Ustalenie właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.109.2022.1.AWO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.109.2022.1.AWO

Temat interpretacji

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zgodnie z tym wpisem, przeważająca Pana działalność gospodarcza objęta jest kodem 74.90.Z - „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

W ramach tej działalności zajmuje się Pan świadczeniem usług polegających na wspieraniu sprzedaży towarów (dalej jako: „Usługi wsparcia”) prowadzonej przez podmioty, które zlecają Panu wykonywanie Usług wsparcia (dalej jako: „Zleceniodawcy”). Przy wykonywaniu Usług wsparcia nie nabywa Pan prawa własności towarów, które ostatecznie trafiają do finalnych nabywców, którymi są zarówno podmioty gospodarcze, jak i konsumenci (dalej: „Nabywcy towarów”).

Nie jest Pan stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Zleceniodawcami a Nabywcami towarów. Nie zawiera Pan umów sprzedaży w imieniu Zleceniodawców, czy też w imieniu Nabywców towarów. Świadczone prze Pana Usługi wsparcia obejmują przede wszystkim:

wspieranie Zleceniodawców w negocjowaniu warunków umów zawieranych z Nabywcami towarów,

informowaniu Nabywców towarów o produktach oferowanych przez Zleceniodawców,

utrzymywanie ciągłego kontaktu z Nabywcami towarów,

poszukiwanie nowych nabywców na produkty oferowane przez Zleceniodawców,

wsparcie Nabywców towarów przy składaniu zamówień na produkty Zleceniodawców.

W szczególności, wykonywane przez Pana Usługi wsparcia nie dotyczą usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości.

W zamian za świadczone Usługi wsparcia uzyskuje Pan od Zleceniodawców wynagrodzenie będące prowizją od sprzedaży towarów przez Zleceniodawców na rzecz Nabywców towarów.

Wystąpił Pan z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w ... o wydanie opinii statystycznej celem zakwalifikowania Usług wsparcia do odpowiedniego grupowania PKWiU. W odpowiedzi na złożony wniosek otrzymał Pan opinię statystyczną wydaną ... października 2021 r. (sygn. ...; dalej jako: „Opinia”), w której wspomniany Urząd stwierdził, że :

 „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wymienione wsparcie sprzedaży świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność produkcyjno-handlową, obejmujące: wsparcie w negocjowaniu warunków umów zawieranych z ich nabywcami, informowanie nabywców o produktach, utrzymywanie ciągłego kontaktu z nabywcami, poszukiwanie nowych nabywców na oferowane produkty, wsparcie nabywców przy składaniu zamówień na produkty mieści się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Zamierza Pan opodatkowywać od 2022 r. przychody z opisanej powyżej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usług wsparcia tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT.

W stosunku do Pana nie znajduje i nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym PIT. W szczególności, nie opłaca i nie będzie Pan opłacać podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 ustawy o zryczałtowanym PIT. Zakłada Pan, że w roku, w którym rozpocznie opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie uzyska przychodów przekraczających 2.000.000 euro, ani nie uzyskał Pan przychodów przekraczających tę wartość w roku poprzedzającym zmianę formy opodatkowania. Nie zamierza Pan również przekroczyć wspomnianego limitu przychodów w przyszłości.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu Usług wsparcia na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT kalkulując ryczałt (podatek) od przychodów z tej działalności z zastosowaniem 8,5% stawki podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Wyraża Pan przekonanie, że jest/będzie Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu Usług wsparcia na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT kalkulując ryczałt (podatek) od przychodów z tej działalności z zastosowaniem 8,5% stawki podatku.

Uzasadnienie Pana stanowiska

Zryczałtowany podatek dochodowy - uwagi ogólne

Wskazał Pan, że ustawa o zryczałtowanym PIT reguluje m.in. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT).

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym PIT, użyte w tej ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128; dalej jako: „ustawa o PIT”).

