
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania, że świadczona na rzecz wspólnot mieszkaniowych Usługa stanowi usługę kompleksową podlegającą zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Uzupełnili go Państwo pismem z 1 lipca 2025 r. (wpływ 7 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. jest spółką prowadzącą działalność na terytorium Polski w zakresie obsługi budynków mieszkalnych. Spółka współpracuje ze wspólnotami mieszkaniowymi.
Prace na rzecz wspólnot są wykonywane na podstawie umowy, w ramach której Spółka zobowiązuje się do:
- kompleksowej usługi administracyjnej, związanej z administracyjną obsługą nieruchomości;
- notowania awarii w obiektowej książce wydarzeń;
- prowadzenia ewidencji kluczy, w tym wpisywania do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze;
- prowadzenia rejestrów gości oraz osób przychodzących;
- prowadzenia rejestru usterek i awarii urządzeń na obiekcie oraz powiadamianie o nich odpowiednich firm serwisowych podwykonawczych;
- rozliczania wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie: kosztów zarządu nieruchomością wspólną - raz w roku, na koniec roku obrachunkowego - stosownie do wielkości udziałów poszczególnych właścicieli w nieruchomości wspólnej; kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, dostarczania ciepła bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów wywozu nieczystości - w sposób i w terminach wynikających z regulaminu rozliczeń zatwierdzonego uchwałą właścicieli lokali;
- udzielania każdemu z właścicieli na jego żądanie informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach;
- przyjmowania zgłoszeń mieszkańców nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom;
- obsługi systemu domofonowego;
- obsługi przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarcie bramy, przekazanie kluczy oraz dopilnowania zamknięcia pomieszczeń na odpady;
- obsługi gości nieruchomości, w tym określanie celu i charakteru wizyty oraz odpowiednie kierowanie gości;
- przyjmowania przesyłek dostarczanych mieszkańcom od firm kurierskich;
- upominania osób, które zakłócają ciszę nocną na obszarze Nieruchomości;
- wykonywania czynności wspierających mieszkańców Wspólnoty poprzez m.in.: przekazywanie mieszkańcom pism wydanych przez Wspólnotę, tworzenie ogłoszeń o charakterze ogólnoinformacyjnym na zlecenie Wspólnoty;
- zapewnienia dla nieruchomości wspólnej dostaw energii elektrycznej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci i innych mediów;
- przygotowania planów remontowych, wyszukiwania wykonawców robót budowlanych, dokonywania odbiorów prac wraz z udziałem przedstawicieli Wspólnoty;
- obserwowania wejścia oraz wjazdu/wyjazdu na/z/do teren nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowanie ochrony o wejściu osób nieuprawnionych;
- bieżącego nadzoru nad stanem urządzeń technicznych przeznaczonych do użytku wspólnego;
- raportowania niepożądanych zdarzeń bezpośrednio przedstawicielowi Wspólnoty;
- zabezpieczenia nieruchomości (w miarę możliwości oraz posiadanych środków) przed uszkodzeniem lub zniszczeniem i innymi zdarzeniami mogącymi zmniejszać jej wartość;
- nadzorowania utrzymania na obszarze nieruchomości porządku i czystości.
Wskazane powyżej czynności łącznie będą nazywane: Usługą.
Jednocześnie, Spółka nie zajmuje się wyceną nieruchomości ani świadczeniem usług ochroniarskich.
Spółka zawiera jedną umowę obejmującą wymienione wyżej czynności, które będą składały się na świadczoną przez Spółkę usługę - nie będą zawierane odrębne umowy na poszczególne czynności, które Spółka będzie wykonywała w ramach usługi określonej w umowie. Spółce należy się jedno wynagrodzenie za świadczenie Usługi.
Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę klasyfikacją statystyczną Urzędu Statystycznego usługi: kompleksowej usługi administracyjnej, związanej z administracyjną obsługą nieruchomości; notowania awarii w obiektowej książce wydarzeń; prowadzenia rejestru usterek i awarii urządzeń na obiekcie oraz powiadamianie o nich odpowiednich firm serwisowych podwykonawczych; rozliczania wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie: kosztów zarządu nieruchomością wspólną - raz w roku, na koniec roku obrachunkowego - stosownie do wielkości udziałów poszczególnych właścicieli w nieruchomości wspólnej; kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, dostarczania ciepła bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów wywozu nieczystości - w sposób i w terminach wynikających z regulaminu rozliczeń zatwierdzonego uchwałą właścicieli lokali; udzielania każdemu z właścicieli na jego żądanie informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach; przyjmowania zgłoszeń mieszkańców nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom; upominania osób, które zakłócają ciszę nocną na obszarze Nieruchomości; wykonywania czynności wspierających mieszkańców Wspólnoty poprzez m.in.: przekazywanie mieszkańcom pism wydanych przez Wspólnotę, tworzenie ogłoszeń o charakterze ogólnoinformacyjnym na zlecenie Wspólnoty; zapewnienia dla nieruchomości wspólnej dostaw energii elektrycznej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci i innych mediów; przygotowania planów remontowych, wyszukiwania wykonawców robót budowlanych, dokonywania odbiorów prac wraz z udziałem przedstawicieli Wspólnoty, bieżącego nadzoru nad stanem urządzeń technicznych przeznaczonych do użytku wspólnego; raportowania niepożądanych zdarzeń bezpośrednio przedstawicielowi Wspólnoty; nadzorowania utrzymania na obszarze nieruchomości porządku i czystości - zostały zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 68.32.11.0 - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności.
Natomiast, usługi: prowadzenia ewidencji kluczy, w tym wpisywania do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze; obsługi systemu domofonowego; obsługi przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarcie bramy, przekazanie kluczy oraz dopilnowania zamknięcia pomieszczeń na odpady; obsługi gości nieruchomości, w tym określanie celu i charakteru wizyty oraz odpowiednie kierowanie gości; przyjmowania przesyłek dostarczanych mieszkańcom od firm kurierskich; obserwowania wejścia oraz wjazdu/wyjazdu na/z/do teren nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowanie ochrony o wejściu osób nieuprawnionych - zostały zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 96.09.19.0 Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:
1) Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
2) Jak dokumentują Państwo wykonanie czynności na rzecz Wspólnot, wystawiają Państwo faktury czy też inny dokument, jaki?
Odpowiedź: Spółka dokumentuje wykonanie usługi fakturą.
3) Czy na wystawianych dokumentach na których rozliczają Państwo z Wspólnotami wykonanie usług widnieje jedna pozycja (jaka?), czy też wyszczególnione są poszczególne świadczenia jakie wykonujecie na rzecz Wspólnot?
Odpowiedź: Na fakturze Spółka wskazuje jedną pozycję: „usługa portierska”, ponieważ usługi opisane we wniosku o interpretację są wykonywane przez pracowników Spółki w portierniach zarządzanych przez Spółkę budynków na podstawie „instrukcji portierskich’’ przygotowanych przez Spółkę dla tych pracowników; oznaczenie „usługa portierska” ma też na celu odróżnić tę usługę od „usługi ochrony”, których Spółka nie wykonuje, ponieważ nie jest agencją ochrony.
4) Czy czynności wykonywane na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych będą świadczone przez Państwa w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej, czy też zlecacie ich wykonanie odrębnym podmiotom/odrębnemu podmiotowi?
Odpowiedź: Spółka świadczy usługi w ramach własnych zasobów ludzkich. Usługi są wykonywane przez zatrudniony przez Spółkę personel na podstawie umowy o pracę bądź umów cywilnoprawnych. Spółka nie zleca wykonania usług podmiotom trzecim. Wszystkie prace są wykonywane bezpośrednio przez Spółkę przy użyciu jej sprzętu.
Podsumowując, Spółka świadczy usługi w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej.
5) Co jest głównym (zasadniczym) celem usług świadczonych przez Państwa na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych?
