
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.13.0;
-prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 11 sierpnia i 16 września 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A.A jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto prowadzi samodzielną działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod firmą: X, z następującym numerem NIP: (...) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych („Ryczałt”).
Przedmiotem działalności, zgodnie z CEIDG, jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). Wnioskodawca nie posiada klasyfikacji PKWiU, wydanej przez GUS, w odniesieniu do świadczonych usług, natomiast dokonując samodzielnej oceny, w ocenie Wnioskodawcy najbliższy kod PKWiU do świadczonych usług to PKWiU 70.22.30.0, 74.90.19.0, 74.90.20.0 oraz 82.11.10.0, przy czym w ocenie Wnioskodawcy kluczowy jest rzeczywisty charakter wykonywanych usług, a zgodnie z umową świadczenia usług, faktyczny zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług to:
1)koordynacja działań w zakresie sprzedaży i czynności marketingowych, w tym w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej;
2)nadzór nad rozwijaniem oferty handlowej, optymalizacją sprzedaży i dystrybucji;
3)nadzorowanie współpracy z klientami;
4)koordynacja działań w zakresie rozwoju marki, public relations i relacji biznesowych;
5)doradztwo w zakresie strategii sprzedażowych Zleceniodawcy;
6)doradztwo w zakresie optymalizacji działań sprzedażowych, promocyjnych, marketingowych;
7)doradzanie pracownikom Zleceniodawcy w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz ich utrzymywania i rozwoju relacji z klientami;
8)usługi w ramach doradztwa w zakresie PR i zasobów ludzkich, tj. ocena wykonanych projektów dla Zleceniodawcy oraz przedstawianie własnych pomysłów na strategie i poszukiwanie partnerów do wspólnej realizacji projektów;
9)realizacja działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży;
10)monitorowanie bieżących wyników sprzedaży;
11)koordynacja działań zespołu sprzedażowego i obsługi klienta - rozdzielanie zadań w zespole i nadzór nad terminowością realizacji zadań;
12)zarządzanie projektami sprzedażowymi;
13)ustalanie założeń i priorytetów w zakresie sprzedaży i ich realizacja;
14)inne prace organizacyjne w zakresie sprzedaży, marketingu i doradztwa;
15)koordynacja zamówień z dostawcami/producentami, nadzór nad procesem dostaw;
16)organizacja transportów i sprawowanie kontroli nad nimi, kontakt z zewnętrznymi firmami transportowymi;
17)kontrolowanie i dbanie o wygląd stron produktów i poprawność zamieszczanych tam informacji;
18)pozyskiwanie i odbieranie informacji od dostawców i przekazywanie do Zleceniodawcy;
19)kontrolowanie czynności i terminów w obszarze płatności faktur, potwierdzanie i zlecanie przelewów;
20)kontakt z klientami i rozstrzyganie kwestii spornych;
21)kontrola polityki cenowej i cen stosowanych przez dostawców;
22)monitorowanie skrzynek mailowych i przekazywanie informacji do zainteresowanych osób;
23)kontakt z (...), koordynacja problemów związanych z produktami, marketplace i innych doraźnych oraz dążenie do ich rozwiązania;
24)koordynacja i zarządzanie przepływem informacji wewnętrznych i zewnętrznych;
25)opracowywanie narzędzi mających na celu poprawę jakości działań w obszarze sprzedaży i zwiększenie sprzedaży;
26)koordynowanie i prowadzenie współpracy z kontrahentami, dostawcami i usługodawcami oraz klientami Zleceniodawcy.
Powyższe czynności wykonywane są od 1 czerwca 2025 r. na rzecz jednego kontrahenta będącego spółką kapitałową, przy czym Wnioskodawca nie posiada udziałów w tej spółce, ani nie pełni w niej żadnych funkcji.
Działalność Wnioskodawcy nie jest wolnym zawodem w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym („Ustawa”), tym samym Wnioskodawca nie osiąga przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy.
Ponadto Wnioskodawca nie osiąga także przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a-4 oraz pkt 6-8 Ustawy.
