
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 10 lipca 2025 r. (wpływ 10 lipca 2025 r. oraz 14 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy – Prawo przedsiębiorców, jako osoba fizyczna. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 2022 r. rozlicza Pan przychody z działalności na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do tej pory, jak również zakłada Pan, że w przyszłości, przychody osiągane w ramach Pana działalności nie przekroczą i nie będą przekraczać limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a tej ustawy, tj. równowartości 2 000 000 euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.
W ramach Pana działalności świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”.
W latach 2022, 2023 oraz 2024 rozliczał Pan przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę 15%, a od 2025 r. według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana aktywność gospodarcza polega na udostępnianiu przestrzeni reklamowych podczas transmisji na żywo (streamingu), prowadzonych za pośrednictwem internetowych platform, jak (…), a w przyszłości nie wyklucza Pan również (…) czy inne. Transmisje te mają formę streamingu rozgrywek komputerowych lub konsolowych, w trakcie których widzowie mogą na żywo obserwować przebieg gry, Pana reakcje oraz komentarze. W trakcie prowadzonych transmisji udostępnia Pan ekranową powierzchnię reklamową, przeznaczoną do wyświetlania różnego rodzaju reklam internetowych – banerów graficznych, materiałów wideo oraz interaktywnych treści reklamowych. Reklamy te są zintegrowane z treścią streamu i ukierunkowane na odbiorców. Świadczenie tych usług polega zatem na komercyjnym wykorzystaniu przestrzeni reklamowej dostępnej podczas Pana transmisji.
W prowadzonej przez Pana działalności nie występują żadne przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby możliwość stosowania ryczałtu.
Ponadto w pismach z 10 lipca 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie:
1)Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2)Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność miała, ma i będzie miała charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3)Czy jest/był/będzie Pan właścicielem kanału (…), na którym prowadził/prowadzi/będzie prowadził Pan transmisje na żywo (streaming), czy właścicielem będzie inny podmiot – jaki?
Odpowiedź: Zgodnie z warunkami (…), jako osoba fizyczna zakładająca konto (…) nie jest Pan właścicielem kanału jako produktu (…) (w rozumieniu art. 140 Kodeksu cywilnego Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.), ale uzyskuje Pan prawo do użytkowania kanału przypisanego do Pana konta na warunkach (…). (…) pozostaje właścicielem platformy (Podmiot: (…)), jednakże Pan jako streamer (użytkownik kanału) samodzielnie zarządza zawartością kanału.
4)Czy zawarł/zawrze Pan umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformach na powierzchni, na których będzie Pan prowadził transmisję? Jeżeli tak, to co było/jest/będzie przedmiotem tej umowy, z kim zostanie zawarta i jakie zapisy będzie zawierać (jakie będą warunki tej umowy)?
Odpowiedź: Zawarł Pan umowy z podmiotami świadczącymi usługę pośrednictwa reklamowego – m.in. (…) oraz innymi firmami partnerskimi (typu: agencją afiliacyjną i reklamową lub bezpośrednio z reklamodawcą). Przedmiotem umów jest udostępnianie przestrzeni na cele reklamowe w określonym miejscu i czasie na Pana kanale (…) (tj. w Internecie) w celu wyświetlania reklam użytkownikom w trakcie transmisji (streamingu) na Pana kanale.
Umowy w szczególności zawierają zapisy dotyczące:
·zakresu udostępnienia miejsca na cele reklamy (w jakim czasie i miejscu),
·sposobu rozliczenia,
·terminów i form płatności,
·korzystania z dodatkowych narzędzi, np. (…),
·praw i obowiązków stron.
5)W jaki sposób umowa regulowała/reguluje/będzie regulować zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu?
Odpowiedź: Umowa (…) ze Streamerem określa, że:
·(…) nie gwarantuje wyświetlania reklam – może, ale nie musi ich pokazywać,
·(…) samodzielnie określa typ i format reklam,
·Streamer otrzymuje procent z przychodów netto z reklam – wartość procentowa określana indywidualnie w panelu Streamera,
·przychody netto oznaczają przychody (…) pomniejszone m.in. o koszty platformy, licencji, podatków, zwrotów itd.,
·wypłaty realizowane są miesięcznie, na rachunek bankowy prowadzony w Polsce w (…).
