Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.480.2025.1.DJD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.480.2025.1.DJD

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 28 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni - wykonuje zawód lekarza. Jest lekarzem specjalistą w dziedzinie pediatrii oraz jest lekarzem w trakcie specjalizacji w dziedzinie chorób zakaźnych.

Jako lekarz specjalista w dziedzinie pediatrii od 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę na stanowisku Starszego Asystenta Kliniki/Oddziału w  Szpitalu Klinicznym (dalej: „Szpital”). Wnioskodawczyni jako pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi/Ordynatorowi Kliniki/Oddziału w szczególności w zakresie kwestiach merytorycznych - sposobu leczenia zaleconego przez Ordynatora. W godzinach pracy dziennej Kliniki Obserwacyjno-Zakaźnej Dzieci Wnioskodawczyni wykonuje czynności na zasadach wynikających z umowy o pracę, w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 11:17 (pół etatu).

Do obowiązków Wnioskodawczyni w ramach umowy o pracę należy wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

Wnioskodawczyni jest zobowiązana w szczególności wypełniać następujące obowiązki wynikające z zajmowanego stanowiska:

·znajomość i przestrzeganie wszelkich regulaminów i przepisów obowiązujących w Szpitalu;

·znajomość i przestrzeganie wszelkich przepisów prawnych z zakresu zawodu lekarza oraz pełnionej funkcji starszego asystenta;

·sprawowanie opieki nad chorymi hospitalizowanymi w Klinice/Oddziale, zgodnie z obowiązującym podziałem pracy, w szczególności przeprowadzanie wstępnego obchodu, referowanie Kierownikowi/Ordynatorowi stanu zdrowia chorych powierzonych jego opiece; wydawanie personelowi pielęgniarskiemu zaleceń w zakresie opieki nad chorymi oraz kontrolowanie ich wykonywania;

·sporządzanie, prowadzenie, udostępnianie oraz przekazywanie do Archiwum dokumentacji medycznej pacjentów powierzonych Jego opiece, zgodnie z obowiązującymi przepisami;

·w przypadku śmierci chorego powierzonego Jego opiece, sporządzanie dokumentacji medycznej dotyczącej zgonu pacjenta, zgodnie z obowiązującymi przepisami;

·udzielanie konsultacji pacjentom hospitalizowanym w innych Klinikach/Oddziałach Szpitala, zgodnie z grafikiem ustalonym przez Kierownika/Ordynatora;

·udział w naradach i obchodach lekarskich;

·pełnienie dyżurów lekarskich w Szpitalu, zgodnie z ustalonym harmonogramem,

·realizacja obowiązków lekarza dyżurnego, a w szczególności: sprawowanie opieki nad pacjentami Kliniki/Oddziału, konsultowanie pacjentów w innych komórkach Szpitala na zlecenie, sporządzanie i powadzenie Księgi Raportów Lekarskich;

·udzielanie opiekunom pacjentów, którzy pozostają pod Jego opieką informacji o stanie zdrowia chorego;

·stosownie do poleceń Kierownika/Ordynatora udzielanie porad i konsultacji w nadzorowanej przez Klinikę poradni w godzinach pracy Poradni;

·zawiadamianie Kierownika/Ordynatora o wszelkich ważnych wydarzeniach w Klinice/Oddziale oraz o wykroczeniach popełnionych zarówno przez personel, jak i chorych;

·szkolenie młodszych lekarzy i dzielenie się z nimi zdobytą wiedzą i umiejętnościami;

·podnoszenie kwalifikacji;

·zachowanie tajemnicy służbowej;

·noszenie identyfikatora;

·zachowanie życzliwego i kulturalnego stosunku do pacjentów, ich opiekunów oraz współpracowników i przełożonych;

·udział w pracach Komitetów, Komisji, Zespołów działających w Szpitalu;

·wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, a nieujętych w zakresie czynności.

