
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie
- momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży Biletów:
- w dniu odbycia się Koncertu (pytanie nr 1 w tej części) - jest nieprawidłowe;
- w momencie otrzymania zapłaty za Bilety wstępu w wyniku sprzedaży własnej oraz w ramach rozliczenia sprzedaży przez Pośrednika (pytanie nr 2 w tej części) - jest prawidłowe;
- możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów Spółki zaliczek dla wykonawców, obsługi technicznej, na wynajem Sali i sprzętu, wpłaconych na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu (pytanie nr 3) - jest nieprawidłowe;
- rozpoznania poniesionych wydatków związanych z organizacją Koncertów za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu (pytanie nr 1 i pytanie nr 2 w tych częściach) - jest prawidłowe;
- możliwości rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w tym samym roku podatkowym co przychód podatkowy w sytuacji, w której Koncert odbywa się innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu (pytanie nr 4) - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów dla organizatora Koncertów.
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w Polsce jest czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności organizuje samodzielnie lub przy współpracy osób trzecich imprezy o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym (dalej: „Koncerty”), na które wstęp jest odpłatny za okazaniem biletu wstępu (dalej: „Biletu wstępu”). Niewielką część Biletów wstępu na Koncerty Wnioskodawca sprzedaje samodzielnie: tradycyjnie lub przez własną stronę internetową. Natomiast prawie cała sprzedaż Biletów wstępu na Koncerty organizowane przez Wnioskodawcę odbywa się przez elektroniczny system sprzedaży biletów, należący do kontrahenta Spółki (dalej: „Pośrednik”).
Z Pośrednikiem tym zawarto pisemną, długoterminową umowę na pośrednictwo w sprzedaży biletów w tym trybie (dalej: „Umowa”). Pośrednik sprzedaje Bilety wstępu na Koncerty organizowane przez Wnioskodawcę w imieniu własnym, lecz na rachunek Wnioskodawcy. Zgodnie z zawartą Umową Pośrednik jest również zobligowany do wykonania ustalonych przez Strony działań wspierających proces sprzedaży i proces zwrotu Biletów wstępów oraz do obsługi procesów reklamacyjnych, na zasadach określonych w Umowie.
Wnioskodawca jest odpowiedzialny natomiast za organizację, odbycie się i przebieg Koncertów oraz za zapewnienie środków w przypadku należnych zwrotów Biletów oraz zaspokojenia roszczeń zgłaszanych przez Nabywców Biletów w związku z Koncertem.
Bilety wstępu są sprzedawane poprzez elektroniczny system sprzedaży biletów Pośrednika od wskazanej przez Wnioskodawcę daty rozpoczęcia sprzedaży Biletów wstępu do daty odbycia Koncertu. Bilety na Koncerty są oferowane i sprzedawane przez Pośrednika po cenie brutto wskazanej przez Wnioskodawcę.
Z tytułu sprzedaży Biletów na Koncerty organizowane przez Wnioskodawcę, prowadzonej przez Pośrednika w elektronicznym systemie sprzedaży biletów w imieniu własnym, lecz na rachunek Wnioskodawcy, Pośrednikowi przysługuje prowizja w wysokości określonej w zawartej Umowie. Zapłata prowizji następuje po rozliczeniu sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty, które dokonywane jest na podstawie raportu sprzedaży, z uwzględnieniem zgłoszonych reklamacji. Raport sprzedaży uwzględnia ilość sprzedanych Biletów, ich ceny i daty sprzedaży oraz dokonane zwroty Biletów (storno).
Rozliczenie z Pośrednikiem z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty na podstawie Raportu sprzedaży następuje na podstawie faktury wystawianej przez Wnioskodawcę:
- po odbyciu się Koncertu lub
- cyklicznie, w ustalonych w Umowie okresach rozliczeniowych.
W przypadku zaistnienia okoliczności uprawniających nabywcę Biletu wstępu do jego zwrotu, w szczególności w przypadku odwołania Koncertu lub zmiany terminu, programu lub miejsca organizacji, Pośrednik obciąża Wnioskodawcę opłatą związaną z obsługą procesu zwrotów Biletów wstępu.
Sprzedaż biletów na Koncert następuje najczęściej z dużym wyprzedzeniem. Często zdarza się więc, że sprzedaż Biletów wstępu na Koncert dokonywana jest w jednym roku podatkowym, a sam Koncert odbywa się w roku następnym. Wystąpić może wówczas sytuacja, że Koncert odbędzie się po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego za rok podatkowy, w którym rozpoczęto sprzedaż biletów (przykładowo rozpoczęto sprzedaż Biletów wstępu w listopadzie 2024 r., a Koncert odbędzie się w październiku 2025 r.).
Przed dniem rozpoczęcia sprzedaży Biletów wstępu na Koncert oraz w trakcie ich sprzedaży Wnioskodawca ponosi wydatki związane z organizacją Koncertu. Są to koszty Pośrednika sprzedaży Biletów wstępu, ale również zaliczki na poczet zakontraktowanych usług wykonawców i obsługi technicznej, wynajmu sali i sprzętu, które zostaną wyświadczone w dniu Koncertu.