Odpowiedź: Celem czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obsługiwanej nieruchomości. Osiągnięcie tego celu jest możliwe dzięki zróżnicowanym czynnościom wykonywanym przez Spółkę, które łącznie składają się na jedno świadczenie jakim jest zarządzanie nieruchomością należącą do Wspólnoty.
Spółka wykonuje więc zróżnicowane czynności takie jak m.in.: przyjmowanie zgłoszeń mieszkańców nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom; kompleksowa usługa administracyjna, związana z administracyjną obsługą nieruchomości, czy też obsługa gości nieruchomości, w tym określanie celu i charakteru wizyty oraz odpowiednie kierowanie gości, itp., które prowadzą do jednego wspólnego efektu, tj. zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obsługiwanego budynku mieszkalnego. To właśnie osiągnięcie tego efektu poprzez świadczone usługi zarządzania nieruchomością są celem nawiązania współpracy pomiędzy Spółką a Wspólnotami mieszkaniowymi.
6) Czy którąś z usług wchodzącą w skład świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych, uznają Państwo za czynność dominującą (należy wskazać jakie okoliczności przesądzają o tym, że dana czynność realizowanego świadczenia ma charakter dominujący) – jeśli tak, należy wskazać którą konkretnie czynność uznają Państwo za czynność dominującą, a które czynności za czynności pomocnicze względem czynności dominującej?
Odpowiedź: W ramach świadczonych prac Spółka może wyróżnić dwie kategorie wykonywanych czynności. Podstawą i główną są wszystkie czynności, które stanowią usługę zarządzania nieruchomością. To właśnie to świadczenie jest celem zawarcia przez Wspólnotę umowy ze Spółką. Pozostałe czynności są wykonywane przy okazji wykonywania świadczenia głównego.
Czynności wymienione we wniosku, tj.: kompleksowa usługa administracyjna, związana z administracyjną obsługą nieruchomości; notowanie awarii w obiektowej książce wydarzeń; prowadzenie rejestru usterek i awarii urządzeń na obiekcie oraz powiadamianie o nich odpowiednich firm serwisowych podwykonawczych; rozliczanie wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie: kosztów zarządu nieruchomością wspólną - raz w roku, na koniec roku obrachunkowego - stosownie do wielkości udziałów poszczególnych właścicieli w nieruchomości wspólnej; kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, dostarczania ciepła bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów wywozu nieczystości - w sposób i w terminach wynikających z regulaminu rozliczeń zatwierdzonego uchwałą właścicieli lokali; udzielanie każdemu z właścicieli na jego żądanie informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach; przyjmowanie zgłoszeń mieszkańców nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom; upominania osób, które zakłócają ciszę nocną na obszarze Nieruchomości; wykonywanie czynności wspierających mieszkańców Wspólnoty poprzez m.in.: przekazywanie mieszkańcom pism wydanych przez Wspólnotę, tworzenie ogłoszeń o charakterze ogólnoinformacyjnym na zlecenie Wspólnoty; zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostaw energii elektrycznej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci i innych mediów; przygotowania planów remontowych, wyszukiwanie wykonawców robót budowlanych, dokonywanie odbiorów prac wraz z udziałem przedstawicieli Wspólnoty, bieżący nadzór nad stanem urządzeń technicznych przeznaczonych do użytku wspólnego; raportowanie niepożądanych zdarzeń bezpośrednio przedstawicielowi Wspólnoty; nadzorowanie utrzymania na obszarze nieruchomości porządku i czystości,
‒ nie są czynnościami samoistnymi, ale stanowią jedną usługą, która zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Główny Urząd Statystyczny do symbolu PKWiU 68.32.11.0 stanowi usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności. To właśnie usługa zarządzania nieruchomością składająca się z tych wszystkich czynności jest celem nawiązania współpracy pomiędzy Spółką a Wspólnotami.