W praktyce, do obowiązków Wnioskodawczyni należy:

·przeprowadzanie wstępnego obchodu,

·obecność na obchodzie ordynatora oddziału,

·referowanie stanu zdrowia chorych powierzonych Jego pieczy oraz notowanie podczas obchodu zleceń ordynatora,

·przeprowadzanie na polecenie ordynatora obchodów,

·prowadzenie historii chorób,

·wywiad i badanie pacjentów,

·udział w codziennych odprawach lekarskich,

·wykonywanie badań diagnostycznych,

·analiza i omawianie wyników badań,

·wypisywanie leków w receptariuszu według wskazówek ordynatora oraz przedstawianie receptariusza do podpisu,

·udzielanie na zlecenie ordynatora osobom upoważnionym przez chorego wiadomości o stanie zdrowia chorego,

·dbanie o utrzymanie należytego stanu sanitarnego i porządku,

·osobiste dopilnowanie wykonywania zarządzeń wydawanych przez ordynatora,

·dopilnowanie terminowego wykonywania zaleceń ordynatora oraz zlecanych przez niego zabiegów i badań pomocniczych,

·przygotowywanie dokumentów potrzebnych przy wypisywaniu lub w razie śmierci chorego,

·przygotowywanie wyciągów historii choroby i dokumentacji medycznej,

·udział w badaniach i programach naukowych prowadzonych w Klinice Obserwacyjno-Zakaźnej Dzieci.

Wnioskodawczyni jako Starszy Asystent ponosi odpowiedzialność w szczególności za:

1)decyzje dotyczące diagnostyki i leczenia prowadzonego pacjenta;

2)wykonywane samodzielnie zabiegi diagnostyczne i lecznicze;

3)wykonywane zabiegi diagnostyczne i lecznicze pod jego nadzorem;

4)powierzony sprzęt i środki (w przypadku delegowania odpowiedzialności);

5)bezpieczeństwo pracy (wykonywanie pracy zgodnie z zasadami bhp, nadzór nad bezpieczeństwem pracy personelu);

6)przestrzeganie procedur i polityki przetwarzania danych osobowych obowiązujących w zakładzie pracy, oraz na wyznaczonym stanowisku.

Szczególne obowiązki Wnioskodawczyni wynikające z zajmowanego stanowiska w danej jednostce to:

1)nadzorowanie pracy Rezydentów na Odcinku,

2)udział w zespole łącznikowym ds. zakażeń szpitalnych,

3)wykonywanie endoskopii przewodu pokarmowego,

4)wykonywanie badania ECHO serca,

5)przygotowywanie worków żywieniowych na potrzeby Komórki,

6)odpowiedzialność za sprzęt.

Wnioskodawczyni zastrzega, że z uwagi na okoliczności Pracy na Oddziale, nie wykonuje w praktyce czynności opisanych w pkt 3 i 4 powyżej. W ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni nie wykonuje w Szpitalu dyżurów w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Wnioskodawczyni została również przyjęta do odbywania specjalizacji lekarskiej w dziedzinie chorób zakaźnych, którą to specjalizację rozpoczęła w 1 grudnia 2019 r., w tym samym Szpitalu i w Oddziale Chorób Zakaźnych w ramach istniejącego już stosunku pracy, podlegając w związku z tym dodatkowo opiekunowi specjalizacji, który nadzoruje przebieg kształcenia specjalizacyjnego Wnioskodawczyni (realizację kursów, stażu podstawowego oraz staży kierunkowych, nabywanie umiejętności wykonywania określonych zabiegów i procedur medycznych).

Dodatkowo, poza umową o pracę, Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą p.n.: Praktyka Lekarska. Wnioskodawczyni prowadzi usługową działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznej indywidualnej praktyki lekarskiej (PKWiU 86.21.10.0). Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tę formę opodatkowania Wnioskodawczyni wybrała w odniesieniu do przychodów osiąganych począwszy od września 2024 r.

W dniu 16 grudnia 2024 r. Wnioskodawczyni zawarła z tym samym podmiotem, tj.  Szpitalem Klinicznym umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Na podstawie tej umowy Udzielający zamówienia zlecił, a Wnioskodawczyni jako Przyjmujący zamówienie zobowiązała się do świadczenia usług polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 2 pkt 10 i 11 ustawy o działalności leczniczej, tj. wykonywanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie pediatrii, chorób zakaźnych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia, innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania na rzecz pacjentów Udzielającego zamówienia.

Usługi te Wnioskodawczyni świadczy w Poradni. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest siedziba Udzielającego zamówienia, a w szczególności Poradnia Chorób Zakaźnych.

