
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 czerwca 2025 r. (data wpływu 3 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A.A. (dalej – „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi dla firm z branży IT (usługobiorcy) w charakterze Scrum Mastera, przy projektach związanych z projektowaniem i wdrażaniem u klientów usługobiorców – firm z branży telekomunikacyjnej - nowych rozwiązań informatycznych w postaci m.in. nowych środowisk informatycznych wykorzystywanych w codziennej działalności gospodarczej tych klientów.
Scrum Master jest to osoba ułatwiająca wdrażanie Scruma, czyli prostych ram postępowania metodyki (…) i pilnująca stosowania ram postepowania Scrum. Rolą Scrum Mastera jest tworzenie takich zespołów, które samodzielnie i efektywnie są w stanie rozwijać produkt. Dzięki temu organizacja zyskuje zespoły, które w sposób świadomy są w stanie skutecznie rozwiązywać problemy i realizować cele zgodne z wizją i misją firmy.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają przede wszystkim na:
- współpracy z zespołami projektowymi, które są odpowiedzialne za programowanie, testowanie nowego środowiska informatycznego – rolą Wnioskodawcy jest wsparcie członków zespołu w jak najefektywniejszej realizacji poszczególnych zadań, w tym również na usuwaniu przeszkód i zależności pomiędzy zespołami, i pilnowaniu, aby wdrażane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami klienta biznesowego i przyjętą koncepcją,
- współpracy z Product Ownerem (osobą zarządzającą produktem i jego priorytetami) – który jest odpowiedzialny za zarządzanie listą zadań (czyli Product Backlogiem), które należy wykonać, aby osiągnąć zamierzony cel i dostarczyć wartość – rolą Wnioskodawcy jest pomoc Product Ownerowi w definiowaniu technicznej historii dla backlogu, w szczególności poprzez edukowanie tej osoby kiedy jest odpowiedni moment na prace nad technicznymi historiami dla backlogu oraz w razie potrzeby wsparcie procesu współpracy z przedstawicielami klientami biznesowego.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za pisanie, czy też modyfikowanie oprogramowania. Za te działania odpowiedzialni są poszczególni członkowie zespołów projektowych. Rolą Podatnika jest ich wspieranie, monitorowanie postępu ich prac, usuwanie przeszkód utrudniających im terminową realizację projektu.
W odniesieniu do tak opisanych usług, Wnioskodawca otrzymał opinię statystyczną, w której GUS zaklasyfikował świadczone przez Podatnika usługi do grupowania PKWIU:
- 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” – jeżeli zasadniczy charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,
- PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”
- jeżeli zasadniczy charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie oprogramowania komputerowego,
- PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – jeżeli zasadniczy charakter usługom nadaje pomoc techniczna, w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego
- 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowalnych” – jeżeli zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z zarządzaniem projektami informatycznymi (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki).
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej – ustawa o PIT) oraz jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Od 2022 r. Podatnik opodatkowuje uzyskiwane przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm), dalej – u.z.o.d.
Usługi nie są wykonywane w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W 2024 r. Wnioskodawca uzyskał z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie zachodzą również w stosunku do Podatnika inne okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. wyłączające opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj.
1)nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,
2)nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3)nie osiąga (nie będzie osiągał), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w całości lub w części, przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)nie wytwarza (nie będzie wytwarzał) wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
5)nie podjął wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto Wnioskodawcę w 2024 r. nie łączył ze Zleceniodawcą stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy, a zatem Podatnik nie wykonywał w poprzednim roku świadczeń odpowiadającym czynnościom realizowanym w ramach działalności gospodarczej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca, z uwagi na brak odpowiednich kwalifikacji i wykształcenia kierunkowego, nie ma pewności co do tego, czy właściwie klasyfikuje usługi które świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W CEIDG Wnioskodawca ma jako przeważającą działalność gospodarczą wskazany kod PKD 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Związane jest to z domniemaniem, że świadczone usługi powinny być sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowalnych”. Z uwagi jednak na brak pewności i mając na uwadze doniosłość dokonania prawidłowej klasyfikacji w kontekście zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca próbował najpierw uzyskać właściwą klasyfikację w GUSie, a teraz stara się uzyskać w tym zakresie interpretację indywidualną.