Pozostałe umowy zawarte z kontrahentami określają w szczególności:
·czas i miejsce udostępnione reklamodawcy do wyświetlania treści w trakcie streamingu,
·wynagrodzenie oparte na stawce, która uwzględnia ilość czasu i miejsca dla wyświetlanych treści reklamowych lub umówionej stałej stawce miesięcznej,
·wynagrodzenie płatne jest przelewem na rachunek bankowy prowadzony w Polsce i dokumentowane fakturą sprzedaży.
6)Czy uzyskiwał/uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan przychody ze świadczenia usług:
a)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
b)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
c)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90)?
Odpowiedź: Nie uzyskiwał Pan, nie uzyskuje i nie przewiduje Pan uzyskiwać przychodów z usług opisanych w pkt 6 (a-c) przedmiotowego wezwania.
7)Czy wyświetlanie reklam na udostępnianym kanale na (…) lub innych kanałach była/jest/będzie wykonywana w sposób zorganizowany – tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności?
Odpowiedź: Udostępnianie przestrzeni reklamowej na kanale udostępnianym na platformie (…) (lub innych kanałach) było, jest i będzie realizowane w sposób zorganizowany – poprzez zaplanowane, celowe działania zgodne z harmonogramem mające charakter działalności profesjonalnej.
8)W odniesieniu do Pana działań polegających na udostępnianiu kanału na (…) lub innych kanałach i związanego z tym wyświetlania reklam należy wskazać:
a)czy ponosił/ponosi/będzie ponosił Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ww. czynności – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych?
b)czy ww. czynności były/są/będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?
c)czy ponosił/ponosi/będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami?
Odpowiedź:
a)ponosi Pan odpowiedzialność za czas i miejsce wyświetlania reklam na użytkowanym kanale natomiast odpowiedzialność za treści reklamy i ich rezultat ponosi reklamodawca,
b)czynności były, są i będą wykonywane pod Pana kierownictwem oraz w miejscu i czasie (umownym) wyznaczonym przez zlecającego treści reklamowe,
c)ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane w udostępnianiem czasu i miejsca wyświetlania reklam, nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego treścią i rezultatem reklamy.
9)Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskiwał/uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadził/prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Odpowiedź: Poza wskazaną działalnością gospodarczą uzyskiwał, uzyskuje i będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu. Prowadził, prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności, zgodnie z zasadami rachunkowości oraz obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
Pytania
1. Czy nieprawidłowe było zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% w latach podatkowych 2022-2024 do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług zaklasyfikowanych według PKWiU 63.11.20.0 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, polegających na udostępnianiu przestrzeni reklamowych w ramach prowadzonych transmisji na żywo (tzw. streamingu) w serwisie (…).
2. Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.), w odniesieniu do usług opisanych w stanie faktycznym, sklasyfikowanych jako przychody z działalności usługowej?
3. Czy w przypadku uzyskania odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 2, ma Pan prawo do dokonania korekty uprzednich rozliczeń z tytułu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za lata podatkowe 2022, 2023 i 2024, zgodnie z treścią wydanej interpretacji indywidualnej?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU – 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy powinny być objęte 8,5% stawką podatku.
Nadto, w przypadku uzyskania pozytywnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego do zastosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, będzie Pan uprawniony do dokonania korekty rozliczenia za lata 2022, 2023 i 2024 na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl powyższego przepisu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W treści wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2022 r. rozlicza Pan przychody z działalności na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach Pana działalności świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 – „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”. Pana aktywność gospodarcza polega na udostępnianiu przestrzeni reklamowych podczas transmisji na żywo (streamingu), prowadzonych za pośrednictwem internetowych platform, jak (…), a w przyszłości nie wyklucza Pan również (…) czy inne. Transmisje te mają formę streamingu rozgrywek komputerowych lub konsolowych, w trakcie których widzowie mogą na żywo obserwować przebieg gry, Pana reakcje oraz komentarze. W trakcie prowadzonych transmisji udostępnia Pan ekranową powierzchnię reklamową, przeznaczoną do wyświetlania różnego rodzaju reklam internetowych – banerów graficznych, materiałów wideo oraz interaktywnych treści reklamowych. Reklamy te