Do obowiązków Wnioskodawczyni jako Przyjmującego zamówienie należy:

·wykonywanie czynności lekarza tj.: diagnostyka, leczenie, sprawowanie opieki nad pacjentami Poradni Chorób Zakaźnych, przeprowadzanie konsultacji w dziedzinie pediatrii, chorób zakaźnych,

·prowadzenie dokumentacji medycznej i innej dokumentacji obowiązującej u Podmiotu udzielającego zamówienia u Udzielającego zamówienie na zasadach wynikających z umowy,

·wykonywanie innych czynności wynikających z Regulaminu organizacyjnego Udzielającego zamówienie oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie SK.

Wnioskodawczyni jako Przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do udzielania świadczeń zdrowotnych, zgodnie z opracowanym i przyjętym w Szpitalu miesięcznym harmonogramem pracy lekarzy/fachowego personelu medycznego w komórce organizacyjnej, w której udzielane są świadczenia zdrowotne.

Do obowiązków ogólnych Wnioskodawczyni jako Przyjmującego zamówienie należy również:

1)przestrzeganie Kodeksu Etyki Lekarskiej/Kodeksu Etyki SK, w szczególności;

a)zachowanie życzliwego stosunku wobec pacjentów,

b)zachowanie życzliwego stosunku wobec współpracującego personelu,

c)zachowanie i przestrzeganie tajemnicy lekarskiej, zawodowej, przepisów RODO;

2)dbanie o udostępnione przez Udzielającego zamówienie pomieszczenia, sprzęt i aparaturę medyczną;

3)podnoszenie kwalifikacji zawodowych;

4)znajomość przepisów regulujących wykonywany zawód.

Z umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych wynika również:

·w jakich przypadkach Wnioskodawczyni jako Przyjmujący zamówienie może wyznaczyć zastępcę,

·jakie są zasady udzielania świadczeń zdrowotnych przez Przyjmującego zamówienie,

·zasady prowadzenia dokumentacji medycznej,

·jakie są obowiązki Udzielającego zamówienie, w tym zasady udostępniania środków niezbędnych do realizacji umowy,

·prawo kontroli Przyjmującego zamówienie,

·kwestia odpowiedzialności Przyjmującego Zamówienie za szkodę wyrządzoną osobom trzecim,

·kwestia ubezpieczenia Wnioskodawczyni jako Przyjmującego zamówienie,

·tajemnica służbowa i zawodowa,

·czas trwania umowy i nadzór nad realizacją umowy

·warunki finansowe.

W kwestii nadzoru nad realizacją umowy przez Wnioskodawczynię, jako Przyjmującego zamówienie, z umowy wynika, że nadzór merytoryczny i organizacyjny nad realizacją umowy będzie sprawować Kierownik komórki organizacyjnej, w której realizowane będą świadczenia/koordynator wyznaczony przez Udzielającego zamówienie oraz osoby wskazane przez Udzielającego zamówienie o wtórnej kontroli merytorycznej.

Rozliczenie Wnioskodawczyni - jako Przyjmującego zamówienie z Udzielającym zamówienie ma następować co miesiąc, na podstawie FV wystawianej przez Wnioskodawczynię. W ocenie Wnioskodawczyni, usługi świadczone przez Nią w Poradni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala nie odpowiadają czynnościom, które Ona wykonuje w tym Szpitalu na Oddziale na podstawie umowy o pracę. Wynika to z różnego zakresu zadań i obowiązków wykonywanych na podstawie zawartej umowy o pracę (na Oddziale) oraz umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz Szpitala w ramach działalności gospodarczej (w Poradni).