Wnioskodawca nie uzyskuje i nie planuje w najbliższej przyszłości uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zanosi się na to aby osiągał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Obecnie Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przychodów, z której wynika przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami, gdyż według Jego najlepszej wiedzy prowadzi działalność w zakresie, która opodatkowana jest jedną stawką. Natomiast jeżeli zaistnieje w przyszłości taka sytuacja, w której będzie prowadził działalność opodatkowaną różnymi stawkami, wówczas Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.
Scrum Master pełni kluczową rolę w zespole projektowym pracującym według metodyki Scrum. Jego głównym zadaniem jest facylitowanie pracy zespołu deweloperskiego oraz wspieranie Product Ownera i całej organizacji w stosowaniu Scrum, przy jednoczesnym usuwaniu przeszkód (tzw. impedimentów) i promowaniu zasad zwinności.
a)W ramach współpracy z zespołami projektowymi czynności Wnioskodawcy polegają na:
- instruowaniu członków zespołu, na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność;
- sprawianiu, żeby przyczyny ograniczające postępy (techniczne,procesowe, komunikacyjne) zespołu zostały usunięte;
- dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;
- pomaganie członkom zespołu w zrozumieniu oraz stosowaniu empirycznego podejścia do złożonych problemów;
- zachęcaniu do ciągłego ulepszania procesu pracy, - dbaniu o autonomię i samoorganizację zespołu.
b)Natomiast w ramach współpracy z Product Ownerem Wnioskodawca realizuje następujące czynności:
- pomaga Product Ownerowi utrzymywać uporządkowany i gotowy do pracy Baclog Productu (listę rzeczy, które są potrzebne w produkcie - wszystkie funkcje, zmiany, poprawki, wymagania techniczne, dokumentację itd.);
- ułatwia komunikację między Product Ownerem a zespołem developerskim;
- wspiera Product Ownera w spotkaniach z interesariuszami, klientami, zarządem;
- zapobiega ingerencji Product Ownera w pracę zespołu developerskiego w trakcie trwania sprintu.
Poszczególne usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.
Głównym celem umowy jest wdrażanie Scruma i wspieranie zespołu w efektywnym stosowaniu metodyki Scrum. Odnośnie klasyfikacji tego świadczenia Wnioskodawca pragnie odesłać do odpowiedzi zawartej odnośnie pytania nr 1.
Umowa ze Zleceniodawcą określa jedną konkretną dzienną stawkę wynagrodzenia, niezależnie od charakteru realizowanych w tym czasie zadań.
Pytanie
Czy przychody opisane w stanie faktycznym kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i powinny być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Postanowienia art. 1 pkt 1 u.z.p.d. regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.): Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylony,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylony,
e)uchylony,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 u.z.p.d. jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.p.d. sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...) do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki pozwalające na opodatkowanie uzyskiwanych przez niego przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, albowiem:
- prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą,
- od 2022 r. nieprzerwanie opodatkowuje uzyskiwane przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- w ramach prowadzonej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8u.z.p.d.
- przychód w 2024 r. nie przekroczył limitu określonego w u.z.p.d.
Odnosząc się natomiast do kwestii właściwej stawki ryczałtu dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług należy zauważyć, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazać należy, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head Offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8.5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head Offices)" a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem", tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez niego usługi nie zostały wymienione w katalogu usług, ze świadczenia których przychody należałoby opodatkować stawką ryczałtu 15%. Podatnik nie świadczy bowiem usług doradztwa związanego z zarządzaniem ani tym bardziej nie są to usługi firm centralnych (head offices). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, realizowane w charakterze Scrum Mastera sprowadzają się przede wszystkim do ułatwiania wdrażania w zespole projektowym metodyki Scrum oraz pilnowaniu przestrzegania jej ram.