Zaliczki płacone wynajmującemu salę oraz podwykonawcom (artystom, obsłudze itd.) na poczet usług, które mają być wykonane w dniu koncertu wynikają z zawartych umów i każdorazowo potwierdzane są fakturą VAT. Najczęściej stanowią one 50% należnej kwoty wynikającej z zawartej umowy.
Ostateczna kwota kosztów poniesionych w związku z organizacją Koncertu znana jest Wnioskodawcy dopiero po odbyciu się Koncertu.
Obecnie Spółka rozpoznaje przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania zapłaty za sprzedane Bilety wstępu na Koncert (czy to w ramach sprzedaży własnej, czy na skutek rozliczenia sprzedaży z Pośrednikiem), natomiast znaczna część poniesionych wcześniej wydatków (ta zaliczkowana) ujmowana jest w rozliczeniu podatkowym dopiero po odbyciu się Koncertu, tj. po wyświadczeniu usług przez podwykonawców i ich rozliczeniu. Często zdarza się więc, że ta część kosztów ujmowana jest w rozliczeniu podatkowym roku następującego po roku poniesienia wydatków (zaliczek) związanych z danym przychodem.
W związku z tym Wnioskodawca ma wątpliwości, jak powinien prawidłowo rozpoznać przychody i koszty podatkowe, aby zachować zasadę ich współmierności.
Pytanie
1.Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym dzień wykonania usługi, tj. moment odbycia się Koncertu jest dla Wnioskodawcy momentem powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert oraz rozpoznania poniesionych wydatków związanych z organizacją Koncertów za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu?
2.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe - czy Spółka powinna uznać przychód podatkowy w momencie otrzymania zapłaty za Bilety wstępu w wyniku sprzedaży własnej oraz w ramach rozliczenia sprzedaży przez Pośrednika a koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert rozpoznać w momencie ich poniesienia?
3.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe, czy zaliczki wpłacone na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu (zaliczka dla wykonawców, obsługi technicznej, zaliczki na wynajem Sali i sprzętu) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert w momencie ich poniesienia?
4.Czy w sytuacji, w której Koncert odbywa się innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu, Spółka powinna rozpoznać koszty uzyskania przychodu w tym samym roku podatkowym co przychód podatkowy?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie - w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym - momentem rozpoznania przychodów i kosztów podatkowych powinien być dzień wykonania usługi, czyli odbycia się Koncertu, na który sprzedawane są Bilety wstępu.
Za takim stanowiskiem przemawiają niżej wskazane przepisy i ich interpretacja:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2025.278 t.j.), dalej: „Ustawa o CIT”, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3a Ustawy o CIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3 tegoż artykułu, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
- wystawienia faktury albo
- uregulowania należności.
Zgodnie z art. 12 ust. 3c Ustawy o CIT, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstanie przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Jednocześnie art. 12 ust. 4 Ustawy o CIT, określa katalog przysporzeń, które nie są zaliczane do przychodów, w szczególności art. 12 ust. 4 pkt 1 wyłącza z przychodów wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Zgodnie z powszechną interpretacją przepisów art. 12 Ustawy o CIT za przychód należy uznać takie przysporzenie pieniężne, majątkowe lub w naturze, które ma charakter trwały, definitywny i nie podlega zwrotowi. Oznacza to, że do momentu, kiedy przysporzenie nie nabierze wymienionych cech, nie powinno być traktowane jako przychód podatkowy. Zgodnie z tym poglądem za przychód nie uznaje się otrzymanych zaliczek na poczet przyszłej dostawy towarów i usług.
Zasadniczą różnicą między zaliczką a zapłatą należności stanowiącej przychód podatkowy jest to, że zaliczka ma charakter warunkowy, a w określonych przypadkach nabywcy przysługuje zwrot wpłaconej uprzednio kwoty. Natomiast zapłata za towar czy usługę wynika z definitywnego charakteru tej czynności skutkującej powiększeniem majątku jednej ze stron w sposób trwały i nieodwracalny.
Mając na uwadze powyższe można uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym wpłaty za bilety mają charakter zaliczki, gdyż nie stanowią zapłaty definitywnej.
Istotne w tek kwestii jest bowiem fakt, że w przypadku, kiedy nie dojdzie realizacji usługi, czy też nastąpią inne zdarzenia powodujące, że Spółka nie będzie w stanie wykonać usługi (zapewnić udziału w Koncercie), to nastąpi zwrot otrzymanych wpłat za Bilety wstępu. To właśnie świadczy o tym, że wpłaty za zakup Biletu wstępu nie mają charakteru definitywnego.