W praktyce różnice pomiędzy pracą Starszego Asystenta na Oddziale (na podstawie umowy o pracę) i świadczeniem usług w Poradni (na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych) polegają na tym, że:

1)podczas świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni przyjmuje pacjentów w przypadkach, które można diagnozować i leczyć ambulatoryjnie. Często pacjenci czekają miesiącami na wizytę w poradni. Świadczenie usług w Poradni to głównie diagnostyka i leczenie chorób pasożytniczych, chorób odzwierzęcych, odkleszczowych, infekcji wrodzonych, itp. W Poradni nie są przyjmowani chorzy z ostrymi objawami infekcji. Natomiast na Oddział są kierowani głównie pacjenci z ostrymi objawami infekcyjnymi, np. pacjenci chorzy na grypę, zapalenie opon-mózgowo-rdzeniowych i mózgu, nieżyty żołądkowo-jelitowe, powikłane przypadki ospy wietrznej i innych chorób zakaźnych;

2)świadczenie usług w Poradni obejmuje działania zgodne z AOS - Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna (są to wytyczne w formie Zarządzenia Prezesa NFZ publikowane na stronie NFZ). Porada specjalistyczna w poradni świadczona przez Wnioskodawczynię to wydanie przez Nią jako lekarza specjalistę opinii o stanie zdrowia pacjenta oraz wskazanie dalszego toku leczenia na podstawie wykonanych badań diagnostycznych. Podczas pierwszej wizyty specjalista decyduje o tym, czy wystarczy jednorazowa konsultacja, czy też konieczne jest objęcie opieką specjalistyczną. Czynności na Oddziale nie są uregulowane wytycznymi NFZ;

3)w Poradni Wnioskodawczyni jako lekarz specjalista ma obowiązek wystawienia pisemnej informacji dla lekarza kierującego/POZ (podstawowa opieka zdrowotna lub inny lekarz ubezpieczenia zdrowotnego) - o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach i ich stosowaniu oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych, co nie jest wymagane w leczeniu szpitalnym na Oddziale;

4)ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne w Poradni - zgodnie z przepisami prawa i Zarządzeniem Prezesa NFZ obejmują ponadto zlecanie przez Wnioskodawczynię zaopatrzenia w wyroby medyczne, kierowanie na inne konsultacje specjalistyczne, leczenie szpitalne, leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację leczniczą, niezbędną edukację i promocję zachowań prozdrowotnych, wykonywanie badań profilaktycznych (np. cytologia) oraz wydanie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, zgodnie z art. 32a ustawy o świadczeniach. W praktyce, z uwagi na profil pacjentów kierowanych do Poradni i ich schorzenia, oczywistym jest, że Wnioskodawczyni nie zleca zaopatrzenia w wyroby medyczne i nie wykonuje badań profilaktycznych (np. cytologia).

W przypadku pracy na Oddziale, Wnioskodawczyni może po zakończeniu leczenia na Oddziale wypisać skierowanie do dalszego leczenia w Poradni w celu ewentualnego dalszego leczenia, ale istotą pracy na Oddziale nie jest wskazane powyżej: zlecanie przez Wnioskodawczynię zaopatrzenia w wyroby medyczne, kierowanie na inne konsultacje specjalistyczne, leczenie szpitalne, leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację leczniczą, niezbędną edukację i promocję zachowań prozdrowotnych, wykonywanie badań profilaktycznych (np. cytologia) oraz wydanie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, zgodnie z art. 32a ustawy o świadczeniach;

5)w poradni Wnioskodawczyni zazwyczaj obejmuje pacjentów długoterminową opieką specjalistyczną, pacjent ma możliwość wizyt kontrolnych i monitorowania postępu procesu leczenia.

Na Oddziale leczone są przypadki jednorazowych zachorowań wymagających leczenia szpitalnego;

6)w ramach stosunku pracy na Oddziale Wnioskodawczyni wykonuje czynności jako Starszy Asystent, pracując w zespole lekarzy i realizując zadania, które nie są wykonywane w Poradni;

7)podczas świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni przyjmuje pacjentów o szerokim stopniu dolegliwości i w tym zakresie samodzielnie podejmuje decyzje o dalszym toku postępowania - leczenie, obserwacja, diagnostyka, prewencja, skierowanie na Oddział, itp. W trakcie pracy na Oddziale Wnioskodawczyni w ramach pracy zespołowej wykonuje czynności zlecone przez przełożonego, polecenia dotyczące leczenia, a wykonuje te czynności pod bezpośrednim nadzorem Kierownika Oddziału/Ordynatora;

8)praca na Oddziale nie jest związana z bezpośrednią odpowiedzialnością za decyzje Wnioskodawczyni, które są jej zlecane przez przełożonych. W przypadku świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni wykonuje świadczenia zdrowotne samodzielnie, podejmując własne decyzje i na własną odpowiedzialność;

9)praca na Oddziale koncentruje się na opiece szpitalnej nad dziećmi przyjętymi na Oddział, z uwagi na zachorowanie na choroby zakaźne.

