
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 12 sierpnia 2025 r. (wpływ 12 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest czynnym podatnikiem VAT.
W roku 2025 Gmina stosuje współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 4% i proporcję sprzedaży w wysokości 96% oraz współczynnik metrażowy w wysokości 100% do wydatków związanych ze sprzedażą wody.
W roku 2025 Gmina (...) realizuje projekt nr (...) pn.: „(...)”, nr projektu (...) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...), Priorytetu IV. Przestrzeń społeczna wysokiej jakości, Działania 4.3 Inwestycje społeczne.
Instytucją zawierającą umowę z Gminą (...) i rozliczającą projekt jest Urząd Marszałkowski Województwa (...). Datą rozpoczęcia projektu jest (…) grudzień 2024 r., projekt zakończy się z dniem (…) października 2025 r.
Przedmiotem projektu jest udzielenie grantu mieszkańcom Gminy (...) na dostosowanie infrastruktury na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Projekt dotyczy indywidualnych miejsc zamieszkania osób fizycznych – inwestycji mających na celu zapewnienie wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb poszczególnych osób i zapewnienie wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych i architektonicznych w codziennym funkcjonowaniu tych osób.
Celem głównym projektu realizowanego przez Gminę (...) jest poprawa jakości życia i dostępności na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym osób z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i osób starszych) poprzez dostosowanie infrastruktury do ich indywidualnych potrzeb do 2025 r.
Projekt będzie realizowany wyłącznie na rzecz osób fizycznych będących mieszkańcami Gminy (...), wszelkie prace związane z projektem wykonywane będą wyłącznie w lokalach mieszkalnych, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza.
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu zaliczono:
Po stronie Grantobiorców:
· wydatki poniesione na remont lokali mieszkalnych w celu ich adaptacji do potrzeb osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i likwidacji barier architektonicznych, w tym:
−prace remontowo-instalacyjne,
−opracowanie dokumentacji technicznej,
−winda zewnętrzna/wewnętrzna,
−budowa podjazdu do budynku dla wózków inwalidzkich,
−dostosowanie wejścia do budynku umożliwiającego swobodę poruszania się osobom z niepełnosprawnościami,
−pochylnia umożliwiająca dostęp do budynku z poziomu terenu,
−domofon umożliwiający kontakt osobie z niepełnosprawnością i przystosowany technicznie dla osób z niepełnosprawnościami,
−wydatki dotyczące rozwiązań w zakresie obiegu cyrkularnego oraz adaptacji do zmiany klimatu i łagodzenia jej skutków – maksymalnie 10% kosztów kwalifikowalnych,
−dostosowanie pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych (elementy montowane na stałe), np. uchwyty, poręcze,
−możliwe są również racjonalne usprawnienia np. urządzenia głośnomówiące.
·zakup wyposażenia.
Po stronie Grantodawcy:
−wydatki na obsługę projektu grantowego (koszty pośrednie),
−podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny w projekcie.
Docelowymi odbiorcami przedmiotowego projektu będą mieszkańcy Gminy (...). W ramach projektu zaplanowano wsparcie (...) osób potrzebujących adaptacji lokalu mieszkalnego do ich indywidulanych potrzeb.
Wsparcie będzie udzielane przez Gminę (...) – Grantodawcę przyszłym Grantobiorcom (mieszkańcom gminy (...)) w postaci grantów.
Wsparciem zostaną objęte:
· Osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – osoby, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego,
· Osoby z niepełnosprawnościami (OzN) – osoby z niepełnosprawnościami w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, tj. osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 573, z późn. zm.), osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2123),
· Rodzic lub osoba pełniąca funkcję opiekuna prawnego osoby, która spełnia warunki z punktu a) lub b) jednak nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnych w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 93).
Całkowita wartość projektu grantowego wynosi (...) zł. Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą (...) zł, w tym wydatki rzeczywiście poniesione wynoszą (…) zł a wydatki rozliczane ryczałtowo wynoszą (…) zł i rozliczane są za pomocą stawki ryczałtowej 5%.
Instytucja zarządzająca projektem, czyli Zarząd Województwa (...), przyznał dofinansowanie do projektu w kwocie nieprzekraczającej (…) zł, stanowiące nie więcej niż 80,00% kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, z czego dofinansowanie przeznaczone na granty wynosi (…) zł, a na obsługę projektu grantowego (…) zł.
W ramach wydatków na obsługę projektu zakupione będą materiały promocyjne, działania edukacyjne, materiały biurowe, tablice informacyjne, będą też poniesione wydatki na wynagrodzenie osób realizujących projekt.
