
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony, znak 315/S z dnia 26.04.2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 02.05.2007 r.), dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku, dotyczące możliwości zaliczenia wydatków na zakup prezentów dla kontrahentów w ramach sprzedaży premiowej do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Aby zapewnić wzrost obrotów Spółka postanowiła do każdego zamówienia powyżej określonej kwoty dokładać odpowiedniej wartości prezenty zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej. Prezentami tymi w zależności od wartości zamówienia są artykuły AGD oraz zestawy upominkowe (słodycze, wino itp.). Na każdym prezencie widnieje napis PREZENT PREMIA + nazwa Spółki i siedziba oraz logo firmy. W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem czy wydatki na zakup prezentów rozdawanych przez firmę kontrahentom w ramach sprzedaży premiowej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy jest to uatrakcyjnienie sprzedaży, a wydatki z tym związane mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Odnosząc się do tak zaprezentowanego stanu faktycznego Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Zatem wszelkie wydatki racjonalnie i ekonomicznie uzasadnione, posiadające związek przyczynowo skutkowy z osiągnięciem zachowaniem bądź zabezpieczeniem przychodów oraz mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, poza wymienionymi w art. 16 ust. 1 - można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi sprzedaż premiową, w ramach której po spełnieniu określonych warunków kontrahent otrzyma prezent w zależności od wartości zamówienia (artykuły AGD lub zestawy upominkowe opatrzone w logo firmy) zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej.
A zatem Spółka ponosi koszty na zakup w/w prezentów, które mają na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów jej asortymentu. Działania te mają charakter działań zarówno promocyjnych jak i reklamowych (umieszczenie logo na prezencie), które mogą przyczynić się do osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W związku z powyższym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup prezentów w ramach sprzedaży premiowej stanowią uatrakcyjnienie sprzedaży i Spółka na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
- Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
- Stosownie do art. 14b § 1 i § 2
ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
