Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.419.2025.2.EB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnił go Pan pismem z 15 czerwca 2025 r. (wpływ 15 czerwca 2025 r.) oraz pismem z 15 sierpnia 2025 r. (wpływ 15 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako osoba fizyczna prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (...) (NIP: (…)) i w ramach tej działalności planuje Pan świadczyć usługi związane z pozyskiwaniem środków, w szczególności: przygotowywaniem wniosków dotacyjnych, koordynowaniem procesu zbierania wymaganych dokumentów, składania wniosków, wysyłania uzupełnień, przygotowywania i zawierania umów, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania koordynowaniem realizacji zadania/projektu oraz jego rozliczeniem i raportowaniem.

Działania te będzie Pan prowadził w całości samodzielnie na zlecenie usługobiorcy (usługobiorca podpisuje wszystkie dokumenty, ale wskazuje Pana jako osobę do kontaktu/osobę odpowiedzialną merytorycznie; usługobiorca nie uzupełnia samodzielnie dokumentów, robi to w całości Pan samodzielnie, nie będzie Pan doradzał usługobiorcy).

Działalność będzie realizowana w ramach kodu PKD 66.19.Z zgodnie z informacją uzyskaną od Urzędu Statystycznego (...).

Jednocześnie korzysta Pan obecnie z podmiotowego zwolnienia z płatności podatku VAT (kwota sprzedaży nie przekracza 200 tys. złotych rocznie).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

1.Data rozpoczęcia działalności gospodarczej jako podatnik VAT zwolniony 3 marca 2025 r.

2.Nie wykonuje Pan żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

3.Wartość sprzedaży w roku 2025 nie przekroczy 200 000 zł.

4.Wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzenia działalności, nie przekroczy ww. limitu.

5.Nie zamierza Pan świadczyć usług doradczych na rzecz klientów.

6.Zakres usług związanych z pozyskiwaniem środków ograniczy Pan do wskazania dostępnych programów dotacyjnych, przygotowania dokumentów aplikacyjnych według wytycznych klienta, uzupełnienia formularzy na podstawie przekazanych danych oraz złożenia wniosku. Nie podejmuje Pan decyzji, ani nie tworzy Pan rekomendacji co do wyboru programu finansowania. Pana odpowiedzialność ogranicza się do poprawności formalnej dokumentacji.

Pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym – polegającym na świadczeniu usług polegających wyłącznie na technicznym opracowaniu dokumentów aplikacyjnych o dotacje (na podstawie informacji i danych dostarczonych przez klienta, bez formułowania rekomendacji podatkowych, finansowych lub gospodarczych) – będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, przy założeniu, że roczna wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł oraz, że nie wykonuje Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku)

W Pana ocenie, opisane usługi nie stanowią usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, lecz mają charakter czynności technicznych i redakcyjnych.

Polegają one na:

·wypełnianiu formularzy i przygotowywaniu dokumentów aplikacyjnych o dofinansowanie na podstawie danych od klienta,

·kompletowaniu załączników,

·przesyłaniu dokumentacji do instytucji grantodawcy zgodnie z wymaganiami formalnymi.

Nie wykonuje Pan analiz ekonomicznych, finansowych, podatkowych ani rekomendacji co do wyboru źródeł finansowania – przekazuje Pan jedynie informacje o dostępnych naborach oraz obsługuje Pan proces formalny zgodnie z instrukcjami klienta.

W związku z tym uważa Pan, że może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli nie zostanie przekroczony próg sprzedaży oraz nie będą wykonywane czynności z art. 113 ust. 13.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Zauważam przy tym, że w myśl art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 896):

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 i 894) w art. 113 w ust. 1 wyrazy „kwoty 200 000 zł” zastępuje się wyrazami „kwoty 240 000 zł”.

W świetle art. 2 ww. ustawy:

1. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy rozpoczęli w 2025 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatników, o których mowa w art. 113a ustawy zmienianej w art. 1.