Beneficjent, czyli Gmina (...), wnosi wkład własny o wartości (…) zł, który w całości wnoszony jest przez Grantobiorców uczestniczących w Projekcie.
Uzupełnili Państwo opis sprawy odpowiadając na poniższe pytania:
1. Kto jest uprawniony do udziału w realizowanym przez Państwa projekcie grantowym pn.: „(...)”?
Odpowiedź: Uprawnionymi do udziału w projekcie grantowym są mieszkańcy Gminy (...) spełniający kryteria określone w regulaminie naboru, m.in. osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności lub osoby wymagające dostosowania przestrzeni mieszkalnej do potrzeb wynikających ze stanu zdrowia lub wieku.
2. W jaki sposób mieszkańcy, którzy chcą wziąć udział w ww. projekcie, zgłaszają chęć udziału?
Odpowiedź: Mieszkańcy składają wnioski o udział w projekcie do Urzędu Gminy (...). Po pozytywnej weryfikacji formalnej i merytorycznej zostają zakwalifikowani do udziału i objęci wsparciem jako Grantobiorcy.
3. Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”?
Odpowiedź: Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(...)” będą wystawiane na Grantobiorców (mieszkańców Gminy (...)).
4. Czy będą Państwo wykonywali jakiekolwiek czynności na rzecz mieszkańców (Grantobiorców)? (jeżeli tak, to jakie?)
Odpowiedź: Tak, Gmina (...), jako Grantodawca, wykonuje czynności administracyjne takie jak: ogłoszenie naboru, ocena wniosków, zawieranie umów o powierzenie grantu, nadzór nad realizacją inwestycji, rozliczenie i sprawozdawczość projektu.
5. Czy mieszkańcy ponieśli/ponoszą/będą ponosić na Państwa rzecz jakiekolwiek wpłaty z tytułu realizacji przedmiotowego projektu?
Odpowiedź: Nie, mieszkańcy nie ponoszą żadnych kosztów i nie wnoszą żadnych wpłat na rzecz Gminy (...) z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
6. Kto będzie wybierał wykonawców i pokrywał koszty dostosowania infrastruktury na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (Państwo czy mieszkańcy)?
Odpowiedź: Wykonawców wybierają mieszkańcy (Grantobiorcy) spośród dostępnych na rynku firm. Koszty dostosowania infrastruktury na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu są pokrywane również przez Grantobiorców, zgodnie z zawartą umową Grant będzie wypłacony Grantobiorcy w terminie do 21 dni roboczych licząc od dnia poprawnie złożonego wniosku o rozliczenie Grantu.
7.Czy nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” były/są/będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych?
Odpowiedź: Nie, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
8.Czy efekty realizacji projektu pn.: „(...)” będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych?
Odpowiedź: Nie, efekty realizacji projektu pn.: „(...)” nie będą przez Gminę (...) wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Pytanie
Czy Gmina (...) będzie miała prawo odliczenie podatku VAT od wydatków poniesionych na obsługę projektu pn.: „(...)” z faktur dotyczących realizacji tego zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zdaniem Gminy, Gmina (...) nie ma prawa do odliczenia kwot podatku VAT, wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę (...) dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn.: „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
W przepisie tym wskazano, że:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na obsługę projektu pn.: „(...)”.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy, nabywane przez Państwa towary i usługi w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Również efekty realizacji ww. projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Występują Państwo w przedmiotowej sprawie jako Grantodawca, tj. podmiot który dysponuje i przekazuje dofinasowanie na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca gminy (...)). W związku z realizacją projektu po Państwa stronie nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, gdyż z uzupełnienia wniosku wynika, że mieszkańcy nie ponoszą żadnych kosztów i nie wnoszą żadnych wpłat na Państwa rzecz z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Jak wynika z opisu sprawy – w ramach Projektu wykonawców wybierają mieszkańcy (Grantobiorcy) spośród dostępnych na rynku firm. Koszty dostosowania infrastruktury na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu są pokrywane również przez Grantobiorców. Zgodnie z zawartą umową Grant będzie wypłacony Grantobiorcy w terminie do 21 dni roboczych licząc od dnia poprawnie złożonego wniosku o rozliczenie Grantu. Gmina (...), jako Grantodawca, wykonuje czynności administracyjne takie jak: ogłoszenie naboru, ocena wniosków, zawieranie umów o powierzenie grantu, nadzór nad realizacją inwestycji, rozliczenie i sprawozdawczość projektu.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na obsługę projektu pn.: „(...)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym ich przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