Dodatkowo, oprócz powyższej usługi zarządzania, Spółka zajmuje się również: prowadzeniem ewidencji kluczy, w tym wpisywania do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze; obsługą systemu domofonowego; obsługą przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarciem bramy, przekazaniem kluczy oraz dopilnowaniem zamknięcia pomieszczeń na odpady; obsługą gości nieruchomości, w tym określanie celu i charakteru wizyty oraz odpowiednim kierowaniem gości; przyjmowaniem przesyłek dostarczanych mieszkańcom od firm kurierskich; obserwowaniem wejścia oraz wjazdu/wyjazdu na/z/do teren nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowaniem ochrony o wejściu osób nieuprawnionych. Czynności te mają charakter uzupełniający i pomocniczy względem usługi zarządzania. Czynności te nie są przyczyną zawarcia współpracy pomiędzy Spółką a Wspólnotą. Jest to jedynie czynność dodatkowa, uzupełniająca. Wydzielenie tych usług z usługi kompleksowej zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi do odrębnego opodatkowania miałoby charakter sztuczny, w sytuacji, gdy usługi te dotyczą jednej nieruchomości i tworzą jedno świadczenie gospodarcze.
7) Czy między usługami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, jeśli tak należy wskazać na czym konkretnie polega zależność między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych, która powoduje, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie?
Odpowiedź: Przedmiotem realizowanych przez Spółkę w ramach umowy świadczeń na zlecenie Wspólnot mieszkaniowych jest usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności. Świadczenia wskazane we Wniosku - nie są czynnościami samoistnymi, lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Wspólnocie nie zależy na pojedynczych czynnościach, ale na osiągnięciu efektu jakim jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych. Osiągnięcie tego efektu jest możliwe tylko poprzez wykonanie wszystkich wymienionych powyżej czynności, które składają się na jedną usługę zarządzania nieruchomością.
Pytanie
Czy świadczona na rzecz wspólnot mieszkaniowych Usługa stanowi kompleksową usługę, podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona na rzecz wspólnot mieszkaniowych Usługa stanowi usługę kompleksową, która będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Uzasadnienie własnego stanowisko Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem VAT z tytułu wykonywanych prac kluczowe jest określenie czy podatnik podatku VAT dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługi. Jednocześnie, w przypadku świadczenia usług może mieć miejsce okoliczność świadczenia tzw. usług kompleksowych obejmujących kilka elementów składających się na jedną usługę.
Ustawa o VAT nie definiuje, czym jest świadczenie kompleksowe. Pojęcie to zostało wypracowane na gruncie orzecznictwa Sądów Administracyjnych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). Zasadą wynikającą wprost z ustawy jest, że każde świadczenie należy identyfikować jako niezależne. Niemniej jednak, zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, jeżeli podatnik dokonuje kilku świadczeń, z których każde może być świadczeniem indywidualnym, jednak z pewnych względów wykonywane są one łącznie, dopuszcza się uznanie szeregu takich świadczeń za jedno świadczenie kompleksowe. Kryterium, wedle którego należy badać kompleksowość świadczeń jest nierozłączność tych świadczeń z punktu widzenia nabywcy usługi. Powyższe oznacza, że dla nabywcy szereg świadczonych usług składających się na jedno główne świadczenie ma zaspokoić jego określoną potrzebę.
Zdaniem Spółki, wykonywane przez nią czynności składają się na jedną kompleksową usługę i powinny być łącznie oceniane dla celów podatku VAT. Wspólnocie mieszkaniowej nabywającej od Spółki Usługę nie zależy na pojedynczych czynnościach, ale na całości świadczenia, dlatego też Spółka traktuje świadczone usługi jako całość. Wszystkie wykonywane przez Spółkę czynności są elementem jednej usługi. Wyłączenie z zakresu świadczonej usługi poszczególnych czynności, byłoby z punktu widzenia wspólnoty, działaniem niecelowym, naruszającym interesy tej wspólnoty bowiem powodowałoby, że część tych czynności pozostaje poza zakresem umowy, co oznaczałoby, że wspólnota powinna zawrzeć dodatkową umowę na świadczenie tych usług albo znaleźć inny podmiot, który świadczyłby te usługi.