Podał Pan także, że z kolei treść art. 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazuje, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 [przychody przedsiębiorstwa w spadku] lub art. 14 ustawy o PIT [przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza], z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania na gruncie rozpatrywanej sprawy.

Z kolei art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT określa, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolnicza działalność gospodarcza), jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podkreślił Pan, że mając na uwadze informację zawartą w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, z której wynika, że:

zakłada Pan, że w roku, w którym rozpocznie opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie uzyska przychodów przekraczających 2.000.000 euro, ani nie uzyskał Pan przychodów przekraczających tą wartość w roku poprzedzającym zmianę formy opodatkowania,

nie przewiduje Pan, aby limit przychodów w wysokości 2.000.000 euro został przez Pana przekroczony w przyszłości,

stwierdza Pan, że spełni Pan warunek w zakresie wysokości przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Podał Pan również, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT zawiera negatywny katalog okoliczności, których wystąpienie wyklucza możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród tych negatywnych przesłanek wyróżnić należy, przykładowo, opłacanie przez podatnika podatku w formie karty podatkowej na zasadach przewidzianych w rozdziale 3 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Jak Pan wskazał w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w stosunku do Pana nie znajdą zastosowania przesłanki wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT.

W związku z powyższym, stwierdza Pan, że będzie Pan uprawniony do opodatkowania przychodów z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT.

Po Pana stronie pozostaje natomiast wątpliwość dotycząca właściwej stawki ryczałtu dla wykonywanej przez Pana działalności.

Stawka ryczałtu a klasyfikacja czynności według PKWiU 2015

Wskazał Pan, że w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawka tego podatku ma charakter procentowy. Określa ona, jaka część (jaki procent) przychodu jest należna tytułem podatku (podobnie A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Warszawa 2011, art. 12).

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zależną od źródła przychodu, określa art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT. W wielu przypadkach, zakres czynności, w odniesieniu do których zastosowanie znajduje określona stawka ryczałtu, precyzowany jest symbolem (określonym numerycznie) konkretnego grupowania PKWiU 2015.

Przytoczył Pan, że jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2009 r. (sygn. akt II FSK 376/08):

„Normy prawa podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.f. i określające stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskutek czego normy prawa statystycznego współtworzą normę opodatkowania”.

W Pana ocenie, w przypadku zatem czynności skonkretyzowanych w ustawie o zryczałtowanym PIT przy pomocy symbolu (grupowania) statystycznego, decydujące znaczenie dla określenia właściwej stawki ryczałtu ma klasyfikacja statystyczna tej czynności.

Niektóre z czynności, dla których ustawa o zryczałtowanym PIT przewiduje określoną stawkę ryczałtu, nie zostały jednak zdefiniowane przy pomocy symbolu statystycznego. Nie oznacza to jednak, że w przypadku tych czynności klasyfikacja statystyczna pozostaje bezużyteczna.

Zauważa Pan, że do klasyfikacji statystycznej odwołuje się również definicja wyrażenia „działalność usługowa” zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Zgodnie z tą definicją, pojęcie „działalności usługowej" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU; Dz. U. z 2015 r. poz. 1676; dalej jako: „Rozporządzenie PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Pana zdaniem, powyższe oznacza, że nawet jeśli przepis ustawy o zryczałtowanym PIT, wyznaczając właściwą stawkę ryczałtu dla danej czynności, nie odwołuje wprost do określonego grupowania statystycznego, należy pomocniczo stosować klasyfikację PKWiU 2015 przy wykładni przepisów tej ustawy, w szczególności, celem wykluczenia możliwości przyporządkowania danej czynności do innych stawek zdefiniowanych przez ustawodawcę przy pomocy określonego grupowania PKWiU.

Klasyfikacja statystyczna działalności wykonywanej przez Pana

a)Podmiot odpowiedzialny za klasyfikację statystyczną czynności

Zaklasyfikowanie świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności do odpowiedniego grupowania według PKWiU 2015 leży w gestii zainteresowanego (podatnika), na co zwrócił uwagę Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11):

„Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej”.

