Ustalenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.306.2022.2.JG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.306.2022.2.JG

Temat interpretacji

Ustalenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z tym posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z art. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) (dalej jako: „u.p.d.o.f.”). Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z oprogramowaniem PKWiU 62.01.12.0. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w marcu 2020 roku, rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (t.j. Dz. U. z dnia 2021 r. poz. 706). Wnioskodawca nie prowadzi również działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani na terenie objętym decyzją o wsparciu nowej inwestycji. Wnioskodawca na podstawie umowy o współpracy z dnia 2 grudnia 2021 r. świadczy usługi jako Product Owner w zakresie specjalistycznego wsparcia w tworzeniu oprogramowania na rzecz platformy (…). Wnioskodawca rozlicza się za pomocą jednej całościowej faktury za dany miesiąc. Od tego roku rozpoczął rozliczać się za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie stawki 12%. Wnioskodawca świadczy usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0.

W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług Wnioskodawca informuje, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca jako przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i czynności wykonywane w ramach zawartej umowy, a w szczególności za rażące zaniedbania. Wnioskodawca ponosi też ryzyko gospodarcze, ponieważ w razie niepowodzenia realizowanego projektu straci Klienta - Zleceniodawca zaprzestanie z nim współpracy. Czynności wykonywane w ramach świadczenia usług programistycznych na rzecz Zleceniodawcy nie są wykonywane pod kierownictwem, ani w miejscu i czasie przez nią wyznaczonym. Wnioskodawca ma możliwość wykonywania zleceń zdalnie, w różnych miejscach oraz czasie, a także nie jest związany sztywnymi godzinami pracy.

Realizacja kontraktu zawartego na rok 2022 w roli Product Ownera polega głównie na usłudze konsultingowej, która skupia się na projektowaniu i rozwijaniu platformy należącej do (…). Zgodnie z treścią zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania czynności polegających w szczególności na:

a)opracowywaniu koncepcji nowych rozwiązań i funkcjonalności;

b)prace związane z wytyczeniem kierunku rozwoju oprogramowania;

c)prowadzeniu badań w celu walidacji nowych rozwiązań i funkcjonalności;

d)rozwijaniu produktu poprzez implementację wybranych rozwiązań i funkcjonalności;

e)przygotowanie zadań i wsparcie dla zespołu programistów;

f)prezentacja dokonań zespołu programistów;

g)nadzór nad pracami zespołu programistów;

h)uczestnictwo w spotkaniach organizacyjnych (planowanie, omawianie zadań, analiza wyników pracy zespołu programistów).

Czynności związane ze świadczonymi usługami w związku z funkcją Product Ownera zasadniczo podzielić można na dwie kategorie:

1.Wnioskodawca realizuje prace polegające na rozwijaniu i ulepszaniu istniejących rozwiązań informatycznych w postaci oprogramowania, które można pobrać w serwisie (…). Jest odpowiedzialny za to jakie funkcje znajdą się w nowych wersjach aplikacji, wyznacza strategię rozwoju oprogramowania, sprawuje nadzór nad procesem wdrażania zmian w oprogramowaniu przez programistów. Zajmuje się także przeniesieniem wizji i planów do specjalistycznych narzędzi (np. …), aby w sposób czytelny i zrozumiały były cały czas dostępne dla zespołu programistów.

2.Wnioskodawca określa kierunek prac zespołu, analizując prace wykonywana przez zespół programistów oraz to jak rezultaty tej pracy są odbierane przez klientów. Nadzoruje pracę innych programistów w zespole, tworzy wizję produktu oraz analizuje opinie i błędy w aplikacji zgłaszane przez użytkowników. Organizuje spotkania wewnętrzne zespołu programistów, uczestniczy w spotkaniach organizacji, informuje zleceniodawcę o postępach prac i innych czynnikach mających wpływ na pracę zespołu programistów. Prezentuje dokonania zespołu programistów by pokazać zmiany zachodzące w aplikacji i umożliwić zebranie wstępnych informacji zwrotnych odnośnie jakości wykonanej pracy (prezentacja w trakcie spotkań lub przygotowana i udostępniana za pomocą narzędzi typu (…), (…) lub …).

Wnioskodawca wspiera współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. Zadania, które będą realizowane w ramach umowy nie są związane z rozbudową kodu i implementacją oprogramowania (tym zajmuje się zespół programistów), a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. Tak więc wykonywana działalność Wnioskodawcy w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Klienci Wnioskodawcy są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a sam Wnioskodawca doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania.