Co więcej, za uznaniem Usługi za świadczenie kompleksowe przemawia również sposób określenia wynagrodzenia. Wynagrodzenie stanowi iloczyn stawki godzinowej oraz liczby przepracowanych godzin. Wynagrodzenie nie jest uzależnione od rodzaju wykonywanego świadczenia.
Zgodnie z §3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm., dalej: Rozporządzenie), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Tym samym, aby dana czynność była zwolniona na podstawie §3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia musi ona spełniać łącznie trzy warunki, tj.:
- być usługą zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, objętą klasyfikacją PKWiU 68.32.11.0 lub PKWiU 68.32.12.0;
- być usługą dotyczącą budynków mieszkalnych oraz;
- być usługą, która nie obejmuje wyceny nieruchomości.
W Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z 25 marca 2019 r. wskazane zostało, że grupowanie 68.32.11.0 obejmuje:
- usługi zarządzania domami i innymi nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie;
- usługi zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi (lub budynkami o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele mieszkalne);
- usługi zarządzania miejscami pod przewoźne domy mieszkalne;
- usługi pobierania opłat za czynsz;
- usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi stanowiącymi wspólnoty mieszkaniowe.
W zakresie grupowania 68.32.12.0 w Wyjaśnieniach nie zostało wskazane jakie czynności są objęte tym grupowaniem.
W związku z faktem, że ani ustawa o VAT ani Rozporządzenie nie zawiera definicji zarządzania nieruchomościami, zdaniem Wnioskodawcy zasadnym jest pomocnicze odwołanie się do definicji zarządzania nieruchomościami, która została zawarta w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 poz. 1145).
Zgodnie z art. 184b ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, a w szczególności: 1) właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości; 2) bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości; 3) właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego; 4) bieżące administrowanie nieruchomością; 5) utrzymanie nieruchomości wstanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem; 6) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
Definicja zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi z ustawy o gospodarce nieruchomościami opiera się jedynie na przykładowych czynnościach, o czym świadczy posłużenie się w definicji sformułowaniem w szczególności. Natomiast, celem podejmowanych czynności w ramach zarządzania jest zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością.
Takie ujęcie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi jest spójne z potocznym rozumieniem pojęcia zarządzania. Zgodnie z definicją zarządzania zawartą w encyklopedii PWN jest to zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania (https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zarzadzanie;4000464.html).
W świetle definicji zawartej w ustawie o gospodarce nieruchomościami czy encyklopedii PWN, klasyfikowanie danej czynności jako wchodzącej w skład usług zarządzania powinno się odbywać poprzez cel jaki dane zachowanie ma realizować. Zdaniem Wnioskodawcy, również zwolnienie z VAT powinno być w ten sposób rozumiane, a więc ze zwolnienia powinny korzystać takie usługi, których celem jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obsługiwanego budynku mieszkalnego. Zdaniem Spółki, świadczone przez nią czynności w całości realizują ten cel.
Zróżnicowanie świadczonych czynności w ramach usługi zarządzania nieruchomością stanowi cechę charakterystyczną tego typu usługi. Jak zostało wskazane w wyroku WSA w Gdańsku z 23 lipca 2024 r., sygn. I SA/Gd 415/24, Z istoty rzeczy zarzadzanie nieruchomościami, jako usługa, nie polega na wykonywaniu pojedynczej czynności, lecz wielu czynności na rzecz zlecającego. Tym samym, aby dokonać prawidłowej klasyfikacji świadczonej przez Spółkę usługi dla celów podatku VAT trzeba wykonywane przez Spółkę świadczenia potraktować jako jedną całość, a w następnym kroku ustalić, czy realizuje ona cel usług zarządzania, tj. czy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie obsługiwanego budynku mieszkalnego. Zdaniem Spółki, wszystkie świadczone przez nią czynności łącznie realizują ten cel.