W odniesieniu do Wnioskodawcy i jego działalności nie występują przesłanki wyłączające z opodatkowania Ryczałtem (art. 8 ww. Ustawy).
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca wskazuje, że dokonał weryfikacji kodów PKWiU we własnym zakresie i w jego ocenie:
1)koordynacja działań w zakresie sprzedaży i czynności marketingowych, w tym w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
2)nadzór nad rozwijaniem oferty handlowej, optymalizacją sprzedaży i dystrybucji - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
3)nadzorowanie współpracy z klientami - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
4)koordynacja działań w zakresie rozwoju marki, public relations i relacji biznesowych - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
5)doradztwo w zakresie strategii sprzedażowych Zleceniodawcy - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
6)doradztwo w zakresie optymalizacji działań sprzedażowych, promocyjnych, marketingowych - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
7)doradzanie pracownikom Zleceniodawcy w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz ich utrzymywania i rozwoju relacji z klientami - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
8)usługi w ramach doradztwa w zakresie PR i zasobów ludzkich, tj. ocena wykonanych projektów dla Zleceniodawcy oraz przedstawianie własnych pomysłów na strategie i poszukiwanie partnerów do wspólnej realizacji projektów - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
9)realizacja działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
10)monitorowanie bieżących wyników sprzedaży - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
11)koordynacja działań zespołu sprzedażowego i obsługi klienta - rozdzielanie zadań w zespole i nadzór nad terminowością realizacji zadań - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
12)zarządzanie projektami sprzedażowymi - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
13)ustalanie założeń i priorytetów w zakresie sprzedaży i ich realizacja - PKWiU: 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
14)inne prace organizacyjne w zakresie sprzedaży, marketingu i doradztwa - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
15)koordynacja zamówień z dostawcami/producentami, nadzór nad procesem dostaw - PKWiU: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
16)organizacja transportów i sprawowanie kontroli nad nimi, kontakt z zewnętrznymi firmami transportowymi - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
17)kontrolowanie i dbanie o wygląd stron produktów i poprawność zamieszczanych tam informacji - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
18)pozyskiwanie i odbieranie informacji od dostawców i przekazywanie do Zleceniodawcy - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
19)kontrolowanie czynności i terminów w obszarze płatności faktur, potwierdzanie i zlecanie przelewów - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
20)kontakt z klientami i rozstrzyganie kwestii spornych - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
21)kontrola polityki cenowej i cen stosowanych przez dostawców - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
22)monitorowanie skrzynek mailowych i przekazywanie informacji do zainteresowanych osób - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
23)kontakt z (...), koordynacja problemów związanych z produktami, marketplace i innych doraźnych oraz dążenie do ich rozwiązania - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
24)koordynacja i zarządzanie przepływem informacji wewnętrznych i zewnętrznych - PKWiU: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
25)opracowywanie narzędzi mających na celu poprawę jakości działań w obszarze sprzedaży i zwiększenie sprzedaży - PKWiU: 70.22.13.0 usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
26)koordynowanie i prowadzenie współpracy z kontrahentami, dostawcami i usługodawcami oraz klientami Zleceniodawcy - PKWiU: 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem.
Umowa obejmuje pozostawanie przez Wnioskodawcę w gotowości do świadczenia wszystkich czynności wymienionych w umowie (punkty 1-26 powyżej). W zależności od danego miesiąca i zapotrzebowania kontrahenta, Wnioskodawca w danym miesiącu wykonuje niektóre z tych czynności, a w niektórych wszystkie z nich. Co ważne, Wnioskodawca ewidencjonuje swój czas pracy pod kątem właśnie wykonywanych czynności. Po zakończeniu każdego miesiąca Wnioskodawca jest w stanie wykazać/udowodnić, jakie czynności były dokładnie wykonywane w danym miesiącu i w jakiej częstotliwości. Wnioskodawca prowadzi ewidencję czasu pracy z dokładnością do 30 minut, wobec czego, po zakończonym miesiącu jest w stanie wykazać, jak długo wykonywał poszczególne czynności.
