
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2007 r. (fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia uzyskanego przez Spółdzielnię dochodu w postaci nieodpłatnego nabycia własności gruntu przeznaczonego na
cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jako dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej, uzupełniony w dniu 20 grudnia 2007 r. (fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia uzyskanego przez Spółdzielnię dochodu w postaci nieodpłatnego nabycia własności gruntu przeznaczonego na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jako dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został
przedstawiony następujący stan faktyczny:
W trakcie realizacji postanowień art. 41 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych okazało się, że Spółdzielnia włada 7 nieruchomościami jak posiadacz samoistny, nie mając tytułu prawnego do gruntu. Zachodzi więc konieczność ubiegania się o tytuł prawny do tych gruntów. Spółdzielnia złożyła już wnioski do sądu o zasiedzenie. Postępowanie jest w trakcie. Powyższe działki są ściśle związane z budynkami mieszkalnymi. W czterech przypadkach nieruchomość położona jest pod budynkiem spółdzielczym oraz częściowo w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Natomiast dwie nieruchomości znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie mieszkalnych budynków wielolokalowych.
Na jednej nieruchomości Spółdzielnia w 1965r. poniosła nakłady na urządzenie na swoim osiedlu zadania pod nazwą ogródek jordanowski : urządzony plac zabaw dla dzieci służy mieszkańcom bloków zlokalizowanych wokół tej nieruchomości. Na terenie tym trwale
ogrodzonym usypano górkę saneczkową, umiejscowiono urządzenia zabawowe dla dzieci, wykonano boisko asfaltowe, chodnik, zainstalowano lampy oświetleniowe. Jest to teren o charakterze rekreacyjno wypoczynkowym do wspólnego korzystania przez członków.Opisane nieruchomości z budynkami i infrastrukturą towarzyszącą budowie osiedla mieszkalnego stanowią swoistego rodzaju całość realizacji robót budowlanych osiedla mieszkaniowego. Należy zaznaczyć, że są one niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiają im dostęp do budynku mieszkalnego.Spółdzielnia dodaje, że ogródek jordanowski został wybudowany na działce będącej we własności Gminy. Stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie nastąpiłoby w dacie 01 października 2005r. W dniu 20 grudnia 2007 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek (fax), w którym wskazał, iż wniosek Spółdzielni dotyczy zasiedzenia nieruchomości państwowej (gminnej).Do października 1990r. nie można było zasiedzieć
nieruchomości państwowej. Kodeks cywilny zniósł tą barierę dopiero od dnia 1 października 1990r. Przepisy przyznające prawo do zasiedzenia nieruchomości państwowej skróciły wymagany okres zasiedzenia o połowę, jeżeli było się posiadaczem danej nieruchomości przed tą datą. Dlatego też samoistny posiadacz nieruchomości nabywał własność nieruchomości w dacie upływu wymaganego przez art. 172 K. c. okresu zasiedzenia, tj. nie wcześniej niż w dniu 1 października 2005 r. Dopiero wydane orzeczenie Sądu stwierdzi w jakiej dacie doszło do nabycia nieruchomości przez zasiedzenie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy przychód z
uzyskania własności tych nieruchomości jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i mieści się w zakresie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskane dochody zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Należy przy tym zaznaczyć, że równowartość uzyskanego prawa do gruntu zwiększy fundusze Spółdzielni.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele
związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych,
Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W przypadku spółdzielni mieszkaniowych jest nią ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 19, poz. 1116 ze zm.).
Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w
skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć :
- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności takie jak: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
- urządzenia i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne, budowle komunikacyjne (np.: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, place), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, miejsca postojowe dla samochodów, zieleń, mała architektura, urządzenia do zabaw dziecięcych).
Związane z zasobami mieszkaniowymi opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych ( art. 12 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Oceniając przedstawiony przez Spółdzielnię stan faktyczny należy stwierdzić, że nabyte nieodpłatnie grunty nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, gdyż nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