Świadczenie usług w Poradni to ocena stanu zdrowia dzieci z podejrzeniem choroby zakaźnej (diagnostyka, prewencja, analityka, ocena wyników badań) i ewentualnie kierowanie ich do dalszego leczenia w domu lub w Szpitalu;

10)czynności w Poradni to również profilaktyka zachorowania na choroby zakaźne (podanie szczepionek, leków hamujących rozwój wirusa choroby zakaźnej);

11)w ramach świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni nie pełni żadnych dyżurów, nie pracuje w święta, nie jest pracownikiem SOR. W ramach świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni ma wyznaczony 1 dzień w tygodniu na świadczenie usług w Poradni i pozostaje w pozostałe dni pozostaje w gotowości do świadczenia usług przez 15 minut dziennie (na wypadek np. konieczności podania szczepionki p-ko wściekliźnie).

Natomiast w przypadku pracy na Oddziale, Wnioskodawczyni pracuje na pół etatu na warunkach opisanych we wniosku w ściśle określonym wymiarze godzin i bez nadgodzin, a zgodnie z umową o pracę, jednym z jej obowiązków jest pełnienie dyżurów lekarskich w SK, zgodnie z ustalonym harmonogramem;

12)na Oddziale Wnioskodawczyni sprawuje w praktyce przede wszystkim czynności w ramach opieki szpitalnej nad chorym (zgodnie z zakresem obowiązków wynikających z umowy o pracę), a w Poradni udziela świadczeń zdrowotnych doraźnych;

13)podczas świadczenia usług w Poradni Wnioskodawczyni nie wykonuje jednocześnie, równocześnie planowych czynności leczniczych związanych z opieką dzienną nad pacjentami Kliniki Obserwacyjno-Zakaźnej Dzieci na Oddziale, czy innych czynności wynikających z umowy o pracę;

14)udzielając świadczeń w ramach działalności gospodarczej w Poradni, Wnioskodawczyni nie przynależy do zespołu Kliniku Obserwacyjno-Zakaźnej Dzieci i nie podlega kierownikowi/Ordynatorowi tej Kliniki Oddziału, natomiast jest zobowiązana do konsultanckiej współpracy z innymi członkami zespołów terapeutycznych Szpitala według zasad wynikających Regulaminu Organizacyjnego Szpitala;

15)świadcząc usługi w Poradni, Wnioskodawczyni ma możliwość udzielania tele-porad, zaś w czasie pracy na Oddziale nie ma takiej możliwości.

Podsumowując powyższe, mimo że zakres obowiązków wykonywanych przez Wnioskodawczynię w oparciu o umowę o pracę częściowo pokrywa się z zakresem obowiązków wykonywanych przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych, co jest oczywiste, ponieważ wynika z samego charakteru świadczenia usług medycznych w ramach danej specjalizacji, to jednak zakres obowiązków świadczonych w oparciu o umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych nie jest tożsamy z zakresem czynności wynikających z umowy o pracę. Zakres świadczeń wykonywanych na rzecz Szpitala w ramach umowy o pracę nie odpowiada czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawczynię w ramach umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych i różni się od zakresu świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonuje w tym Szpitalu na podstawie umowy o pracę, co wynika z różnego zakresu zadań i obowiązków wykonywanych na podstawie zawartej umowy o pracę oraz umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz Szpitala w ramach działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni w opisanym we wniosku stanie faktycznym:

·prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie,

·skutecznie i w terminie wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

·nie uzyskuje i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy (Szpitala), odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonywała w roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy ze Szpitalem,

·nie uzyskuje i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy (Szpitala), odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonywała lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy ze Szpitalem a także spełnia wszystkie inne warunki (materialnoprawne i formalne) uprawniające ją do skutecznego wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni dodatkowo oświadcza, że:

·w 2024 r. podjęła wykonywanie działalności gospodarczej po zawieszeniu,

·złożyła w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

·nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,

·nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

·nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia aptek ani z tytułu działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych lub działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

·nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

·w poprzednim roku podatkowym i w latach następnych osiągnie i będzie osiągała przychody z działalności usługowej nieprzekraczające 2 000 000 euro.