Tym samym, otrzymane wpłaty z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert można uznać za otrzymane zaliczki, a zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT nie stanowią one przychodu w dacie ich otrzymania. Naszym zdaniem nie ma charakteru definitywnego takie przysporzenie, które podlega zwrotowi w przypadku niewykonania usługi, na poczet której zostało otrzymane.
Przyjmując powyższy pogląd za słuszny, należy stwierdzić, że przychód z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert powstaje dopiero w dniu, w którym Koncert się odbędzie (czyli w dacie wykonania usług).
W tym miejscu należy również wskazać, że z literalnego brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT, nie wynika, że dyspozycją tego przepisu objęte są wyłącznie wpłaty o charakterze zaliczki. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że normą tą objęte są wszelkie wpłaty na poczet wykonania usług i dostaw, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.
W konsekwencji, nie znajdzie w naszej sprawie zastosowania art. 12 ust. 3c Ustawy o CIT, gdyż przepis ten odnosi się do sprzedaży ciągłej usług, rozliczanej okresowo. W przypadku otrzymania wpłat, od Pośrednika prowadzącego sprzedaż internetową przed odbyciem się Koncertu, dochodzić może jedynie do okresowego rozliczenia przyjmowanych wpłat na poczet usług wykonanych w przyszłych okresach, czego nie można utożsamiać z okresowym rozliczaniem usług. W przypadku ustalenia rozliczenia sprzedaży jednorazowo na dzień odbycia się Koncertu dochodzi do sprzedaży usługi z tym dniem.
Niejako następstwem powyższego stanowiska jest stwierdzenie, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na organizacje i przeprowadzenie Koncertu, czyli te, bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert, Spółka również powinna rozpoznać dopiero w momencie odbycia się Koncertu.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 4 Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Natomiast z art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT, wynika, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ponadto, jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Z powyższych przepisów wynika, że koszty bezpośrednie (ściśle związane z konkretnymi przychodami) należy potrącać w tym roku, w którym został osiągnięty przychód z nimi związany.
Zatem, logiczne jest uznanie, że skoro przychód podatkowy powstaje w dacie wykonania usługi, to koszty związane z tym przychodem powinny zostać rozpoznane i rozliczone w roku podatkowym, w którym przychód ten został osiągnięty.
Wnioskodawca nie wyklucza, że jego stanowisko w sprawie, zaprezentowane powyżej jest błędne. W związku z tym zakłada również, że prawidłowym momentem rozpoznania przychodów z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty jest data sprzedaży biletów, a konkretnie otrzymanie zapłaty za bilety (czy to bezpośrednio od nabywcy, czy też od podmiotu pośredniczącego w sprzedaży). Wówczas jednak ma wątpliwości dotyczące ustalenia prawidłowego momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty. Wątpliwości te wynikają z faktu, że większą część tych wydatków stanowią zapłacone zaliczki np. artystom i obsłudze technicznej, wynajmującym sale i sprzęt techniczny (dalej: „Zaliczki”).
W tej kwestii należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem sądów administracyjnych i organów podatkowych, definicję tę należy rozumieć w ten sposób, że aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Nie ulega wątpliwości, że wydatki na Zaliczki (w kwocie netto, bez VAT) zostają poniesione w celu osiągnięcia przychodu w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, której przedmiotem jest organizacja Koncertów.
Wydatki na Zaliczki ponoszone są przez Spółkę i ekonomicznie obciążają jej majątek.
Wydatki na Zaliczki są ponoszone na podstawie zawartych umów, są potwierdzane fakturami VAT, a zatem można uznać, że są właściwie udokumentowane.
Zaliczki nie znajdują się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (w art. 16 ust. 1 ustawy CIT). A jednak często nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zaliczka jest bowiem kwotą wpłaconą na poczet przyszłego zobowiązania. W razie należytego wykonania umowy podlega zaliczeniu na poczet należnego świadczenia. A zatem kwotę zapłaconą tytułem Zaliczki podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero po wykonaniu należnego świadczenia.
W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, pokreślić należy, że na etapie zapłaty Zaliczek, co często następuje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, Wnioskodawca nie jest w stanie w 100% stwierdzić, że dojdzie do Koncertu i osiągnie z tego tytułu definitywny przychód. W przypadku Spółki uiszczona Zaliczka może zatem nie mieć - podobnie jak przychód ze sprzedaży Biletów wstępu - definitywnego charakteru do czasu odbycia się Koncertu i wykonania usług przez podmioty, którym zaliczka na usługi została wypłacona.
Nie bez znaczenia dla rozstrzygnięcia naszych wątpliwości pozostaje kwestia, czy ponoszony przez Spółkę wydatek na Zaliczki jest bezpośrednio związany z przychodem, czy też jest to koszt pośrednio związany z przychodem.
Do kategorii „kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami” należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Natomiast, „pośrednie koszty uzyskania przychodów” to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.
Podsumowując - przez koszty bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu. Kosztami innymi niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są zaś wszelkie inne koszty, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.