Wykonywane przez Spółkę czynności m.in. prowadzenia ewidencji kluczy, w tym wpisywania do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze; obsługi systemu domofonowego są czynnościami, których celem jest wspieranie mieszkańców danej wspólnoty. Co więcej, w oderwaniu od pozostałych czynności świadczonych przez Spółkę nie miałyby one większego sensu - wspólnota nie nabyłaby samej tylko usługi prowadzenia ewidencji kluczy. Usługa ta ma charakter pomocniczy i nie jest przyczyną zawarcia współpracy pomiędzy Spółką a wspólnotą. Jest to jedynie czynność dodatkowa, uzupełniająca. Wydzielenie tych usług z usługi kompleksowej zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi do odrębnego opodatkowania miałoby charakter sztuczny, w sytuacji, gdy usługi te dotyczą jednej nieruchomości i tworzą jedno świadczenie gospodarcze.
Za uznaniem, że świadczone przez Spółkę usługi są wykowane celem zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, a więc czynności te mogą korzystać ze zwolnienia z VAT przemawia również fakt, że podobne czynności, jak te wykonywane przez Spółkę, były oceniane w ramach interpretacji indywidualnych, w których to potwierdzone zostało prawo do zwolnienia z podatku VAT.
Jedynie tytułem przykładu Spółka wskazuje na:
- interpretację z 26 czerwca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.291.2024.1.AWY, w której potwierdzono, że takie czynności jak: bieżący nadzór nad stanem wyznaczonych urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego, wspomaganie w bezpieczeństwie użytkowania przez mieszkańców i właściwej eksploatacji nieruchomości; przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach poprzez 24 h Infolinię Centrum Zarządzania Nieruchomością, raportowanie zdarzeń, o których mowa powyżej bezpośrednio przedstawicielowi Wspólnoty, zabezpieczenie nieruchomości w miarę możliwości i posiadanych środków przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz innymi zdarzeniami mogącymi umniejszyć jej wartość, nadzorowanie utrzymania porządku i czystości nieruchomości i jej otoczenia, administrowanie terenu i budynków znajdujących się na tym terenie poprzez tzw. recepcjonistę, prowadzenie księgi "Rejestr usterek i awarii" urządzeń na obiekcie oraz według potrzeb powiadamianie odpowiednio przyporządkowanych firm podwykonawczych, odpowiedzialnych za usuwanie usterek i awarii, nadzór nad poprawnością działania elementów mających wpływ na bezpieczeństwo nieruchomości, takich jak szlabany, bramy, furtki oraz elementów ogrodzenia i oświetlenia, na zlecenie Wspólnoty gospodarowanie kluczami na obiekcie według ściśle określonych procedur przechowywania kluczy, zapewnienie nadzoru terenu i budynków na tym terenie poprzez system telewizji przemysłowej, wykonywanie czynności wspierających mieszkańców Wspólnoty np.: roznoszenie mieszkańcom pism przekazanych przez Wspólnotę, tworzenie drobnych ogłoszeń o charakterze informacyjnym na zlecenie Wspólnoty; mogą korzystać ze zwolnienia;
- interpretację z 11 kwietnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.76.2024.2.MKA, w której potwierdzono, że takie czynności jak: bieżący nadzór na stanem wyznaczonych urządzeń przeznaczonych do użytku wspólnego; przyjmowanie od właścicieli lokali zgłoszeń o przypadkach wandalizmu oraz stwierdzonych awariach; całodobowe administrowanie terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez tzw. recepcjonistę;
- zapewnienie stałego nadzoru administrowanego terenu i budynków na terenie nieruchomości wspólnej poprzez system telewizji przemysłowej; nadzór nad poprawnością działania urządzeń zabezpieczających nieruchomość wspólną takich jak szlabany, bramy, furki oraz elementów ogrodzenia i oświetlenia; zgłaszanie zewnętrznemu podmiotowi świadczącemu na rzecz podmiotu zarządzającego nieruchomością wspólną usługę w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej w formie doraźnej, sytuacji w których osoby postronne próbują pokonać, obejść lub zniszczyć urządzenia; realizacja innych zadań z zakresu zarządzania nieruchomością wspólną przyjętych na podstawie uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej takich jak np. odebranie zgłoszenia o nieposprzątanej części nieruchomości wspólnej oraz przekazanie tej wiadomości do podmiotu świadczącego usługę sprzątania.