Opisany wyżej stan faktyczny, tj. zatrudnienie w Szpitalu na stanowisku Starszego Asystenta oraz wykonywanie na rzecz Szpitala usług w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach działalności gospodarczej będzie zgodnie z przewidywaniami Wnioskodawczyni funkcjonować w kolejnych latach na dotychczasowych, na opisanych wyżej zasadach. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, przychody z działalności gospodarczej osiągane z tytułu wykonywania lekarskich świadczeń zdrowotnych na rzecz Szpitala mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uregulowanym w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 14%.

Wnioskodawczyni prowadzi usługową działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznej indywidualnej praktyki lekarskiej PKWiU 86.21.10.0, PKD działalności: 86.22.Z - Praktyka lekarska specjalistyczna, 86.21.Z - Praktyka lekarska ogólna. Działalność gospodarcza została założona 19 sierpnia 2015 r. W 2019 r. została zawieszona (2 maja 2019 r.), a następnie wznowiona z dniem 30 września 2021 r. W 2022 r. została ponownie zawieszona (24 czerwca 2022 r.) i wznowiona 2 września 2024 r. Zakres usług wykonywanych przez Wnioskodawczynię mieści się w PKD 86.22.Z (Praktyka lekarska specjalistyczna) i obejmuje porady, diagnostykę i leczenie oraz w PKD 86.21.Z (Praktyka lekarska ogólna) i obejmuje opiekę zdrowotną prowadzoną w szpitalach lub innych placówkach.

Prowadzona działalność Wnioskodawczyni jest działalności usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) - Sekcja Q: PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.

W przypadku Wnioskodawczyni będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ww. ustawy.

Wnioskodawczyni współpracuje od września 2024 r. z innym podmiotem, niż Szpital, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zakres usług, które Wnioskodawczyni wykonuje na rzecz Szpitala w ramach działalności gospodarczej (Poradnia) nie będzie odpowiadał czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, w ramach stosunku pracy i w ramach specjalizacji w Szpitalu. Specjalizacja skończy się w tym roku (czerwiec/lipiec 2025 r.)

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym przychody z działalności gospodarczej osiągane przez Wnioskodawczynię z tytułu wykonywania lekarskich świadczeń zdrowotnych na rzecz Szpitala mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uregulowanym w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) według stawki 14%?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał(wykonuje) w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (przy czym częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).

W opisanym stanie faktycznym mimo, że zakres obowiązków wykonywanych w oparciu o umowę o pracę częściowo pokrywa się z zakresem obowiązków wykonywanych przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych, co jest oczywiste, ponieważ wynika z samego charakteru świadczenia usług medycznych w ramach danej specjalizacji, to jednak zakres obowiązków świadczonych w oparciu o umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych nie jest tożsamy z zakresem czynności wynikających z umowy o pracę. Zakres świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawczynię na rzecz Szpitala w ramach umowy o pracę nie odpowiada czynnościom świadczonym przez Wnioskodawczynię w ramach umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych i różni się od zakresu świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nadany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wnioskodawczyni złożyła stosowne oświadczenie w terminie.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne .

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku:

1)usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonuje w tym Szpitalu na podstawie umowy o pracę, co wynika z różnego zakresu zadań i obowiązków wykonywanych na podstawie zawartej umowy o pracę oraz umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz Szpitala w ramach działalności gospodarczej,

2)usługi na rzecz Szpitala świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami, które Wnioskodawczyni wykonuje w tym Szpitalu w ramach stosunku pracy,

to uzyskiwanie przychodów z tytułu wykonywania świadczeń zdrowotnych dla ww. Szpitala nie wyłącza z możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy Wnioskodawczyni uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskiwane z umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 86.21.10.0 – „Usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 14%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podobne stanowisko można odnaleźć w innych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in.:

·z 8 stycznia 2025 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.827.2024.2.MC,

·z 5 września 2024 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.540.2024.2.MS2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Panią oceny stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę, odpowiadają czynnościom, które wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się  ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.