W naszej ocenie organizacja Koncertu wiąże się z wcześniejszym zakontraktowaniem wykonawców i obsługi technicznej, a także wynajmem Sali i sprzętu, a zatem Zaliczki wpłacone na poczet tych usług wpływają bezpośrednio na możliwość uzyskania przychodu ze sprzedaży Biletów wstępu na Koncert. Kwalifikacja tych wydatków do kosztów bezpośrednich decyduje natomiast o momencie ich potrącalności.
Regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c Ustawy o CIT. Zgodnie z art. 15 ust. 4 Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie zaś do art. 15 ust. 4b Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1)sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo
2)złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego - są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Zgodnie z art. 15 ust. 4c Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Generalną zasadą podatkowego rozliczania kosztów bezpośrednich jest zatem ujęcie (potrącenie) w rachunku podatkowym kosztu bezpośrednio związanego z przychodem w roku jego związania z odpowiadającym mu przychodem. Natomiast, koszty uzyskania przychodów poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania, nie później jednak niż data upływu terminu określonego do złożenia zeznania, powinny być potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane jest zeznanie.
W naszej ocenie, wydatki ponoszone na organizację Koncertu wykazują bezpośredni związek z przychodami ze sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, głównym przedmiotem działalności Spółki jest organizowanie Koncertów.
Na powyższe nie ma wpływu fakt, że Spółka - jak wskazano w opisie sprawy - może osiągać przychody ze sprzedaży biletów na dane wydarzenie przez kilka miesięcy, a Koncert odbędzie się w następnym roku.
Bez znaczenia pozostaje również fakt, że Spółka najpierw osiąga przychody ze sprzedaży biletów, a suma kosztów związanych z organizacją Koncertu znana jest Wnioskodawcy dopiero w dniu odbycia się Koncertu. Tymczasem przepisy ustawy o CIT nie uzależniają rozpoznania wydatku jako kosztu bezpośrednio związanego z przychodem od tego, czy zostanie on poniesiony przed czy po powstaniu przychodu. Potwierdza to brzmienie art. 15 ust. 4b i 4c Ustawy o CIT, które określają zasady potrącania kosztów bezpośrednio związanych z przychodami danego roku podatkowego, a poniesionych po zakończeniu tego roku podatkowego.
Mając na uwadze powyższe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu powinny zostać potrącone w momencie uzyskania przychodów.
Natomiast w sytuacji, kiedy koszty uzyskania przychodów są ponoszone po uzyskaniu przychodu powinny zostać potrącone, w momencie wskazanym w art. 15 ust. 4b lub 4c w zależności od tego, kiedy ten koszt - bezpośrednio związany z przychodami z tytułu sprzedaży biletów na wydarzenia kulturalne, rozrywkowe - zostanie poniesiony.
Reasumując uważamy, że wydatki na Zaliczki związane z organizacją Koncertu tj. zapewnieniem Sali, artystów i obsługi mają charakter kosztów bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży biletów i co do zasady powinny być potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody. Jeżeli koszty bezpośrednie zostaną poniesione po zakończeniu roku, którego dotyczą zastosowanie znajdą regulacje art. 15 ust. 4b lub 4c Ustawy o CIT.
Odnosząc powyższe do zadanych pytań uważamy, że:
1)jeśli prawidłowym momentem rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert jest dzień, w którym Koncert się odbył (dzień wykonania usługi), to również w tym momencie należy rozpoznać koszty uzyskania przychodu bezpośrednio związane z tym przychodem;
2)jeśli natomiast prawidłowym momentem rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert jest dzień otrzymania zapłaty za sprzedane bilety, to również w tym momencie należy rozpoznać koszty uzyskania przychodu bezpośrednio związane z tych przychodem, niezależnie od tego, czy są to wydatki definitywne, czy też są to wpłacone przez Wnioskodawcę Zaliczki na poczet usług realizowanych w dniu Koncertu.
Ponadto, naszym zdaniem, koszty poniesione w roku uzyskania przychodu należy rozliczyć w tym samym roku, natomiast koszty poniesione w roku następnym po uzyskaniu przychodu i w kolejnych latach - w roku poniesienia kosztu, jeśli koszt poniesiony został po sporządzeniu sprawozdania finansowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
- momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży Biletów:
- w dniu odbycia się Koncertu (pytanie nr 1 w tej części) - jest nieprawidłowe;
- w momencie otrzymania zapłaty za Bilety wstępu w wyniku sprzedaży własnej oraz w ramach rozliczenia sprzedaży przez Pośrednika (pytanie nr 2 w tej części) - jest prawidłowe;
- możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów Spółki zaliczek dla wykonawców, obsługi technicznej, na wynajem Sali i sprzętu, wpłaconych na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu (pytanie nr 3) - jest nieprawidłowe;
- rozpoznania poniesionych wydatków związanych z organizacją Koncertów za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów wstępu (pytanie nr 1 i pytanie nr 2 w tych częściach) - jest prawidłowe;
- możliwości rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w tym samym roku podatkowym co przychód podatkowy w sytuacji, w której Koncert odbywa się innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu (pytanie nr 4) - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń zaliczanych do tej kategorii. W myśl z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie ww. art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można zatem stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi może rozporządzać.
Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
Na podstawie przywołanego art. 12 ust. 1 ww. ustawy można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.
W myśl art. 12 ust. 3 Ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zasady podatkowego rozpoznawania momentu uzyskania przychodów określonych w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT uregulowane zostały w art. 12 ust. 3a-3g tej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT :
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1. wystawienia faktury albo
2. uregulowania należności.
Regułą jest zatem, że przychód powstaje w dacie następujących zdarzeń: wydanie rzeczy, zbycie prawa majątkowego lub wykonanie usługi albo częściowe wykonanie usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zasadą jest, że opodatkowany jest przychód należny co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków pieniężnych.
Przychód osiągany przez podatnika, co do zasady, powstaje w dacie zajścia najwcześniejszej z ww. okoliczności.
Wyjątki od reguły określonej w art. 12 ust. 3a zostały unormowane w art. 12 ust. 3c-3g oraz 3j-3m ustawy o CIT. Dotyczą one:
- przychodów ze świadczenia usług w przypadku, gdy strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych (art. 12 ust. 3c);
- przychodów z tytułu dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d);
- przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f (art. 12 ust. 3e), gdzie za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty,
- przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, gdzie za datę powstania przychodu uważa się moment realizacji tych praw (art. 12 ust. 3f).
Postanowienia wyżej powołanych przepisów nie mają jednak zastosowania w sytuacjach, o których mowa w art. 12 ust. 3c ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Ww. przepis ma zastosowanie w przypadku usług o charakterze ciągłym, tj. gdy strony uzgodnią, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań między stronami będzie obejmować kolejne wyodrębnione umownie okresy świadczenia tych usług w czasie trwania umowy.
Natomiast art. 12 ust. 3e ww. stanowi, że:
W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, że przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku świadczenia usług powstaje w dniu wykonania usługi (częściowego wykonania usługi).
Wyjątek od tej zasady stanowi:
- wystawienie faktury w terminie wcześniejszym, niż faktyczne wykonanie usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,
- uregulowanie należności przed wykonaniem usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.
W świetle ww. przepisu, o powstaniu przychodu podatkowego decyduje zaistnienie najwcześniejszego momentu w nim wyznaczonego, a więc dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi). Jeżeli jednak podatnik przed tym dniem wystawił fakturę lub otrzymał należność, to przychód powstaje w tym dniu.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się:
1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Regulacja zawarta w tym przepisie stanowi odstępstwo od ogólnych reguł ustalania przychodu z działalności gospodarczej, a warunkiem jego zastosowania jest uznanie, że otrzymane lub należne kwoty mają charakter zaliczek (przedpłat) na poczet towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Według „Popularnego słownika języka polskiego” (pod red. prof. Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Wilga) - „przedpłata” oznacza określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wypłaconą z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Z kolei „zaliczka” to część pieniędzy wpłaconych lub wypłaconych na poczet czegoś.
Należy jednak zwrócić uwagę, że nie zawsze wcześniejsze otrzymanie należności (przed ostatecznym wykonaniem usługi) oznacza zaliczkę lub przedpłatę, która nie powoduje powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
O kwalifikacji otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako przedpłaty (zaliczki) decyduje charakter tej zapłaty.
Przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny (ostateczny), podczas gdy przedpłata, zaliczka nie mają takiego charakteru ze względu na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania usług, na poczet których zostały wpłacone.
Fakt, że dana wpłata stanowi zaliczkę (przedpłatę) na poczet konkretnej usługi, która zostanie wykonana w następnym okresie sprawozdawczym, musi zatem wynikać z postanowień zawartej umowy i powinien znaleźć odzwierciedlenie w treści dokumentacji.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności organizują Państwo samodzielnie lub przy współpracy osób trzecich imprezy o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym (dalej: „Koncerty”). Wstęp na Koncerty jest odpłatny za okazaniem biletu wstępu (dalej: „Biletu wstępu”). Część Biletów wstępu na Koncerty sprzedają Państwo samodzielnie: tradycyjnie lub przez własną stronę internetową, a część sprzedawana jest przez elektroniczny system sprzedaży biletów, należący do kontrahenta Spółki (dalej: „Pośrednik”). Na podstawie umowy na pośrednictwo w sprzedaży biletów (dalej: „Umowa”) Pośrednik sprzedaje Bilety wstępu na Koncerty organizowane przez Państwa w imieniu własnym, lecz na Państwa rachunek. Zgodnie z zawartą Umową Pośrednik jest zobligowany do wykonania ustalonych przez Strony działań wspierających proces sprzedaży i proces zwrotu Biletów wstępów oraz do obsługi procesów reklamacyjnych, na zasadach określonych w Umowie. Państwo są odpowiedzialni za organizację, odbycie się i przebieg Koncertów oraz za zapewnienie środków w przypadku należnych zwrotów Biletów oraz zaspokojenia roszczeń zgłaszanych przez Nabywców Biletów w związku z Koncertem.