Wnioskodawca zamierza wyżej wymienione czynności rozliczać na stawce 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mając świadomość, że z tej formy opodatkowania nie może skorzystać każdy przedsiębiorca Wnioskodawca uważa jednak, że może ona być zastosowana do niektórych usług informatycznych sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 15% oraz 12%, a mowa tutaj o 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca doprecyzowuje, że stwierdzenie „Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z oprogramowaniem” odnosi się do przeważającego kodu PKD, który nie ma wpływu na możliwość zastosowania odpowiedniej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wnioskodawca wskazuje, że jego działalność nie jest związana stricte z działalnością programistyczną polegającą na projektowaniu oraz tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych. Wnioskodawca potwierdza, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym świadczy następujące usługi:

a)opracowywaniu koncepcji nowych rozwiązań i funkcjonalności;

b)prace związane z wytyczeniem kierunku rozwoju oprogramowania;

c)prowadzeniu badań w celu walidacji nowych rozwiązań i funkcjonalności;

d)rozwijaniu produktu poprzez implementację wybranych rozwiązań i funkcjonalności;

e)przygotowanie zadań i wsparcie dla zespołu programistów;

f)prezentacja dokonań zespołu programistów;

g)nadzór nad pracami zespołu programistów;

h)uczestnictwo w spotkaniach organizacyjnych (planowanie, omawianie zadań, analiza wyników pracy zespołu programistów).

Wnioskodawca nie pisze fizycznie kodów źródłowych programów komputerowych, a jest on odpowiedzialny za opracowywanie nowych funkcjonalności (etap planowania) oraz prowadzenia projektu oraz pozyskiwaniem szczegółowych warunków od danego kontrahenta. Na tej podstawie należy wskazać, że Wnioskodawca nie świadczy usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca doprecyzowuje, że wniosek dotyczy roku 2022 oraz lat następnych, w związku z tym prawidłowym przepisem jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Z treści wniosku wynika, że intencją Pana jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

Czy przychód ze wspomnianej działalności usługowej, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychody osiągane w ramach świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jako „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” mogą być opodatkowane według stawki 8,5% zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, tj. projektowanie, tworzenie, ulepszanie/rozwijanie kodu źródłowego oprogramowania komputerowego sklasyfikowanych pod kodem PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca nie świadczy również usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Zauważyć należy, że ani ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie” (dostęp online: https://sjp.pwn.pl/).

Wnioskodawca realizuje prace polegające na rozwijaniu i ulepszaniu istniejących rozwiązań informatycznych w postaci oprogramowania, które można pobrać w serwisie (…). Jest odpowiedzialny za to jakie funkcje znajdą się w nowych wersjach aplikacji, wyznacza strategię rozwoju oprogramowania, sprawuje nadzór nad procesem wdrażania zmian w oprogramowaniu przez programistów. Zajmuje się także przeniesieniem wizji i planów do specjalistycznych narzędzi (np. …), aby w sposób czytelny i zrozumiały były cały czas dostępne dla zespołu programistów.

Wnioskodawca określa kierunek prac zespołu, analizując prace wykonywana przez zespół programistów oraz to jak rezultaty tej pracy są odbierane przez klientów. Nadzoruje pracę innych programistów w zespole, tworzy wizję produktu oraz analizuje opinie i błędy w aplikacji zgłaszane przez użytkowników. Organizuje spotkania wewnętrzne zespołu programistów, uczestniczy w spotkaniach organizacji, informuje zleceniodawcę o postępach prac i innych czynnikach mających wpływ na pracę zespołu programistów. Prezentuje dokonania zespołu programistów by pokazać zmiany zachodzące w aplikacji i umożliwić zebranie wstępnych informacji zwrotnych odnośnie jakości wykonanej pracy (prezentacja w trakcie spotkań lub przygotowana i udostępniana za pomocą narzędzi typu (…), (…) lub (…).

Wnioskodawca wspiera współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. Zadania, które będą realizowane w ramach umowy nie są związane z rozbudową kodu i implementacją oprogramowania (tym zajmuje się zespół programistów), a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. Tak więc wykonywana działalność Wnioskodawcy w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania programów. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Klienci Wnioskodawcy są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a sam Wnioskodawca doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania.

Stanowisko Wnioskodawcy o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych:

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.568.2019.1.AP,

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 października 2019 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.333.2019.1.BK,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2020 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL,

- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.241.2019.1.AK.

Mimo iż wskazane powyżej interpretacje indywidualne zostały wydane zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, zdaniem Wnioskodawcy zachowują one swoją aktualność w stosunku do przyporządkowania do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 2b pkt 2 lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zakres świadczonych usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Ponadto nie świadczy Pan usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).