) nie są skierowane na osiągnięcie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych oraz dofinansowanie udziału w zajęciach, turniejach i obozach dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym (aktualnie w szczególności są to emigranci z Ukrainy). Od samego początku Klub Sportowy (Fundacja) istnieje dzięki zaangażowaniu rodziców zawodników i zawodników oraz życzliwości innych osób, którzy w 100 procentach finansują jego działalność. Koszty utrzymania Klubu Sportowego z roku na rok stale rosną, a stworzenie przyjaznego dla dzieci, młodzieży i dorosłych miejsca, w którym mogą uprawiać sport i rozwijać swoją pasję do koszykówki jest coraz bardziej wymagające.

Opis usług świadczonych przez Klub Sportowy:

1.treningi koszykówki (dyscyplina sportowa koszykówka), celem tych zajęć jest doskonalenie indywidualnej techniki koszykarskiej oraz nauka gry zespołowej. Zajęcia odbywają się od 2 do 4 razy w tygodniu w zależności od stopnia zaawansowania.

Polegają one na:

·nauce techniki poruszania się zawodnika na boisku bez piłki (bieg-start, zatrzymanie, postawa, zmiana tempa biegu, zmiana kierunku biegu),

·nauce techniki poruszania się zawodnika na boisku z piłką (podania, chwyty, kozłowanie piłki, rzuty do kosza, obroty, zwroty, ofensywny atak, atakowanie indywidualne),

·nauce specjalistycznej techniki poruszania się na boisku (wyminięcie przeciwnika, zasłony, walka na tablicy, ustawienie przy rzutach sędziowskich i wolnych),

·nauce technik w obronie (postawa, pozycja, poruszanie się w obronie, wybór odpowiedniej postawy, pozycji, ułożenia i pracy rąk i nóg w stosunku do przeciwnika),

·nauce specjalistycznej techniki w obronie (przechwytywanie i wygarnianie piłki, ustawianie się przy rzutach sędziowskich i wolnych, zbieranie piłki z tablicy po niecelnym rzucie przeciwnika, szybkie wyprowadzenie piłki do góry),

·nauce taktyki obrony zespołowej (obrona grupowa: przesunięcie, przekazanie, podwojenie, zachowanie w obronie przeciwko zasłonom; obrona „każdy swego” na różnych wysokościach boiska; obrona przeciwko szybkiemu atakowi, obrona stref, obrona kombinowana),

·nauce taktyki zespołowego atakowania (atak szybki, atak pozycyjny, sytuacje specjalne w ataku).

Treningi koszykarskie skierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej. Aby wykonywać ćwiczenia stricte koszykarskie uczestnicy zajęć muszą wyćwiczyć/doskonalić:

  • dobrą kondycję, siłę i wytrzymałość, szybkość, gibkość, skoczność, koordynację,
  • podstawowe umiejętności wykorzystywane w czasie aktywności fizycznej i szerokiej gamie sportów, tj.: bieg, skok, rzut, chwyt, uderzenie i prowadzenie piłki, podania, umiejętności obronne.

Dlatego też w Klubie Sportowym poza treningami koszykarskimi, prowadzone są również:

2.zajęcia sportowe z zakresu motoryki (wszystkie dyscypliny sportowe), mające na celu poprawę formy sportowej i zdrowia zawodnika. Zajęcia odbywają się od 1 do 2 razy w tygodniu w zależności od stopnia zaawansowania.

Polegają one na:

·rozwoju siły funkcjonalnej (ćwiczenia angażujące mięśnie, tj. mięśnie nóg, core’u, pleców i ramion),

·rozwoju zwinności i koordynacji ruchowej (ćwiczenia skoncentrowane na poprawie zwinności, koordynacji motorycznej oraz szybkości reakcji),

·rozwoju elastyczności i mobilności (ćwiczenia poprawiające zakres ruchu),

·treningu stabilizacji ciała (ćwiczenia poprawiające stabilizację rdzenia oraz wytrzymałość mięśni stabilizujących stawy),

·trening systemów energetycznych (ćwiczenia poprawiające wytrzymałość).