W tym miejscu warto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanych przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie 70.22.20.0 "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" obejmuje pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w odniesieniu do świadczonych przez niego usług zastosowanie powinna mieć klasyfikacja zawarta w otrzymanej z GUS opinii statystycznej GUS-u PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co w konsekwencji skutkować powinno tym, że przychody z działalności gospodarczej uzyskiwane w związku z realizacją tych usług powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W tym miejscu warto wskazać na kilka przykładowych interpretacji indywidualnych wydanych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług Scrum Mastera jako prawidłowo opodatkowanych stawką 8,5%:
- interpretacja indywidualna dnia 21 lipca 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.238.2023.2.AD,
- interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r.., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.90.2023.2.ID,
- interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.226.2023.2.RK,
- interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.476.2024.3.MR,
- interpretacja indywidulna z dnia 26 marca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.74.2024.2.DT.
Co prawda w powyższych interpretacjach indywidualnych Wnioskodawcy wskazywali inne grupowanie PKWiU, w szczególności 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” to zdaniem Wnioskodawcy – przyporządkowanie usług Scrum Mastera, czy to do grupowania 70.22.20.0 czy to do 74.90.20.0, nie ma większego znaczenia dla stawki ryczałtu, która powinna mieć zastosowanie do usług świadczonych przez Podatnika. W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia ze stawką 8,5%.
Jednocześnie Wnioskodawca, mając na uwadze otrzymaną z GUS-u opinię statystyczną stoi na stanowisku, świadczone przez niego usługi nie mieszczą się w grupowaniach:
- 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” – zasadniczym charakterem usług Scrum Mastera nie jest doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,
- PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”
- zasadniczym charakter usług Scrum Mastera nie jest doradztwo w zakresie oprogramowania komputerowego,
- PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – zasadniczym charakterem usług Scrum Mastera nie jest pomoc techniczna, w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Jak bowiem wskazane zostało powyżej, charakter usług realizowanych przez Scrum Mastera jest zgoła odmienny od wymienionych powyżej grupowań. Usługi te, co warto jeszcze raz powtórzyć sprowadzają się przede wszystkim do ułatwiania wdrażania w zespole projektowym metodyki Scrum oraz pilnowaniu przestrzegania jej ram.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5 % opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu ,,Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWIU).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi dla firm z branży IT (usługobiorcy) w charakterze Scrum Mastera, przy projektach związanych z projektowaniem i wdrażaniem u klientów usługobiorców – firm z branży telekomunikacyjnej - nowych rozwiązań informatycznych w postaci m.in. nowych środowisk informatycznych wykorzystywanych w codziennej działalności gospodarczej tych klientów. Pana usługi sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Świadczone przez Pana usługi polegają przede wszystkim na:
- współpracy z zespołami projektowymi, które są odpowiedzialne za programowanie, testowanie nowego środowiska informatycznego – Pana rolą jest wsparcie członków zespołu w jak najefektywniejszej realizacji poszczególnych zadań, w tym również na usuwaniu przeszkód i zależności pomiędzy zespołami, i pilnowaniu, aby wdrażane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami klienta biznesowego i przyjętą koncepcją,
- współpracy z Product Ownerem (osobą zarządzającą produktem i jego priorytetami) – który jest odpowiedzialny za zarządzanie listą zadań (czyli Product Backlogiem), które należy wykonać, aby osiągnąć zamierzony cel i dostarczyć wartość – Pana rolą jest pomoc Product Ownerowi w definiowaniu technicznej historii dla backlogu, w szczególności poprzez edukowanie tej osoby kiedy jest odpowiedni moment na prace nad technicznymi historiami dla backlogu oraz w razie potrzeby wsparcie procesu współpracy z przedstawicielami klientami biznesowego.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