Analogiczny zakres usług został przedstawiony w interpretacjach indywidualnych z 11 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.335.2018.13.EB; 31 sierpnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL2- 1.4012.335.2018.2.MK; 4 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.632.2023.2.MSO, również w przypadku tych rozstrzygnięć potwierdzone zostało prawo wnioskodawcy do stosowania zwolnienia z podatku VAT.
Tym samym, zdaniem Spółki świadczone przez nią Usługi są usługami z zakresu zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.
Kolejnym warunkiem, od którego uzależnione jest prawo do skorzystania ze zwolnienia jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.
Zgodnie z definicją Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), przez budynek mieszkalny należy rozumieć obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.). Świadczone przez Spółkę usługi są wykonywane w ramach budynków mieszkalnych.
Ostatnim warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest niewykonywanie w ramach świadczonych usług wyceny nieruchomości mieszkalnych. Jak wynika z opisu czynności wchodzących w skład Usługi świadczonej przez Spółkę - usługa ta nie będzie obejmowała wyceny nieruchomości mieszkalnych.
Tym samym, Spółka spełnia również warunek drugi oraz trzeci zwolnienia z Rozporządzenia.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi powinny zostać potraktowane jako usługa kompleksowa i korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy:
Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):
Wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:
Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0);
Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.
Należy wskazać, że w dziale 68 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajdują się usługi związane z obsługą nieruchomości. Dział ten ma swoje umiejscowienie w sekcji L, która obejmuje:
- kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
- wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych,
- usługi agencji nieruchomości,
- usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włączając usługi w zakresie wyceny).
Sekcja ta nie obejmuje natomiast m.in.: usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach klienta, włączając sprzątanie wnętrz, konserwacje i drobne naprawy, usuwanie śmieci, usługi ochrony, sklasyfikowanych w 81.10.10.0.
Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, odwołuje się do grupowania ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0, które to zawiera się w dziale 68, co skutkuje tym, że wyłączenia zawarte w sekcji L dotyczą również tej regulacji.
W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).
W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).
Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te (np. część wspólna budynku, czy też przynależny teren) nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT odpowiedniej dla przedmiotu świadczonej usługi.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką prowadzącą działalność w zakresie obsługi budynków mieszkalnych. Spółka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Korzystacie Państwo ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Spółka współpracuje ze wspólnotami mieszkaniowymi na rzecz których na podstawie umowy wykonuje pewne czynności (Usługi), których głównym celem jest zarządzenie nieruchomościami mieszkalnymi. Na wykonywanie tych czynności zawieracie Państwo jedną umowę – nie będą zawierane odrębne umowy na poszczególne czynności, które Spółka będzie wykonywała w ramach usługi określonej w umowie.