są zintegrowane z treścią streamu i ukierunkowane na odbiorców. Świadczenie tych usług polega zatem na komercyjnym wykorzystaniu przestrzeni reklamowej dostępnej podczas Pana transmisji. Zgodnie z warunkami (…), jako osoba fizyczna zakładająca konto (Streamer) nie jest Pan właścicielem kanału jako produktu (…), ale uzyskuje Pan prawo do użytkowania kanału przypisanego do Pana konta na warunkach (…). (…) pozostaje właścicielem platformy, jednakże Pan jako streamer (użytkownik kanału) samodzielnie zarządza zawartością kanału. Zawarł Pan umowy z podmiotami świadczącymi usługę pośrednictwa reklamowego – m.in. (…) oraz innymi firmami partnerskimi (typu: agencją afiliacyjną i reklamową lub bezpośrednio z reklamodawcą). Przedmiotem umów jest udostępnianie przestrzeni na cele reklamowe w określonym miejscu i czasie na Pana kanale (…) (tj. w Internecie) w celu wyświetlania reklam użytkownikom w trakcie transmisji (streamingu) na Pana kanale. Umowy w szczególności zawierają zapisy dotyczące: zakresu udostępnienia miejsca na cele reklamy (w jakim czasie i miejscu), sposobu rozliczenia, terminów i form płatności, korzystania z dodatkowych narzędzi, np. (…). Umowa (…) ze Streamerem określa, że: (…) nie gwarantuje wyświetlania reklam – może, ale nie musi ich pokazywać, (…) samodzielnie określa typ i format reklam, Streamer otrzymuje procent z przychodów netto z reklam – wartość procentowa określana indywidualnie w panelu Streamera, przychody netto oznaczają przychody (…) pomniejszone m.in. o koszty platformy, licencji, podatków, zwrotów itd., wypłaty realizowane są miesięcznie, na rachunek bankowy prowadzony w Polsce w (…). Pozostałe umowy zawarte z kontrahentami określają w szczególności: czas i miejsce udostępnione reklamodawcy do wyświetlania treści w trakcie streamingu, wynagrodzenie oparte na stawce, która uwzględnia ilość czasu i miejsca dla wyświetlanych treści reklamowych lub umówionej stałej stawce miesięcznej, wynagrodzenie płatne jest przelewem na rachunek bankowy prowadzony w Polsce i dokumentowane fakturą sprzedaży. Udostępnianie przestrzeni reklamowej na kanale udostępnianym na platformie (…) (lub innych kanałach) było, jest i będzie realizowane w sposób zorganizowany – poprzez zaplanowane, celowe działania zgodne z harmonogramem mające charakter działalności profesjonalnej. W odniesieniu do Pana działań na kanale (…) ponosi Pan odpowiedzialność za czas i miejsce wyświetlania reklam na użytkowanym kanale natomiast odpowiedzialność za treści reklamy i ich rezultat ponosi reklamodawca. Czynności były, są i będą wykonywane pod Pana kierownictwem oraz w miejscu i czasie (umownym) wyznaczonym przez zlecającego treści reklamowe. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane w udostępnianiem czasu i miejsca wyświetlania reklam, nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego treścią i rezultatem reklamy.
Do tej pory, jak również zakłada Pan, że w przyszłości, przychody osiągane w ramach Pana działalności nie przekroczą i nie będą przekraczać limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a tej ustawy, tj. równowartości 2 000 000 euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. W latach 2022, 2023 oraz 2024 rozliczał Pan przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę 15%, a od 2025 r. według stawki 8,5%. Prowadzona przez Pana działalność miała, ma i będzie miała charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskiwał Pan, nie uzyskuje i nie przewiduje Pan uzyskiwać przychodów z usług: związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90). Poza wskazaną działalnością gospodarczą uzyskiwał, uzyskuje i będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu. Prowadził, prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności, zgodnie z zasadami rachunkowości oraz obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.11.20.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości dotyczących możliwości dokonania korekty za lata podatkowe 2022-2024, w których rozliczał Pan przychody z prowadzonej działalności na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowanych stawką 15%, wskazują, że:
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.
Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Przy czym, w myśl z art. 3 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).
Z opisu sprawy wynika, że osiągane przychody z tytułu usług sklasyfikowanych w PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie” za lata 2022-2024 r. opodatkował Pan błędnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Skoro do przychodów opisanych we wniosku, stosował Pan inną stawkę niż 8,5%, to ma Pan możliwość skorygowania rozliczenia należnego ryczałtu za ww. lata, uwzględniając jego właściwą stawkę.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzam, że w związku z zastosowaniem niewłaściwej stawki ryczałtu względem osiąganych przez Pana przychodów w wysokości 15% zamiast 8,5%, ma Pan możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego za lata 2022-2024 poprzez złożenie deklaracji korygującej za te lata w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