W ramach wszystkich czynności, które Wnioskodawca świadczy (może świadczyć) na rzecz kontrahenta, nie ma czynności, które mają charakter dominujący. W jednym miesiącu może się okazać, że tylko część tych czynności Wnioskodawca wykonuje, podczas gdy w innym miesiącu może się okazać, że Wnioskodawca świadczy wszystkie te czynności. Po każdym miesiącu Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić zakres świadczonych usług w oparciu o prowadzoną ewidencję czasu pracy.
Zakres usług został określony w umowie (jak wyżej, pkt 1-26). Jest to dokładny zakres możliwych do świadczenia usług przez Wnioskodawcę. Wynagrodzenie nie jest uzależnione od rodzaju wykonywanych czynności. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe za świadczenie usług, przy czym to, jakie dokładnie usługi świadczy, wynika z zapotrzebowania kontrahenta i jego klientów. Niemniej jednak, Wnioskodawca na potrzeby własne, a także dowodowe wobec kontrahenta, prowadzi ewidencję czasu pracy, z której jasno wynika po zakończeniu każdego miesiąca, jakie konkretnie czynności Wnioskodawca wykonywał w danym miesiącu i w jakim wymiarze czasowym.
Pytanie
Czy zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, zakres świadczonych usług w całości kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego:
Zgodnie z postanowieniem art. 1 pkt 1 Ustawy, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne (Ryczałtem) prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że jeżeli działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawcę nie obejmuje czynności wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, należy uznać, że zastosowanie znajduje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Uzupełniając powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki Ryczałtu uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. Ustawy (lecz nie mają one zastosowania w analizowanej sprawie).
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której faktycznie świadczy usługi na rzecz kontrahenta w poniższym zakresie:
1)koordynacja działań w zakresie sprzedaży i czynności marketingowych, w tym w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej;
2)nadzór nad rozwijaniem oferty handlowej, optymalizacją sprzedaży i dystrybucji;
3)nadzorowanie współpracy z klientami;
4)koordynacja działań w zakresie rozwoju marki, public relations i relacji biznesowych;
5)doradztwo w zakresie strategii sprzedażowych Zleceniodawcy;
6)doradztwo w zakresie optymalizacji działań sprzedażowych, promocyjnych, marketingowych;
7)doradzanie pracownikom Zleceniodawcy w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz ich utrzymywania i rozwoju relacji z klientami;
8)usługi w ramach doradztwa w zakresie PR i zasobów ludzkich, tj. ocena wykonanych projektów dla Zleceniodawcy oraz przedstawianie własnych pomysłów na strategie i poszukiwanie partnerów do wspólnej realizacji projektów;
9)realizacja działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży;
10)monitorowanie bieżących wyników sprzedaży;
11)koordynacja działań zespołu sprzedażowego i obsługi klienta - rozdzielanie zadań w zespole i nadzór nad terminowością realizacji zadań;
12)zarządzanie projektami sprzedażowymi;
13)ustalanie założeń i priorytetów w zakresie sprzedaży i ich realizacja;
14)inne prace organizacyjne w zakresie sprzedaży, marketingu i doradztwa;
15)koordynacja zamówień z dostawcami/producentami, nadzór nad procesem dostaw;
16)organizacja transportów i sprawowanie kontroli nad nimi, kontakt z zewnętrznymi firmami transportowymi;
17)kontrolowanie i dbanie o wygląd stron produktów i poprawność zamieszczanych tam informacji;
18)pozyskiwanie i odbieranie informacji od dostawców i przekazywanie do Zleceniodawcy;
19)kontrolowanie czynności i terminów w obszarze płatności faktur, potwierdzanie i zlecanie przelewów;
20)kontakt z klientami i rozstrzyganie kwestii spornych;
21)kontrola polityki cenowej i cen stosowanych przez dostawców;
22)monitorowanie skrzynek mailowych i przekazywanie informacji do zainteresowanych osób;
23)kontakt z (...), koordynacja problemów związanych z produktami, marketplace i innych doraźnych oraz dążenie do ich rozwiązania;
24)koordynacja i zarządzanie przepływem informacji wewnętrznych i zewnętrznych;
25)opracowywanie narzędzi mających na celu poprawę jakości działań w obszarze sprzedaży i zwiększenie sprzedaży;
26)koordynowanie i prowadzenie współpracy z kontrahentami, dostawcami i usługodawcami oraz klientami Zleceniodawcy.