Natomiast art. 3 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

Usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Doradztwo jest zatem udzielaniem fachowych opinii, porad np. ekonomicznych, czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że:

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach tej działalności planuje Pan świadczyć usługi związane z pozyskiwaniem środków, w szczególności: przygotowywaniem wniosków dotacyjnych, koordynowaniem procesu zbierania wymaganych dokumentów, składania wniosków, wysyłania uzupełnień, przygotowywania i zawierania umów, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania koordynowaniem realizacji zadania/projektu oraz jego rozliczeniem i raportowaniem.

Działania te będzie Pan prowadził w całości samodzielnie na zlecenie usługobiorcy, ale wskazuje Pana jako osobę do kontaktu/osobę odpowiedzialną merytorycznie; usługobiorca nie uzupełnia samodzielnie dokumentów, robi to w całości Pan samodzielnie, nie będzie Pan doradzał usługobiorcy).

Działalność gospodarczą rozpoczął Pan jako podatnik VAT zwolniony 3 marca 2025 r.

Nie wykonuje Pan żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wartość sprzedaży w roku 2025 nie przekroczy 200 000 zł.

Wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzenia działalności, nie przekroczy ww. limitu.

Nie zamierza Pan świadczyć usług doradczych na rzecz klientów.

Zakres usług związanych z pozyskiwaniem środków ograniczy Pan do wskazania dostępnych programów dotacyjnych, przygotowania dokumentów aplikacyjnych według wytycznych klienta, uzupełnienia formularzy na podstawie przekazanych danych oraz złożenia wniosku.

Nie podejmuje Pan decyzji, ani nie tworzy Pan rekomendacji co do wyboru programu finansowania. Pana odpowiedzialność ogranicza się do poprawności formalnej dokumentacji.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy prowadząc działalność w powyższym zakresie może Pan korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, przy założeniu, że roczna wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł oraz, że nie wykonuje Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów, o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja bądź istota wykonywanych czynności.

W analizowanej sprawie istotne są czynności, wykonywane w ramach Pana działalności gospodarczej. Planowana wartość sprzedaży w roku 2025 nie przekroczy 200 000 zł. w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, od marca 2025 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą, nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, której profil działalności obejmuje usługi związane z pozyskiwaniem środków, w szczególności: przygotowywaniem wniosków dotacyjnych, koordynowaniem procesu zbierania wymaganych dokumentów, składania wniosków, wysyłania uzupełnień, przygotowywania i zawierania umów, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania koordynowaniem realizacji zadania/projektu oraz jego rozliczeniem i raportowaniem. Zaznaczył Pan również w opisie sprawy, że nie wykonuje Pan żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy i nie zamierza Pan świadczyć usług doradczych na rzecz klientów. Zakres usług związanych z pozyskiwaniem środków ograniczy Pan do wskazania dostępnych programów dotacyjnych, przygotowania dokumentów aplikacyjnych według wytycznych klienta, uzupełnienia formularzy na podstawie przekazanych danych oraz złożenia wniosku. Nie podejmuje Pan decyzji, ani nie tworzy Pan rekomendacji co do wyboru programu finansowania. Pana odpowiedzialność ogranicza się do poprawności formalnej dokumentacji.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2025 nie przekroczy kwoty 200.000 zł oraz nie będzie Pan wykonywał czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), to dokonywana przez Pana sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli w roku 2025 wartość Pana sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200.000 zł to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Utraci Pan również prawo do zwolnienia w przypadku wykonywania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że prowadząc działalność w powyższym zakresie może korzystać Pan w roku 2025 ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, zakładając, że: planowana sprzedaż w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy w roku 2025 kwoty 200 000 zł oraz nie wykonuje Pan/nie będzie wykonywał Pan usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jednakże podkreślić należy, że utraci Pan prawo do skorzystania z ww. zwolnienia:

-w przypadku przekroczenia w roku 2025 wartości sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 200.000 zł

lub

-jeżeli w kolejnych latach wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy;

-zacznie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pana stanowisko uznaję za nieprawidłowe z uwagi na wskazanie, że będzie Pan korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast z uwagi na fakt, że rozpoczęcie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu – jak wynika z opisu sprawy nastąpiła w marcu 2025 r., będzie Pan korzystał ze zwolnienia w roku 2025 na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.