Jednocześnie, w tym samym komunikacie, Prezes GUS zaznaczył, że w razie trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według m.in. PKWiU, zainteresowany może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w ... .

b)Wyjaśnienia PKWiU

Wskazał Pan, że pomocne przy kwalifikowaniu czynności do odpowiedniego grupowania mogą być Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w wersji z 25 marca 2019 r. (dalej: Wyjaśnienia” lub „Wyjaśnienia do PKWiU 2015”) opublikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z komentarzem do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zawartym w Wyjaśnieniach, dział ten obejmuje m.in.: „usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową”.

Zaklasyfikowanie Usług wsparcia świadczonych przez Pana do jakiegokolwiek innego grupowania nie wydaje się być prawidłowe, gdyż żadna inna pozycja klasyfikacyjna nie zawiera w sobie wszystkich elementów składających się na Usługi wsparcia, które Pan świadczy. Zgodnie z komentarzem zawartym w Wyjaśnieniach, grupowanie 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości. Tymczasem, wymienione czynności, wykluczone z grupowania 74.90.12.0, nie wchodzą w zakres Usług wsparcia, których dotyczy Pana zapytanie.

c)Opinia statystyczna uzyskana przez Pana

W celu uzyskania dodatkowego potwierdzenia prawidłowości dokonanej przez Pana klasyfikacji wykonywanych przez Pana czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU 2015, wystąpił Pan z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w ... o dokonanie na podstawie Rozporządzenia w sprawie PKWiU 2015 klasyfikacji czynności składających się na świadczone przez Pana Usługi wsparcia.

W uzyskanej Opinii, Urząd Statystyczny w … uznał, że:

 „wymienione wsparcie sprzedaży świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność produkcyjno-handlową, obejmujące: wsparcie w negocjowaniu warunków umów zawieranych z ich nabywcami, informowanie nabywców o produktach, utrzymywanie ciągłego kontaktu z nabywcami, poszukiwanie nowych nabywców na oferowane produkty, wsparcie nabywców przy składaniu zamówień na produkty mieści się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Właściwa stawka ryczałtu

Podkreślił Pan, że pomimo tego, że przepis art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT, w którym poszczególne czynności zostały przyporządkowane do właściwych stawek ryczałtu, nie wiąże bezpośrednio żadnej czynności z grupowaniem statystycznym PKWiU 74.90.12.0 wyraża Pan przekonanie, że działalność mieszcząca się w tym grupowaniu może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wskazuje na to m.in. okoliczność, że od 1 stycznia 2021 r. nie obowiązuje już załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym PIT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r.) zawierający wykaz czynności, których świadczenie wyłączało podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wśród wymienionych w tym wykazie usług oznaczonych symbolami PKWiU, znajdowały się również: „Usługi profesjonalne z techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane" oznaczone symbolem PKWiU 74.90.1 z zaznaczeniem, że chodzi tylko o te usługi, które dotyczą pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zmiana w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym PIT oraz uchylenie załącznika nr 2 do tej ustawy oznacza, że wykonywanie przez podatnika czynności mieszczących się w wyżej wymienionym grupowaniu, a więc w grupowaniu 74.90.1. „Usługi profesjonalne z techniczne wspomagające/usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie pozbawia podatnika prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym, stwierdza Pan, że w katalogu art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT bez wątpienia znajduje się działalność obejmująca Usługi wsparcia mieszczące się w pozycji klasyfikacyjnej 74.90.12.0 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Stoi Pan na stanowisku, że prowadzona przez Pana działalność sklasyfikowana w Opinii do grupowania PKWiU 74.90.12.0 mieści się w wyrażeniu „przychody z działalności usługowej” wymienionym w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym PIT.

Wskazał Pan, że zgodnie z tym przepisem, do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8” zastosowanie znajduje stawka 8,5%.