Powyższe usługi nie stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6¬8 Ustawy. W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują również wyłączenia, o których mowa w art. 8 Ustawy.
Natomiast to, co Wnioskodawca chciałby w szczególności potwierdzić niniejszym wnioskiem o interpretację jest to, że usługi przez niego wykonane nie mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy. „Zgodnie z tym przepisem, firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.”
W ocenie Wnioskodawcy, usługi przez niego świadczone nie dotyczą wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Dodatkowo prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie jest związana ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem ani pozostałych usług zarządzania projektami.
Ilekroć w Ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania lub danej usługi danego grupowania. Tym samym umieszczenie ww. dopisku „ex” i użycie go w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy przy symbolu działu 70 PKWiU ma na celu zawężenie stosowania tego przepisu.
Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą Działu 70 PKWiU „usługi firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem”, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupowań tego działu, ale tylko te grupowania, które obejmują (a) „usługi firm centralnych (head office)” oraz (b) „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Wyraźnego podkreślenia wymaga więc, że analizowana norma prawna ma zatem zastosowanie tylko i wyłącznie do tych świadczeń, których nomenklatura jest zgodna z jasnym i czytelnym wskazaniem ustawodawcy ujętym w Ustawie. Działalność Wnioskodawcy ma charakter stricte usługowy, nie zarządczy. Wnioskodawca nie świadczy usług firm centralnych - jest bowiem jednoosobowym przedsiębiorcą, który świadczy konkretne usługi na rzecz spółki, przy czym nie są to usługi związane z prowadzeniem/wspieraniem spółki holdingowej, tj. nie są to czynności o charakterze strategicznym dla spółki/grupy. Kontrahent Wnioskodawcy ma swój zarząd i osoby decyzyjne, a Wnioskodawca jest jedynie kontrahentem spółki i świadczy usługi o charakterze operacyjnym. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, nie doradza on w związku z zarządzaniem. Jego czynności mają charakter czynności operacyjnych, a na koniec właściwa decyzja podejmowana jest przez zarząd kontrahenta. Tam, gdzie elementem usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest doradztwo, to dotyczy ono doradztwa dla spółki/jej biznesu, a nie doradztwa w związku z zarządzaniem tą spółką.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone wielokrotnie w interpretacjach podatkowych wydawanych przez tut. organ, m.in.:
·interpretacja Dyrektora KIS z 20 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.864.2022.2.MM;
·interpretacja Dyrektora KIS z 25 kwietnia 2022 r., sygn. 0115-KDWT.4011.27.2022.2.IK;
·interpretacja Dyrektora KIS z 3 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST;
·interpretacja Dyrektora KIS z 5 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.422.2023.3.JK2;
·interpretacja Dyrektora KIS z 5 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4011.121.2022.2.MW;
·interpretacja Dyrektora KIS z 25 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wskazanych w opisie stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, powinny być w całości opodatkowane 8,5% stawką Ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) :
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto, zaznaczyć należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z przedstawionego we wniosku opisu okoliczności faktycznych sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, dla których wskazał następujące grupowania PKWiU:
•74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj.:
-koordynacja działań w zakresie sprzedaży i czynności marketingowych, w tym w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej,
-doradztwo w zakresie optymalizacji działań sprzedażowych, promocyjnych, marketingowych,
-doradztwo pracownikom Zleceniodawcy w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz ich utrzymywania i rozwoju relacji z klientami,
-usługi w ramach doradztwa w zakresie PR i zasobów ludzkich, tj. oceną wykonanych projektów dla Zleceniodawcy oraz przedstawianiem własnych pomysłów na strategie i poszukiwanie partnerów do wspólnej realizacji projektów,
-realizacja działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży,
-monitorowanie bieżących wyników sprzedaży,
-koordynacja działań zespołu sprzedażowego i obsługi klienta,
-ustalanie założeń i priorytetów w zakresie sprzedaży i ich realizacją,
·70.22.13.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”, tj.:
-nadzór nad rozwijaniem oferty handlowej, optymalizacja sprzedaży i dystrybucji,
-nadzorowanie współpracy z klientem,
