Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 14 lutego 2025 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług związanych z zarządzaniem projektami na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac członków zespołu pracującego nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego.

Działalność Wnioskodawcy polega w szczególności na koordynacji wielogałęziowego projektu transformacyjnego w branży (...), w tym ze stworzeniem i dostosowaniem nowego obiektu, jego obsługą technologiczną i logistyką. Wnioskodawca sprawuje nadzór nad terminami i zasobami, zajmuje się prowadzeniem i moderowaniem spotkań i prezentacji dotyczących m.in. wymagań projektowych. Wnioskodawca sporządza i sprawuje nadzór nad dokumentacją projektową, zajmuje się przygotowaniem raportów, budżetów i harmonogramów.

Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest wg klasyfikacji PKD 2025 pod symbolem PKD 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania (dawniej, według klasyfikacji PKD 2007: 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi, które opisano wyżej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującym symbolem: PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie dotyczą usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani też nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Ponadto, Wnioskodawca nie świadczy usług firm centralnych (head-office).

Wnioskodawca świadczy rzeczone usługi związane z Project Managementem od 14 lutego 2025 r. i zamierza świadczyć te usługi przez cały 2025 rok oraz w latach późniejszych.

Od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2025 roku, formą opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Wnioskodawca nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiłyby mu opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zamierza zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych przez siebie usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Stawkę tę Wnioskodawca zamierza zastosować w stosunku do przychodów osiągniętych w 2025 roku, a także - jeśli stan faktyczny i sytuacja prawna nie ulegną zmianie - w latach późniejszych w stosunku do tego okresu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

a) Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje zryczałtowaną stawką podatku osiągnął w lutym 2025 r.

b) Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania.

c) W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy “Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj. usługi wg PKWiU ex 70.22.20.0, zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku.

d) Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności realizowanych w ramach prowadzonej działalności.

e) Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

f) Wnioskodawca ma swobodę w prowadzeniu swojej działalności, jego działania nie są podejmowane pod kierownictwem, ma on prawo dokonać wyboru co do dogodnego dla siebie miejsca i czasu świadczenia usług, przy czym bierze również pod uwagę siedzibę i godziny funkcjonowania podmiotu zlecającego, gdyż jest to najłatwiejsze z punktu widzenia logistyki pracy nad projektem.

g) Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu poza opisaną we wniosku działalnością gospodarczą polegającą na zarządzaniu projektami.

h) Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w poprzednim roku limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

i) Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

j) W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz zleceniodawców usługi koordynacji i kompleksowego wsparcia w zarządzaniu projektami, obecnie skupiając się na koordynacji projektu (…) dla klienta z branży (...). Świadczone usługi nie mają charakteru usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1), a stanowią "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (PKWiU 70.22.20.0), co obejmuje koordynację i nadzór nad działaniami podjętymi w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu. Poniżej znajduje się szczegółowy opis faktycznie wykonywanych czynności.

1. Planowanie

Usługa w tym zakresie polega na aktywnym wspieraniu zespołów projektowych kilku odrębnych strumieni projektowych w procesie tworzenia i nadzorowania planów działania. Czynności te obejmują koordynację i organizację codziennej pracy zespołów, ich spotkań oraz warsztatów z globalnymi interesariuszami. Efektem tych działań jest zapewnienie skutecznego planowania, zgodnego z wymogami organizacji i bezproblemowy, płynny przebieg codziennej pracy całego projektu.

2. Harmonogramowanie

Usługa w tym zakresie polega na kompleksowej koordynacji logistycznej i czasowej kluczowych wydarzeń projektowych. Czynności te obejmują także organizację spotkań i warsztatów oraz wsparcie w rezerwacji podróży służbowych i spotkań dla członków zespołu. Efektem tych działań jest zapewnienie sprawnego przebiegu prac zgodnie z przyjętymi ramami czasowymi.

3. Budżetowanie

Usługa w tym zakresie polega na wspieraniu Kierowników Projektu w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu wydatków. Czynności te obejmują zbieranie i przygotowywanie danych finansowych oraz kluczowych mierników sukcesu projektu (...) na potrzeby bieżącej analizy. Efektem tych działań jest zapewnienie kierownictwu i interesariuszom dostępu do informacji niezbędnych do zarządzania budżetem i raportowania kosztów.

4. Określanie zakresu projektu

Usługa w tym zakresie polega na wspieraniu Kierowników Projektu w procesie planowania zakresu projektu. Czynności te obejmują tworzenie i utrzymywanie kluczowej dokumentacji projektowej, a także ustalanie potrzeb i finalnego zakresu prac objętego budżetem projektu. Efektem tych działań jest zapewnienie, że zakres jest spójnie i logicznie ustalony zgodnie z wymaganiami organizacji, udokumentowany oraz zakomunikowany wszystkim stronom projektu.

5. Podział działań i koordynacja prac członków zespołu

Usługa w tym zakresie polega na koordynacji działań i wsparciu wielu strumieni roboczych oraz zespołów projektowych. Czynności te obejmują facylitację komunikacji i monitorowanie przepływu zadań, w celu utrzymania porządku wśród członków zespołu. Efektem tych działań jest zapewnienie pomyślnej realizacji celów programu.