Bilety wstępu są sprzedawane poprzez elektroniczny system sprzedaży biletów Pośrednika od wskazanej przez Państwa daty rozpoczęcia sprzedaży Biletów wstępu do daty odbycia Koncertu. Bilety na Koncerty są oferowane i sprzedawane przez Pośrednika po cenie brutto wskazanej przez Państwa. Z tytułu sprzedaży Biletów na Koncerty Pośrednikowi przysługuje prowizja w wysokości określonej w zawartej Umowie. Zapłata prowizji następuje po rozliczeniu sprzedaży Biletów wstępu na Koncerty, które dokonywane jest na podstawie raportu sprzedaży, z uwzględnieniem zgłoszonych reklamacji. Raport sprzedaży uwzględnia ilość sprzedanych Biletów, ich ceny i daty sprzedaży oraz dokonane zwroty Biletów (storno).
W przypadku zaistnienia okoliczności uprawniających nabywcę Biletu wstępu do jego zwrotu, w szczególności w przypadku odwołania Koncertu lub zmiany terminu, programu lub miejsca organizacji, Pośrednik obciąża Państwa opłatą związaną z obsługą procesu zwrotów Biletów wstępu.
Sprzedaż biletów na Koncert następuje najczęściej z dużym wyprzedzeniem. Często zdarza się więc, że sprzedaż Biletów wstępu na Koncert dokonywana jest w jednym roku podatkowym, a sam Koncert odbywa się w roku następnym. Wystąpić może wówczas sytuacja, że Koncert odbędzie się po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego za rok podatkowy, w którym rozpoczęto sprzedaż biletów (przykładowo rozpoczęto sprzedaż Biletów wstępu w listopadzie 2024 r., a Koncert odbędzie się w październiku 2025 r.).
Przed dniem rozpoczęcia sprzedaży Biletów wstępu na Koncert oraz w trakcie ich sprzedaży ponoszą Państwo wydatki związane z organizacją Koncertu. Są to koszty Pośrednika sprzedaży Biletów wstępu, ale również zaliczki na poczet zakontraktowanych usług wykonawców i obsługi technicznej, wynajmu sali i sprzętu, które zostaną wyświadczone w dniu Koncertu. Zaliczki płacone wynajmującemu salę oraz podwykonawcom (artystom, obsłudze itd.) na poczet usług, które mają być wykonane w dniu koncertu wynikają z zawartych umów i każdorazowo potwierdzane są fakturą VAT. Najczęściej stanowią one 50% należnej kwoty wynikającej z zawartej umowy. Ostateczna kwota kosztów poniesionych w związku z organizacją Koncertu znana jest Wnioskodawcy dopiero po odbyciu się Koncertu.
Obecnie rozpoznają Państwo przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania zapłaty za sprzedane Bilety wstępu na Koncert (czy to w ramach sprzedaży własnej, czy na skutek rozliczenia sprzedaży z Pośrednikiem), natomiast znaczna część poniesionych wcześniej wydatków (ta zaliczkowana) ujmowana jest w rozliczeniu podatkowym dopiero po odbyciu się Koncertu, tj. po wyświadczeniu usług przez podwykonawców i ich rozliczeniu. Często zdarza się więc, że ta część kosztów ujmowana jest w rozliczeniu podatkowym roku następującego po roku poniesienia wydatków (zaliczek) związanych z danym przychodem.
W związku z tym mają Państwo wątpliwości, jak powinni prawidłowo rozpoznać przychody i koszty podatkowe w związku ze sprzedażą Biletów i organizacją Koncertów.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z chwilą wydania biletu dokonują Państwo sprzedaży swej usługi. Nabywca biletu od tego momentu uzyskuje bowiem uprawnienie do uczestnictwa w określonej imprezie. Zapłata ceny biletu jest więc definitywną zapłatą za kompletną usługę świadczoną na rzecz podmiotu uprawnionego do posługiwania się tym biletem. Z tego względu zapłata ceny biletu nie może być traktowana jako zaliczkowa wpłata na poczet usługi. Taka sytuacja miałaby miejsce, np. gdyby klient wpłacił określoną kwotę pieniędzy (część wartości biletu), dokonując rezerwacji biletu z możliwością rozliczenia tej kwoty.
Ponadto wskazać należy, że nabycie biletu upoważniającego do uczestnictwa w Koncercie jest podstawą do dochodzenia określonych praw od organizatora imprezy oraz, że w przypadku sprzedaży biletów nie mamy do czynienia tylko z potencjalną usługą o nieskonkretyzowanym charakterze. Kupujący bilet wstępu na określoną imprezę dokonuje ostatecznej i definitywnej zapłaty należności z tego tytułu, bez względu na to, kiedy impreza ta się odbędzie.
Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że należność uregulowana wprawdzie przed wykonaniem usługi, jednak mająca ostateczny i definitywny charakter, nie jest zaliczką otrzymaną na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, o której mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że uregulowanie należności lub wystawienie faktury przed wystąpieniem zdarzenia, tj. odbyciem się Koncertu będzie powodować powstanie przychodu podatkowego w dacie uregulowania należności lub wystawienia faktury (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).
Podsumowując, stwierdzić należy, że przychód podatkowy Spółki z tytułu sprzedaży biletów na Koncert powstanie w dacie sprzedaży biletów, a konkretnie otrzymania zapłaty za bilety (czy to bezpośrednio od nabywcy, czy też od podmiotu pośredniczącego w sprzedaży), a nie w momencie odbycia się Koncertu, zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3a Ustawy o CIT.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że za dzień powstania przychodu należy uznać dzień sprzedaży biletów - zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z tego względu Państwa stanowisko w zakresie określenia momentu rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert w dniu, w którym Koncert się odbył jako dniu wykonania usługi (w tej części pytania nr 1), należy u znać za nieprawidłowe.
Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w momencie otrzymania zapłaty za Bilety wstępu w wyniku sprzedaży własnej oraz w ramach rozliczenia sprzedaży przez Pośrednika.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie momentu rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert w dniu otrzymania zapłaty za sprzedane bilety (w tej części pytania nr 2) należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do rozpoznania ponoszonych przez Państwa wydatków związanych ze sprzedażą Biletów oraz organizacją Koncertów należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji zaliczki. Przyjmuje się więc za popularnym słownikiem języka polskiego (pod red. prof. Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Wilga), że „zaliczka” to część pieniędzy wpłaconych lub wypłaconych na poczet czegoś. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każde wcześniejsze wpłacenie określonej należności oznacza wpłatę (zaliczkę), która może stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. O kwalifikacji wpłaconej tytułem zaliczki należności, jako kosztu uzyskania przychodu decyduje bowiem jej charakter. W tym też kontekście zauważyć należy, że co do zasady zaliczki - jako wpłaty nie mające charakteru definitywnego (ze względu na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania usług, na poczet których zostały wpłacone) - nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Jak sami Państwo wskazali, na etapie zapłaty Zaliczek, nie są Państwo w stanie w 100% stwierdzić, że dojdzie do Koncertu i osiągną Państwo z tego tytułu definitywny przychód.
Z tego względu do kosztów uzyskania przychodów nie mogą zostać zakwalifikowane zaliczki wpłacane przez Państwa na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu tj.: wynagrodzenie wykonawców i obsługi technicznej, koszty wynajmu sali i sprzętu. Jak sami Państwo wskazali, ostateczna kwota kosztów związanych z organizacją Koncertu znana jest Państwu dopiero po odbyciu się Koncertu. Dopiero wtedy wydatki te mają charakter definitywny.
Zatem Państwa stanowisko dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zaliczek wpłaconych na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu (zaliczka dla wykonawców, obsługi technicznej, zaliczki na wynajem Sali i sprzętu) jako kosztów bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży Biletów (pytanie nr 3), należy uznać za nieprawidłowe.
Jak wynika z ww. art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach Ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia „koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami” i „koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami” (tzw. „koszty pośrednie”), różnicując moment ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b-4e Ustawy o CIT).
Do kategorii „kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami” należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.
Natomiast, „pośrednie koszty uzyskania przychodów” to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.
Innymi słowy - posługując się językowym znaczeniem - przez koszty bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu. Kosztami innymi niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są zaś wszelkie inne koszty, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniości w relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.
Regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c Ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 Ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie zaś do art. 15 ust. 4b Ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1)sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo
2)złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Zgodnie z art. 15 ust. 4c Ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Generalną zasadą podatkowego rozliczania kosztów bezpośrednich jest ujęcie (potrącenie) w rachunku podatkowym kosztu bezpośrednio związanego z przychodem w roku jego związania z odpowiadającym mu przychodem. Natomiast, koszty uzyskania przychodów poniesione po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania, nie później jednak niż data upływu terminu określonego do złożenia zeznania, powinny być potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane jest zeznanie. Przy czym, z brzmienia art. 15 ust. 4c Ustawy o CIT, nie wynika, że bezpośrednie koszty uzyskania przychodów, należy wyłącznie ujmować w roku następującym bezpośrednio po roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód. Przy rozliczeniu kosztów bezpośrednich na zasadzie wyjątku, pozwalającego ująć te koszty w roku następnym w stosunku do tego, w którym nastąpił przychód, ustawodawca nie ograniczył rozliczenia bezpośrednio do roku, w którym powstał przychód. Przepis ten zawiera otwartą formułę rozliczenia kosztów bezpośrednich w czasie, to jest w tym roku podatkowym następnym, w którym został poniesiony i udokumentowany koszt bezpośredni.
Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że Państwa wydatki związane z organizacją Koncertów, o których mowa w pytaniu nr 1, a także wydatki z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert, o których mowa w pytaniu nr 2, wykazują bezpośredni związek z przychodami z Koncertów.
Na powyższe nie ma wpływu fakt, że mogą Państwo osiągać przychody ze sprzedaży biletów na dane wydarzenie przez kilka miesięcy, tj. jak wskazano w opisie sprawy np. rozpocząć sprzedaż w listopadzie 2024 r., a Koncert odbędzie się w październiku 2025 r. Powyższej konkluzji nie zmienia również fakt, że najpierw osiągają Państwo przychody ze sprzedaży Biletów, a ostateczna kwota kosztów związanych z organizacją Koncertu znana jest Państwu dopiero po odbyciu się Koncertu.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami wydatków związanych z organizacją Koncertów (w tej części pytania nr 1) oraz wydatków z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert w momencie ich poniesienia (w tej części pytania nr 2), należało uznać za prawidłowe.
Z opisanej sprawy wynika, że może się zdarzyć sytuacja, że Koncert odbywa się w innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu.
Ustawa o CIT nie uzależnia kwalifikacji wydatku jako kosztu bezpośrednio związanego z przychodem od tego, czy zostanie on poniesiony przed czy po powstaniu przychodu. Potwierdza to brzmienie art. 15 ust. 4b i 4c Ustawy o CIT, które określają zasady potrącania kosztów bezpośrednio związanych z przychodami danego roku podatkowego, a poniesionych po zakończeniu tego roku podatkowego.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że co do zasady koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu powinny zostać potrącone w momencie uzyskania przychodów. Natomiast w sytuacji, kiedy koszty uzyskania przychodów są ponoszone po uzyskaniu przychodu powinny zostać potrącone, w momencie wskazanym w art. 15 ust. 4b lub 4c Ustawy o CIT w zależności od tego, kiedy ten koszt - bezpośrednio związany z przychodami z tytułu sprzedaży biletów na wydarzenia kulturalne, rozrywkowe - zostanie poniesiony.
Państwa wydatki na organizację Koncertu mają charakter kosztów bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży biletów i co do zasady są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody. Jeżeli koszty bezpośrednie zostaną poniesione po zakończeniu roku, którego dotyczą, zastosowanie znajdą regulacje art. 15 ust. 4b lub 4c Ustawy o CIT.
Tym samym, koszty poniesione w roku uzyskania przychodu należy rozliczyć w tym samym roku, natomiast koszty poniesione w roku następnym po uzyskaniu przychodu i w kolejnych latach - w roku poniesienia kosztu, jeśli koszt poniesiony został po sporządzeniu sprawozdania finansowego.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie wskazania czy w sytuacji, w której Koncert odbywa się innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu, Spółka powinna rozpoznać koszty uzyskania przychodu w tym samym roku podatkowym co przychód podatkowy (pytanie nr 4), należy uznać za prawidłowe.
Podsumowując:
W przedstawionym stanie faktycznym za dzień wykonania usługi na potrzeby rozpoznania przychodu podatkowego nie powinni Państwo uznawać momentu odbycia się Koncertu. Powinni Państwo rozpoznać przychód z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert w dniu otrzymania zapłaty za sprzedane bilety.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie momentu powstania przychodu w tej części pytania nr 1 - jest nieprawidłowe, a w odniesieniu do tej części pytania nr 2 - jest prawidłowe.
Z uwagi na brak definitywności poniesienia wydatków zaliczki wpłacane przez Państwa na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się Koncertu tj.: wynagrodzenie wykonawców i obsługi technicznej, koszty wynajmu sali i sprzętu, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jak sami Państwo wskazali, ostateczna kwota kosztów związanych z organizacją Koncertu znana jest Państwu dopiero po odbyciu się Koncertu. Dopiero wtedy wydatki te mają charakter definitywny.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zaliczek wpłaconych na poczet wykonania usług związanych z organizacją i odbyciem się koncertu (pytanie nr 3) - jest nieprawidłowe.
Państwa wydatki związane z organizacją Koncertów oraz Koszty uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży Biletów wstępu na Koncert jako bezpośrednio związane z przychodami powinni Państwo rozpoznać w momencie uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4b i ust. 4c Ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie kosztów uzyskania przychodów w tej części pytania nr 1 - jest prawidłowe i w odniesieniu do tej części pytania nr 2 - jest prawidłowe.
W sytuacji, w której Koncert odbywa się innym roku podatkowym niż poniesienie wydatków na organizację Koncertu, Spółka powinna rozpoznać koszty uzyskania przychodu w tym samym roku podatkowym co przychód podatkowy. Koszty poniesione w roku uzyskania przychodu należy rozliczyć w tym samym roku, natomiast koszty poniesione w roku następnym po uzyskaniu przychodu i w kolejnych latach - w roku poniesienia kosztu, jeśli koszt poniesiony został po sporządzeniu sprawozdania finansowego.
Zatem Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 4 - jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