Uważa Pan, że pojęcie działalności usługowej należy odczytywać przez pryzmat art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, który wskazuje na maksymalne szerokie jej ujęcie. Stanowisko te potwierdzone jest poglądami doktryny, czego przykładem jest komentarz do ustawy o zryczałtowanym PIT (P. Borszowski, „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz”, Warszawa 2012, art. 12), w którym zaznacza się, że:

 „Objęcie stawką 8,5% przychodów z działalności usługowej oznacza, że ustawodawca kwalifikuje do tej stawki przychody z działalności usługowej o szerokim zakresie. Należy tu bowiem zastosować określenie działalności usługowej, przyjęte przez ustawodawcę w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.o.f, a więc pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU”.

Podał Pan także, że możliwość zastosowania 8,5% stawki podatku do czynności mieszczących się w grupowaniu PKWIU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, czego przykładami są:

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2021 r. (znak 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG),

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 grudnia 2021 r. (znak 0113-KDIPT2-1.4011.958.2021.4.MM),

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2021 r. (znak 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ).

Podkreślił Pan, że na szczególną uwagę zasługuje interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2021 r. (znak 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST) wydana w podobnym stanie faktycznym, jak ten opisany w niniejszym wniosku.

W wydanej interpretacji organ potwierdził, że:

 „przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

W przypadku złożenia oświadczenie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanego przychodu z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług może Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy stanowi, że:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

b)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

c)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w stosunku do Pana nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie jednak z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług:

pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c,

- 8,5%-

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1‑4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a,

- 3,0%-

przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 - art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b tej ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1, 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

3) działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;

Jednocześnie możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z treści wniosku, tj. informacji podanych przez Pana wynika m.in., że:

prowadzi Pan działalność gospodarczą,

w ramach tej działalności zajmuje się Pan świadczeniem usług polegających na wspieraniu sprzedaży towarów („Usługi wsparcia”) prowadzonej przez podmioty, które zlecają Panu wykonywanie Usług wsparcia („Zleceniodawcy”),

nie nabywa Pan prawa własności towarów, które ostatecznie trafiają do finalnych nabywców,

nie jest Pan stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Zleceniodawcami a Nabywcami towarów,

nie zawiera Pan umów sprzedaży w imieniu Zleceniodawców, czy też w imieniu Nabywców towarów,

wykonywane przez Pana Usługi wsparcia nie dotyczą usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości,

uzyskuje Pan od Zleceniodawców wynagrodzenie będące prowizją od sprzedaży towarów przez Zleceniodawców na rzecz Nabywców towarów,

świadczone prze Pana Usługi wsparcia obejmują przede wszystkim:

wspieranie Zleceniodawców w negocjowaniu warunków umów zawieranych z Nabywcami towarów,

informowaniu Nabywców towarów o produktach oferowanych przez Zleceniodawców,

utrzymywanie ciągłego kontaktu z Nabywcami towarów,

poszukiwanie nowych nabywców na produkty oferowane przez Zleceniodawców,

wsparcie Nabywców towarów przy składaniu zamówień na produkty Zleceniodawców.

Podał Pan również, że w odpowiedzi na złożony wniosek otrzymał Pan opinię statystyczną wydaną ... października 2021 r. (sygn. ...), w której Urząd Statystyczny w ... stwierdził, że:

 „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wymienione wsparcie sprzedaży świadczone na rzecz podmiotów prowadzących działalność produkcyjno-handlową, obejmujące: wsparcie w negocjowaniu warunków umów zawieranych z ich nabywcami, informowanie nabywców o produktach, utrzymywanie ciągłego kontaktu z nabywcami, poszukiwanie nowych nabywców na oferowane produkty, wsparcie nabywców przy składaniu zamówień na produkty mieści się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Mając więc na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy zatem zgodzić się z Pana stanowiskiem, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji, w przypadku złożenia oświadczenie zgodnie z art. 9 ust. 1 omawianej ustawy, do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanego przychodu z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług może Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało więc uznać za prawidłowe.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan w złożonym wniosku o interpretację indywidualną świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).