Czynności wymienione we wniosku: kompleksowa usługa administracyjna, związana z administracyjną obsługą nieruchomości; notowaniem awarii w obiektowej książce wydarzeń; prowadzeniem rejestru usterek i awarii urządzeń na obiekcie oraz powiadamianiem o nich odpowiednich firm serwisowych podwykonawczych; rozliczaniem wpłaconych przez właścicieli zaliczek na pokrycie: kosztów zarządu nieruchomością wspólną - raz w roku, na koniec roku obrachunkowego - stosownie do wielkości udziałów poszczególnych właścicieli w nieruchomości wspólnej; kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, dostarczania ciepła bezpośrednio do lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów wywozu nieczystości - w sposób i w terminach wynikających z regulaminu rozliczeń zatwierdzonego uchwałą właścicieli lokali; udzielaniem każdemu z właścicieli na jego żądanie informacji o sprawach dotyczących zarządzania nieruchomością wspólną i rozliczeniach; przyjmowaniem zgłoszeń mieszkańców nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom; upominania osób, które zakłócają ciszę nocną na obszarze Nieruchomości; wykonywaniem czynności wspierających mieszkańców Wspólnoty poprzez m.in.: przekazywanie mieszkańcom pism wydanych przez Wspólnotę, tworzeniu ogłoszeń o charakterze ogólnoinformacyjnym na zlecenie Wspólnoty; zapewnieniu dla nieruchomości wspólnej dostaw energii elektrycznej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci i innych mediów; przygotowaniem planów remontowych, wyszukiwania wykonawców robót budowlanych, dokonywania odbiorów prac wraz z udziałem przedstawicieli Wspólnoty, bieżący nadzór nad stanem urządzeń technicznych przeznaczonych do użytku wspólnego; raportowanie niepożądanych zdarzeń bezpośrednio przedstawicielowi Wspólnoty; nadzorowaniem utrzymania na obszarze nieruchomości porządku i czystości zostały zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.32.11.0 - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności.
Dodatkowo oprócz powyższej usługi zarządzania Spółka zajmuje się również: prowadzeniem ewidencji kluczy, w tym wpisywania do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze; obsługą systemu domofonowego; obsługą przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarciem bramy, przekazaniem kluczy oraz dopilnowaniem zamknięcia pomieszczeń na odpady; obsługą gości nieruchomości, w tym określanie celu i charakteru wizyty oraz odpowiednim kierowaniem gości; przyjmowaniem przesyłek dostarczanych mieszkańcom od firm kurierskich; obserwowaniem wejścia oraz wjazdu/wyjazdu na/z/do teren nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowaniem ochrony o wejściu osób nieuprawnionych - zostały zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 96.09.19.0
Świadczone usługi będą wykonywane w ramach własnych zasobów ludzkich przy użyciu własnego sprzętu. Spółka nie zleca wykonywania usług podmiotom trzecim. Wykonanie czynności będzie dokumentowane fakturą. Za świadczone Usługi Spółka będzie otrzymywała jedno wynagrodzenie.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania wykonywanych czynności na rzecz wspólnot mieszkaniowych jako usługa kompleksowa korzystająca ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.
W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.
Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem realizowanych w ramach umowy świadczeń na zlecenie wspólnot mieszkaniowych będzie usługa, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności. Opisane świadczenia są czynnościami, które Państwo jesteście zobowiązani wykonywać w ramach zawartej umowy o zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi. Czynności te mają charakter uzupełniający i pomocniczy względem usługi zarządzania. Czynności te nie są przyczyną zawarcia współpracy pomiędzy Spółką a Wspólnotą. Jest to jedynie czynność dodatkowa, uzupełniająca. Wydzielenie tych usług z usługi kompleksowej zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi do odrębnego opodatkowania miałoby charakter sztuczny, w sytuacji, gdy usługi te dotyczą jednej nieruchomości i tworzą jedno świadczenie gospodarcze.
W konsekwencji, świadczenia wymienione we wniosku - nie są czynnościami samoistnymi lecz składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczoną przez Państwa i co do zasady, dzielą los prawny świadczenia głównego, którym jest – zgodnie z treścią wniosku – zarządzanie nieruchomościami. Ponadto jak wynika z wniosku nie zajmują się Państwo wyceną nieruchomości ani świadczeniem usług ochroniarskich.
Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że usługi zarządzania, polegające na kompleksowym zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz wspólnot korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 20 grudnia 2013 r.
Zatem uznaję Państwa stanowisko za prawidłowe.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii nazwy usługi wykazanej na fakturze „usługa portierska”. Obowiązek prawidłowego wystawienia faktury dokumentującej wykonanie danego świadczenia ciąży na wystawcy faktury - Wnioskodawcy. Ta kwestia nie była przedmiotem rozstrzygnięcia w interpretacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowali Państwo świadczone usługi do odpowiedniego PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