-koordynacja działań w zakresie rozwoju marki, public relations i relacji biznesowych,
-doradztwo w zakresie strategii sprzedażowych Zleceniodawcy,
-zarządzanie projektami sprzedażowymi,
-inne prace organizacyjne w zakresie sprzedaży, marketingu i doradztwa,
-organizacja transportów i sprawowanie kontroli nad nimi, kontakty z zewnętrznymi firmami transportowymi,
-kontrolowanie i dbanie o wygląd stron produktów i poprawność zamieszczanych tam informacji,
-pozyskiwanie i odbieranie informacji od dostawców i przekazywaniem do Zleceniodawcy,
-kontrolowanie czynności i terminów w obszarze płatności faktur, potwierdzanie i zlecanie przelewów,
-kontakty z klientami i rozstrzyganie kwestii spornych,
-kontrola polityki cenowej i cen stosowanych przez dostawców,
-monitorowanie skrzynek mailowych i przekazywaniem informacji do zainteresowanych osób,
-kontakty z (...), koordynacja problemów związanych z produktami, marketplace i innych doraźnych oraz dążenie do ich rozwiązania,
-opracowywanie narzędzi mających na celu poprawę jakości działań w obszarze sprzedaży i zwiększenia sprzedaży,
-koordynowanie i prowadzenie współpracy z kontrahentami, dostawcami i usługodawcami oraz klientami Zleceniodawcy,
oraz
·70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj.:
-koordynacja zamówień z dostawcami/producentami, nadzór nad procesem dostaw,
-koordynacja i zarządzanie przepływem informacji wewnętrznych i zewnętrznych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” – jak słusznie Pan wskazał – podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dlatego w tym zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.
Natomiast dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.13.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego PKWiU 2015 dział 70 „USŁUGI FIRM CENTRALNYCH (HEAD OFFICES); USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM” obejmuje klasę 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
W klasie tej znajduje się kategoria 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, która obejmuje poniższe grupowania:
-PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”,
-PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”,
-PKWiU 70.22.13.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”,
-PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”,
-PKWiU 70.22.15.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją”,
-PKWiU 70.22.16.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem”,
-PKWiU 70.22.17.0 „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 70.22.13.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem” obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej danej organizacji. Usługi doradztwa marketingowego mogą dotyczyć jednego lub kilku następujących zagadnień:
-analizy i formułowania strategii marketingowej,
-formułowania programów obsługi klientów, polityki cen, polityki reklamowej i organizowania kanałów dystrybucyjnych,
-sprzedaży i szkolenia personelu prowadzącego sprzedaż,
-organizacji kanałów marketingowych (sprzedaż hurtownikom lub bezpośrednio detalistom, sprzedaż wysyłkowa, franczyza itp.), projektowania opakowań i innych zagadnień związanych ze strategią marketingową i działalnością organizacji.
Z powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex, oznacza zatem, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały bowiem wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
A zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają:
-usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, (klasa 70.10);
-usługi mieszczące się w kategorii 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami [z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.)], ale wyłącznie te, które dotyczą doradztwa związanego z zarządzaniem, tj. w szczególności: PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”, PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”, PKWiU 70.22.13.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”, PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, PKWiU 70.22.15.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją” oraz PKWiU 70.22.16.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
W świetle powyższego, skoro – jak wskazano we wniosku – świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.13.0 jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”, które należą do kategorii usług doradczych związanych z zarządzaniem w ramach działu 70, to wbrew Pana stanowisku, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 15%, a nie stawka 8,5%.
Wobec powyższego Pana stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.
Z kolei usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem – jak słusznie Pan wskazał w stanowisku – podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
W tym zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
