Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania najmu nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, posiadającą polskie obywatelstwo. Nie prowadzi Pan pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Posiada Pan polską rezydencję podatkową. Jest Pan rolnikiem indywidualnym i prowadzi Pan własne gospodarstwo rolne. Jako rolnik jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W zakresie podatku VAT nie korzysta Pan ze zwolnienia z podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług jako rolnik ryczałtowy.

Aktualnie na terenie swojej nieruchomości rolnej stanowiącej wyłącznie Pana własność, postawione są trzy budynki gospodarcze mające funkcje magazynowe, o powierzchni 1 950 m2 każdy. Budynki są składnikami prowadzonego gospodarstwa rolnego. Zostały one wybudowane w różnych okresach czasowych (lata 2020-2023).

Budynki były stawiane na cele własne, składowane były tam płody rolne, materiały paszowe, maszyny i urządzenia. Jednak, jako że pojawiły się okazje do wynajmu budynków, aktualnie magazyny oddane są w najem, na rzecz firmy wykorzystującej je w swojej działalności gospodarczej, niezwiązanej w żaden sposób z Pana działalnością rolniczą i prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Najpierw był to jeden magazyn, a z czasem pozostałe. Z tytułu wynajmu uzyskuje Pan czynsz opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 23%. Wynajem i czynsz dokumentowany jest wystawianymi fakturami VAT.

Pana główne przychody pochodzą z działalności rolniczej w postaci produkcji trzody chlewnej. Działalność w zakresie najmu nie stanowi działalności gospodarczej, jest działalnością okazjonalną, uboczną w stosunku do działalności rolniczej.

Najemcę na pierwszy budynek pozyskał Pan pierwotnie za pomocą portalu internetowego (…). Poza ogłoszeniem na tym portalu nie podejmował Pan innych działań, nie stosował Pan żadnego rodzaju działań marketingowych przy zarządzaniu wynajmem, nie korzystał Pan i nie korzysta z pomocy profesjonalnych pośredników/zarządców.

Uzyskiwane w ten sposób przychody rozliczane są obecnie na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako tzw. „najem prywatny”.

Taką możliwość kwalifikacji Pana przychodów do źródła „najem prywatny” potwierdzono w interpretacji indywidualnej, wydanej na Pana rzecz przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 25 maja 2020 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.169.2020.2.MGR oraz Nr 0114-KDIP3-2.4011.1204.2022.2.MG.

W celu optymalnego wykorzystania będących Pana własnością gruntów oraz optymalizacji procesów produkcji i magazynowania, planuje Pan budowę czwartego magazynu o funkcji i powierzchni analogicznej do poprzednich (budynek magazynowy służący obsłudze produkcji rolnej około 1 950 m2). Magazyn zostanie wybudowany na gruncie stanowiącym Pana własność i będzie składnikiem prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego. Zamierza Pan wykorzystywać ów magazyn na dwa sposoby, w zależności od potrzeb i sytuacji:

1.na potrzeby własne, w prowadzonej działalności rolniczej jako magazyn pasz, nawozów oraz maszyn używanych w gospodarstwie;

2.ewentualnie oddać go w najem, o ile byłby podmiot chętny na najem. Do wynajmu przeznaczona będzie powierzchnia, która w danym czasie nie będzie konieczna do funkcjonowania gospodarstwa rolnego, a mogąca wygenerować dodatkowy przychód w postaci czynszu. W chwili obecnej nie jest Pan w stanie wskazać, czy będzie to całość, czy część magazynu.

Nie zamierza Pan prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej, a przychód z tytułu najmu nie będzie stanowił Pana podstawowego źródła utrzymania. Prowadzona działalność w zakresie najmu nie będzie spełniała przesłanek działalności gospodarczej określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie to najem okazjonalny, stanowiący uboczną działalność w stosunku do działalności rolniczej, uzależniony od możliwości pozyskania potencjalnego najemcy.

Nie korzystał Pan i nie zamierza korzystać z usług zarządczych w zakresie wynajmu. Pozyskiwanie potencjalnych najemców będzie się odbywać poprzez popularne portale internetowe z ogłoszeniami, ewentualnie poprzez znajomych oraz aktualnych najemców. Czas trwania wynajmu magazynu będzie uzależniony od potrzeb najemcy. Zakłada Pan jednak, że będą to okresy długoterminowe.

Uzupełnienie wniosku

Pierwszy budynek jest wynajmowany od 1 stycznia 2021 r.

Magazyn jaki zamierza Pan wybudować nie jest planowany do wynajmu. O ile ktoś wyrazi zainteresowanie jego wynajmem, a nie będzie on wtedy użytkowany przez Pana, to dojdzie do zawarcia umowy. Może to być np.: w roku przyszłym, a równie dobrze może nie dojść do wynajmu.

Podejmując czynności związane z najmem będzie Pan działał we własnym imieniu, tzn. w sposób niezależny od innych podmiotów. Nie zleca Pan nikomu pośrednictwa w wynajmie lub poszukiwania chętnych na wynajem. Podejmowane czynności rodzą bezpośrednio dla Pana obowiązki związane z potencjalną umową wynajmu oraz uprawnienia z tego samego tytułu. Pierwszy przychód z najmu nieruchomości jako rolnik oraz czynny podatnik VAT uzyskał Pan w 2021 r.

Pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy jako właściciel gospodarstwa rolnego będący czynnym podatnikiem VAT – może Pan dokonać odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na zakup towarów i usług, które zostaną wykorzystane w celu budowy budynku magazynowego w przedstawionym zdarzeniu?

2.Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód uzyskany z wynajmu ww. magazynów może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jako przychody z najmu prywatnego?

Przedmiotem interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie Nr 2, dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast w zakresie pytania Nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Przychody uzyskane z najmu nieruchomości wchodzących w skład Pana gospodarstwa rolnego (magazynów) mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jako przychody z najmu prywatnego, stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc - w przypadku roślin,

2) 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Jako, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, to wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzony m, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

Przy określaniu zakresu wspomnianego wyżej wyłączenia z katalogu źródeł przychodów należy uwzględnić treść definicji gospodarstwa rolnego, sformułowanej w ustawie o podatku rolnym. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Za gospodarstwo rolne - w myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uważa się, obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Gospodarstwem rolnym, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym są więc wyłącznie wymienione wyżej grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha, będące własnością lub znajdujące się w posiadaniu określonego podmiotu.

Definicja gospodarstwa rolnego nie obejmuje natomiast budynków i budowli położonych na użytkach rolnych. Nie obejmuje również wyposażenia, do którego w szczególności zalicza się maszyny i urządzenia rolnicze.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych we wskazanych przypadkach oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa PIT wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł, w tym: najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Przepisy dopuszczają opodatkowanie przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - inna jest jednak podstawa prawna. W przypadku tzw. „najmu prywatnego” jest to art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku działalności gospodarczej - art. 6 ust. 1 tej ustawy .

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:

·zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

·nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy, oraz

·wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wg art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przy chody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacja w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład: wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.

Formalnie nie ma podstaw, aby kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podejmowane przez podatnika czynności, które mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym. Działań z zachowaniem normalnych, zwyczajowo przyjętych w takich przypadkach reguł gospodarności nie utożsamia się z działalnością gospodarczą.

Jak czytamy w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21: To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...). Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.

To podatnik decyduje o tym, czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem.

Nadto, jak wskazano w wyroku NSA z 5 kwietnia 2016 r. sygn. akt II FSK 379/14 (CBOSA) w większości przypadków decydujące znaczenie, co do kwalifikacji określonych przychodów wynikających ze stosunku najmu przypisać należy samemu podatnikowi, który może „powiązać” posiadane i będące przedmiotem najmu składniki majątku z wykonywaniem działalności gospodarczej lub też „pozostawić” je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą.

W orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 października 2019 r.  sygn. akt II FSK 1581/18 wskazano, że: „o prowadzeniu działalności gospodarczej, której przedmiotem jest wynajem nieruchomości nie może przesądzać sama cecha ciągłości działań, stanowiąca wszak istotę umów najmu. O prowadzeniu działalności gospodarczej, której przedmiotem jest wynajem nieruchomości nie może przesądzać ukierunkowanie na zysk, bowiem podporządkowanie regułom gospodarności jest także cechą zarządzania majątkiem prywatnym, a elementem reguły gospodarności jest zasadniczo zarobkowy charakter oddawania w najem składników tego majątku.”

Podzielając ten kierunek rozumowania można dodać, że za gospodarowanie majątkiem prywatnym może być wprawdzie także poczytane nabywanie nieruchomości jako lokaty kapitału, nawet z przeznaczeniem na wynajem, jednak jeżeli nie będzie się wiązało z tworzeniem zorganizowanej struktury zarządzania takim majątkiem i jego eksploatacji, właściwej dla przedsiębiorstw o omawianym profilu.

Jako podatnik:

a)nie podejmuje Pan czynności zmierzających do wyraźnego wyodrębnienia poprzez stworzenie zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych mających służyć działalności innej niż rolnicza,

b)nie buduje Pan struktury organizacyjnej pozwalającej na zarządzanie tą wydzieloną częścią majątku,

c)nie wypracowuje Pan strategii tej działalności (planów co do jej rozwoju, badania rynku pod kątem potrzeb potencjalnych najemców, dostosowywania składników majątków do tych potrzeb), a jedynie lokuje nadwyżki posiadanych środków (uzyskiwanych z różnych źródeł przychodu) w nieruchomości, które następnie wynajmuje, to nie można uznać, że składniki majątkowe związane są z działalnością gospodarczą,

d)magazyny nie stanowią składnika majątkowego Pana mienia jako osoby fizycznej, który został wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Przedmiotowy najem nie będzie nosić znamion prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Będzie to wynajem w ramach zarządu majątkiem prywatnym niezwiązanym z działalnością gospodarcza, lecz z działalnością rolniczą niestanowiącą działalności gospodarczej.

Skoro Pana główną działalnością jest działalność rolnicza, która nie stanowi działalności gospodarczej, to oddanie w najem nieruchomości lub ich części (magazynu) nie stanowi jednocześnie działalności gospodarczej.

Zatem - przychody uzyskane z najmu nieruchomości wchodzących w skład Pana gospodarstwa rolnego (magazynów), mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako przychody z najmu prywatnego, stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do sformułowanego pytania. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.