
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 28 września 2025 r. i z 13 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca od ponad 9 lat przebywa i pracuje w Szwecji, gdzie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę jako mechanik/spawacz. Zakończenie stosunku pracy w Szwecji planowane jest na listopad 2025 roku, a powrót do Polski i założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – na styczeń 2026 roku.
Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Polski. W ramach tej działalności zamierza świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy, zagranicznego kontrahenta ze Szwecji w formule B2B. Działalność ma być opodatkowana ryczałtem 8,5% od przychodów ewidencjonowanych.
Motywacja powrotu i rozwoju: Po długim pobycie za granicą Wnioskodawca planuje powrót do Polski ze względów osobistych i rodzinnych. Chce rozpocząć nowe, stabilne życie w kraju, planuje założyć rodzinę i rozwijać się zawodowo, budując własną niezależną działalność i poszerzając kompetencje w innych dziedzinach niż dotychczasowe.
Dotychczasowe obowiązki (w ramach stosunku pracy): Wnioskodawca świadczył głównie usługi mechaniczne i spawalnicze oraz naprawcze. Były to wyjazdowe prace serwisowe, polegające na usuwaniu awarii, wymianie elementów maszyn i urządzeń (takich jak silniki, siłowniki, podzespoły przemysłowe) bezpośrednio u klientów końcowych. Prace miały charakter mobilny, interwencyjny i serwisowy. Wnioskodawca działał jako pracownik najemny, często delegowany do innych firm, z obowiązkiem pracy w określonych godzinach i pod kontrolą organizacyjną pracodawcy.
Od czerwca 2025 roku, w związku z wykupieniem dotychczasowego pracodawcy przez inny podmiot, zmieniony został zakres obowiązków – Wnioskodawca wykonuje obecnie wyłącznie usługi mechaniczne. Nie wykonuje już prac spawalniczych. W ramach wcześniejszego zatrudnienia spawanie odbywało się metodami MIG, MAG i TIG – nie stosowano innych technologii spawalniczych.
Zakres planowanej działalności (po założeniu JDG): W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie realizował zupełnie inny typ usług, o charakterze montażowym i produkcyjnym. Planowana działalność obejmuje: składanie i montaż konstrukcji stalowych oraz ich elementów (zarówno na hali, jak i u klienta), prefabrykację rur, paneli i komponentów przemysłowych, wykonywanie prac studdingowych (specjalistyczne spawanie trzpieniowe wykorzystywane głównie w energetyce i przemyśle ciężkim), które znacząco różni się od metod MIG/MAG/TIG.
Niezależność planowanej działalności gospodarczej. Działalność będzie w pełni samodzielna i niezależna organizacyjnie. Wnioskodawca nie będzie podlegać kierownictwu kontrahenta, samodzielnie będzie organizował swój czas i sposób pracy. Zakres odpowiedzialności, ryzyk i inwestycji leży po stronie Wnioskodawcy – będzie dysponować własnym sprzętem (narzędzia, ubrania robocze, samochód), samodzielnie organizować dojazdy i zakwaterowanie przy realizacji zleceń.
Co istotne, Wnioskodawca nie zamierza ograniczać się do współpracy tylko z jednym kontrahentem. Będzie aktywnie poszukiwać innych zleceń, również na terenie Polski. Celem prowadzenia działalności jest dalszy rozwój zawodowy, zdobywanie nowych kompetencji i świadczenie usług na rzecz szerszego grona klientów. W przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności o kolejne specjalizacje i kompleksowe usługi.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Od 2026 roku Wnioskodawca będzie miał miejsce zamieszkania w Polsce i będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o PIT, ponieważ będzie posiadał w Polsce centrum interesów osobistych i gospodarczych oraz przebywał na terytorium RP dłużej niż 183 dni.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności, z wyłączeniem odpowiedzialności za czyny niedozwolone.
Czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie będą wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Kontrahenta. Wnioskodawca będzie samodzielnie organizować pracę.
Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, w tym odpowiedzialność za jakość i terminowość usług oraz koszty związane z ich wykonaniem.
Do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Od roku 2022 do czerwca 2025 Wnioskodawca pracował w firmie A. Wnioskodawca zajmował się tam spawalnictwem. Od czerwca 2025 firma A została wykupiona przez (…) koncern X. Firma X zmieniła nazwę firmy na B, w której aktualnie Wnioskodawca pracuje jako mechanik.