6. Raportowanie postępów Zleceniodawcy

Usługa w tym zakresie polega na wsparciu zespołu w procesie przygotowywania materiałów sprawozdawczych. Czynności te obejmują koordynację przygotowań do spotkań raportowych i prezentacji oraz, w razie potrzeby, przetwarzanie danych i generowanie raportów. Efektem tych działań jest dostarczenie Zleceniodawcy aktualnych informacji o postępach prac.

7. Obsługa zmian w zakresie projektu

Usługa w tym zakresie polega na zarządzaniu procesami zmiany, obiegu informacji i dokumentacji tych zmian i informacji w przypadku wystąpienia zmian w projekcie. Czynności te obejmują zapewnienie, że modyfikacje są zakomunikowane wszystkim interesariuszom dotkniętym przez te zmiany, a dokumentacja projektowa jest na bieżąco odpowiednio aktualizowana. Efektem tych działań jest standaryzacja rozpowszechniania informacji o zmianach wśród wszystkich interesariuszy.

8. Komunikacja z partnerami i dostawcami

Usługa w tym zakresie polega na prowadzeniu profesjonalnej komunikacji z podmiotami zaangażowanymi w projekt. Czynności te obejmują współpracę z organizacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz koordynację spotkań z globalnymi interesariuszami biznesowymi. Efektem tych działań jest zapewnienie sprawnego i spójnego przepływu informacji.

9. Kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu

Usługa w tym zakresie polega na codziennym wsparciu operacyjnym projektu. Czynności te, wykonywane samodzielnie i bez nadzoru, obejmują rozwiązywanie bieżących problemów i zarządzanie przepływem informacji. Efektem tych działań jest zapewnienie ciągłości i płynności realizacji projektu.

10. Utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi

Usługa w tym zakresie polega na zapewnieniu stałej i skutecznej komunikacji z osobami decyzyjnymi, w tym z głównymi decydentami organizacji i partnerami zewnętrznymi. Czynności te obejmują koordynację spotkań z kluczowymi, globalnymi interesariuszami oraz przygotowanie materiałów na spotkania dotyczące ładu korporacyjnego projektu (project governance). Efektem tych działań jest utrzymanie zaangażowania decydentów w projekt.

11. Prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową

Usługa w tym zakresie polega na zarządzaniu cyklem życia dokumentacji projektowej. Czynności te obejmują zapewnienie, że dokumentacja jest przechowywana w sposób spójny i logiczny, wsparcie w jej tworzeniu i utrzymaniu oraz dbałość o jej profesjonalny wygląd. Efektem tych działań jest utrzymanie uporządkowanego i scentralizowanego repozytorium informacji projektowej.

12. Monitorowanie działań zespołu projektowego

Usługa w tym zakresie polega na bieżącym śledzeniu postępów prac zespołu w odniesieniu do ustalonego planu. Czynności te obejmują obserwację realizacji zadań i identyfikację potencjalnych ryzyk, a także informowanie o postępach tych zadań i rozwiązywanie potencjalnych problemów następujących w efekcie tego monitoringu. Efektem tych działań jest wsparcie pomyślnej realizacji projektu oraz dostarczenie danych niezbędnych do raportowania statusu prac.

Pytanie

1.Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania w 2025 roku wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do 2025 roku wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie “działalność usługowa” rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.20.0). Z całą pewnością działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawcę nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z zarządzaniem projektami na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac członków zespołu pracującego nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego, a w szczególności:

·    koordynację wielogałęziowego projektu transformacyjnego w branży (...),

·    sprawowanie nadzoru nad terminami i zasobami,

·    prowadzenie i moderowanie spotkań, prezentacji dotyczących m.in. wymagań projektowych,

·    sporządzanie i sprawowanie nadzoru nad dokumentacją projektową,

·    przygotowanie raportów, budżetów i harmonogramów,

i które to usługi są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne przepisów podatkowych wydane w ostatnim czasie przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej:

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 19 września 2023 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS);

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 22 lutego 2024 r. (znak pisma: 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK);

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 12 czerwca 2024 r. (znak pisma: 0113-KDIPT2-1.4011.357.2024.2.HJ);

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 15 lipca 2024 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-1.4011.302.2024.2.MW);

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 7 października 2024 r. (znak pisma: 0112-KDIL2-2.4011.632.2024.1.WS);

·    Interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 17 marca 2025 r. (znak pisma: 0115-KDST2-2.4011.26.2025.2.AP).

Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczyć usługi związane z zarządzaniem projektami z zarządzaniem projektami na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac członków zespołu pracującego nad realizacją projektu, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego. W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2025 roku, działalność Wnioskodawcy będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe. 

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

·    klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·    kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·    kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

·    prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;

·    złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego,

·    do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·    osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje zryczałtowaną stawką podatku osiągnął w lutym 2025 r.,

·    usługi świadczone przez Pana nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania,

·    w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan “Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj. usługi wg PKWiU ex 70.22.20.0, zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku,

·    nie uzyskuje Pan żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu poza opisaną we wniosku działalnością gospodarczą polegającą na zarządzaniu projektami,

·    Pana przychód nie przekroczył w poprzednim roku limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·    prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą zostać w roku 2025 oraz latach późniejszych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Powołane orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.