Trening motoryczny, to kompleksowe podejście do rozwoju zdolności fizycznych, które ma na celu poprawę ogólnej sprawności i wydajności sportowej.

Jest to kluczowy element przygotowania fizycznego, który znajduje zastosowanie w wielu dyscyplinach sportowych. Stanowi podstawę bezpiecznego treningu każdej dyscypliny sportowej, a także pomaga w osiąganiu lepszych wyników sportowych. Zajęcia skierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

3.treningi personalne (dyscyplina sportu koszykówka), mające na celu doskonalenie podstawowych umiejętności wykorzystywane w czasie aktywności fizycznej oraz indywidualnej techniki koszykarskiej zawodnika. Zajęcia indywidualne odbywają się w zależności stopnia zaawansowania od potrzeb poszczególnych zawodników.

Polegają one na:

·wykonywaniu rzutów z różnych pozycji, rzutów wolnych,

·doskonaleniu dryblingu w ruchu, technik ataku na kosz, obrony indywidualnej.

Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży, które chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

Uzupełnieniem powyższych zajęć są:

4.treningi mentalne (wszystkie dyscypliny sportu), mające na celu maksymalne wykorzystanie potencjału zawodnika i pracę nad jego rozwojem.

Zajęcia polegają na:

·nauce kontroli negatywnych myśli,

·wzmacnianiu motywacji,

·nauce wykonywania pewnych czynności w sposób automatyczny.

Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży, które chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

5.zajęcia z dietetykiem sportowym (wszystkie dyscypliny sportu), mające na celu wyrobienie w zawodnikach nawyków zdrowego stylu życia. Zajęcia odbywają się średnio 2 razy w miesiącu.

Polegają one na:

·omówieniu z zawodnikami zasad żywienia w sporcie,

·omówieniu z zawodnikami potrzeb energetycznych sportowców,

·omówieniu z zawodnikami roli poszczególnych składników w żywieniu,

·omówienie z zawodnikami zasad suplementacji w sporcie,

·nauce nawyków zdrowego odżywiania i nawadniania,

·nauka zasad i technik skutecznej regeneracji,

·zarządzanie stresem,

·higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo.

Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży, które chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

Oczekiwane, dla wszystkich usług, efekty i rezultaty to:

·poprawa zdrowia i kondycji fizycznej,

·zdobycie umiejętności koszykarskich w dziedzinie sportu koszykówka,

·osiągnięcia na turniejach i rozgrywkach ligowych,

·rozwój pasji i zainteresowań związanych z koszykówką,

·integracja społeczna i aktywne spędzanie wolnego czasu w sposób sprzyjający zdrowemu stylowi życia.

Przyjazna atmosfera Państwa zajęć sprzyja nauce pokonywania własnych słabości oraz przeciwności zewnętrznych, co pomaga w budowaniu poczucia własnej wartości i pewności siebie. Przez zachęcanie zawodników do podejmowania zespołowej współpracy podczas treningów i zawodów, uczą Państwo podstawowych umiejętności społecznych, które z boiska mogą przenosić do świata codziennych wyzwań. Powyższe wskazuje, że Fundacja prowadzi zamierzone i świadome działania ukierunkowane na kształtowanie postaw prosomatycznych oraz prospołecznych, a równocześnie na wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowia oraz kształtowanie trwałego obyczaju aktywności fizycznej i troskę o wydolność fizyczną, sprawność motoryczną i prawidłową postawę ciała swoich podopiecznych.

Klub Sportowy w ramach swojej działalności odpłatnej organizuje również obozy sportowe (dyscyplina sportu koszykówka) dla swoich podopiecznych. Głównym celem organizacji obozów jest uprawianie sportu.

Czynności składające się na organizowane obozy sportowe obejmują:

·codzienne treningi koszykarskie,

·treningi motoryczne,

·treningi mentalne,

·warsztaty z dietetykiem sportowym,

·konkursy sprawnościowe i wewnętrzne rozgrywki,

·działania integracyjne, budujące współpracę w grupie oraz wspierające rozwój emocjonalny i społeczny uczestników.