Usługi w ramach działalności gospodarczej będą świadczone na rzecz podmiotu, który od czerwca 2025 r. przejął dotychczasowego pracodawcę Wnioskodawcy.
Istnieją istotne różnice pomiędzy zakresem usług wykonywanych na etacie a planowaną JDG:
- Na etacie Wnioskodawca świadczył usługi mechaniczne (np. wymiana silników, kół zębatych, łańcuchów) i spawalnicze (MIG, MAG, TIG) spawanie stożków pod instalacje wodne, spawanie zbiorników ciśnieniowych, zwykłych zbiorników na wodę oraz elementów maszyn odpowiedzialnych za obróbkę drewna. Wnioskodawca wykonywał także prace mobilne i serwisowe, pod kierownictwem i w ramach stosunku pracy np. wymiana pras, serwis wałów tworzących papier, wymiana uszczelek rur o zawartościach niebezpiecznych takich jak kwas zwany zielony ług (Zielony ług to rozpuszczony wytop węglanu sodu, siarczku sodu i innych związków pochodzących z kotła odzysknicowego w procesie siarczanowym.);
- W ramach JDG Wnioskodawca planuje wykonywać usługi montażowe (np. montaż konstrukcji stalowych w tym balustrad bądź schodów), prefabrykacyjne (np. tworzenie dużych elementów budowlanych w fabryce, poza miejscem budowy) i specjalistyczne (m.in. usługi studdingowe – jest to specjalistyczna forma spawania trzpieniowego zwana również zgrzewaniem kołków w kotłach palących śmieci stosowane przed wylewaniem betonu aby zabezpieczyć ściany kotła), przygotowanie oraz montaż elementów zgodnie z rysunkiem technicznym, niezależnie organizacyjnie i na własny rachunek, które znacząco różnią się od poprzednich obowiązków. Wnioskodawca nie będzie zajmował się mechaniką, serwisami maszyn oraz nie będzie odpowiedzialny za spawanie.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pomimo świadczenia usług na rzecz byłego zagranicznego pracodawcy? jeżeli usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej (montażowe, prefabrykacyjne i studdingowe) będą miały inny charakter niż świadczone wcześniej w ramach stosunku pracy (spawalniczo-mechaniczne), Wnioskodawca wykonuje obecnie wyłącznie usługi mechaniczne – zakres ten nie pokrywa się z zakresem planowanej działalności, Wnioskodawca planuje wykonywać usługi na rzecz zagranicznego podmiotu, który nie prowadzi działalności w Polsce, brak jest przepisów w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Szwecją, które zabraniałyby wykonywania działalności na rzecz byłego pracodawcy.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie nie pozbawia Go prawa do opodatkowania w formie ryczałtu w opisanej sytuacji, ponieważ zakres usług świadczonych w ramach JDG nie odpowiada czynnościom wykonywanym wcześniej w ramach stosunku pracy. W konsekwencji nie zachodzą przesłanki do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca wskazuje, że:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że od ponad 9 lat przebywa Pan i pracuje w Szwecji, gdzie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę jako mechanik/spawacz. Zakończenie stosunku pracy w Szwecji planowane jest na listopad 2025 roku, a powrót do Polski i założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – na styczeń 2026 roku. Planuje Pan rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Polski. W ramach tej działalności zamierza Pan świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy, zagranicznego kontrahenta ze Szwecji w formule B2B. Działalność ma być opodatkowana ryczałtem 8,5% od przychodów ewidencjonowanych.
Od roku 2022 do czerwca 2025 pracował Pan w firmie A. Zajmował się tam Pan spawalnictwem. Od czerwca 2025 firma A została wykupiona przez (…) koncern X. Firma X zmieniła nazwę firmy na B, w której aktualnie pracuje Pan jako mechanik.