W ramach obozów sportowych uczestnikom zapewniane są:

·zakwaterowanie w ośrodkach sportowo-rekreacyjnych,

·pełne wyżywienie (3-4 posiłki dziennie),

·opiekę wykwalifikowanej kadry trenerskiej i wychowawczej,

·organizację zajęć sportowych oraz niezbędny sprzęt,

·ubezpieczenie NNW,

·opiekę medyczną (zgodnie z obowiązującymi przepisami),

·transport.

Oferta obozów sportowych skierowana jest do dzieci i młodzieży – podopiecznych klubu, które chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

Wszystkie usługi świadczone przez Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego, wskazane powyżej:

·są konieczne do organizowania i uprawiania sportu w różnych dyscyplinach, w szczególności koszykówki oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (szczegółowy opis poszczególnych usług został zamieszczony w pierwszej części pisma);

·nie służą wyłącznie rekreacji i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki,

·są one ściśle związane ze sportem oraz wychowaniem fizycznym (co zostało wykazane powyżej),

·są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Wszystkie usługi świadczone przez Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego, wskazane powyżej, nie są związane z:

·działalnością marketingową oraz reklamowopromocyjną;

·wstępem na imprezy sportowe;

·usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji;

·usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

·usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Prowadzący zajęcia (trenerzy) posiadają stałe licencje Polskiego Związku Koszykówki, które uprawniają ich do prowadzenia zajęć w zakresie koszykówki na każdym poziomie zaawansowania oraz prowadzenia drużyn wyczynowych w rozgrywkach Polskiego Związku Koszykówki. Trenerzy mają wieloletnie doświadczenie w pracy z amatorskimi oraz wyczynowymi drużynami koszykówki, mają również na koncie sukcesy. Prowadzący zajęcia posiadają przygotowanie pedagogiczne, w większości to nauczyciele czynni zawodowo, posiadający wykształcenie w zakresie wychowania fizycznego. Za udział w zajęciach Klubu Sportowego, Fundacja pobiera od uczestników zajęć składki. Opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu oraz wychowaniem fizycznym.

Fundacja dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą.

Przedmiotem działalności gospodarczej są:

1)Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z);

2)Pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z);

3)Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.64.Z);

4)Działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z.);

5)Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.71.Z);

6)Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z);

7)Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z);

8)Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 82.99.Z).

Dochody osiągane z działalności gospodarczej przeznaczane są na działalność pożytku publicznego.

Pytanie

Czy opłaty pobierane za uczestnictwo w:

·zajęciach sportowych, tj. treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne,

·zajęciach związanych z wychowaniem fizycznym, tj. treningi mentalne, zajęcia z dietetykiem sportowym,

·obozach sportowych prowadzonych przez Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego i opisanych w stanie faktycznym,

podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, pobieranie składek przez fundację za uczestnictwo w zajęciach i obozach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez Kluby Sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

 − z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia związanego z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Pobierane składki dotyczą bezpośredniego uczestnictwa osób uprawiających daną dyscyplinę sportową i uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Artykuł 3 ustawy o sporcie przewiduje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie Klubu Sportowego (ust. 1). Klub Sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód, aby działalność sportowa prowadzona była przez klub sportowy działający w formie fundacji.

Wnioskodawca spełnia ww. kryterium podmiotowe niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 715 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy − działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy − sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Pismem z dnia 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż: „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym. W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.

Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2013 nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2013 nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.: „(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń − ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”. oraz „(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH, słusznie zauważa, iż: „[...] nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany [...]”.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 7 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.824.2022.2.AKA, słusznie zauważył, że: „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że «Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia «sportu», określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)»”.

Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z dnia 27 września 2023 r, w której to wskazano, iż: „[...] Zatem w przedmiotowej sprawie, skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowopromocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i − jak wskazano − świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie [...]”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych i obozów prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 715 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy − działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy − sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Pismem z dnia 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż: „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym. W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć koszykówki.  Zatem, w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/ członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.

Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2013 nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2013 nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.: „(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń − ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”. oraz „(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH, słusznie zauważa, iż: „[...] nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany [...]”.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 7 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.824.2022.2.AKA, słusznie zauważył, że: „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że «Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia «sportu», określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)»”.

Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z dnia 27 września 2023 r, w której to wskazano iż: „[...] Zatem w przedmiotowej sprawie skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i − jak wskazano − świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie [...]”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Fundację usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych i obozów prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest:

-prawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla usług organizacji zajęć sportowych (treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne), zajęć związanych z wychowaniem fizycznym (treningi mentalne) oraz organizacji obozów sportowych,

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla zajęć z dietetykiem sportowym.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

a)    są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)    świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)    są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)    nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)    ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:

państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:

w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu.

Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że:

art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:

działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

W myśl art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.

Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Z kolei, stosownie do art. 1 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166):

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo fundacją, której celem jest działalność w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu. Państwa Fundacja, w ramach odpłatnej działalności statutowej, realizuje usługi takie, jak:

·prowadzenie treningów koszykarskich dla dzieci młodzieży i dorosłych,

·prowadzenie treningów motoryki dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

·prowadzenie treningów mentalnych dla dzieci i młodzieży,

·prowadzenie zajęć z zakresu zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania) dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

·organizacja obozów sportowych o tematyce koszykarskiej.

Powyżej wskazane usługi świadczone są przez Fundację za pośrednictwem klubu sportowego, którego podstawą działania są przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Statut Fundacji oraz Regulamin Klubu. Celem statutowym Klubu Sportowego jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu oraz wychowania fizycznego. Działania Klubu Sportowego (Fundacji) nie są skierowane na osiągnięcie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych oraz dofinansowanie udziału w zajęciach, turniejach i obozach dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym. Klub Sportowy w ramach swojej działalności odpłatnej organizuje również obozy sportowe (dyscyplina sportu koszykówka) dla swoich podopiecznych. Głównym celem organizacji obozów jest uprawianie sportu. 

Ponadto, wskazali Państwo, że wszystkie usługi świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego:

·są konieczne do organizowania i uprawiania sportu w różnych dyscyplinach, w szczególności koszykówki oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;

·nie służą wyłącznie rekreacji i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki,

·są one ściśle związane ze sportem oraz wychowaniem fizycznym,

·są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jednocześnie wszystkie usługi świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem działającego w ramach fundacji Klubu Sportowego, nie są związane z:

·działalnością marketingową oraz reklamowopromocyjną;

·wstępem na imprezy sportowe;

·usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji;

·usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

·usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Analiza przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową warunkującą zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:

wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, że:

po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport.

Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że:

w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.

Jak wskazano powyżej, aby mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, muszą Państwo również spełnić przesłankę o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi w postaci organizacji zajęć sportowych (treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne), zajęć związanych z wychowaniem fizycznym (treningi mentalne) oraz organizacji obozów sportowych:

·są konieczne do organizowania i uprawiania sportu w różnych dyscyplinach, w szczególności koszykówki oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;

·nie służą wyłącznie rekreacji i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki,

·są one ściśle związane ze sportem oraz wychowaniem fizycznym,

·są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jednocześnie, co istotne, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zatem, skoro usługi świadczone w formie:

·zajęć sportowych, tj. treningów koszykówki, treningów motorycznych, treningów personalnych,

·zajęć związanych z wychowaniem fizycznym, tj. treningów mentalnych,

·obozów sportowych,

mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i – jak wskazano powyżej – świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiągnięcie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczają Państwo na realizację celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych oraz dofinansowanie udziału w zajęciach, turniejach i obozach dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy uznać, że wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w postaci organizacji zajęć sportowych (treningi koszykówki, treningi motoryczne, treningi personalne), zajęć związanych z wychowaniem fizycznym (treningi mentalne) oraz organizacji obozów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym, w powyższym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

W odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług w postaci zajęć z dietetykiem sportowym, wskazania wymaga, że usługi te nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ze względu na niespełnienie warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Wskazali Państwo, że zajęcia z dietetykiem sportowym (wszystkie dyscypliny sportu), mają na celu wyrobienie w zawodnikach nawyków zdrowego stylu życia. Zajęcia odbywają się średnio 2 razy w miesiącu. Polegają one na: omówieniu z zawodnikami zasad żywienia w sporcie, omówieniu z zawodnikami potrzeb energetycznych sportowców, omówieniu z zawodnikami roli poszczególnych składników w żywieniu, omówieniu z zawodnikami zasad suplementacji w sporcie, nauce nawyków zdrowego odżywiania i nawadniania, nauce zasad i technik skutecznej regeneracji, zarządzania stresem, higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa. Zajęcia skierowane są do dzieci i młodzieży, które chcą podnosić swoje umiejętności koszykarskie, swoją sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

Nie można uznać, że ww. usługi, tj. zajęcia z dietetykiem sportowym, stanowią usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Podkreślenia wymaga, że charakter takich usług ma przede wszystkim wymiar zdrowotny i edukacyjny, a nie sportowo-wychowawczy. Okoliczności sprawy wskazują, że celem tych zajęć jest nauka prawidłowego odżywiania a nie organizacja lub prowadzenie aktywności fizycznej. Aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, działalność musi być prowadzona w celu upowszechniania i rozwoju sportu, natomiast zajęcia z dietetykiem, nawet jeśli kierowane są do sportowców, nie stanowią działalności sportowej, lecz usługę o charakterze indywidualnym i doradczym, której celem jest poprawa sposobu żywienia.

Wobec powyższego, świadczone przez Państwa usługi w zakresie zajęć z dietetykiem sportowym nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych” z daną usługą główną. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto podkreślenia wymaga, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

W tym miejscu należy przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 4 marca 2021 r. C-581/19, zgodnie z którym:

41. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że pierwszym kryterium, które należy wziąć pod uwagę w tym względzie, jest brak samodzielnego celu świadczenia z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Zatem świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej [wyrok z dnia 2 lipca 2020 r., Blackrock Investment Management (UK), C-231/19, EU:C:2020:513, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo].

46. Tym samym, (…) z jednej strony usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej i z drugiej strony usługi coachingu żywieniowego, takie jak świadczone przez skarżącą w postępowaniu głównym, nie są nierozerwalnie związane w rozumieniu orzecznictwa przypomnianego w pkt 38 i 39 niniejszego wyroku.

48. Jeśli chodzi o możliwość zastosowania do świadczeń takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym drugiego rodzaju wyjątku, o którym mowa w pkt 40–42 niniejszego wyroku, należy w niniejszej sprawie wskazać, po pierwsze, autonomiczny cel usługi coachingu dietetycznego z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nawet gdyby takie usługi coachingu dietetycznego były świadczone lub mogły być świadczone w tych samych pomieszczeniach sportowych co usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej, to jednak cel tych pierwszych nie ma charakteru sportowego, lecz zdrowotny i estetyczny, niezależnie od faktu, że dyscyplina dietetyczna może mieć wpływ na wyniki sportowe.

(…) Świadczeń coachingu żywieniowego takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym nie można zatem uważać za pomocnicze w stosunku do świadczeń głównych, na które składają się świadczenia związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej.

50. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, na zadane pytania należy odpowiedzieć, iż dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że (…) usługa coachingu żywieniowego świadczona przez wykwalifikowanego i uprawnionego profesjonalistę w placówkach sportowych – i ewentualnie w ramach programów obejmujących również usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej – stanowi odrębne i niezależne świadczenie usług i nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 132 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy.

W analizowanej sprawie usług w postaci zajęć z dietetykiem sportowym nie można uznać za nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego. Pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że usługi te są niezbędne do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

„Ścisły związek” ze sportem oznacza, że dana usługa musi być funkcjonalnie powiązana z działalnością sportową. Zajęcia z dietetykiem nie służą bezpośrednio organizacji ani przebiegowi treningu sportowego, lecz mają charakter edukacyjny i prozdrowotny, co wyklucza uznanie ich za usługi „ściśle związane” ze sportem.

Zatem, świadczone usługi w postaci zajęć z dietetykiem sportowym nie są niezbędne do świadczenia usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.

W konsekwencji dla świadczonych przez Państwa usług w postaci zajęć z dietetykiem sportowym nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej.

Zatem w tym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.