Dotychczas, w ramach stosunku pracy świadczył Pan głównie usługi mechaniczne i spawalnicze oraz naprawcze. Były to wyjazdowe prace serwisowe, polegające na usuwaniu awarii, wymianie elementów maszyn i urządzeń (takich jak silniki, siłowniki, podzespoły przemysłowe) bezpośrednio u klientów końcowych. Prace miały charakter mobilny, interwencyjny i serwisowy. Działał Pan jako pracownik najemny, często delegowany do innych firm, z obowiązkiem pracy w określonych godzinach i pod kontrolą organizacyjną pracodawcy. Od czerwca 2025 roku, w związku z wykupieniem dotychczasowego pracodawcy przez inny podmiot, zmieniony został zakres obowiązków – obecnie wykonuje Pan wyłącznie usługi mechaniczne. Nie wykonuje Pan już prac spawalniczych. W ramach wcześniejszego zatrudnienia spawanie odbywało się metodami MIG, MAG i TIG – nie stosowano innych technologii spawalniczych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan realizował zupełnie inny typ usług, o charakterze montażowym i produkcyjnym. Planowana działalność obejmuje: składanie i montaż konstrukcji stalowych oraz ich elementów (zarówno na hali, jak i u klienta), prefabrykację rur, paneli i komponentów przemysłowych, wykonywanie prac studdingowych (specjalistyczne spawanie trzpieniowe wykorzystywane głównie w energetyce i przemyśle ciężkim), które znacząco różni się od metod MIG/MAG/TIG.
Wskazuje Pan, że istnieją istotne różnice pomiędzy zakresem usług wykonywanych na etacie a planowaną JDG:
‒Na etacie świadczył Pan usługi mechaniczne (np. wymiana silników, kół zębatych, łańcuchów) i spawalnicze (MIG, MAG, TIG) spawanie stożków pod instalacje wodne, spawanie zbiorników ciśnieniowych, zwykłych zbiorników na wodę oraz elementów maszyn odpowiedzialnych za obróbkę drewna. Wykonywał Pan także prace mobilne i serwisowe, pod kierownictwem i w ramach stosunku pracy np. wymiana pras, serwis wałów tworzących papier, wymiana uszczelek rur o zawartościach niebezpiecznych takich jak kwas zwany zielony ług (Zielony ług to rozpuszczony wytop węglanu sodu, siarczku sodu i innych związków pochodzących z kotła odzysknicowego w procesie siarczanowym.);
‒W ramach JDG planuje Pan wykonywać usługi montażowe (np. montaż konstrukcji stalowych w tym balustrad bądź schodów), prefabrykacyjne (np. tworzenie dużych elementów budowlanych w fabryce, poza miejscem budowy) i specjalistyczne (m.in. usługi studdingowe – jest to specjalistyczna forma spawania trzpieniowego zwana również zgrzewaniem kołków w kotłach palących śmieci stosowane przed wylewaniem betonu aby zabezpieczyć ściany kotła), przygotowanie oraz montaż elementów zgodnie z rysunkiem technicznym, niezależnie organizacyjnie i na własny rachunek, które znacząco różnią się od poprzednich obowiązków. Nie będzie Pan zajmował się mechaniką, serwisami maszyn oraz nie będzie odpowiedzialny za spawanie.
Ponadto wskazuje Pan, że nie zamierza ograniczać się do współpracy tylko z jednym kontrahentem i będzie aktywnie poszukiwać innych zleceń, również na terenie Polski.
Jak wynika z przytoczonych na wstępie regulacji prawnych, możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Wymieniony przez Pana zakres wykonywanych usług w ramach działalności gospodarczej nie będzie tożsamy – jak sam Pan wskazał – z przedstawionym przez Panem zakresem czynności wykonywanych w ramach dotychczasowej umowy o pracę. Czynności i usługi różnią się od siebie. Na rzecz zagranicznego pracodawcy świadczył Pan usługi mechaniczne (np. wymiana silników, kół zębatych, łańcuchów) i spawalnicze (MIG, MAG, TIG), a także prace mobilne i serwisowe. Natomiast w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej planuje Pan wykonywać usługi montażowe (np. montaż konstrukcji stalowych w tym balustrad bądź schodów), prefabrykacyjne (np. tworzenie dużych elementów budowlanych w fabryce, poza miejscem budowy) i specjalistyczne (m.in. usługi studdingowe).
Ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Pana w ramach umowy o pracę, są tożsame z czynnościami, które wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Opodatkowanie wykonywanych usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym leży natomiast w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że nie spełnia przesłanek wynikających z art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
Skoro zatem zakres usług, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, nie jest tożsamy z czynnościami, które wykonywał Pan w ramach stosunku pracy, to może Pan w 2026 r. opodatkować przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Pana stanowisko jest więc prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
